Treinen anders laten stoppen op Utrecht Centraal i.p.v. reizigers 2x laten lopen

• 24 februari 2016
  • 6 reacties
  • 186 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Gistermiddag, 17:23u. Zoals altijd staan er op spoor 14 in Utrecht veel reizigers te wachten op de trein naar Nijmegen. De reizigers hebben zich aardig verspreid over het perron, in de hoop de reguliere inzet van VIRM-10 te mogen verwelkomen.

17:25u, de trein van 17:24u komt binnen. Een VIRM-8, wat korter dan de normale inzet van 10 bakken. De trein rijdt redelijk ver door. Iedereen die aan de achterkant nu ineens voorbij de trein staat loopt vlug naar de achterste bakken. Gevolg: de mensen in het achterste treinstel zitten als sardientjes in een blikje (iedereen kan nog net mee), terwijl voorin zitplaatsen over zijn.

Dat laatste weten we, omdat tijdens de reis de conducteur doodleuk omroept dat NS wegens de drukte op dit traject de reiziger wil stimuleren vooraan in te stappen. Hij meldt dat er nog 90 zitplaatsen over zijn, terwijl wij bijna flauwvallen van de warmte en drukte op het balkon.

NS wil dus graag de reizigers beter spreiden over de trein, en hoopt door dit soort berichten mensen over te halen hun reisgedrag te veranderen. Dat zal niet zo snel gebeuren, aangezien in Veenendaal-De Klomp, Ede-Wageningen én Nijmegen mensen aan wat in Utrecht de achterzijde van de trein is willen zitten (dicht bij de uitgang van de stations). Alleen mensen die naar Arnhem reizen hebben iets aan vooraan instappen.

Daar de mensen op Utrecht centraal best netjes verspreid over het perron staan, zou ik het waarderen als de volgende suggestie wordt doorgezet: als men de bakborden langs het perron nou eens verplaatst, zodat de achterkant van de trein altijd op dezelfde plaats terechtkomt, krijg je niet meer het geprop aan de achterkant, en creëer je vanzelf een betere spreiding van mensen over de trein, zonder dat mensen én in Utrecht én in Veenendaal/Ede/Nijmegen verder moeten lopen!

En nee, het verplaatsen van bakborden (je weet wel, die blauwe ruitvormige borden met witte cijfers) kost bijna niets en is een kleine moeite. Ze staan namelijk nergens op tekeningen of in systemen geregistreerd. 't kan dus in één dagdeeltje geregeld worden.

Kortom, NS denkt een oplossing voor dit probleem aan te dragen door omroepberichten in de trein. Maar dat gaat niets helpen. De oplossing zit 'm volgens mij in de halteerlocatie van de trein langs het perron aanpassen.

6 reacties

En nee, het verplaatsen van bakborden (je weet wel, die blauwe ruitvormige borden met witte cijfers) kost bijna niets en is een kleine moeite. Ze staan namelijk nergens op tekeningen of in systemen geregistreerd. 't kan dus in één dagdeeltje geregeld worden.
Uh, niet helemaal, maar oke. Geef het twee dagdeeltjes, eentje plannen, eentje uitvoeren.
Reputatie 6
Badge +1
Maar de bakborden staan niet op veiligheidstekeningen e.d. toch Henk_NL? Dus ze zijn nergens echt geregistreerd... ja natuurlijk moet je wat mensen inplannen, maar het is in elk geval een stuk minder kostbaar dan treinen aanschaffen of spoor aanpassen.
Alleen al in de informatievoorziening is ruimte voor een "project" met bakborden: het inmeten van al die dingen waardoor bepaald kan worden hoe de trein langs een perron staat. Je kunt niet "zomaar" die bakborden verplaatsen.
Stoppen er langs dat perron geen andere treinen waarvoor het wellicht minder handig is om achterin uit te lijnen?
Reputatie 6
Badge +1
Soms stopt de sprinter naar Rhenen ook op spoor 14. Maar die is nooit langer dan 6 bakken, dus dat zou geen probleem moeten zijn. De IC's zijn bijna altijd langer.
Bovendien leidt achterin uitlijnen niet per se tot problemen, aangezien bij een lengte van minstens 6 bakken de trein nog steeds ook stopt bij de hoofd(rol)trappen. Alleen voor kortere treinen zouden de bakborden dan wat meer centraal moeten worden neergezet.
Ik kan me voorstellen dat het niet prettig reizen is, vooral als er voorin nog genoeg zitplaatsen zijn. Ik zet je suggestie door, maar ik weet niet of ze dit zomaar gaan aanpassen. Hopelijk weten vaste reizigers op dit traject dat ze beter naar voren kunnen lopen en dat dit al enorm kan helpen! Ik hoop dat je spoedig verbetering merkt.

Reageer