Treinaanduiding op perron

  • 12 December 2022
  • 7 reacties
  • 203 Bekeken

in de meeste gevallen vinden we op het display/de electronische treinaanduider op het perron nu ook een getekend treintje. met het treintje wordt ok de lengte van de trein, de plaats op het perron en de rijrichting van de trein aangegeven. over die rijrichting. ik begrijp hem, maar in mijn vriendenkring begrijpt, ook na 6 keer uitleggen, niemand het. dat betekent niet dat de ns er van zou moeten afzien. nee. er is wel een ander ding dat anders moet. toen het treintje er eenmaal was, kon de automatiseerder het niet laten, het treintje op het display ook te laten rijden. dat is geinig, maar voegt niets toe en is (en dat is ernstiger) bovendien verwarrend. het treintje rijdt nu in zijn eigen rijrichting uit het scherm en komt dan achteruit weer terug in beeld. dat is verwarrend. als het treintje al moet rijden, dan moet hij in zijn rijrichting het beeld uit rijden en aan de andere kant van het display (en dan nog steeds in zijn eigen rijrichting, het beeld weer inrijden. naar mijn idee zijn er twee smaken, of een stilstaand treintje of een treintje dat rijdt zoals ik hierboven wenselijk achtte. laten we dan maar gaan voor een stilstaand treintje, want een rijdend treintje (bijvoorbeeld gepaard met de hoofdletters van de stopplek op het station) is al helemaal verwarrend.

 


7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Misschien heb ik vorige keer niet goed opgelet, maar ik dacht dat het juist al is zoals jij graag wil: treintje rijdt met de rijrichting het scherm uit en komt aan de andere kant het scherm weer inrijden. Zal volgende keer nog 's goed kijken 🙂

Reputatie 7
Badge

Zoals je aangeeft, gebeurt het al. De gevallen waarin de animatie ‘achteruit’ binnenkomt en in omgekeerde richting weer vertrekt, is als de binnenkomende trein dat ook doet.

Bijvoorbeeld in Utrecht de treinen vanuit Rotterdam in de richting van Amersfoort. Die komen de ene kant op binnen (wel al met het blauwe rijrichtingpijltje aan de andere kant) en vertrekken in tegengestelde richting (waar het blauwe pijltje bij binnenkomst reeds naartoe wijst).

dit topic past het meest bij mijn bijdrage, dus sluit ik hier maar aan. De schermen hangen haaks op de rijrichting van de treinen, waardoor de pijl op het scherm nooit in de rijrichting wijst. Verwarrend vind ik dus dat de pijlrichting van twee in tegengestelde richting rijdende treinen naar dezelfde kant staat, zoals op dit plaatje genomen op Vaartsche Rijn. Ik vraag me wel eens af of de designers van de (elektronische) NS-bewegwijzering zelf ooit op een station komen.

trein links - richting naar achter de fotograaf - rijdt op scherm naar links, trein rechts - richting naar de kijkrichting van de fotograaf - rijdt op scherm ook naar links.

In dit geval is het nog wel onschuldig, maar als je voor het uitstappen op bijv. een kopstation voor in de trein wilt zitten, en niet weet waar een trein vandaan komt of heen gaat (op een onbekend staton) dus wat de voorzijde is, heb je niks aan deze richtinginformatie op het perron. Of zit er een onbekende logica in de afbeelding?

Reputatie 7
Badge +2

 Of zit er een onbekende logica in de afbeelding?

Niet onbekend, maar er zit een logica in: als je vanaf het bord je hoofd draait richting het spoor rijdt de trein in de richting van de pijl.

Vandaar dat de pijl op het linker en rechter bord dezelfde kant op wijst. Op kopstations staat een pijl met u-bocht op de borden waaraan je kunt zien dat de trein in dezelfde richting vertrekt als waar hij vandaan kwam.

Reputatie 7
Badge +3

Je moet het volgens mij zo zien: je staat met je gezicht naar het scherm, het pijltje wijst naar links, jij draait je een kwart slag zodat je met je gezicht naar het spoor staat, de trein rijdt naar links. In bovenstaand geval draai jij bij de ene trein naar links en bij de andere trein naar rechts. 

Reputatie 7
Badge

En die animatie is er bovendien uit. Puur omdat dit verwarrend zou zijn geweest.

@Daniel @Momo dank voor de uitleg! Ik snap nu de gedachte, maar de uitleg erbij is wel nodig. Bewegwijzering zou denk ik intuitief meteen duidelijk moeten zijn, dat is dit nog niet. Momo: volgens mij draai je bij allebei naar links (zoals de pijl op de schermen), maar op tegenovergestelde perrons zijn dat tegenovergestelde rijrichtingen. 

Wat bij mij het idee oproept dat deze schermen eigenlijk beter een kwartslag gedraaid zouden kunnen worden, parallel aan de rails. Deze haaks-op-de-railse ophanging dateert waarschijnlijk nog uit de tijd dat stationschefs bordjes met bestemmingen ophingen. Die wezen als richtingbord naar het juiste spoor.

De moderne schermen wijzen eigenlijk geen richting naar het spoor meer aan, dus kunnen evengoed parallel aan het spoor hangen. Voordeel: het hoeft maar een enkel scherm te zijn (geen ruggelings dubbele), dus met evenveel schermen kun je ze dichter spreiden over het perron. Ongunstig kan zijn dat reizigers niet vanaf het hele perron een scherm kunnen zien. Maar als je een keer weet dat je goed staat, hoeft dat ook niet. Alleen vertragingen zie je dan niet direct. Dichtere spreiding zal hieraan weer tegemoetkomen.

Reageer