Traumatische ervaring bij uitstappen sprinter, peuter verdwijnt tussen perron en trein, wie ook?

Na enkele jaren niet met de trein gereisd te hebben, ga ik met peuter naar haar oma met de trein. Ze is ruim 3 en een half en lang voor haar leeftijd.
Alle uitstappen waren goed gegaan. Bij Harderwijk verdwijnt ze, gelukkig nog wel aan mijn hand, tussen trein en perron. Hoe is dit mogelijk! Ze lag al bijna op de rails! Na een hulpverzoek, trokken we haar weer omhoog! Ben nog steeds in shock! Blijkbaar wordt dit probleem pas in 2017 opgelost schrijft mevr. Mansveld in een tweede kamer rapport! Levensgevaarlijk.Een gat van 20 centimeter en geen waarschuwing aanwezig!

27 reacties

Reputatie 2
Ik zou ook maar niet de sprinter vanuit Rotterdam naar Vlaardingen nemen! U bent gewaarschuwd! Station Vlaardingen Oost en de sprinter: Echt een hoge in/uitstap!......En ik ben volwassen; 58 jaar... bij deze! Ook dus levensgevaarlijk!
Hoi Janneke, en welkom op het forum.

Wat moet dat schrikken zijn geweest, zeker met zo'n jonge meid. Is ze gewond geraakt, of was het 'alleen' de schrik? Hopelijk gaat alles goed met jullie beiden.

Begrijp ik goed dat je in de sprinter zat? Zou je iets meer kunnen vertellen wat er precies is gebeurd?
Dank voor uw reactie, ook voor gehandicapten en slecht zienden las ik een GROOT probleem!
Publiek wordt aangesproken op gevaarlijk gedrag bij te laat instappen, wil de NS wachten totdat her echt mis gaat vraag ik mij af!
Dat kan ik me goed voorstellen. Ik heb je signaal ook meteen de organisatie ingezet. Het is een bekend probleem. Hopelijk was dit de eerste en zeker de laatste keer dat je zoiets meemaakt tijdens je treinreizen, Janneke.
Hoi Janneke, en welkom op het forum.

Wat moet dat schrikken zijn geweest, zeker met zo'n jonge meid. Is ze gewond geraakt, of was het 'alleen' de schrik? Hopelijk gaat alles goed met jullie beiden.

Begrijp ik goed dat je in de sprinter zat? Zou je iets meer kunnen vertellen wat er precies is gebeurd?

Graag vertel ik er iets meer over. We reisden van Amsterdam Amstel naar Utrecht, Van Utrecht met de sprinter richting Zwolle. De kleine dame vond het prachtig allemaal! Toen wij om 12.39 uur arriveerden in Harderwijk, stapten we uit, keek goed naar haar voetjes en zei weer! grote stap nemen! Daar ging ze, helaas hield ik haar met mijn linker hand vast en ze was al zover naar beneden dat ik niets meer kon doen! gelukkig riep ik direct om hulp en trok haar met behulpzame dame weer omhoog (waarvoor nog veel dank) de kleine dame is vreselijk geschrokken en moest hard huilen! Oma stond op het perron en was ook overstuur! Ik ben nog steeds overstuur! Hier moet op zijn minst voor gewaarschuwd worden, zet borden neer, markeer dit gevaar! Mijn dag was een dag met een zwart randje!
Fijn dat je even iets meer vertelt. Dat geeft ons een beter inzicht in de situatie. Wat een ontzettend naar einde van een reis die haar tot dat moment zo goed beviel. Het doet me wel goed om te lezen dat een medereiziger jullie beiden zo goed heeft geholpen. Met flink wat geluk leest zij dit toevallig. Dat jullie alle drie hierdoor emotioneel werden, lijkt me niet meer dan begrijpelijk.

Ik zou jou en je dochtertje graag twee dagkaarten willen geven, zodat jullie deze of een andere reis nog eens over kunnen doen, maar dan (hoop ik) zonder nare verrassingen. Dat maakt de ervaring helaas niet minder traumatisch, maar hopelijk kan ik met dit gebaar toch nog zorgen dat die kleine meid weer een beetje vertrouwen krijgt in het reizen met de trein (naar oma). Zou je dit willen? Dan kun je mij even een privébericht met je naam en adres sturen, dan stuur ik ze per post naar je toe. Een privébericht stuur je door op mijn naam en daarna op 'Stuur bericht' te klikken.
Reputatie 4
Badge
Hier moet op zijn minst voor gewaarschuwd worden, zet borden neer, markeer dit gevaar!

