Trein te vroeg vertrokken

• 13 juni 2018
  • 9 reacties
  • 733 Bekeken

Zojuist vertrok een sprinter 3 minuten te vroeg vanaf Utrecht Overvecht. Ik stond om 13:13 op het perron en toen was de trein al ruim weg van het perron. Vervelend, want daardoor miste ik mijn overstap op Utrecht Centraal. Op het informatiebord bleef de info 'Utrecht Centraal 13:15' zelfs staan. Dit lijkt me toch niet helemaal de bedoeling

9 reacties

Reputatie 3
Dit is zeker niet de bedoeling inderdaad, maar ondertussen is het bijna dagelijkse praktijk. Deze bewuste trein is volgens de digitale bronnen een volle minuut te vroeg vertrokken. Concrete maatregelen om dit fenomeen in de toekomst terug te dringen blijven vooralsnog uit.

Hallo Mvanderwel, welkom op onze Community!

Ontzettend vervelend dat dit is voorgevallen en dat je hierdoor je overstap hebt gemist. Zoals Sycorax aangeeft is dit absoluut niet de bedoeling en daarom ga ik hier een melding van maken. Hoeveel vertraging heb je hierdoor opgelopen? En heb je ook extra kosten gemaakt?
Hoi NS service,
Mijn trein uit Culemborg (zondag 17 juni 2018, 10.43u) vertrok ook 2 minuten te vroeg, om 10.41u. Lijkt me ook niet de bedoeling. Doordat er verderop werkzaamheden zijn en daardoor minder treinen rijden, hebben ik en een handjevol anderen een half uur vertraging opgelopen én extra kosten moeten maken om ons naar het volgende station (Geldermalsen) te laten brengen, om te voorkomen dat er zelfs meer vertraging zou ontstaan. Graag hoor ik hoe ik hier een klacht over kan indienen en wat de NS voor oplossing aanbiedt.
Bedankt voor uw reactie en vriendelijke groet,
Elsa
Reputatie 7
Badge +4
U kunt contact opnemen met Klantenservice. Veelal is ook een beroep op Geld terug bij vertraging mogelijk in uw geval.
Maar de vraag is natuurlijk: waarom vertrekt die trein structureel te vroeg? Leuk uiteraard dat het doorgezet en gemeld wordt, of dat je kunt trachten een vergoeding te krijgen, maar dat is natuurlijk maar een pleister op de wonde. Wat je wilt als reiziger, is kunnen vertrouwen op de aangegeven vertrektijden en niet alsnog de achterlichten van de trein te moeten nakijken als je tijdig op het perron bent. Dus waarom vertrekt die trein structureel te vroeg?
Badge +3
Als ik het bij de treindienstleiding voor het zeggen had...

Kijk op de klok of op de borden of op je dienstkaart!

Als het bijna ××:×× uur is dan fluiten!

Eén keer kort fluiten betekent 'instappen' (all aboard, maak je sigaar uit!) en bij het lange fluitsignaal is het einde verhaal en mag je niet meer mee (want dan gaan de deuren dicht na het eerste signaal, en iedereen ingestapt, toch?)

Kan je gewoon precies op de klok vertrekken... Als dat bij NS niet werkt, waarom dan in het buitenland (en dichterbij, bij Arriva en Blauwnet en Connexxion en zo) wél?

Staat gewoon in de procedures daar, maar NS personeel mag het zelf weten dus...🤔

Dat je te vroeg gaat rijden blijft natuurlijk ook een ding..
Als ik het bij de treindienstleiding voor het zeggen had.....

Even voor de beeldvorming, wat heeft de treindienstleiding (ProRail dus) hiermee te maken ?
Vandaag stapte ik om 07.13 op Amsterdam Muiderpoort in de sprinter richting Rhenen. Vlak daarna werd er gefloten, en weer daarna sprongen er nog drie reizigers in de trein. 'Vervelend voor de conducteur', dacht ik in eerste instantie. Maar toen ik mijn klok checkte bleek het nog steeds geen 07.14u te zijn, de vertrektijd volgens dienstregeling. Sterker nog, ik ben even blijven opletten en tegen de tijd dat het 07.14u werd, was het treindeel waar ik zat (redelijk achteraan) al los van het perron. Deze trein is dus bijna een volle minuut te vroeg vertrokken. Hoe kan dit?
Reputatie 6
Het meest bizarre is wel dat te vroeg vertrekken blijkbaar zonder verdere problemen kan maar een minuut te laat vertrekken (om een overstap te halen) tot chaos en 'olievlekwerking' zou lijden...

Reageer