beantwoord

Transportfiets in fietskluis?

Ik overweeg een fietskluis te huren voor mijn transportfiets (een Cortina U5). Nu vraag ik me eigenlijk af of dat wel gaat passen... ik heb mijn fiets namelijk nagemeten en kom uit op 68 cm (breedte van het stuur) bij 180cm (lente van de fiets). En op de NS site staat dat de witte kluizen met dichte deur, 74 bij 176 cm zijn. Dat zou in de lengte dus niet passen... of ik moet hem met het stuur er schuin in zetten, maar dat kan alleen als er geen goot in de bodem zit.

Heeft iemand ervaring met deze kluizen? Zit er een goot in of kan ik mijn stuur eventueel schuin plaatsen? Zou mijn transportfiets erin passen?

Alvast bedankt voor de hulp!
icon

Beste antwoord door Stijn NS 10 juni 2018, 12:33

Goedemiddag Elinepje. Ik heb het even voor je nagevraagd en helaas zal het met deze fiets niet gaan passen in een kluis. Er zitten namelijk fietsrekken geplaatst in deze kluizen waardoor het onmogelijk is om je fiets anders te plaatsen. Als je fiets op zichzelf al langer is dan de kluis zelf, zal hij er dus niet in passen!
Bekijk origineel

10 reacties

Goedemiddag Elinepje. Ik heb het even voor je nagevraagd en helaas zal het met deze fiets niet gaan passen in een kluis. Er zitten namelijk fietsrekken geplaatst in deze kluizen waardoor het onmogelijk is om je fiets anders te plaatsen. Als je fiets op zichzelf al langer is dan de kluis zelf, zal hij er dus niet in passen!
Hoi Stijn, dankjewel voor je antwoord.

Jeetje dat is wel even een domper zeg! Heb me nooit gerealiseerd dat dit zo'n buitensporig model fiets is... nog maar eens even bedenken wat ik ga doen dan! Baal hier wel van...
Badge +3
Ik blijf het vreemd vinden dat een (op zich normale afmetingen) fiets niet in een kluis zou passen.

Een transportfiets is immers geen (verlengde) bakfiets of zo, maar gewoon een normale fiets met toevallig een rekje boven het voorwiel, toch?

De lengte daarvan zou niets uit moeten maken (ik zie ze met een bierkrat of blauwe AH inklapkrat er op gemonteerd, maar dat maakt ze niet langer of breder) want het stuur (die 68 cm) bepaalt of je fiets gaat passen.

Hij moet inderdaad wel in een goot/klem gezet worden, anders herkent de kluis niet dat er een fiets aanwezig is.
Ja precies daarom verbaast het me ook zo! Ik beschouwde deze fietsen ook niet als bijzonder groot. Zoals je zegt het is gewoon een fiets met een rekje boven het voorwiel.

Daarom had ik ook niet verwacht dat het niet zou passen...
Alleen je laatste opmerking snap ik niet helemaal. De kluis hoeft toch ook niet te herkennen dat er een fiets in staat? De kluizen die ik bedoel hebben gewoon een slot met een sleutel. Die hoeft niet te weten of hij vol is of leeg... de kluizen voor OV-fietsen wel maar die zijn ook niet te huur voor privé gebruik.

Kun je dat wat verder uitleggen?

Hallo Stijn,

Ik ben er nu echt uit hoor. Ik kon me namelijk niet voorstellen dat het niet zou passen aangezien mijn fiets echt niet van een buitensporige maat is. Mijn moeder had een briljant idee: de OV-fietsen staan in dezelfde kluizen, kun je niet kijken of hij daar in past?

Geprobeerd en... het past!

Hoe die kluizen ooit opgemeten zijn weet ik niet maar mijn fiets past er dus met zijn 1m80 gewoon in. Gelukkig!
Misschien een idee om de info op de site een keer te checken en te updaten?

Ik ga in ieder geval een kluis aanvragen 🙂
Als ik het goed begrijp komt het er dus op neer dat de afmetingen die staan weergegeven op de website niet geheel kloppen met de werkelijkheid? Want anders had jouw fiets dus niet gepast!

Wel fijn om te lezen dat het gelukt is!
Als ik het goed begrijp komt het er dus op neer dat de afmetingen die staan weergegeven op de website niet geheel kloppen met de werkelijkheid? Want anders had jouw fiets dus niet gepast!

Wel fijn om te lezen dat het gelukt is!

Dat is inderdaad ook mijn conclusie ja 🙂
Duidelijk! Ik ga mijn collega's die gaan over de fietskluizen hierover informeren!
Tof! Dankjewel!

Zo helpen we andere reizigers ook weer verder 😃

Reageer