beantwoord

Trein rijdt weg zonder dat passagiers kunnen instappen.

• 21 januari 2015
  • 10 reacties
  • 1340 Bekeken

Afgelopen maandag om 12:56 op Apeldoorn Osseveld. De trein naar Deventer stopt op tijd maar tijdens het uitstappen worden de deuren al weer gesloten; enkele reizigers grijpen in, houden de deuren handmatig open zodat de uitstappers er uit kunnen. Zodra de deuren worden losgelaten gaan deze dicht en rijdt de machinist weg. Nog ca. 10 reizigers op het station achterlatend. Geen conducteur gezien. Een half uur later gaat het wel goed. Hoe gaat NS om met zo'n situatie?
icon

Beste antwoord door Loes 21 januari 2015, 11:37

Ik heb even nagekeken welk materieel daar reed en het gaat om Mat'64. Dat is materieel dat niet eens klembeveiliging heeft, dus de geschetste situatie bestempel ik direct als levensgevaarlijk. Als een deur dichtgaat, zal deze door blijven drukken tot deze in de vergrendeling zit, dus reizigers hebben veel kracht uitgeoefend om deuren open te houden.

Ten eerste is het al levensgevaarlijk om deuren open te houden als deze dicht gaan, ik hoop echt dat reizigers dat niet meer doen, het kan tot levensgevaarlijke taferelen leiden.
Ten tweede vind ik het persoonlijk apart, dat een vertrekprocedure wordt ingezet, terwijl men nog aan het uitstappen is. Ik weet dat het wel eens gebeurd, maar 2x Mat'64 heb je voldoende overzicht, dus dit is een slechte zaak.
Ten derde verbaas ik me erover dat er geen HC te zien is geweest. Dit materieel kan je niet per ongeluk of expres via de cabine sleutelen, dus je moet bij een deur staan om dit te doen, vandaar dat er toch echt een HC of ms alleen een machinist die een HC miste hier heeft moeten staan. Anders is dit niet te verklaren namelijk.
Aan de tijd te zien was de trein wat vertraagd, maar dat geeft geen enkel recht aan de HC om zo de vertrekprocedure in te zetten. Ik kan er helaas weinig mee, misschien dat een moderator het straks nog oppakt om een en ander door te melden, maar vanuit mijn persoonlijke mening is zowel de HC (of degene die Chef vd Trein was) heeft een belabberde vertrekprocedure ingezet en de reizigers (snap ik deels wel, maar doe het echt niet meer) die deuren openhouden is regelrecht spelen met je leven. Als je ertussen komt en het wordt niet gezien maakt de schuldvraag niet eens meer uit als men het niet kan navertellen, want dan is de prijs wel erg hoog geweest om te betalen.
Bekijk origineel

10 reacties

Ik heb even nagekeken welk materieel daar reed en het gaat om Mat'64. Dat is materieel dat niet eens klembeveiliging heeft, dus de geschetste situatie bestempel ik direct als levensgevaarlijk. Als een deur dichtgaat, zal deze door blijven drukken tot deze in de vergrendeling zit, dus reizigers hebben veel kracht uitgeoefend om deuren open te houden.

