beantwoord

Trappen op station Eindhoven

• 30 november 2019
  • 20 reacties
  • 272 Bekeken

Reputatie 2

Heeft iemand een plattegrond van stattion Eindhoven op weet iemamd waar op het perron de trappen zijn (einde of midden).

Ik heb morgen ochtend 3 minuten om overtestappen en vanwegen werkzaamheden niet op het zelfde perron. Dus ik wil al voorbereid uit de trein stappen om de vervolgtrein toch te halen.

icon

Beste antwoord door fatsoen 30 november 2019, 11:30

De trappen bevinden zich aan het eind (naar de gang richting de twee hallen).

Dus, als je vanuit Tilburg of Den Bosch het station binnenrijdt, bevinden de trappen zich aan de achterkant van de trein.

Als je vanuit Venlo of Weert het station Eindhoven binnenrijdt bevinden de trappen zich aan de voorkant van de trein.

Bekijk origineel

20 reacties

Waar komt u vandaan? Dan is het makkelijker te vertellen namelijk.

De trappen bevinden zich aan het eind (naar de gang richting de twee hallen).

Dus, als je vanuit Tilburg of Den Bosch het station binnenrijdt, bevinden de trappen zich aan de achterkant van de trein.

Als je vanuit Venlo of Weert het station Eindhoven binnenrijdt bevinden de trappen zich aan de voorkant van de trein.

Reputatie 2

ik kom om 8.16 met een intercity vanuit Rotterdam en moet de intercity om 08.19 naar venlo halen. (I.v.m. de overstap in venlo naar keolis naar duitsland).

De van ns voorgestelde omreisroute via Roermond leverd 60min meer reistijd op (door allen 1 keolis trein per uur vanuit venlo) en meer dan 30 min wachten in venlo

ik kom om 8.16 met een intercity vanuit Rotterdam en moet de intercity om 08.19 naar venlo halen. (I.v.m. de overstap in venlo naar keolis naar duitsland).

De van ns voorgestelde omreisroute via Roermond leverd 60min meer reistijd op (door allen 1 keolis trein per uur vanuit venlo) en meer dan 30 min wachten in venlo

Dus, als je vanuit Rotterdam het station van Eindhoven binnenrijdt, bevinden de trappen zich aan de achterkant van de trein.

Reputatie 2

Ok, bedankt, dan hoop ik maar dat de 3 minuten met behulp van een korte sprint voldoende zijn. (Op hetzelfde perron lukt het meestal)

Succes!

Reputatie 7
Badge +3

En voor een plattegrond, kijk hier eens even:

https://plattegrondstation.nl/eindhoven/

Badge +3

Die plattegrond is een oudje. De middentunnel -voorheen bereikbaar met (goederen)liften- is nu afgesloten voor reizigers. Die was overigens altijd alleen maar bereikbaar met hulp van personeel.

Er zijn nu twee tunnels aan de westkant, zo’n 20 meter uit elkaar. De nieuwe hoofdtunnel is bereikbaar met een brede trap en roltrappen, maar die (rol)trappen kunnen redelijk druk zijn.

Nog een stukje verder naar achteren (komende vanuit Rotterdam) heb je de trappen naar de oude tunnel. Daar bevinden zich ook de nieuwe liften. Als je dus uitstapt en richting lift loopt kan je gewoon in alle rust de trap nemen naar de oude tunnel.

Drie minuten van spoor ½ naar ¾ is krap (het is dan ook geen officieel reisadvies, de planner stuurt je via Roermond en dan met Arriva, bijna half uur langer) maar moet wel lukken als je goed ter been bent. Zo groot is het station ook weer niet.

Reputatie 6
Badge

Zou een half uur eerder uit Rotterdam vertrekken. De kans dat je de aansluiting niet haalt is, helaas, reëel.

Badge +3

Is zeker het overwegen waard, want het door de planner getoonde advies via Roermond scheelt maar 1 minuut als je naar Venlo moet, t.o.v. 33 minuten wachten in Eindhoven.

Via Roermond is sowieso extra overstappen en nog duurder ook als je niet vrij reist.

Reputatie 6
Badge

Zou een half uur eerder uit Rotterdam vertrekken. 

Dat gaat niet. Hij vertrekt om 7:14 uit Rotterdam en dat is de eerste trein vanuit Rotterdam naar Eindhoven morgen.

Badge +3

Och ja, goede catch!

Reputatie 2

@Robert B  Rotterdam Eindhoven is alleen  een reisgedeelte.

Ik vertrek om 05:46 in   Amsterdam  (de kroeg gaat om 5 uur dicht en het zijn niet de Temperaturen om op de erste Intercity richting arnhem  te pakken) en wil  om 09:05 de  keolis  van venlo  naar  Düsseldorf  pakken.

Ik heb  weekeind vrij  1e  klas

Badge +3

Snap het,

Ook wel eens gedaan, een uurtje of twee bivakkeren op Schiphol Plaza en dan eerste optie via Rotterdam naar Eindhoven, na een avondje in omgeving Amsterdam (feestje/concert in P60 Amstelveen, leve de nachtbussen naar overal daar!)

Met nachtnet naar Utrecht en daar vervolgens urenlang moeten wachten op de eerste trein naar Eindhoven op zondagochtend ook geen pretje namelijk.

