beantwoord

treinlengte en blauwe borden?

  • 13 januari 2020
  • 15 reacties
  • 407 Bekeken

Na verschillende keren op de verkeerde plek gestaan te hebben, hoor ik net van een conducteur dat de treinlengte in de app (6 delen ) niet meer overeenkomt met het blauwe borden met nummer langs het spoor. Hij stopt nl bij 4. Klopt dat?

Of zijn info is juist, en moet ik voortaan gaan gokken waar het begin vd trein is.

Of de app info is onjuist,  dan moet die aangepast worden. 

Het betreft de trein van 7.43 op station Bilthoven. 

icon

Beste antwoord door Edwin 13 januari 2020, 08:33

Het ligt eraan wat voor soort trein er moet stoppen. Op Bilthoven stopt alleen sprintermaterieel, daar zullen 6 rijtuigen sprintermaterieel inderdaad meestal overeenkomen met het bordje 4.

Aanpassen is makkelijker gezegd dan gedaan. Zet je het bordje 6 op 100 meter afstand (lengte van een SLT 6) en er wordt een keer een VIRM of DDZ ingezet, staan er 2 rijtuigen buiten het perron.

In de sprinter Utrecht-Zwolle vv wordt dat DDZ nog planmatig ingezet op bepaalde ritten, dat zou dus geweldig fout lopen met aangepaste treinlengte bordjes.

We (machinisten) zijn al een tijd bezig om deze bordjes te laten vervangen door bordjes met een bepaalde lengte (50 meter, 100 meter enz), maar dit wordt door Prorail tegengehouden vanwege de enorme kosten die hiermee gepaard gaan.

 

Tot het anders geregeld wordt, beter wat aan de korte kant gaan staan, scheelt een sprint naar de trein.

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 5

Kennelijk IS het toch wel moeilijk, want ik zie dagelijks, met eerst SLT en later SNG, dat er gewoon niet goed gestopt wordt. Als je geluk hebt, dan is de entree naar het perron aan dezelfde kant als de rijrichting van de trein. Machinist rijdt door naar het einde en iedereen blij. De reizigers die niet willen nadenken stappen gewoon direct bij de ingang in, de andere eventueel wat slimmer (bijvoorbeeld er rekening mee houdend waar men bij het doelstation het best kan uitstappen).

Als je pech hebt, dan is de ingang van het perron niet in de rijrichting. Ik maak bijna dagelijks mee dat mijn trein met 12 bakken SNG wordt gereden. Dat omrekenen naar aantallen bakken mat’64 is kennelijk erg moeilijk, met als gevolg dat je een flink eind moet lopen om alleen al van het perron af te komen, zelfs als je al in de achterste bak zit. Het lijkt er op dat bij meer dan pak ‘m beet 8 (SNG) bakken gewoon standaard “makkelijk” bij het lege blauwe bord gestopt wordt. Terwijl dat maar 6 bakken mat’64 zijn.

Ik zou het een enorme vooruitgang vinden als we dit probleem bij de oorzaak en dynamisch zouden oplossen: een camera aan de achterzijde van de (hele trein). De machinist kan dan precies zien hoeveel ruimte er nog is (of juist tekort komt) en daardoor ook nooit meer dat een trein niet langs het perron staat. Op de hele prijs van een trein is dat volgens mij peanuts. De borden kunnen dan ook weg.

Reputatie 7
Badge

Het huidige systeem is zeer eenvoudig en werkt prima. Daar hoeft ProRail echt niets aan te veranderen @Tamzin , immers elk ander systeem is ingewikkelder. Elke machinist, ook die zonder wiskunde, kan dit makkelijk begrijpen en in de praktijk uitvoeren. En voor de machinsten welke bijvoorbeeld 6-2=4 niet kunnen onthouden zijn er omrekentabellen in het handboek, stickers in de trein, en de tablet schijnt dat ook nog precies aan te geven.

Dat sommige Meesters dan toch nog een eigen draai geven aan de stopplaats, daar gaan andere borden echt niets aan veranderen.

