beantwoord

Trein schiet perron voorbij!

Bizarre situatie gisteravond op Schiedam Centraal. De intercity naar Amsterdam die om 23:26 zou vertrekken op spoor 5 kwam met een noodvaart aanzetten en remde pas toen het perron gepasseerd was. De laatste wagon was 10 meter na het eind van het perron tot stilstand gekomen. Daar bleef de trein enige tijd staan. Vervolgens ging de laatste deur open en kwam er een jongen uitlopen met de woorden "hier ga ik niet op wachten".

Ik ben naar de trein toegelopen en de conductrice probeerde enigszins in paniek de deur weer dicht te krijgen. Ze zij dat ze het perron gemist hadden en dat er daarna iemand (die jongen) aan de noodrem getrokken had om de deur open te krijgen. We moesten op het perron wachten.

Nadat we 10-15 minuten gewacht hadden.. Reed de trein door! Zonder enige verdere mededeling op wat voor manier dan ook. Haha we stonden echt perplex. Helaas moesten we dus wachten op de volgende trein, waardoor er in Amsterdam geen trams meer reden en we een taxi moesten nemen à 20 euro.

De vragen die onbeantwoord blijven:

- Waarom is het perron gemist? Lag de machinist te slapen of was er iets met hem/haar aan de hand?
- Waarom werd er geen informatie verschaft?
- Wat zouden de mensen in de trein ervan vinden die naar Schiedam moesten?
- Wie gaat mijn taxirit vergoeden?

We snappen wel dat de trein uiteindelijk niet terug reed om mensen in en uit te laten. Het had al te lang geduurd door dat figuur dat aan de noodrem getrokken had denken we.

Benieuwd naar een reactie!

Met vriendelijke groet,

Valentijn
icon

Beste antwoord door Loes 28 mei 2015, 18:47

valentijnvb schreef:

- Waarom is het perron gemist? Lag de machinist te slapen of was er iets met hem/haar aan de hand?

Hoi Valentijn,

Wat een verhaal weer. Helaas komen deze dingen soms voor. Ik heb wel eens meegemaakt, dat mijn machinist erg weinig op een bepaald treinnummer zit en daar dan makkelijk fout gaat dat hij of zij ergens juist wel of niet moet stoppen. Zo heb ik wel eens een onnodige stop gemaakt, als een station helemaal voorbij gereden. Het is natuurlijk totaal niet goed dat zoiets gebeurd, waar mensen werken worden fouten gemaakt en blijkbaar stond het sein veilig door en is de machinist blijkbaar vergeten dat hij of zij op Schiedam Centrum moest stoppen.
Dat er aan de noodrem wordt getrokken vind ik dan een zeer kwalijke zaak, want dan gaat alles in de soep. De trein staat al verkeerd en ik vraag me af of het niet de machinist is geweest die een volremming heeft laten plaatsvinden toen hij of zij erachter kwam dat er op Schiedam Centrum gestopt moest worden.
Dan het probleem van maar 1 deur aan het perron. Als er maar 1 treinstel is, kan je vragen aan de reizigers om daar naartoe te gaan om in- en uit te stappen. Op het station zal zoiets niet omgeroepen worden, want als we deze info bij de omroep hebben, is het meestal al opgelost.
Blijf je met jullie probleem zitten. Dor een fout van NS een taxi genomen, omdat er geen tram meer reed. Dit had je direct bij NS-personeel kunnen regelen en nu moet het via een omweg, welke weet ik niet exact, maar dat zal nog wel gepost worden.
Reizigers die terug moeten steken, tja, erg vervelend en als er nog een trein rijdt, is het zo geregeld met niet al te veel vertraging. Of GTBV geldt, geen idee, ik denk van wel, weet dat niet zeker.

Ik hoop je vragen deels te hebben beantwoord en ik zou op een moderator wachten om je verder te helpen.

Bekijk origineel

7 reacties

valentijnvb schreef:

Hoi Valentijn,

Wat een verhaal weer. Helaas komen deze dingen soms voor. Ik heb wel eens meegemaakt, dat mijn machinist erg weinig op een bepaald treinnummer zit en daar dan makkelijk fout gaat dat hij of zij ergens juist wel of niet moet stoppen. Zo heb ik wel eens een onnodige stop gemaakt, als een station helemaal voorbij gereden. Het is natuurlijk totaal niet goed dat zoiets gebeurd, waar mensen werken worden fouten gemaakt en blijkbaar stond het sein veilig door en is de machinist blijkbaar vergeten dat hij of zij op Schiedam Centrum moest stoppen.
Dat er aan de noodrem wordt getrokken vind ik dan een zeer kwalijke zaak, want dan gaat alles in de soep. De trein staat al verkeerd en ik vraag me af of het niet de machinist is geweest die een volremming heeft laten plaatsvinden toen hij of zij erachter kwam dat er op Schiedam Centrum gestopt moest worden.
Dan het probleem van maar 1 deur aan het perron. Als er maar 1 treinstel is, kan je vragen aan de reizigers om daar naartoe te gaan om in- en uit te stappen. Op het station zal zoiets niet omgeroepen worden, want als we deze info bij de omroep hebben, is het meestal al opgelost.
Blijf je met jullie probleem zitten. Dor een fout van NS een taxi genomen, omdat er geen tram meer reed. Dit had je direct bij NS-personeel kunnen regelen en nu moet het via een omweg, welke weet ik niet exact, maar dat zal nog wel gepost worden.
Reizigers die terug moeten steken, tja, erg vervelend en als er nog een trein rijdt, is het zo geregeld met niet al te veel vertraging. Of GTBV geldt, geen idee, ik denk van wel, weet dat niet zeker.

