beantwoord

Trein te vroeg vertrokken

• 9 januari 2015
  • 21 reacties
  • 706 Bekeken

Over het algemeen ben ik heel tevreden over ns maar vandaag ietsje minder. De trein van 14.53 vertrok namelijk om 14.52 waardoor ik de deur voor mijn neus zag dichtgaan en niet meer open kreeg. Het gebeurde op het station alkmaar noord. Jammer....
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 9 januari 2015, 18:31

Welkom op het NS serviceforum Tinekekoorn. Leuk dat je je weg hier naartoe hebt gevonden. Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik het verplaatst naar het subforum op het station. Daar komt je topic beter tot zijn recht. Daarnaast heb ik de titel van je topic wat aangepast. Spijtig om te lezen dat de deur van de trein vandaag voor je neus dichtging en je niet meer mee kon. De opstartprocedure van een trein begint maximaal 30 seconden voor de vertrektijd. Het zou bij deze trein vandaag best zo kunnen zijn dat de opstartprocedure 30 seconden voor 14.53 gestart was en waardoor de deuren iets eerder gingen sluiten (Tussen 14.52 en 14.53). Zodra de deuren gesloten zijn kunnen ze dan ook helaas niet meer open, omdat dat voor een vertraging zal zorgen. Kan je aangeven of de trein stipt om 14.52 of wat later in die minuut is vertrokken? En heb je naar de tijd van de stationsklokken gekeken? Mocht de trein namelijk echt een minuut te vroeg vertrokken zijn dan ga ik dat intern even melden. Hopelijk verlopen je volgende reizen weer een stuk aangenamer!
Bekijk origineel

21 reacties

Welkom op het NS serviceforum Tinekekoorn. Leuk dat je je weg hier naartoe hebt gevonden. Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik het verplaatst naar het subforum op het station. Daar komt je topic beter tot zijn recht. Daarnaast heb ik de titel van je topic wat aangepast. Spijtig om te lezen dat de deur van de trein vandaag voor je neus dichtging en je niet meer mee kon. De opstartprocedure van een trein begint maximaal 30 seconden voor de vertrektijd. Het zou bij deze trein vandaag best zo kunnen zijn dat de opstartprocedure 30 seconden voor 14.53 gestart was en waardoor de deuren iets eerder gingen sluiten (Tussen 14.52 en 14.53). Zodra de deuren gesloten zijn kunnen ze dan ook helaas niet meer open, omdat dat voor een vertraging zal zorgen. Kan je aangeven of de trein stipt om 14.52 of wat later in die minuut is vertrokken? En heb je naar de tijd van de stationsklokken gekeken? Mocht de trein namelijk echt een minuut te vroeg vertrokken zijn dan ga ik dat intern even melden. Hopelijk verlopen je volgende reizen weer een stuk aangenamer!
Wat de tijd betreft heb ik op mijn mobile telefoon gekeken. Ik heb niet gezien op welk moment in die 52ste minuut de trein wegreed. Ik ben van mening als de vertrektijd 14.53 is dat dat ook het moment is waarop de deuren sluiten en niet om 14.52. De aanduiding van vertrek tijd is m.i. daarmee onjuist en zou dan 14.52 moeten zijn.
Reputatie 6
Nee. De vertrektijd is het moment waarop de trein geacht is om in beweging te komen.
Hier gaat de vertrekprocedure aan vooraf, die dus gestart wordt in de minuut voor de vertrektijd.
Als reiziger bent u er zelf verantwoordelijk voor dat u tijdig bij de trein aanwezig bent.
Nee. De vertrektijd is het moment waarop de trein geacht is om in beweging te komen.
Hier gaat de vertrekprocedure aan vooraf, die dus gestart wordt in de minuut voor de vertrektijd.
Als reiziger bent u er zelf verantwoordelijk voor dat u tijdig bij de trein aanwezig bent.

Eigenlijk is die tijd juist bedoeld als het moment tot wanneer je als reiziger tenminste nog in kunt stappen. Die worden daarom ook bewust naar beneden afgerond (op een hele minuut). Ook reisplanners gaan er in het berekenen van de haalbaarheid van een overstap vanuit dat een trein toegankelijk is tot de gepubliceerde vertrektijd.

Ook voor de feitelijke punctualiteit maakt het vroege sluiten van de deuren geen verschil: Als alle treinen zo vertrekken verschuift alleen de hele dienstregeling 30s naar voren. Het zou dan ook veel reizigervriendelijker zijn als het uitgangspunt is dat de vertrekprocedure op de gepubliceerde vertrektijd wordt ingezet en dat de trein 30s na de gepubliceerde vertrektijd in beweging komt, dus op hh🇲🇲30.

Echter: De vertraging wordt gemeten ten opzichte van de gepubliceerde vertrektijd en niet ten opzichte van het inzetten van de vertrekprocedure. Daardoor mag een trein door de huidige procedure 30s meer vertraging hebben voordat hij geldt als vertraagd. Op papier is dat een verbetering van de punctualiteit, in praktijk heeft de reiziger het nakijken.
Reputatie 6
Vertragingsmeting is helemaal niet gerelateerd aan vertrektijden. De punctualiteit wordt bepaald aan de hand van de aankomsttijden op een aantal knooppuntstations.
Vertragingsmeting is helemaal niet gerelateerd aan vertrektijden. De punctualiteit wordt bepaald aan de hand van de aankomsttijden op een aantal knooppuntstations.

