beantwoord

treindeuren te vroeg dicht

ik kom met een vertraagde trein uit nijmegen aan op utrecht cs. kan de trein van 9.00 uur naar den haag op spoor 8 nog net halen, lijkt het. maar op 8.59 gaan de deuren voor mijn neus dicht en blijft de trein nog lang genoeg staan om te kunnen instappen. wat is dit voor 'service'?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 2 november 2017, 11:10

Goedemorgen nihooger en welkom op het NS Serviceforum,

Erg spijtig dat de deuren vlak voor jouw neus dichtgingen. Zoals MarkM93 al aangaf kan het voorkomen dat de trein een aantal seconden voor vertrektijd zijn deuren sluit. Als de trein volgens onze reisplanner om 09:00 zou vertrekken dan is het ons streven om de trein ook echt om 09:00 te laten vertrekken. Dit is niet mogelijk als om 09:00 de deuren nog moeten sluiten. Het zogenaamde sneeuwbaleffect is helaas wel het gevolg. Natuurlijk bestaan er kansen dat de trein deze vertraging in kan halen, maar als dat niet het geval is zal de trein door het te laat vertrekken overal op zijn traject te laat arriveren.
Bekijk origineel

103 reacties

Reputatie 5
Officieel mogen ze de deuren zo'n 30-40 seconden van te voren sluiten, zodat ze stipt om 9:00u kunnen vertrekken. Soms wachten ze, soms niet.

Waarom: NS is bang dat hun punctualiteit niet wordt gehaald en is bang voor het zogenaamde "sneeuwbaleffect", wat vooralsnog een mythe lijkt.
Goedemorgen nihooger en welkom op het NS Serviceforum,

Erg spijtig dat de deuren vlak voor jouw neus dichtgingen. Zoals MarkM93 al aangaf kan het voorkomen dat de trein een aantal seconden voor vertrektijd zijn deuren sluit. Als de trein volgens onze reisplanner om 09:00 zou vertrekken dan is het ons streven om de trein ook echt om 09:00 te laten vertrekken. Dit is niet mogelijk als om 09:00 de deuren nog moeten sluiten. Het zogenaamde sneeuwbaleffect is helaas wel het gevolg. Natuurlijk bestaan er kansen dat de trein deze vertraging in kan halen, maar als dat niet het geval is zal de trein door het te laat vertrekken overal op zijn traject te laat arriveren.
Reputatie 2
Dit begint zo langzamerhand een grijsgedraaide plaat te worden; de NS die een halve minuut van tevoren de deuren sluit, en daarmee een klachtenregen van reizigers over zich heen krijgt, waarbij het bepaald niet helpt dat de geplande overstaptijden op veel stations in de huidige dienstregeling zeer kort (2 minuten tot de >gecommuniceerde< vertrektijd van de tweede trein) zijn geworden.

Zou de NS voor de (nogal voor de hand liggende) oplossing niet eens een voorbeeld kunnen nemen aan de Japanse spoorwegen, die toch wereldkampioen punctueel rijden bij zeer hoge frequenties zijn. Naar de reizigers wordt gecommuniceerd dat de trein om 9:00 uur vertrekt, waarna de conducteur stipt om 9:00:00 uur de vertrekprocedure begint. Op het dienstregelingsbriefje van de machinist staat dan dat die om 9:00:20 moet optrekken.
De NS kan dit ook heel simpel doen; gewoon alle reizigersinformatie hetzelfde laten, maar het personeel instrueren om pas op het verspringen van de klok te fluiten, en de rijtijden 20-30 seconden later in te plannen.
Reputatie 7
Badge +3
De Zwitsers doen precies hetzelfde als de Japanners. Wel opvallend dat in landen met zo ongeveer de beste punctualiteit in de wereld de vertrektijd tevens de uiterste instaptijd is. En hoe idioot is het dat NS niet eens in overweging wil nemen om weer terug te keren naar de Zwitserse/Japanse vertrekprocedure? NS heeft het echt bij het verkeerde eind door te vroeg te beginnen met de vertrekprocedure.
Reputatie 1
Of (misschien denk ik nu te simpel) op alle informatieborden en alle apps de tijden met een minuut te vervroegen, en verder niks te veranderen in de dienstregeling.
Reputatie 7
Badge
Of (misschien denk ik nu te simpel) op alle informatieborden en alle apps de tijden met een minuut te vervroegen, en verder niks te veranderen in de dienstregeling.

Zeer goed idee inderdaad. Dan is meteen dat gezeur ook over.
Reputatie 6
Badge
Goed idee inderdaad.
Reputatie 7
Badge
Goed idee inderdaad.

Sarcastisch? Of meen je het serieus? 🙂
Reputatie 6
Badge
Goed idee inderdaad.

Sarcastisch? Of meen je het serieus? :)

Ik meen het. Vertrektijd een minuut eerder zou betekenen dat mensen ook een minuut eerder denken: ''die trein haal ik toch niet meer''.
Reputatie 7
Badge
Dan hebben we nu een mogelijke oplossing. Gewoon de vertrektijd moet 1 minuut vooruit zetten maar de aankomst tijd het zelfde houden. Probleem opgelost. NS hoeft niet meer te vroeg te vertrekken omdat ze toch 1 minuut speling hebben. En reizigers hoeven zo niet meer het gevoel te krijgen dat hun trein te vroeg vertrokken is.
Reputatie 6
Badge
Maar dan zit je nog met vertraagde treinen 😞
Reputatie 1
Vertraagde treinen zijn toch geen probleem? Die vertrekken niet te vroeg!

Wel grappig dat er zo positief gereageerd wordt op mijn brainfart 😃
Niet voor ons, maar wel voor NS.