Reputatie 7
Badge +3

Het betreft de SLT, Flirt en SNG (die je waarschijnlijk verwart met Flirt op de Veluwelijn). Allemaal afwijkende treinlengtes.

Gezien de algemene trend richting Jakobsdraaistellen met kortere bakken kan dit in de toekomst op den duur wel eens voor steeds meer treintypes gaan gelden. Toch goed als ProRail hier eens over nadenkt, wellicht is een aanduiding in meters in plaats van bakken zoals in het buitenland vaak gebruikelijk is handiger. 

Reputatie 7
Badge

Op de A2 corridor weet een reiziger het maar ten dele, de trein stopt in elk geval in de "instapzone" maar ook (altijd) er buiten 😀

Gaat @MaartenCR bij het "treinlengtebordje 2"  staan maakt hij in de regel ook veel kans op een trein precies voor zijn neus, maar zelfs dat hoeft niet in de praktijk, immers er zijn meer factoren welke bij het stoppen een rol (kunnen) spelen.

Reputatie 7
Badge

Ja leuk, de reizigers moeten allemaal eerst "bijlage 4" van het handboek Machinist en Rangeerder leren, daar staan nog veel meer handige weetjes in voor de reiziger voor een veilige (en comfortabele) treinreis @MaartenCR 😀😀


Ach, ik geef die tip ook nog wel eens. Het is geen staatsgeheim of zo. Het zou handig zijn als mensen wisten waar de trein stopt en niet alleen op de A2 corridor.

Reputatie 7
Badge +3

Men is/was op diverse stations wel bezig met enkele verbeteringen en testen zoals Intelligent Platform Bar op Schiphol, instapzones op enkele sprinterstations en afbeelden van perronletters op de informatieschermen. Maar dat zijn dingen die nog beperkt zijn tot enkele stations of testen.  Dat is dus niet lang niet op alle stations al het geval en het is ook maar de vraag of dat ooit gaat gebeuren. Tot dan is de enige houvast toch de blauwe bakkenbordjes en dan voor sprinters maar bij een lager nummer gaan staan dan de aangegeven treinlengte. 

Daarnaast is het sowieso al belangrijk dat reizigers zich verdelen over de trein, dus niet allemaal voorin of achterin in stappen. Dus als een sprinter met 6 bakken met de voorste cabine bij bordje 4 stopt kun je net zo goed bij bordje 2 gaan staan of halverwege de 2 en de 4.

https://www.prorail.nl/nieuws/straks-makkelijker-instappen-op-station-schiphol-airport

https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/instapzone.html

https://www.verkeersnet.nl/ov/29309/borden-perron-utrecht-centraal-tonen-instapinformatie/

Reputatie 7
Badge

Ja leuk, de reizigers moeten allemaal eerst "bijlage 4" van het handboek Machinist en Rangeerder leren, daar staan nog veel meer handige weetjes in voor de reiziger voor een veilige (en comfortabele) treinreis @MaartenCR 😀😀

Helder. Was niet bedoeld voor reizigersservice. Got it. En inderdaad lijkt me inparkeren met 175 meter achter je rug niet echt makkelijk. Jammer dat het idee nu niet meer werkt voor reizigers. 

 

Wat niet wegneemt dat het voor reizigers lastig is om in te schatten waar het begin van een trein uitkomt. En dat de NS dat wel handiger zou kunnen maken.

Reputatie 7
Badge

 

 

Ja, stel je voor dat het bedoeld was om klanten gericht te informeren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Service is bedoeld voor de machinist. Prima.

 

En die reizigers die verkeerd staan moeten gewoon even rennen. Ook goed voor hun beweging. Btw dan kan die treinlengte ook uit de app. Die gebruikt de machinist toch niet.

Hij heeft wél gelijk. Die treinlengteborden staan er in principe voor ons, zodat we onze treinen op de juiste plek neerzetten. Het is namelijk een beetje moeilijk gokken waar je moet stoppen als je 175 meter aan trein bij je hebt en het perron is 280 meter lang.

 

Dat het ook voor de reiziger een leuk hulpmiddel is, is mooi meegenomen maar je hebt nu ook ervaren dat de informatie in de app niet per sé overeen hoeft te komen met de treinlengteborden.

