beantwoord

Trein te vroeg vertrokken

• 23 januari 2017
  • 27 reacties
  • 490 Bekeken

De trein van 18.27 op Amsterdam zuid (richting Venlo) vertrekt regelmatig zo'n 30s te vroeg, maar vandaag was het maar liefst dikke twee minuten. Ik loop op het perron en zie de trein staan. De klok geeft 18.24 aan, waarna ik rustig doorloop. Vervolgens sluit hij de deuren en vertrekt hij om 18.25. Trein blijft nog wel op het bord staan tot 18.27, maar hij is dan al lang en breed weg. De trein start in Schiphol, dus dit is pas eerste stop. Van compensatie van vertraging kan dus geen sprake zijn. Waarom gebeurt dit? En hoe kan het?
icon

Beste antwoord door Wouter NS 23 januari 2017, 19:55

@ felsenburg : De trein is inderdaad 2 minuten te vroeg vertrokken. Ik heb de reden waarom dit werd gedaan niet in het systeem terug kunnen vinden.
De juiste afdeling is op de hoogte van dit incident. Ik hoop dat het eenmalig was en het niet weer gebeurt.
Bekijk origineel

27 reacties

Welkom op het forum, felsenburg.

Wat balen dat je trein te vroeg vertrok. Normaal sluiten de deuren tot 20 seconden voor vertrek: de vertrekprocedure.
Twee minuten is echter wel erg vroeg. Ik ga dit intern voor je navragen. Je hoort weer van me als ik een antwoord heb voor je.
Reputatie 3
Wat de reden *kan* zijn, is dat de trein om 18.25 hoort aan te komen en dan twee minuten stilstaat. Waarschijnlijk was de trein op tijd en dacht de conducteur dat hij gelijk kon gaan fluiten, en dat hierdoor de trein te vroeg vertrokken is.
Wat de reden *kan* zijn, is dat de trein om 18.25 hoort aan te komen en dan twee minuten stilstaat. Waarschijnlijk was de trein op tijd en dacht de conducteur dat hij gelijk kon gaan fluiten, en dat hierdoor de trein te vroeg vertrokken is.

Als het goed is zou dat niet moeten kunnen, tenzij de HC van de TreinDienstLeiding een wit V-sein had gekregen, maar dat lijkt me sterk 2 minuten voor dienstregelingsvertrek
@ felsenburg : De trein is inderdaad 2 minuten te vroeg vertrokken. Ik heb de reden waarom dit werd gedaan niet in het systeem terug kunnen vinden.
De juiste afdeling is op de hoogte van dit incident. Ik hoop dat het eenmalig was en het niet weer gebeurt.
Ok, dank voor het doorgeven. Ik vroeg me idd af hoe het kan, omdat ik ook las over dat het sein pas max 50 sec van te voren op wit gaat. Maar blijkbaar is daar ook iets mis gegaan.
Reputatie 7
Badge
De seinen bij Amsterdam Zuid zijn veranderd van bediende naar P seinen. Dat betekent dat ze op groen staan tenzij er net een trein gepasseerd is.
Is overigens geen excuus om dan te vroeg te vertrekken, zowel hc als machinist horen de tijd in de gaten te houden, maar goed....
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad. P-seinen geen excuus. Het blijft wel vreemd dat NS een vertrekprocedure heeft waardoor treinen te vroeg kunnen vertrekken en zelfs personeel heeft geïnstrueerd om te vroeg te vertrekken. Dat is natuurlijk tamelijk absurd. Het witte vertreklicht kan best branden maar je behoort pas te beginnen met de vertrekprocedure wanneer de minuut verspringt.