Wij denken juist dat de procedure zo is als hij is, omdat NS zo minder vertragingen heeft en daardoor betere cijfers kan overleggen bij de overheid.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je uiterste instaptijden gaat publiceren die een minuut vroeger zijn dan de vertrektijden gaan heel veel aansluitingen de mist in. Slecht idee. De praktijk zal zijn dat de NS-ers dan nog eerder gaan fluiten en sleutelen.

De enige werkende oplossing is weer gaan werken conform het Zwitserse (of Japanse) model.
Dan hebben we nu een mogelijke oplossing. Gewoon de vertrektijd moet 1 minuut vooruit zetten maar de aankomst tijd het zelfde houden. Probleem opgelost.
Niet helemaal, een flink deel van de overstapverbindingen wordt dan in de planner onhaalbaar, o.a. alle 2-minuten-overstappen. Afhankelijk van de frequentie op het aansluitende traject kan dat (in ieder geval op papier) een heel forse reistijdverlenging opleveren. Zo fors dat NS daar niet mee weg gaat komen.
Wat waarschijnlijk wel kan, is de dienstregeling die NS en Prorail intern gebruiken met 20 seconden opschuiven, zonder de informatie naar de reizigers aan te passen. Dat moet voldoende zijn voor het vertrekproces door de conducteur, terwijl de aankomst van de meeste treinen nog steeds in dezelfde minuut is al voorheen.
Er zullen misschien wel een paar knelpunten in de planner ontstaan, daar moet dan per geval gekeken worden hoe het moet worden opgelost.
Reputatie 6
Badge
Wat ook een optie is, is je personeel uit te leggen pas te gaan fluiten als de secondewijzer op 0 seconden staat. Easy as that.
Ja dan moeten de klokken ook gelijk gaan lopen en dat doen ze nu ook niet.

Het is wel een oplossing ja
.
Niet helemaal, een flink deel van de overstapverbindingen wordt dan in de planner onhaalbaar, o.a. alle 2-minuten-overstappen.
Dat is een ander probleem dat nu ook al speelt. Paramike zei niet voor niets:
, en verder niks te veranderen in de dienstregeling.

Dus een overstap van op de klok 2 minuten wordt een overstap van op de klok 1 minuut en duurt nog steeds even lang, nl. ergens tussen de 1 en 2 minuten in.

Dit idee heb ik ook al eens geopperd en ik snap eigenlijk niet wat het probleem is. Je wint er niet veel mee, maar wel het probleem van te vroeg vertrekken voor de mensen die pas in de laatste minuut op het perron arriveren. Straks komen die mensen in de voorlaatste minuut op het perron aan en accepteren ze het feit dat ze weer de trein gemist hebben 😉
Dat de overstaptijd in de praktijk op het station gelijk blijft doet niks af aan het feit dat de overstaptijd voor de planner wel degelijk verandert. Als je verder niets verandert in de dienstregeling wordt in de planner iedere 2-minuten-overstap een 1-minuut-overstap en daarmee theoretisch onhaalbaar.
Daar zijn allerlei oplossingen voor te bedenken, maar het is niet zo dat het een probleemloze wijziging is, daarvoor is een minuut teveel, ook al is die puur theoretisch.
Het is probleemloos voor wat het oplost, nl. het te vroeg vertrekken.

Nu: trein met vertrektijd 10:00 sluit om 09:59:30 de deuren en gaat precies om 10:00 rijden. Reiziger die aankomt op 09:59:45 mist de trein en verwijt NS (terecht).

Straks: trein met vertrektijd 09:59 sluit om 09:59:30 de deuren en gaat precies om 10:00 rijden. Reiziger die aankomt op 09:59:45 mist de trein en verwijt zichzelf.

Het andere probleem mag hier best aangekaart worden, maar is eigenlijk off-topic.
Je snapt mijn punt niet.
Nu: trein met aankomst 9:58 aan overzijde perron, geeft aansluiting aan trein met vertrektijd 10:00 (ook al is dat in de praktijk 9:59'30). De theoretische 2-minuten-overstap wordt haalbaar geacht. Of dat in de praktijk ook haalbaar is, is niet zo relevant. Wel voor de betrokken reiziger natuurlijk, maar niet voor anderen die hun plasje moeten doen over de dienstregeling.

Straks: trein met aankomst 9:58 gaat in de planner echt geen haalbare overstap geven aan een trein die om 9:59 vertrekt, ook al is dat in de praktijk 9:59'30 en daarmee precies even lang als nu.
Daar zul je iets mee moeten doen in de planner, anders worden er wat mensen heel erg zenuwachtig.

Ik weet niet wat je met het andere probleem bedoelt.
Dan kan ik nu wel melden dat zeker sprinters niet meer vertrekken op het springen van de klok. Bv vertrek uit Zaltbommel, op de borden staat 13.01 vertrek, op mijn dienstkaartje staat 13.01 en 30 seconden. De trein dient te rijden op 13.01.30. Ff als fictief voorbeeld overigens.
Reputatie 6
Badge
Mooi, dat is dan 1 station waar de sprinter niet te vroeg vertrekt. Nog 399 te gaan.
Je snapt mijn punt niet.

Ik weet niet wat je met het andere probleem bedoelt.

Ik snap je punt volkomen, maar het is off-topic en vervuilt nogal. Het "andere probleem" is precies dit punt.

Deze discussie gaat over het te vroeg sluiten van deuren. Niet over onhaalbare aansluitingen.
@Landrsthrn

Dit was een voorbeeld. Zo heb ik nog veel meer stations waar dit speelt. Zeker bij sprinters. In sommige gevallen ook bij bepaalde Intercitytreinen.

Reageer