beantwoord

Trein rijdt te ver door naar voren

• 30 oktober 2014
  • 5 reacties
  • 435 Bekeken

Trein rijdt te ver door naar voren en laat ouder en slecht ter been passagiers gewoon staan op Bussum. Waarom meteen fluiten als je ziet dat er nog passagiers aankomen strompelen?
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 30 oktober 2014, 19:18

Welkom op het NS serviceforum Pblonden. Leuk dat je het gevonden hebt. Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik de titel wat aangepast en de rest in je bericht verwerkt. Spijtig om te lezen dat ouderen en passagiers die slecht ter been zijn hier de dupe van geworden zijn. Een trein rijdt niet zomaar verder door, tenzij hier voor gekozen wordt door de verkeersleiding. Toch dient de trein, zoals Piet ook al aangeeft, wel op tijd te vertrekken. Zodra de opstartprocedure gestart wordt, wordt er ook gefloten. Vervolgens kunnen de deuren dan ook niet meer geopend worden en rijdt de trein weg. Hopelijk gebeurt dit niet nogmaals! Merk jij dit structureel op hetzelfde traject en/of tijdstip Piet?
Bekijk origineel

5 reacties

Waarom meteen fluiten als je ziet dat er nog passagiers aankomen strompelen? de treinen moeten op tijd rijden(uitspraak ns) maak het bijna iedere dag mee.
Welkom op het NS serviceforum Pblonden. Leuk dat je het gevonden hebt. Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik de titel wat aangepast en de rest in je bericht verwerkt. Spijtig om te lezen dat ouderen en passagiers die slecht ter been zijn hier de dupe van geworden zijn. Een trein rijdt niet zomaar verder door, tenzij hier voor gekozen wordt door de verkeersleiding. Toch dient de trein, zoals Piet ook al aangeeft, wel op tijd te vertrekken. Zodra de opstartprocedure gestart wordt, wordt er ook gefloten. Vervolgens kunnen de deuren dan ook niet meer geopend worden en rijdt de trein weg. Hopelijk gebeurt dit niet nogmaals! Merk jij dit structureel op hetzelfde traject en/of tijdstip Piet?
Ik maak dit regelmatig mee! Station Breda-Prinsenbeek - Lage Zwaluwe, waar de ene trein wel gewoon aan 't begin van het station stopt, maar de andere niet. Ik kan niet ruiken welke trein te ver door rijdt en welke niet, om er op te anticiperen.
Bij te ver doorgereden treinen moet ik rennen om er nog in te kunnen en terwijl ik aangerend kom, moe aan het einde van de werkdag, om 21:30 's avonds, of met volle boodschappentassen, of hakken onder mijn schoenen... wordt er al gefloten en de HC stapt in, alsof ogenblikkelijk de deuren dicht zouden gaan, terwijl ik nog aan kom rennen, terwijl ik netjes 5, 10 of wel 30 minuten heb zitten wachten op de trein en verkleumd ben!
Niet netjes van NS om de reizigers zo te pesten.
NS moet op tijd rijden, zeggen jullie? Maar niet TEN KOSTE van reizigers die wel op tijd zijn! Het kan alleen een streven zijn, je kan niet je klanten er onder laten lijden. 's Avonds gaat er namelijk maar 1 trein in het uur!
Je kunt niet je trein ver weg zetten en dan al fluiten terwijl de passagiers aan komen rennen, terwijl ze op de trein hebben zitten wachten op een ijskoud station met nauwelijks beschutting. Dat noem ik pesten!
Ik ben zeer boos geworden over dit gedrag. Het is zeer irriterend als de trein steeds weer te ver door rijdt.

Ook kunnen wij niet ruiken wat het verschil is tussen een waarschuwingssignaal van HC van 'schiet op, ik ga bijna de deuren sluiten', of dat het het laatste signaal is en ik daarna niet meer mag instappen. Ik ga van het laatste uit, en raak in paniek, om dat er 's avonds maar 1 trein in het uur gaat.

Waarom moet ik rennen en de trein bijna missen, terwijl ik er op heb zitten wachten?

NS is er TEN DIENSTE van de reizigers, niet andersom! Wij zijn geen slaaf van jullie tijdschema.

Dat de trein 5 min. te laat is, door andere omstandigheden, kan ik mee leven, maar je kan niet reizigers laten staan omdat jullie je tijd willen inhalen. Ik hoop dat de mindset van NS toch enigszins wordt aangepast, door met de klant mee te denken.
Reputatie 4
Ik maak het ook regelmatig mee, dan sta je op perron 1a te wachten en dan staat je trein buiten het station op perron 1a. Dan moet je dus >200 meter rennen. Dit gaat om station Nijmegen, de trein naar Utrecht.

Dit probleem is over de jaren meerdere keren aangegeven, maar hier wordt niks mee gedaan.

De communicatie is ook verwarrend wanneer er omgeroepen wordt dat je achterin in moet stappen. Achterin wat? Niet achterin de trein, want die wordt gerangeerd. Nee: achterin het perron (en dat is geen correct Nederlands).

Wat er gedaan kan worden: aangeven WAAR op perron 1a de trein stopt. Als dit BUITEN het station is, geef dit dan op tijd en duidelijk aan, zodat de reizigers de 200–400 meter op tijd kunnen afleggen.
Reputatie 4
Wouw, heeft de NS eindelijk wat met de feedback gedaan!? Nijmegen 18:27 trein richting Schiphol, komt aan als een VIRM-4/4 en vertrekt als een enkele VIRM-4 (de trein van 18:12 rijdt niet, dus ik had tijd het op te zoeken).

Op de borden van 1a staat dat de trein daar vertrekt, terwijl je van te voren weet dat dat niet kan, omdat er een gedeelte afgekoppeld moet worden.

Om 18:27 verspringt het bord: "Vooraan instappen". Eindelijk! Na jaren! Rond 18:25 wordt er omgeroepen "Als de trein aankomt, achteraan instappen". Eindelijk! Na jaren!

Het vooraan/achteraan verhaal blijft onduidelijk, maar we krijgen eindelijk instructies over waar we moeten gaan staan.

Reizigers lopen naar een trein die buiten het station geparkeerd staat, daar heb ik geen informatie over gehoord (uiteinde van spoor 3a):

Stilte voor de storm, maar ik sta alvast op de goede plek (uiteinde van spoor 1a). Ik stond bij het eerste perron lichtbord (naast de Starbucks), wat op de foto niet eens te zien is.

Er stappen mensen uit die slecht ter been zijn, wel een beetje jammer dat ze nu ver moeten lopen.

Reageer