beantwoord

Trein te vroeg weg, waarom?

Ik ben wat laat, maar herinner mij nu dit: Afgelopen Zaterdag 3 Mei om 13:46 check-in op station Breukelen en wil de sprinter in; lukt niet/deur gaat niet open en trein rijdt weg...... wat was dit voor -n ongein? Het was nog niet eens 13:48 terwijl vertrektijd sprinter naar Rotterdam toch echt 13:49 is! Nou weg trein;terwijl ik de klok op het perron de tijd 13:48 zie verschijnen.......check uit dan maar....tijd 13:48 en Sprinter weg...lullig hoor! Vriendelijke Groet, Karel. Nogmaals waarom deze ongein?
icon

Beste antwoord door Inge NS 9 mei 2014, 19:15

Welkom op het forum Voordeelurenreiziger!

Om de scherpte en punctualiteit vast te houden worden onze treinen ongeveer 30 seconden van te voren gereedgemaakt voor vertrek om zo op tijd te kunnen vertrekken. Of een trein wel of niet op tijd rijdt wordt beïnvloed door heel veel factoren, waarop we helaas niet altijd invloed uit kunnen oefenen. Zelf proberen we op zoveel mogelijk verschillende plekken die punctualiteit aan te pakken. Ook de conducteur en machinist spelen daarbij een rol door te vertrekken op het verspringen van de klok. Loes spreekt als hoofdconductrice natuurlijk uit ervaring: als een trein te vroeg vertrekt berust dat vrijwel altijd op een inschattingsfout. Ik kan me echter voorstellen dat het balen is om je trein te vroeg te zien wegrijden als je op het nippertje op het perron staat. Mocht dit vaker voorkomen, meldt het dan alsjeblieft aan ons. Ik hoop echter dat het om een eenmalige fout ging.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station. Daar past je vraag het beste thuis.
Bekijk origineel

12 reacties

ik kan op internet ook alleen maar vinden dat de trein om 13:49 moet vertrekken. ik zou dus niet weten waarom de trein eerder is vertrokken.
Reputatie 7
Badge +4
Treinen mogen tien seconden voor de officiële vertrektijd de deuren sluiten, mogelijk is dat je overkomen. Maar met de door jou genoemde tijden kan dat haast niet. Ik vind die tien seconden wat merkwaardig maar het schijnt zo te werken. Het komt de punctualiteit ten goede maar ik vind het persoonlijk wat lastig. Ik heb deze informatie van een conducteur en heb dat niet nagegaan maar het zou kunnen zijn dat dit hier speelt. De trein mag normaal gesproken niet eerder vertrekken dan volgens de dienstregeling.
Uit ervaring kan ik spreken dat wij nooit expres een trein te vroeg laten vertrekken. Wat mij zelf wel eens is overkomen, dat ik eerst tegen vertraging aan het knokken ben en niet doorheb dat ik alweer op de juiste tijd rijd en dat ik ook te vroeg wilde vertrekken. Ook dat mijn vertrektijd is aangepast wat ik door automatisme niet door gehad heb. Beide gevallen heb ik uiteindelijk nog tijdig met mijn machinist kunnen ingrijpen om mijn fout te herstellen, dus ik vermoed dat er zoiets gebeurd is als de trein echt te veel te vroeg vertrokken is. Het verbaast me ook dat het sein voor die trein zo vroeg op "veilig" heeft gestaan, normaal wordt een sein pas veilig gezet 50 seconden voor vertrektijd.

Het is inderdaad erg vervelend als zoiets gebeurd, maar ook dit is echt een menselijke fout. Ik hoop dat je het niet vaak meer zal tegenkomen.
Op deze pagina vind je de officieel geregistreerde vertek- en aankomsttijden van de bewuste trein.

Een trein kan/mag overigens pas vertrekken als de treindienstleiding daarvoor het "witte" licht heeft gegeven en het sein aan het eind van het perron geel of groen (in ieder geval gaan rood) licht vertoont.
Dat witte vertreklicht is gekoppeld aan dat "uitrij" sein.

