Trein vertrekt te vroeg! Geld terug?

  • 30 augustus 2017
  • 58 reacties
  • 1185 Bekeken


Toon eerste bericht

58 reacties

iMark, waarom denk jij toch steeds dat mijn oplossing die per definitie niets aan de dienstregeling verandert, toch iets aan de dienstregeling verandert? Ik kan in herhaling vallen, maar dat helpt geloof ik niet. Het verschil tussen "iets" en "niets" is maar 1 letter, maar toch is "iets" oneindig veel meer dan "niets".

Ok, laat ik een laatste poging wagen. De dienstregeling blijft ongewijzigd. Punt. Daarna ontwikkelen we in het geheim een nieuwe NS-app die de dienstregeling weergeeft, die alleen reizigers kunnen raadplegen. En nu komt de clue; van alle vertrektijden wordt 1 minuut afgetrokken! Zie mijn post #39 hierboven als voorbeeld, onder "Straks:". De nieuwe app laat dus een iets andere "kijk" op de echte dienstregeling zien. Stiekem voor mezelf heb ik deze app al en hij werkt prima 🙂
Waarom niet de simpelste oplossing toepassen en gewoon de deuren dicht doen op de tijd die aangegeven staat, net als de rest van het OV en de rest van de wereld ?
@Martin7182, het probleem van jouw oplossing is dat die ook officieel de meeste aansluitingen om zeep helpt. Een cross-platform aansluiting waar twee minuten genoeg is, mits je als klant echt die twee minuten krijgt, moet dan in de "achter de schermen" dienstregeling per definitie drie minuten krijgen. Daarmee haalt NS haar hele dienstregeling overhoop, want dat geldt voor elke overstap die op het minimum zit. Nu is NS zo gemeen om van dat minimum nog wat bij de reizigers weg te halen. De meeste reizigers weten dat toch niet en leggen de schuld zelfs bij zichzelf en de enkeling die beter weet en wel claimt, krijgt na een paar maanden misschien een gtbv. NS is blij, de punctualiteitscijfers varen er wel bij. Een aantal klanten minder blij, maar NS interesseert het niet echt als haar klanten minder blij zijn. Pas als de prestatieindicator op dat gebied in de gevarenzone komt, gaat NS zich druk maken.

Terwijl niets NS ervan hoeft te weerhouden om weer gewoon de vertrektijd als uiterste instaptijd te hanteren. Dan is het ook opgelost.
Nee hb-ngn. Mijn oplossing laat alleen maar zien dat een cross-platform overstap van 2 minuten op zijn slechtst eigenlijk maar 1 minuut is. Eventuele vertragingen even buiten beschouwing gelaten. Dat dat (bestaande!) probleem ook aandacht verdient lijkt me logisch. Kijk maar naar de regelmatige posts hier op het forum over niet gehaalde overstappen.

Verder ben ik het volkomen met je eens dat de NS het probleem bij de reizigers neerlegt. Ze zouden om te beginnen inderdaad de vertrektijd als uiterste instaptijd moeten hanteren (dat is precies mijn oplossing). DAARNA wordt gelijk duidelijk dat veel officiĆ«le overstappen eigenlijk niet haalbaar zijn. Dat is geen nieuw probleem; een cross-platform overstap van nu 2 minuten is net zo krap als straks van 1 minuut. N.B.: die ene minuut lijkt krapper dan het is, maar het is tenminste een gegarandeerde tijd. De "vertraging" a.g.v. de vertrekprocedure zou je gewoon moeten incalculeren bij het bepalen van de punctualiteitscijfers. Bij een "vertrektijd" van 12:44 weten de reizigers dat ze tot die tijd kunnen instappen terwijl de conducteur in zijn/haar achterhoofd houdt dat de trein uiterlijk pas om 12:45 hoeft te rijden. Bij zo'n krappe overstap zullen de meeste conducteurs pas vlak voor 12:45 de deuren sluiten. Precies zoals nu ook gebeurt 🙂
Badge +3
@Martin7182
Ik heb niet het idee dat je de consequenties van je voorstellen overziet. Dat is op zich al een probleem. Bij verdere uitwerking van je voorstellen is door meerdere schrijvers uitgelegd dat jouw voorstellen ook nog eens de cross-platformoverstappen om zeep helpen. Jouw voorstellen verslechteren de huidige praktijk, die op zich al beroerd is.
@Martin7182, ik snap precies wat je bedoelt en voor de reiziger zou het inderdaad beter zijn dan de huidige praktijk. Maar NS zal dit nooit doen. Nu klopt het met die aansluitingen op papier, maar niet in de praktijk. Nauwelijks een probleem voor NS, want die redeneren gewoon dat de reizigers de sukkels zijn die op zo'n krappe overstap rekenen.
In jouw voorstel klopt het met die aansluitingen ook niet meer op papier. Daar komt NS niet mee weg bij de concessieverlener als ineens zwart op wit staat dat een groot deel van de aansluitingen niet meer haalbaar is. Ook al is dat nu ook al vaak de praktijk en verandert de werkelijke overstaptijd niet, het is een essentieel verschil.
Inderdaad hb-ngn. Tot die tijd blijven reizigers melden dat de deuren te vroeg sluiten terwijl dat volgens de regels strict genomen niet zo is. Een van de regels is, ik quote de algemene voorwaarden nog maar eens:
U begrijpt dat de deuren van de trein eerder kunnen sluiten dan de geplande vertrektijd.
Volgens deze regel heb je als reiziger eigenlijk geen poot om op te staan.
Maar er zijn ook regels die aangeven dat de reisplanner leidend is. En in die reisplanner wordt geen rekening gehouden met het eerder sluiten van de deuren.
NS is wat betreft regels een heel naar en extreem klantonvriendelijk bedrijf. De regels zijn al zeer onevenwichtig in het voordeel van NS opgesteld en waar een regel in het nadeel van NS dreigt uit te pakken, wordt dat bij voorkeur door dit bedrijf genegeerd. Voorbeelden te over helaas.

Reageer