beantwoord

Trein rijdt station voorbij, waardoor je betaalt voor de terugreis

• 31 augustus 2015
  • 11 reacties
  • 346 Bekeken

Enige tijd geleden reed ik in de trein van Utrecht CS naar Weesp, maar kon de trein daar niet stoppen vanwege een defecte trein bij het perron van Weesp. Daarop besloot de machinist door te rijden naar Diemen en ons daar eruit te zetten, met het verzoek de volgende trein terug te pakken naar Weesp. Op zich geen probleem en de vertraging viel nog mee, dus kan ook geen beroep doen op een claim voor vertraging (lukt überhaupt niet vanwege de overstap). Ik heb echter 2x teveel betaald nu, want ik heb betaald voor Weesp - Diemen en Diemen - Weesp, terwijl ik alleen van Utrecht naar Weesp moest. Hoe vraag je dit terug?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 4 september 2015, 11:42

Hoi Mailman, en welkom op het forum!

Vervelend dat je hebt moeten omreizen, en dat je extra kosten hebt gemaakt. Uiteraard kun je je verzoek bij Klantenservice indienen. Dit kun je het beste via een e-mail doen. Zij kunnen controleren dat jouw trein is doorgereden, en zullen je de teveel betaalde kosten dan terugbetalen. Een e-mail stuur je door via onze virtuele assistent Eva 'mail' te typen.
Bekijk origineel

11 reacties

Beste mailman,

De conducteur had moeten zorgen dat jullie zonder uit te checken door de poortjes op Diemen konden. Nu zit er niets anders op om te wachten op een moderator op het forum die je door gaat sturen naar de klantenservice hiervoor.

De regeling GTBV geldt weldegelijk voor deze situatie, mits je totale vertraging meer dan 30 minuten was geweest. In MijnNS kan je bij je claim kiezen om het wind station aan te passen.
@marv

Hoe had de HC dat kunnen regelen? Het gaat om een doorgaande trein waar je als HC niet ff snel de terugreizers door de poort te krijgen. Ik denk dat klantenservice juist hier veel in kan betekenen. Ik zou als HC niet weten hoe zoiets te realiseren.
@marv

Hoe had de HC dat kunnen regelen? Het gaat om een doorgaande trein waar je als HC niet ff snel de terugreizers door de poort te krijgen. Ik denk dat klantenservice juist hier veel in kan betekenen. Ik zou als HC niet weten hoe zoiets te realiseren.

Ik kan me zo voorstellen dat je de reizigers adviseert om even bij de servicezuil het te melden en zelf als HC dit ook meldt. Dan kunnen de reizigers doorgelaten worden in één keer, nu moet iedere reiziger zelf één voor één dit bij de klantenservice gaan melden.
@marv

Denk dat hier weer een aloud probleem komt. De goeden lijden onder de kwaden. Als het druk is, is zoiets al niet te doen, maar adviseren en extra melding doen is idd wel het minste wat we kunnen doen. Servicepaal kan men proberen, weet hier niet de exacte procedures voor. Wat men wel en niet mag. Je hebt zeker een punt, waar ik het ff miste.
Ik kan me zo voorstellen dat je de reizigers adviseert om even bij de servicezuil het te melden en zelf als HC dit ook meldt. Dan kunnen de reizigers doorgelaten worden in één keer, nu moet iedere reiziger zelf één voor één dit bij de klantenservice gaan melden.

Ik vrees dat dat laatste wel is wat de NS wil en dat reizigers die zonder om te checken terugreizen het risico lopen op een boete. Dat de reiziger daardoor drie keer gedupeerd wordt (extra reistijd, extra reiskosten, extra moeite om die extra kosten terug te krijgen) beschouwt de NS vermoedelijk als niet haar probleem.
@marv

Denk dat hier weer een aloud probleem komt. De goeden lijden onder de kwaden. Als het druk is, is zoiets al niet te doen, maar adviseren en extra melding doen is idd wel het minste wat we kunnen doen. Servicepaal kan men proberen, weet hier niet de exacte procedures voor. Wat men wel en niet mag. Je hebt zeker een punt, waar ik het ff miste.

Mogelijk een goede tussenweg om iig om te roepen dat de reizigers voor het teveel in rekening gebrachte geld contact kunnen opnemen met de klantenservice . Dat scheelt (voor mij) al een hoop, dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben. En dan heb ik ook het beeld dat de HC weet welk advies gegeven wordt.
Het probleem komt dan nog dat de klantenservice hiervan niet op de hoogte is en je maar een brief moet sturen met jouw klacht. Die standaard afgewezen worden (Timo H. moet zijn centjes tenslotte ook nog krijgen), waardoor je weer moet gaan klagen op twitter en hier op het forum die jou weer doorsturen naar de klantenservice, dan is het cirkeltje weer rond en de NS een ontevreden klant rijker.
De goeden lijden onder de kwaden.
Even bellen en aankondigen, als je geen tijden in de wacht hangt :8
Reputatie 2
Via de servicezuil melden dan moeten ze de poorten open doen. Het gaat hier om een omreisroute van Utrecht naar Weesp. Omdat de directe route niet te berijden was door die kapotte trein moest je omrijden via Diemen. De machinist of conducteur heeft dit vast wel gemeld en ze wisten toch dat er een kapotte trein stond die niet meer rijden wilde. Dan hadden ze op afstand die poorten in Diemen al open moeten gooien en in de trein omroepen dat je voor Weesp in Diemen kon overstappen zonder uit te checken.
Reputatie 1
Badge
Die HC had dus moeten omroepen dat je TOT MP had moeten doorreizen om dit soort problems te voorkomen-en het scheelt amper in de tijd. Diemen heeft 2 perrons die beide afgesloten zijn.. Sciencepark dito.
Maar alweer een gevolg van die idioten die ooit bij NS tot dit soort rampzaligheden zonder door te denken hebben besloten. En in feite weten de meeste HCs amper van poortjes en dit soort zaken, want zelf hebben ze er nooit mee te maken.
Hoi Mailman, en welkom op het forum!

Vervelend dat je hebt moeten omreizen, en dat je extra kosten hebt gemaakt. Uiteraard kun je je verzoek bij Klantenservice indienen. Dit kun je het beste via een e-mail doen. Zij kunnen controleren dat jouw trein is doorgereden, en zullen je de teveel betaalde kosten dan terugbetalen. Een e-mail stuur je door via onze virtuele assistent Eva 'mail' te typen.

Reageer