Reputatie 7
Badge +4
Tja, Loes, de menselijke fout zeker moet ook kunnen, dat ben ik echt met je eens. In Alphen sluit de trein naar Leiden aan op het stoptreintje vanaf Gouda. Ik kwam laatst aan met dit treintje, twee minuten te laat. Terwijl wij binnenreden, reed de trein naar Leiden weg. Je collega gaf ook heel eerlijk als verklaring dat zijn collega niet zo had opgelet kennelijk. De machinist is daarvoor wel niet verantwoordelijk maar die heeft ook zitten suffen. Nouja dat kan dan. Veel gemopper natuurlijk en een half uur later in Leiden. Ik ben benieuwd of GBTV dit vergoedt en het computerprogramma dit soort dingen aankan. Het gaat om een zeer klein bedrag. Ik heb gezellig gekeuveld met de medereizigers, me toch nog wat verbazend over de mate van agressie naar de conducteur. De man op het perron kon er ook niks aan doen. Soms benijd ik jullie niet.
Reputatie 7
Badge
Uit ervaring kan ik spreken dat wij nooit expres een trein te vroeg laten vertrekken. Wat mij zelf wel eens is overkomen, dat ik eerst tegen vertraging aan het knokken ben en niet doorheb dat ik alweer op de juiste tijd rijd en dat ik ook te vroeg wilde vertrekken. Ook dat mijn vertrektijd is aangepast wat ik door automatisme niet door gehad heb. Beide gevallen heb ik uiteindelijk nog tijdig met mijn machinist kunnen ingrijpen om mijn fout te herstellen, dus ik vermoed dat er zoiets gebeurd is als de trein echt te veel te vroeg vertrokken is. Het verbaast me ook dat het sein voor die trein zo vroeg op "veilig" heeft gestaan, normaal wordt een sein pas veilig gezet 50 seconden voor vertrektijd.

Het is inderdaad erg vervelend als zoiets gebeurd, maar ook dit is echt een menselijke fout. Ik hoop dat je het niet vaak meer zal tegenkomen.

Deze niet Loes. De 4000 komt vanaf Abcoude en wordt ongeacht de aankomsttijd met groen knipper 8 richting Harmelen veilig gezet. Jammer genoeg is de rijtijd van Abcoude naar Breukelen redelijk luxe bemeten, waarbij het gevaar dus bestaat dat men te vroeg vertrekt.

Deze niet Loes. De 4000 komt vanaf Abcoude en wordt ongeacht de aankomsttijd met groen knipper 8 richting Harmelen veilig gezet. Jammer genoeg is de rijtijd van Abcoude naar Breukelen redelijk luxe bemeten, waarbij het gevaar dus bestaat dat men te vroeg vertrekt.

Aha, weer wat geleerd, ik heb het ooit op Best en Zaltbommel meegemaakt (toen er werkzaamheden waren), deze rit ken ik inderdaad niet goed. Dank je voor de extra aanvulling Edwin 😳
Welkom op het forum Voordeelurenreiziger!

Om de scherpte en punctualiteit vast te houden worden onze treinen ongeveer 30 seconden van te voren gereedgemaakt voor vertrek om zo op tijd te kunnen vertrekken. Of een trein wel of niet op tijd rijdt wordt beïnvloed door heel veel factoren, waarop we helaas niet altijd invloed uit kunnen oefenen. Zelf proberen we op zoveel mogelijk verschillende plekken die punctualiteit aan te pakken. Ook de conducteur en machinist spelen daarbij een rol door te vertrekken op het verspringen van de klok. Loes spreekt als hoofdconductrice natuurlijk uit ervaring: als een trein te vroeg vertrekt berust dat vrijwel altijd op een inschattingsfout. Ik kan me echter voorstellen dat het balen is om je trein te vroeg te zien wegrijden als je op het nippertje op het perron staat. Mocht dit vaker voorkomen, meldt het dan alsjeblieft aan ons. Ik hoop echter dat het om een eenmalige fout ging.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station. Daar past je vraag het beste thuis.
(…)
Het verbaast me ook dat het sein voor die trein zo vroeg op "veilig" heeft gestaan, normaal wordt een sein pas veilig gezet 50 seconden voor vertrektijd.
(…)

Edwin, ik kan het jargon niet helemaal volgen 🙂, maar inderdaad is de rijtijd luxe bemeten en staat de trein vaak zo’n 3 minuten te wachten voor vertrek. Echter slechts één keer meegemaakt dat hij duidelijk te vroeg vertrok (gelukkig met mij erin).