Ik heb het inderdaad niet precies genoeg gezegd. De aankomsttijden hangen natuurlijk ook weer samen met de vertrektijden. Als alle treinen 30s eerder vertrekken, komen alle treinen ook 30s eerder aan. De gepubliceerde aankomsttijd wordt berekend aan de hand van de gepubliceerde vertrektijden, niet ten opzichte van het moment waarop volgens de procedure de deuren gesloten worden. Daardoor is er 3:30 speling tussen het sluiten van de deuren op een station en de aankomsttijd op het volgende meetstation bovenop de geplande tijdsduur voordat die trein geldt als vertraagd. Anders zou dat 3:00 zijn.
Misschien is het een idee als de NS af en toe ook eens een trein met vertraging laat rijden, ter compensatie?
Misschien is het een idee als de NS af en toe ook eens een trein met vertraging laat rijden, ter compensatie?
Nee gekkie, directie wil wel hun verdiende bonus krijgen.
Een ander bericht op dit forum over te vroeg vertrekken:
https://forum.ns.nl/de-trein-11/vroeg-vertrekken-9369/index1.html#post58699

De secondenwijzer van een stationsklok draait sneller dan een minuut rond, dat is de reden dat bovenin altijd een paar seconden stilstaat. Als het 14.52.30 uur is, dan is het in werkelijkheid een paar seconden eerder! Zie de website van treinengoeroe Nico Spilt

http://www.nicospilt.com/spoortijden.htm#moederklok

De klokken van de spoorwegen hebben een speciaal uurwerk, dat door een "moederklok" wordt aangestuurd. Deze klok stuurt elke minuut een puls naar de andere klokken. De moederklok stond vroeger in Utrecht. Tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van een dienst van de KPN, die pulsen via de telefoonlijn verstuurt. Je kunt dat duidelijk zien aan de secondenwijzer: die draait in iets minder dan een minuut rond en staat dan kort stil, totdat de puls van de moederklok komt. Op dat moment verspringt de minutenwijzer één stap en gaat de secondenwijzer weer verder.
Reputatie 3
Badge

Eigenlijk is die tijd juist bedoeld als het moment tot wanneer je als reiziger tenminste nog in kunt stappen.

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat de vertrektijd de tijd is waarop een trein vertrekt. Wat een naïeve gedachte van mij.

Eigenlijk is die tijd juist bedoeld als het moment tot wanneer je als reiziger tenminste nog in kunt stappen.

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat de vertrektijd de tijd is waarop een trein vertrekt. Wat een naïeve gedachte van mij.

Het is maar wat je als vertrekken ziet. Voor de reiziger is voornamelijk van belang hoe laat de deuren sluiten op het vertrekstation en hoe laat ze weer open gaan op het aankomststation. Aan informatie over het moment waarop de trein zich in beweging zet, heb je als reiziger vrijwel niets.

Het is maar wat je als vertrekken ziet. Voor de reiziger is voornamelijk van belang hoe laat de deuren sluiten op het vertrekstation en hoe laat ze weer open gaan op het aankomststation. Aan informatie over het moment waarop de trein zich in beweging zet, heb je als reiziger vrijwel niets.

Precies wat ik ook altijd dacht. Voordat ik op op dit forum kwam ging ik er vanuit dat de vertrektijd de tijd is dat de deuren dicht gaan, dan is de trein vertrokken en kan je niet meer mee. Ik snap dat er iets moet zijn als een vertrekprocedure en dat deze tijd kost. En nu snap ik ook dat je dus rekening moet houden dat de trein 30 seconden eerder dan de aangegeven tijd niet meer toegankelijk is.

Maar ik denk dat vele reizigers echt de vertrektijd zien als dat je daarna niet meer kan instappen.
Ja natuurlijk, die tijd staat toch op de borden.
Soms trapt de omroep er zelfs in: "Dames en heren, op spoor 2 staat nog gereed de sprinter van 8 uur 45 naar ..." terwijl je de trein al ziet vertrekken.
Reputatie 3
Badge
Zo'n bericht als "Op spoor 2 staat nog gereed de sprinter van 8 uur 45 naar...." zal trouwens meestal worden omgeroepen NA 8.45 uur, dus als het om een vertraagde trein gaat en je als reiziger zou denken dat die trein al vertrokken is. Anders is het woordje 'nog' onzin. En inderdaad: soms roepen ze dat om terwijl die trein net wegrijdt. Die omroepers weten namelijk vaak niet wat er op het station gebeurt. Anders zouden ze niet steeds berichten omroepen op het moment dat er net een trein binnen-/voorbijraast, waardoor je er niks van verstaat 😉.
Reputatie 1
Altijd interessant om te lezen hoe dingen in z'n werk gaan. Het is logisch dat er regels en afspraken zijn, het is duidelijk dat er een vertrek procedure is en dat deze tijd kost en onomkeerbaar is is duidelijk.