Aankomsttijd was vrijwel gelijk, en als je toch vrij reist waarom zou je dan niet de comfortable route kiezen?

Succes met de overstap, alle info heb je nu in ieder geval.

Reputatie 2

Als  de  overstap lukt  ben ik 30 min eerder in venlo

Badge +3

Fingers crossed, maar op een vroege zondagochtend lukt dat via alle (rol)trappen en tunnels in Eindhoven echt wel wel in 3 minuten.

Als een HC (op zicht) niet even wacht op zo’n tijdstip dan is hij/zij ‘niet geschikt’, ook al heeft die het recht om de deuren gewoon dicht te smijten en te vertekken…

Misschien een hele gekke tip, als de trein er nog staat met de deuren al dicht.. Rennen naar de machinistencabine, daar (hijgend) aankloppen en vragen “Meester mag ik nog mee, want ik had geen eerdere optie vanuit Rotterdam?”

Geen garantie.. maar die trein vertrekt dus niet voordat de MCN klaar met je is (als hij open doet) :joy:

Reputatie 6
Badge

Van perron wisselen haal je met gemak in drie minuten. Probleem is (is mijn ervaring) dat die IC vaak net iets te laat binnenkomt, waardoor je effectief nog maar 1 minuut hebt. Juist als je de uurlijkse verbinding naar Duitsland nodig hebt, is die overstap in Eindhoven door het knippen vrij naar geworden. En in de nieuwe dienstregeling wordt het net nog iets kritieker.

Maar goed, NS gaat natuurlijk uit van de perfecte reiservaring, dat moeten we niet vergeten: De reistijd naar Duitsland werd met 7 minuten verkort, aldus de propaganda 3 jaar geleden. Vanuit Utrecht wel, maar niet meer safe vanuit Rotterdam/Breda/Tilburg, zoals dat voorheen wel goed ging.

Badge +3

Perronwijziging in Eindhoven is het ‘probleem’ nu (tijdelijk, dat is normaal gewoon cross platform en dan wacht men ook wel gewoon een minuutje op de overstappers naar het zuiden op een vroege zondagochtend).

Andere richting (Den Bosch en Tilburg) kan niet wachten meestal, daarvoor is het spoor al veel te druk.

Badge +3

Een leuke anekdote van gisterenavond (via Twitter)

Hey Arriva, ik kom met de NS intercity vanuit Rotterdam aan in Leeuwarden met +5,  dus van mijn riante overstap blijven nog 2 minuten over. Wachten jullie even met de trein naar Groningen?

NS draait riedeltje af ‘treinen wachten niet op elkaar’ en Arriva zegt ook ‘welnee, daar gaan we zeker echt niet op wachten, vertrektijd 18:21 of zo dus rijden maar! ‘

Maar nu komt het..

De overstap was eigenlijk 7 minuten en daarvan bleef dus maar 2 minuten over. Waarom niet wachten? Kom op zeg, Leeuwarden is geen Utrecht of Amsterdam en vrij spoor verder!

Iemand zei toen “Ja, maar er is een tegentrein die in Hurdegaryp kruist” dus die krijgt anders vertraging. Plausibel en volgens plan.

Alles goed en wel maar... die ‘tegentrein’ reed op dat moment al met +4 in Feanwâlden!... Weet de treindienstleiding dat niet dan?

Anyway..  Arriva doet wat men wil en vertrekt op tijd, alle overstappers 30 minuten achterlaten.

En die trein naar Groningen (dat was dus al bekend!) moest vervolgens natuurlijk keurig 3 i.p.v. 1 minuten op de vertraagde tegentrein wachten in Hurdegaryp, en had voor de rest van het traject sowieso +3 dus. https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2019-11-29/37457 (met +2 aankomen en toch op tijd vertrekken in Cammingaburen ook knap).

Welk systeem of welke sukkel bij de treindienstleiding besluit zoiets? Die vertraging verderop (kruisen met een trein die je met +4 tegemoet komt) was imminent.

Je had maar één doel.. Dan wacht je dus die 3 minuten op het gunstigste punt (Leeuwarden dus, overstappers blij maken en zo)

En voordat je zegt dat de schuld niet bij Arriva ligt (wij rijden/vertrekken gewoon op tijd en houden geen rekening met vertraagde NS waarbij van een overstap nog maar 2 minuten overblijft?)  Het is nog altijd de treindienstleiding die zoiets bepaalt, toch? 

Leermomentje dus… als een ‘tegentrein’ toch +4 heeft mag je zelf ook met +3 vertrekken , of zoiets :laughing:  Dit alleen voor Lw-Gn natuurlijk.

Reputatie 2

Probleem is (is mijn ervaring) dat die IC vaak net iets te laat binnenkomt, waardoor je effectief nog maar 1 minuut hebt

Tot nu toe was deze IC altijd 100% op tijd of een minuut te vroeg (op een zondag ochtend). Ik neem deze verbinding meestal alleen omdat de eerste IC richting Arnhem pas rond 7 uur in Amsterdam vertrekt.

@Robert B  Het echte probleem is de verbinding naar Duitsland (Abellio (Arnhem) of Keolis (Venlo)). Eindhoven-Venlo is alle 30 minuten, Utrecht-Arnhem om de 15 minuten, daar heb ik meer keuze als iets vertraagd is. 

Reageer