beantwoord

Trein die niet stopt op de halte waar hij hoort te stoppen

• 13 juni 2018
  • 8 reacties
  • 601 Bekeken

Beste ns,
ik had even een vraagje want vandaag 13 juni om 11:35 zou de trein richting Dordrecht moeten stoppen op Almere buiten, alleen reed deze trein keihard langs het station. Kunnen jullie mij uitleg geven hoezo dit is gebeurd.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 13 juni 2018, 15:02

Hallo Denzell, welkom op onze NS Community!

Goed dat je dit hier aangeeft, want dit is niet de bedoeling. Vervelend dat je hier hinder van hebt ondervonden.
Helaas is dit in het verleden vaker voorgevallen, zoals je ook kunt lezen in het topic waar Sycorax naar linkt. Wij zijn hier daarom erg alert op en ik ga hier dan ook direct een melding van doorzetten met daarbij ook het bewijs van Sycorax. Heb je hierdoor veel vertraging opgelopen? En ook extra kosten gemaakt?
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 4
Ik heb nog net een screenshot kunnen maken dat jouw ervaring bevestigt: de bewuste trein is Almere Buiten met 117 km/u voorbij geraast. Ondertussen zijn er al tientallen meldingen op dit forum gedaan over deze beruchte overgeslagen stop. Volgens een artikel van een jaar geleden zou dit nu toch echt niet meer moeten gebeuren: https://nos.nl/artikel/2165311-ns-vergeet-station-almere-buiten-niet-meer.html. De praktijk leert anders.

Hallo Denzell, welkom op onze NS Community!

Goed dat je dit hier aangeeft, want dit is niet de bedoeling. Vervelend dat je hier hinder van hebt ondervonden.
Helaas is dit in het verleden vaker voorgevallen, zoals je ook kunt lezen in het topic waar Sycorax naar linkt. Wij zijn hier daarom erg alert op en ik ga hier dan ook direct een melding van doorzetten met daarbij ook het bewijs van Sycorax. Heb je hierdoor veel vertraging opgelopen? En ook extra kosten gemaakt?
Krijgen machinisten geen routeplan mee ofzo? Gewoon even uit belangstelling. Ik heb mijn leven lang met de trein gereisd en eigenlijk vroeger nooit meegemaakt dat machinisten zomaar een station oversloegen waar ze wel hadden moeten stoppen. Maar op dit forum lees ik regelmatig dat het wél gebeurt. Dan vraag ik me af hoe dat kan.
Badge +3
Zal wel met trajectbekendheid te maken hebben, ondanks dat Almere Buiten volgens mij niet in of kort na een bocht ligt, en de intercitystop al een jaar of twee standaard is.

Zo te zien heeft de machinist nog wel een remming ingezet, maar is daarna toch maar op zijn gemak richting Almere Centrum doorgereden...
Zal wel met trajectbekendheid te maken hebben, ondanks dat Almere Buiten volgens mij niet in of kort na een bocht ligt.

Gelukkig is dat echt complete onzin. Als de machinist zo'n slechte wegbekendheid heeft dat hij niet weet waar de stations liggen, moet en mag hij/zij daar niet rijden.
Almere Buiten ligt overigens wel direct na een boog, zelfs van beide kanten, maar dat heeft er natuurlijk ook niets mee te maken.
Badge +3
Almere Buiten ligt overigens wel direct na een boog, zelfs van beide kanten, maar dat heeft er natuurlijk ook niets mee te maken.
Vanuit het oosten toch niet echt? Zal mijn topo eens nakijken maar je hebt gelijk, dat zou niet uit moeten maken.

Als je Oostvaarders voorbij komt en weet dat je moet stoppen op Buiten, dan lukt dat op zich wel lijkt mij (en de grafiek geeft dat ook aardig aan). Als iemand spreekwoordelijk 'zit te slapen' dan vlieg je er zo voorbij inderdaad.

Verder ben ik niet gehinderd door enige kennis van dat traject, en wat personeel daar van weet. Andersom ook nog steeds regelmatig de voorbeelden 'stond ineens in Lelystad, waar ik niet wlde zijn' en zo...
HET probleempje met Almere Buiten is dat de machinist er niet aan denkt. Doordat het stoppen met de IC er verre van vanzelfsprekend is.
Ik kan rustig 50 keer door Almere Buiten rijden met de IC zonder er te hoeven stoppen. Toevallig reed ik vorige week op de IC-treinserie welke er wel stopt, en heb dat ook netjes gedaan.

Vanuit het Oosten is de boog minimaal, je ziet echter het station amper liggen omdat het daar vol staat met metershoge geluidsschermen.
Maar voor een machinist is dit geen enkel probleem, immers deze heeft gewoon wegbekendheid en weet werkelijk alles over het baanvak. Stations en hun rempunten behoren dan toch wel tot de eenvoudige basiskennis.
Verder heeft station Almere Buiten ook nog de luxe van "verkenborden".
Badge +3
Dank voor de uitleg. Overigens komt zojuist de volgende melding alweer binnen op Twitter :(

Wellicht handig om ze allemaal te verzamelen in het grote Trein rijdt (alweer) station voorbij topic.

Reageer