Dan kunt u denk ik beter een waarschuwingslint om uw hoofd knopen als blinddoek, dan zijn alle gevaren in de wereld goed gemarkeerd.

U en vooral uw dochter heeft gewoon een keer pech gehad, dat zal haar nog wel vaker overkomen zijn en nog gaan overkomen. De wereld is vol gevaren en die hoeven/kunnen niet allemaal weggenomen/gemarkeerd worden. Daarnaast ís het gevaar bij in- en uitstappen al duidelijk gemarkeerd. Tussen de trein en het perron is zeer duidelijk een spleet zichtbaar, dan kunt u zelf toch wel bedenken dat dat een gevaar is. Daar hoeft echt geen geel-zwart randje langs. De (verre) toekomstmuziek van het gelijkvloers instappen met een zo klein mogelijke spleet wat u aanhaalt is volgens mij ook vooral bedoeld om mindervaliden zelfstandig van de trein gebruik te laten maken.
Reputatie 2
Niet zo ordinair doen Gert-Jan G!
Ik weet bij Sprinter Vlaardingen Oost; Kijk maar uit bij in en uitstap!
Grote verschillen en als je dit niet weet en dan overkomt, nou dat is schrikken hoor!
Niet iedereen is zo-n ervaren treinreiziger als jij!...........................Pas dus op je woorden na zo/n traumatische ervaring voor peuter en moeder!!!
Beste Gert Jan G.,
Misschien moet je dit zelf een keer ervaren, hoe zou je het zelf vinden om tussen het perron en de trein naar beneden te vallen? Belachelijk om zo te reageren, je weet blijkbaar niet hoe dit voelt!
Hoi Gert-Jan G, ook ik vind dit een onnodige reactie. Ik snap het idee achter je woorden maar dit had je een stuk vriendelijker kunnen formuleren. Laten we proberen om respectvol te blijven hier op het forum.
Reputatie 2
Ik wens dit dan ook niemand toe! Sterkte peuter en moeder! Goh wat was ik trots toen die keer op Utrecht Overvecht de kleine meid die grote stap deed uit de sprinter het perron op!! En ik ben trots op deze kinderen;laat ze kind zijn......Sterkte dus met deze ervaring!!
Ik ben zelf niet echt bekend met de situatie ter plaatse, maar op het moment dat iemand of iets tussen trein en perron komt is vreselijk te noemen.
Ik weet bv op station Geldrop dat er ook veel ruimte tussen de trein en perron zit en dat is bij de nieuwste sprinters met automatische omroep meteen als waarschuwing mee wordt gegeven. De treinen waar handmatig wordt omgeroepen wordt, zou het handig zijn als het personeel eerder op de hoogte is dan door eigen ervaring op te doen.
Ik hoop ook dat u dit net als de rest niet meer mee hoeft te maken.
Reputatie 6
Kan mij best voorstellen dat dat even schrikken was.