Op station Maarssen heb ik helaas verscheidene keren (maar dan praat ik over ten minste drie jaar terug) meegemaakt dat de trein richting Utrecht (eindbestemming zeer oostelijk), die daar ook meestal ruim op tijd aankwam, meerdere minuten te vroeg vertrok (soms met mij erin, meestal niet). Zeer ergerlijk! Hoe dat dan kan met de seinen die pas 50 seconden tevoren op groen gaan?
Blijkbaar is de situatie in Breukelen anders dan de meeste gevallen, dat het sein daar al eerder op veilig staat, in dit geval groen knipper, denk aan een stoplicht dat op groen staat. Dat betekend dus dat er verder geen treinverkeer last heeft dat die rijweg al wordt vrijgegeven. Zeer vervelend voor ons als hoofdconducteurs dat het zo vroeg op veilig staat, want dan kan je makkelijker fouten maken door te vroeg te vertrekken. De treindienstleiding van Prorail zet de rijwegen in en blijkbaar leggen ze automatisch de rijweg in 50 seconden voor het vertrek van een trein, zodat andere rijwegen van andere treinen hier geen last van hebben. Waarom het exact 50 seconde is, daar heb ik geen antwoord op, misschien dat iemand anders dat wel weet. :8
Reputatie 7
Badge

Edwin, ik kan het jargon niet helemaal volgen 🙂, maar inderdaad is de rijtijd luxe bemeten en staat de trein vaak zo’n 3 minuten te wachten voor vertrek. Echter slechts één keer meegemaakt dat hij duidelijk te vroeg vertrok (gelukkig met mij erin).

Op station Maarssen heb ik helaas verscheidene keren (maar dan praat ik over ten minste drie jaar terug) meegemaakt dat de trein richting Utrecht (eindbestemming zeer oostelijk), die daar ook meestal ruim op tijd aankwam, meerdere minuten te vroeg vertrok (soms met mij erin, meestal niet). Zeer ergerlijk! Hoe dat dan kan met de seinen die pas 50 seconden tevoren op groen gaan?

Op Maarssen bestaat ook nu het gevaar van te vroeg vertrekken. We hebben tegenwoordig 5 minuten om van Breukelen naar Maarssen te rijden, waar 3 minuten eigenlijk wel voldoende is. Reden daarvan is dat de trein "ingelegd" is met 120 km/u (de maximumsnelheid van de 'oude' sprinter SGMm). Rij je dan niet zo vaak op dat traject én heb je een nieuwe sprinter (SLT) bij je, sta je veel te vroeg daar. Als er dan niet goed op de tijd gelet wordt (zo vaak komt het nu ook weer niet voor dat we een ruime rijtijd hebben op stoptreinen), ga je dus te vroeg weg omdat de seinen vanaf Breukelen tot aan Utrecht Zuilen automatisch op groen zullen springen.

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen maken 🙂
Duidelijk Edwin en Loes. Het is inderdaad een hele omschakeling naar een ander ritme ná Maarssen (voor de trein naar Rhenen) en ná Breukelen (voor die naar Rotterdam); respectievelijk vanaf Utrecht Zuilen en Woerden (of toch in ieder geval vanaf Gouda Goverwelle) komt het er zo te zien op neer om zo snel mogelijk na het stoppen weer weg te rijden (en heeft de conducteur bij wijze van spreke geen horloge meer nodig 🙂 ).

Het blijft lullig als je na de benen uit je lijf gelopen te hebben en het risico op het kwijtraken van een groot deel van je gebit bij een potentiële struikelpartij hebt genomen, om ondanks dat je volgens de dienstregeling de trein hebt gehaald, hem voor je neus te zien wegrijden … Maar na ruim drie jaar is het allemaal vergeten en vergeven, hoor! 😳

Reageer