Ten eerste is het al levensgevaarlijk om deuren open te houden als deze dicht gaan, ik hoop echt dat reizigers dat niet meer doen, het kan tot levensgevaarlijke taferelen leiden.
Ten tweede vind ik het persoonlijk apart, dat een vertrekprocedure wordt ingezet, terwijl men nog aan het uitstappen is. Ik weet dat het wel eens gebeurd, maar 2x Mat'64 heb je voldoende overzicht, dus dit is een slechte zaak.
Ten derde verbaas ik me erover dat er geen HC te zien is geweest. Dit materieel kan je niet per ongeluk of expres via de cabine sleutelen, dus je moet bij een deur staan om dit te doen, vandaar dat er toch echt een HC of ms alleen een machinist die een HC miste hier heeft moeten staan. Anders is dit niet te verklaren namelijk.
Aan de tijd te zien was de trein wat vertraagd, maar dat geeft geen enkel recht aan de HC om zo de vertrekprocedure in te zetten. Ik kan er helaas weinig mee, misschien dat een moderator het straks nog oppakt om een en ander door te melden, maar vanuit mijn persoonlijke mening is zowel de HC (of degene die Chef vd Trein was) heeft een belabberde vertrekprocedure ingezet en de reizigers (snap ik deels wel, maar doe het echt niet meer) die deuren openhouden is regelrecht spelen met je leven. Als je ertussen komt en het wordt niet gezien maakt de schuldvraag niet eens meer uit als men het niet kan navertellen, want dan is de prijs wel erg hoog geweest om te betalen.
Hoi Loes, is het niet zo dat de machinist niet kán vertrekken als de deuren nog niet gesloten zijn? Ik ben maar een simpele reiziger...
De machinist vertrekt pas als hij de zogenoemde "groene lamp" ziet, dat aangeeft dat alle deuren zijn gesloten. Helaas zijn er gevallen bij ons bekend dat een reiziger van binnenuit met zijn hand bekneld heeft gezeten en waarbij de machinist toch de groene lamp had. De grote rubbers zorgen ervoor dat dit dus helaas wel mogelijk is, vandaar dat het zo belangrijk is dat de HC een controle doet dat niemand beklemd zit tussen de deur. Zeker bij dit materieel en het is bij Mat'64 (en bij enkele andere ook) zelfs zo dat een machinist de trein al in beweging kan zetten, terwijl de groene lamp nog niet te zien is en dat nog niet alle deuren gesloten zijn. Vandaar dat ik het als levensgevaarlijk betitel.
Reputatie 2
Je hebt mooi precies aangegeven wanneer het is gebeurt. Waarschijnlijk zal er zo een servicemedewerker hier op het forum langs jouw bericht komen, eventueel jou vragen om jouw gegevens, en hierna de melding doorzetten. Dan kan er gekeken worden wie er verantwoordelijk waren over die trein, de situatie doornemen en hen erop aanspreken (en indien nodig verdere stappen ondernemen).
Het kan namelijk zijn dat de conducteur dacht een goed overzicht te hebben of dat de situatie veilig was om te vertrekken. Blijkbaar was dit niet zo, maar ook het feit dat de conducteur niet zichtbaar genoeg was (in bepaalde situaties moet je de conducteur kunnen aanspreken) zou misschien voor de NS reden kunnen zijn om de conducteur hierop aan te spreken.

Helaas zijn er conducteurs die het grootste gedeelte van het traject in de cabine blijven zitten (zei t alleen achter of voor bij de machinist) en enkel er even uitkomen om de sleutel om te dragen om de deuren te sluiten. Dit is misschien niet de wenselijke situatie, maar het gebeurt toch. Voor de NS kan dit ook lastig zijn om te controleren, want van een HC wordt gewoon verwacht dat hij of zij verantwoordelijk is en doet wat er gevraagd wordt. Gelukkig zijn de meeste conducteurs, zoals Loes hier, volop in bezef van hun verantwoordelijkheid en handelen zij ook hiernaar.
Terecht dat je dit aankaart Teunis. Ik denk dat Loes en Seravee prima posts hebben toegevoegd. Het lijkt mij de moeite waard dit verder uit te gaan zoeken. Ik nodig je daarom uit om in een privébericht NAW-gegevens + telefoonnummer te delen, maar ook (indien ze nog niet in je post staan) zo veel mogelijk details.
Terecht dat je dit aankaart Teunis. Ik denk dat Loes en Seravee prima posts hebben toegevoegd. Het lijkt mij de moeite waard dit verder uit te gaan zoeken. Ik nodig je daarom uit om in een privébericht NAW-gegevens + telefoonnummer te delen, maar ook (indien ze nog niet in je post staan) zo veel mogelijk details.

Dag Klaas-Jan ik heb de gegevens naar je gemailed en toen een reactie van jou ontvangen waarin je me een aanbod deed. Helaas werkt de link uit jouw mail niet meer; vermoedelijk omdat ik een nieuw wachtwoord heb aangemaakt. We willen morgen, zaterdag 21 maart, gebruik maken je aanbod. Kan je zorgen dat dit mogelijk is?

Heel hartelijk dank alvast!
Als het goed is heb je nu weer een nieuw bericht in je inbox.
Gelukt, hartelijk dank!
Ten tweede vind ik het persoonlijk apart, dat een vertrekprocedure wordt ingezet, terwijl men nog aan het uitstappen is.
Dat meen je toch niet serieus? We hebben het hier vaak genoeg over gehad, het is geen verbazing dat HCs de vertrekprocedure instarten als er nog passagiers aan het in/uitstappen zijn, daar zijn genoeg klachten over binnengekomen.
Dat kan ook bijna niet anders , zeker in de spits. Wenselijk is het natuurlijk niet.

Reageer