Fijn. :-) ofwel. Leuk die lengtes en borden, maar helaas werkt het niet informatief. 

Die borden staan er dan ook niet tbv de reiziger maar voor de machinist, en die weten er prima mee om te gaan. Of er nou meters of een eenvoudig cijfer op staat @MaartenCR het maakt allemaal niets uit.

Ja, stel je voor dat het bedoeld was om klanten gericht te informeren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Service is bedoeld voor de machinist. Prima.

 

En die reizigers die verkeerd staan moeten gewoon even rennen. Ook goed voor hun beweging. Btw dan kan die treinlengte ook uit de app. Die gebruikt de machinist toch niet.

Reputatie 7
Badge

Fijn. :-) ofwel. Leuk die lengtes en borden, maar helaas werkt het niet informatief. 

Die borden staan er dan ook niet tbv de reiziger maar voor de machinist, en die weten er prima mee om te gaan. Of er nou meters of een eenvoudig cijfer op staat @MaartenCR het maakt allemaal niets uit.

Fijn. :-) ofwel. Leuk die lengtes en borden, maar helaas werkt het niet informatief. 

 

Oplossing?: treinmodel × aantal bakken × baklengte = aantal meters.

Volgens mij zijn dat alle 3 vaste gegevens. Dan moet het toch aan te geven zijn via de app? Vaste reken waarden.

Reputatie 7
Badge

Betreft enkel die nog redelijk nieuwe SLT-stellen en de allernieuwste FLIRTS, die nu net op de Veluwelijn zijn gekomen-die zijn per wagon een heel stuk korter (kijk zelf maar eens goed als ze naast elkaar staan bij ander materieel), ca 2/3. Er zou ook een soort omrekentabel moeten zijn, maar het hangt er ook vanaf of/waar precies het punt is op perron waar ze beslist niet achter/voor moeten of waar ze vooral willen stoppen. Dus inderdaad-6 nieuwe bakken telt als 4 oude. Behoudens uiteraard al die keren dat de meester voor op de bok ook niet zo precies heeft onthouden hoeveel bakken er achter hem zitten.


Het betreft de SLT, Flirt en SNG (die je waarschijnlijk verwart met Flirt op de Veluwelijn). Allemaal afwijkende treinlengtes.

Reputatie 5

Betreft enkel die nog redelijk nieuwe SLT-stellen en de allernieuwste FLIRTS, die nu net op de Veluwelijn zijn gekomen-die zijn per wagon een heel stuk korter (kijk zelf maar eens goed als ze naast elkaar staan bij ander materieel), ca 2/3. Er zou ook een soort omrekentabel moeten zijn, maar het hangt er ook vanaf of/waar precies het punt is op perron waar ze beslist niet achter/voor moeten of waar ze vooral willen stoppen. Dus inderdaad-6 nieuwe bakken telt als 4 oude. Behoudens uiteraard al die keren dat de meester voor op de bok ook niet zo precies heeft onthouden hoeveel bakken er achter hem zitten.

Reputatie 7
Badge

Het ligt eraan wat voor soort trein er moet stoppen. Op Bilthoven stopt alleen sprintermaterieel, daar zullen 6 rijtuigen sprintermaterieel inderdaad meestal overeenkomen met het bordje 4.

Aanpassen is makkelijker gezegd dan gedaan. Zet je het bordje 6 op 100 meter afstand (lengte van een SLT 6) en er wordt een keer een VIRM of DDZ ingezet, staan er 2 rijtuigen buiten het perron.

In de sprinter Utrecht-Zwolle vv wordt dat DDZ nog planmatig ingezet op bepaalde ritten, dat zou dus geweldig fout lopen met aangepaste treinlengte bordjes.

We (machinisten) zijn al een tijd bezig om deze bordjes te laten vervangen door bordjes met een bepaalde lengte (50 meter, 100 meter enz), maar dit wordt door Prorail tegengehouden vanwege de enorme kosten die hiermee gepaard gaan.

 

Tot het anders geregeld wordt, beter wat aan de korte kant gaan staan, scheelt een sprint naar de trein.

Reageer