Maar wat heel erg opvalt is dat NS dus tijden aan haar klanten publiceert waar die klanten niets aan hebben.Het blijkt dus maar weer eens dat bij de NS niet de klant, maar het interne proces centraal staat.

Begrijp me niet verkeerd, ik weet uit eigen ervaring niets zo lastig is als het afstemmen van interne procedures, informatie naar klanten en het managen van het verwachtingspatroon van deze klanten. Maar toch zie ik mogelijkheden voor de NS om hier in een verbeterslag te maken. Wat het nog extra moeilijk maakt in det snelle, digitale tijdperk is de beschikbaarheid (en de gewenning aan de beschikbaarheid) van informatie.
Reputatie 6
Als klant van NS dient u inderdaad op de hoogte te zijn van de procedures en eigenaardigheden die gelden op het spoor.

Als u auto wilt rijden dient u een rijbewijs te hebben. Eigenlijk zou het helemaal niet vreemd zijn als u voor u in de trein stapt een cursus zou moeten doen die u leert hoe u met de trein reist. Uiteraard met bijbehorend treinreiscertificaat.
Reputatie 3
Badge
Ik kan er niks aan doen, maar voor mij betekent 'vertrekken' toch echt: wegrijden, zich in beweging zetten.
Sterker nog: als ik in een vliegtuig zit ben ik voor mijn gevoel ook pas vertrokken als het ding begint te rijden, en niet als de gate sluit.
Naar analogie van het vliegverkeer (boarding time, gate closure en time of departure) moeten we misschien gaan spreken van de deurensluittijd gaan hanteren. Die standaard 30 seconden voor de vertrektijd ligt.

Overigens zou ik het wel eens willen checken, maar ik zie de HC's heel vaak wachten tot 15 seconden voor de vertrektijd volgens dienstregeling.
Eerlijk gezegd maakt het mij niet zoveel uit wat het woord vertrekken zegt of dat we het vertrektijd, deuren-sluit-tijd, laatste moment dat je nog kan instappen-tijd noemen.

Als de reiziger op 1,2 en 3 staat dan lijkt mij dat aan de reiziger de tijd gecommuniceerd wordt die voor hem/haar relevant is. Dat is de tijd waarop je nog met de trein mee kan reizen, de rest van alle tijden zijn leuk voor de NS zelf maar totaal irrelevant voor de reiziger.

Als klant van NS dient u inderdaad op de hoogte te zijn van de procedures en eigenaardigheden die gelden op het spoor.

Als u auto wilt rijden dient u een rijbewijs te hebben. Eigenlijk zou het helemaal niet vreemd zijn als u voor u in de trein stapt een cursus zou moeten doen die u leert hoe u met de trein reist. Uiteraard met bijbehorend treinreiscertificaat.

Het idee klinkt aanlokkelijk, kunnen we ook gelijk invoeren dat je met een TreinReisCertificaat A de sprinter mag nemen, met Deel B mag je ook een intercity nemen en met deel C mag je zelfs overstappen op één van de 4 grote stations.
Reputatie 3
Badge
Eerlijk gezegd maakt het mij niet zoveel uit wat het woord vertrekken zegt of dat we het vertrektijd, deuren-sluit-tijd, laatste moment dat je nog kan instappen-tijd noemen.

Als de reiziger op 1,2 en 3 staat dan lijkt mij dat aan de reiziger de tijd gecommuniceerd wordt die voor hem/haar relevant is. Dat is de tijd waarop je nog met de trein mee kan reizen, de rest van alle tijden zijn leuk voor de NS zelf maar totaal irrelevant voor de reiziger.

Die tijd wordt gecommuniceerd, als je maar beseft dat je niet op het laatste moment kunt instappen. . .

Als mij verteld wordt dat een vergadering om negen uur begint, kom ik ook niet binnen lopen op het moment dat de kleine wijzer op de negen en de grote en de secondewijzer op de twaalf staan. De begintijd van een vergadering is de tijd waarop de voorzitter met zijn hamer op tafel slaat, niet de tijd dat ik binnen moet zijn als ik ook nog mijn spullen moet uitpakken.
Als ik naar een concert ga dat om 20.15 uur begint, zorg ik ook dat ik wat eerder op mijn plek zit. De begintijd van een concert is het moment waarop de muziek begint, of desnoods het moment dat de dirigent de trap afloopt. Niet het moment waarop ik nog de concertzaal in kan lopen. En ik mag hopen dat op de begintijd van het concert de deuren gewoon potdicht zitten.
Reputatie 1
Ja, ik ben het er mee eens dat je als klant/reiziger op de hoogte zou moeten zijn van de regels/gebruiken van het spoor maar, 1) NS is communiceert hier niet helder over 2)inderdaad als de klant op 1, 2 en 3 zou staan zou je inderdaad de daarvoor meest relevante informatie publiceren.

Laat binnenkomen op een vergadering is inderdaad not done maar is toch echt niet te vergelijken met het halen van een trein.

Reageer