Ik hoop je vragen deels te hebben beantwoord en ik zou op een moderator wachten om je verder te helpen.
Loes, waaruit maak je op dat het sein op veilig stond, machinisten missen toch ook wel eens een rood sein?
theofiel schreef:

Loes, waaruit maak je op dat het sein op veilig stond, machinisten missen toch ook wel eens een rood sein?

Als de machinist een rood sein heeft gemist had deze geen meter meer mogen rijden en had deze direct vervangen moeten worden en dan zou de trein opgeheven worden. Een machinist die een sein mist, gaat zeker 72 uur van de trein af ivm onderzoek.
Mijn ervaring op Schiedam Centrum is dat het sein bijna altijd al veilig doorstaat. Vandaar mijn conclusie, die misschien niet klopt, maar op basis van het verhaal en ervaring durf ik die wel te trekken.

En ik denk dat de laatste deur van de trein ook niet meer aan het perron gestaan zou hebben, maar dat gok ik nu even.

Edit: Ik heb even op OVtijden gekeken en de trein bestond uit een enkele VIRM6 en is met een vertraging van 14 minuten vertrokken. In die tijd lijkt het mij onmogelijk om een machinist te vervangen na een rood sein passage. Ik heb een keer op de vrije baan een keer meegemaakt dat een sein afviel en de machinist onterecht door rood ging. Dat heeft ook ongeveer een kwartier geduurd en doordat de treindienstleider direct toegaf dat hij fout zat, kon de machinist door. Na alles en iedereen ingelicht te hebben kost een nieuwe machinist ook tijd, vandaar dat ik het idee heb dat wat ik beschreven heb er gebeurd is. Als iemand anders erbij is geweest en meer info heeft, hoor ik dat graag.
Hoi Loes,

Bedankt voor je reactie!

De laatste deur stond inderdaad niet meer aan het perron, maar 10 meter er achter.

Wij hadden bedacht dat de machinist lag te slapen en alle seinen en signalen gemist had. Maar dat zou dus niet moeten kunnen volgens jou ivm directe schorsing.

We zijn niet zeker of aan de noodrem is getrokken nadat of voordat de trein stilstond. Wij dachten nadat. Inderdaad doordat die persoon dat deed liep alles in de soep omdat de conductrice de deur niet meer dicht kreeg.

We hebben niet gezien of de machinist vervangen is. Kan het dat er twee mensen aan boord mogen rijden? We zagen wel iemand in de achterste stuurhut gaan zitten (en wij verwachtten toen dat hij terug zou rijden naar het perron), maar toen reed de trein dus weg. Maar dat kan ook de conductrice geweest zijn.

Ik snap ook heus wel dat er dingen fout kunnen gaan en neem het niet echt iemand kwalijk. Maar we hadden minsten wel een omroepbericht verwacht in de trant van "Er is iets mis gegaan, sorry voor het ongemak, de volgende trein komt dan en dan."

Bericht over taxi vergoeding wacht ik af! Ik wist niet dat je dat ter plekke kon regelen.

Mvg,

Valentijn
Waar er mensen werken worden weleens fouten gemaakt en gelukkig zijn er bij de NS procedures en afspraken om fouten bij o.a. machinisten tot een minimum te beperken, gelukkig maar. En dan nu het stukje communicatie.. En dat is dan weer jammer, trein schiet in eerste instantie perron voorbij, reizigers die stonden te wachten op het perron weten dan nog niet wat er precies gaat gebeuren. Na een paar minuten zien zij de trein niet terugrijden om alsnog in te kunnen stappen, maar zien zij deze zonder bericht alsnog wegrijden.. Was het niet mogelijk voor personeel in de wegrijdende trein dit alsnog te regelen via de treindienstleiding, om via de omroep op station Schiedam de achterblijvende reizigers te informeren? Helemaal gezien het late tijdstip en sommige reizigers dus afhankelijk waren van deze trein en overstap/aansluiting laatste tram/bus etc. Want zowel personeel van de bewuste trein als dienstleiding waten op de hoogte van de situatie ter plekke. Waarom blijft informatie ter plekke uit?
@Martin

Ik vraag me af of het treinpersoneel op de hoogte was dat reizigers laatste aansluitingen gingen missen. Ik denk het niet namelijk en zo snel krijgen wij dat niet opgezocht. De reiziger zelf is daar veel beter van op de hoogte. Toen ik zelf stations voorbij ben gegaan, is dat voor zover ik weet ook niet omgeroepen op het station. In de trein zal ongetwijfeld omgeroepen zijn, ik denk dat men niet aan de reizigers op het station hebben gedacht. Het gebeurd niet vaak en ook als HC krijg je het in die trein extra druk door die gemaakte fout. Ik praat niks goed, denk dat er gewoonweg niet aan gedacht is door het treinpersoneel of men had de verwachting dat andere partijen het wel zouden doorspelen.
Hallo Valentijn,

Vervelend dat het zo is gelopen. Als je de taxibon nog hebt, dan kun je deze met jouw verhaal naar NS toesturen. Het postadres is:

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Wil je ook jouw adresgegevens en IBAN-rekeningnummer in de brief vermelden? Zo kan jouw restitutieverzoek direct in behandeling worden genomen.

Reageer