Daarom nogmaals mijn vraag of NS deze procedure weer wil intrekken en het personeel weer gaat instrueren om op tijd te vertrekken. Te laat vertrekken is niet de bedoeling maar te vroeg vertrekken behoort als een doodzonde beschouwd te worden bij een openbaar vervoerbedrijf.
@iMark Ik zal je opmerking intern doorzetten. Ik zie dat je je mening daar eerder over het gegeven in andere topics hierover en ik snap je punt.
Reputatie 7
Badge +3
@Wouter NS
Dan ben jij de eerste NS-er op het forum die het punt dat anderen en ik al meerdere malen gemaakt hebben, serieus neemt. Ik begrijp werkelijk niet waarom er intern bij NS niet veel strenger wordt opgetreden tegen te vroeg vertrekken door het eigen personeel.
We hebben zelfs de mogelijkheid dit per trein te melden in een apart systeem zodat er onderzoek kan plaatsvinden, dit op verzoek van ons. Kun je nagaan iMark. We ontvangen dan ook graag bij dit soort incidenten de vertrektijd van de trein en het traject.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik kan nagaan is dat NS een vertrekprocedure heeft ingevoerd waardoor treinen te vroeg vertrekken. Dat is meerdere keren uitgelegd door zowel moderators als Hc's. De procedure is een afgeleide van het waanidee dat een trein precies op het moment dat de minuut verspringt, aan het rollen moet gaan. Hierdoor is het moment dat de vertrekprocedure moet beginnen naar voren gehaald in de tijd. Wanneer de machinist het signaal krijgt dat alle deuren gesloten zijn, zet hij de trein in beweging. Dat gebeurt vaak al 10 of 20 seconden voor de vertrektijd.

Uit de vele meldingen op het forum blijkt dat de gewijzigde vertrekprocedure tot te vroeg vertrekkende treinen leidt. Daar kunnen we lang of kort over praten, maar te vroeg vertrekkende treinen waren twintig jaar (of langer) geleden geen probleem in Nederland. En een Hc die te vroeg met de vertrekprocedure begon, namelijk voor het verspringen van de minuut, kon een flinke uitbrander krijgen.

Ik durf met zekerheid te beweren dat wanneer het te vroeg sluiten van de deuren wordt afgeschaft en het personeel wordt geïnstrueerd om nooit de deuren te sluiten voordat de minuut is versprongen, dat het aantal te vroeg vertrekkende treinen tot bijna nul gereduceerd wordt.

Waar het mij om gaat is dat NS eindelijk gaat inzien dat het te vroeg inzetten van de vertrekprocedure tot heel vervelende vertragingen leidt voor reizigers en in feite een beleidsblunder van grote proporties is. In de statistieken zie je dit uiteraard niet terug en dat maakt het nog schandaliger dan het al is.

NS heeft deze situatie zelf veroorzaakt en dient die dan ook zelf weer op te lossen. Er hoeven helemaal geen incidenten gemeld te worden wanneer er een structurele oplossing is.
Treinen die te vroeg vertrekken komen voor, maar het is geen plaag die zich over Nederland uitrolt. We sturen regelmatig feedback gegeven op dit forum door, ook over dit onderwerp. Het heeft tot nu toe niet geleid tot een verandering in de werkwijze. Ik schat zo in dat dit, zeker op korte termijn, ook niet gaat gebeuren.
Reputatie 7
Badge +3
@Klaas-Jan NS
Wanneer vertrekt volgens jou een trein te vroeg?
Als een trein om 17.01 vertrekt moet deze om 17.01 rijden. In de halve minuut voor vertrek fluit de conducteur en sluit hij - op één deur na - de deuren van de trein. Als de trein voor 17.01 rijdt vertrekt deze te vroeg.
Reputatie 7
Badge +3
@Klaas-Jan
Maar wanneer is 17.01 uur? Dat kan zowel 17.01.00 als 17.01.59 zijn en iedere seconde tussen die twee momenten.
Het probleem met het waanidee van 17.01.00 is, dat deuren te vroeg gesloten worden. Hierdoor kan het voorkomen dat wanneer om 17.00.30 met de vertrekprocedure wordt begonnen, de deuren al om 17.00.45 gesloten zijn en de machinist de trein al voor 17.01.00 in beweging zet. Dat komt doordat te vroeg met de vertrekprocedure wordt begonnen. Wanneer het personeel wordt geïnstrueerd om pas op 17.01.00 met de vertrekprocedure te beginnen, vertrekt er bijna nooit meer een trein te vroeg.