Ik stond eerder dit jaar even raar te kijken toen ik bij Amsterdam Muiderpoort (SGM richting Rotterdam Centraal) de trein uitklom: doordat het perron in een bocht is gebouwd, was er een flinke afstap zonder waarschuwing van de afroep. Ondanks mijn visuele beperking wel een doorgewinterde treinreiziger, dus geen problemen mee gehad. 🙂
Reputatie 6
Badge
Tot vanavond had ik nog nooit dit probleem gezien. Toevallig ook bij muiderpoort uit en ingestapt. Best gevaarlijk. Snap nu dat het helaas snel kan misgaan. Spoor 8-9 NS: kijk er eens goed naar. De hellingshoek van de sprinter tov het perron is een uitdaging.
Bedankt voor jullie aanvullende opmerkingen over station Amsterdam Muiderpoort VIRM en Raymond. Lijkt me zeker de moeite waard dat we daar naar gaan kijken en daarnaast gaan nadenken hoe we hier eventueel voor kunnen waarschuwen.
Reputatie 7
Badge +3
Voor dit soort situatie bestaat in Londen bij de Underground de bekende 'Mind the gap' omroepberichten. Op het perron zelf staat dat dan ook in grote letters geschreven.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mind_the_gap
Wat opvalt is dat in het lijstje van landen waar dit wordt omgeroepen Nederland ontbreekt......
Zo'n bandje gaat na verloop van tijd meer irriteren dan waarschuwen.
Reputatie 7
Badge +3
Het irriteert alleen de regelmatige reizigers die toch al weten dat er een gat is. Het kan juist de incidentele reizigers behoeden voor ongelukken. Het openbaar vervoer moet ook veilig zijn voor incidentele reizigers en reizigers met een functiebeperking.
Correcte aanvulling iMark. Goed dat je dit benoemt.
Reputatie 4
Als aanvulling zou ik willen vermelden dat veiligheid altijd bij ieder zelf begint. Altijd kijken waar je je voeten zet (zoals je als kind al leert te kijken naar links en rechts op de zebra). Als er bijvoorbeeld door een aanrijding (met een vogel of stenen gooien van tegenwoordig) de treeplank van de trein een stukje is afgebroken (heb het meegemaakt, deur was door een collega al buiten dienst gezet), kan je ook vallen.
Daarnaast wordt er al gewerkt aan de verbetering door het (ik denk dat dit de naam is) project stations toegankelijk.

voorbeelden:
https://www.prorail.nl/nieuws/spoorwerkzaamheden-rond-alphen-aan-de-rijn
https://www.prorail.nl/nieuws/zonnig-spoorwerkweekend
Reputatie 7
Badge +3
@mcn1995
Het heet het Programma Toegankelijkheid.
https://www.prorail.nl/reizigers/stations/toegankelijkheid

Veiligheid begint natuurlijk bij jezelf maar het Openbaar Vervoer moet voor iedereen toegankelijk zijn. Dus ook voor kinderen en mensen met een functiebeperking. Een blinde of slechtziende zal toch echt gewaarschuwd moeten worden voor een onverwachte situatie als een gat tussen trein en perron.

Het Programma Toegankelijkheid heeft een aantal zeer prettige bijkomstigheden. De komst van veel meer liften op stations is ook prettig voor mensen met veel bagage, fietsen of kinderwagens. Ook de gelijkvloerse instap is voor iedereen een verbetering, niet alleen voor reizigers met een functiebeperking.
De laatste horde zijn eigenlijk de treinen van NS....
Reputatie 6
@KlaasJan: in Londen heb ik eerder dit jaar inderdaad meerdere malen in de metro zelf bij de aankondiging van het volgende station de aanvulling "please mind the gap between the train and the platform" gehoord. Zou je met de automatische afroep in SGM en SLT ook kunnen doen.

Zoals hierboven is gezegd begint veiligheid uiteraard ook bij jezelf, maar in sommige situaties is het verschil tussen treeplank en perron zo groot, dat je er beter voor kunt waarschuwen. Muiderpoort is een goed voorbeeld, en Harderwijk kennelijk ook.
SLT krijgt als het goed is met de tijd schuiftrede's. Deze sluiten dan het gehele gat tussen de deur en het perron af. Zie: http://nieuws.ns.nl/grote-verbouwing-van-bestaande-sprinters-voor-meer-comfort/
Reputatie 6
Badge
De SLT sprinter heeft al een trede die uitschuift. Volgens dat bericht verandert er dan iets aan die treden.

Mijn eigen recente ervaring bij Muiderpoort was een oud type sprinter. Deze hebben geen trede maar (of zelfs) een verhoogde instap. In-en uitstappen op dat bewuste station i.c.m. met dat materieel zorgt voor een ruimere afstand dan je gewend bent tussen trein en perron.
Er verandert zeer zeker iets. Nu heb je inderdaad al trede's, maar die klappen altijd op dezelfde manier uit.
Straks komen er schuiftrede's die tot de rand van het perron schuiven. Dit wordt dan gedaan met sensoren.

Reageer