Denkt men bij NS werkelijk dat een trein die om 17.01.20 gaat rijden te laat is?
Reputatie 7
Badge +3
Waarom zijn bij te vroeg vertrokken treinen deze tijden eigenlijk niet zichtbaar op bv. ovtijden.com?
Reputatie 7
Badge +3
Waarom zijn bij te vroeg vertrokken treinen deze tijden eigenlijk niet zichtbaar op bv. ovtijden.com?
Henk_NL, kom er maar in:
Maar wanneer is 17.01 uur?

17.01.00
De enige goede bron voor deze informatie is GPS-logging, omdat je andere systemen pas gaat triggeren op het moment dat je over een las o.i.d. rijdt. Voor vertrekvertraging is het niet rampzalig als die er een minuut naast zit, voor te vroeg vertrekken natuurlijk wel.

In de ideale situatie koppel je een sensor aan het deursysteem in de trein en hang je die in intelligente trein. Kan je een trigger sturen zodra iemand zijn sleutel omdraait. Toekomstmuziek, al heb ik het al wel geopperd en kennen we in InfoPlus zelfs statuscodes hiervoor (niet in gebruik).

Je zou GPS-logs kunnen aanleggen. Binnen de organisatie kan ik zo snel 7 dagen terugkijken, en op verzoek wil ik dat nog wel eens doen. Extern, onder de vlag van Ovtijden o.i.d. doe ik dat niet, simpelweg vanwege de resources die het kost om iedere 10 seconden de GPS-posities van 750 stuks materieel te loggen.
Trein 3567 op 23 januari:

Aankomst Asdz:
18.23.49: 9KM/h
18.23.59: 0KM/h

Vertrek Asdz:
18.24.49: 0KM/h
18.24.59: 3KM/h

Kop 'm zelf maar in :)

(btw, dit is geen officieel NS-antwoord natuurlijk, ik ben geen moderator)
Kan een keer gebeuren, maar liever niet te vaak lijkt me. 🙂 Zelf begin ik ook wel eens iets te vroeg op mijn werk. Iets met passie :8
Reputatie 7
Badge +3
Maar wanneer is 17.01 uur?

17.01.00

Dan weet ik wel waarom er regelmatig treinen te vroeg vertrekken. Te vroeg sluiten van de deuren leidt tot te vroeg vertrekkende treinen en teleurgestelde en boze reizigers. En als ze niet te vroeg vertrekken zijn er nog steeds teleurgestelde reizigers omdat ze (ten onrechte) niet meer kunnen instappen omdat de vertrekprocedure te vroeg begonnen is. En zo heeft NS zijn eigen chaos binnen zijn eigen schijnwerkelijkheid veroorzaakt.

Verder onderzoek overbodig. Graag gedaan.
Reputatie 7
Badge +3

In de ideale situatie koppel je een sensor aan het deursysteem in de trein en hang je die in intelligente trein. Kan je een trigger sturen zodra iemand zijn sleutel omdraait. Toekomstmuziek, al heb ik het al wel geopperd en kennen we in InfoPlus zelfs statuscodes hiervoor (niet in gebruik).
Dat lijkt me goed idee. De Hc kan de deuren niet sluiten omdat het te vroeg is. Een betere beveiliging tegen te vroeg vertrekken kan ik niet bedenken.
Ik zou het sluiten niet onmogelijk willen maken, wel logging van moment sleutelactie. Is ook in de informatieketen leuk.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is alleen leuk als het consequenties heeft. Zoals het aanspreken van Hc's die te vroeg gesleuteld hebben.

Reageer