Treinreis onderbreken

Deze week reisde ik van Groningen naar Leiden. Wegens een afspraak onderbrak ik mijn reis in Lelystad. Vanwege de gesloten poortjes was ik gedwongen uit te checken en later opnieuw in te checken. daardoor kostte mijn reis 12,50 euro meer. Ik heb een klacht ingediend en mijn geld wordt ook terugbetaald. Maar het lijkt mij dat er een structurele oplossing voor dit probleem moet komen.

29 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Dat is gewoon het principe van langeafstandskorting (bekeken per reis, niet voor een reisketen). Bij vol tarief kan je de extra kosten wel vermijden met een papieren kaartje of e-ticket. Daar geldt de langeafstandskorting per reisketen, mits in zijn geheel een toegestane reisroute. Dat is waarschijnlijk om technische redenen: het is technisch moeilijk je dit voordeel te onthouden, terwijl het bij de OV-chipkaart technisch gemakkelijk is twee aparte reizen te rekenen.

In dit geval is er daarnaast een klein extra verschil doordat via Lelystad reizen een kleine omweg is (althans in tariefeenheden), die bij een ononderbroken reis niet in rekening wordt gebracht.
Beste Dennis,

Je draait het om. Er is me geen voordeel onthouden, maar nadeel berokkend. Zoals met papieren kaartjes inderdaad nog zo is, is het principe altijd geweest, dat je een reis kunt onderbreken en vervolgen (mits binnen de geldigheidsperiode van het vervoerbewijs). En op stations waar (nog) geen poortjes zijn is het precies hetzelfde. Trouwens het feit dat mijn klacht meteen gehonoreerd werd, bewijst dat ook de NS het hiermee eens is. Ik hoorde trouwens andere voorbeelden die het absurde van de huidige situatie bevestigen. Mensen die in Lelystad wegens een spoorwijziging via de stationshal naar een ander perron moesten, moesten eveneens opnieuw uit- en opnieuw inchecken. Hiervoor moet een technische oplossing worden gezocht, en dat kan toch niet zo moeilijk zijn.
Dat is ook niet moeilijk, alleen het levert NS veel geld op, dus doet NS de poortjes dicht en wordt de oplossing pas na het najaar ingevoerd.....
Beste Dennis,

Nog een aanvulling: er is een directe treinverbinding Leiden-Groningen die via Lelystad gaat. Het is in elk gevakl de snelste en gemakkelijkste verbinding (en m.i. ook de kortste). Dus dat van die omweg is - zeker ook in dit verband - totaal niet relevant.
Dit is een van de vele verkapte prijsverhogingen die de NS heeft ingevoerd bij het invoeren van de ov-chipkaart. Zolang de NS niet van overheidswege wordt gedwongen om hier iets aan te veranderen zullen zij dat zeker niet uit zichzelf doen.
Mensen die in Lelystad wegens een spoorwijziging via de stationshal naar een ander perron moesten, moesten eveneens opnieuw uit- en opnieuw inchecken.
Aangezien dat tussen het uit- en inchecken dan normaliter geen 35 minuten zitten, heeft het dan (over het algemeen) geen gevolgen voor de prijs.
Reputatie 6
Badge +2
Beste Dennis,

Je draait het om. Er is me geen voordeel onthouden, maar nadeel berokkend. Zoals met papieren kaartjes inderdaad nog zo is, is het principe altijd geweest, dat je een reis kunt onderbreken en vervolgen (mits binnen de geldigheidsperiode van het vervoerbewijs).

Dat is inderdaad een verslechtering voor de reiziger, de langeafstandskorting wordt bij de OV-chipkaart bekeken per reis bij achter elkaar doorreizen, niet voor een reis met lange onderbreking.
Reputatie 6
Deze week reisde ik van Groningen naar Leiden. Wegens een afspraak onderbrak ik mijn reis in Lelystad. Vanwege de gesloten poortjes was ik gedwongen uit te checken en later opnieuw in te checken. daardoor kostte mijn reis 12,50 euro meer. Ik heb een klacht ingediend en mijn geld wordt ook terugbetaald. Maar het lijkt mij dat er een structurele oplossing voor dit probleem moet komen.
Vreemd dat dit wordt terugbetaald. Als uw onderbreking meer dan 35 minuten duurt betaalt u hiervoor een 'opkniptoeslag' door het vervallen van de lange-afstands korting.
Mensen die in Lelystad wegens een spoorwijziging via de stationshal naar een ander perron moesten, moesten eveneens opnieuw uit- en opnieuw inchecken.
Aangezien dat tussen het uit- en inchecken dan normaliter geen 35 minuten zitten, heeft het dan (over het algemeen) geen gevolgen voor de prijs.

Dat klopt, maar het voorbeeld dat ik hoorde had betrekking op het wegvallen van de daluren-korting vanwege het opnieuw inchecken.
Reputatie 6
Badge +2
Beste Dennis,

Nog een aanvulling: er is een directe treinverbinding Leiden-Groningen die via Lelystad gaat. Het is in elk gevakl de snelste en gemakkelijkste verbinding (en m.i. ook de kortste). Dus dat van die omweg is - zeker ook in dit verband - totaal niet relevant.

Omdat het snel en gemakkelijk is is de omweg zonder extra kosten toegestaan, maar dat is geen excuus als je ook speciaal naar Lelystad wilt.
Reputatie 6
Badge +2
En op stations waar (nog) geen poortjes zijn is het precies hetzelfde
Dan moet je ook uit- en inchecken, alleen is het dan moeilijker te handhaven.
Reputatie 6
Badge +2

Dat klopt, maar het voorbeeld dat ik hoorde had betrekking op het wegvallen van de daluren-korting vanwege het opnieuw inchecken.

Dat je wegens een spoorwijziging extra moet betalen is inderdaad niet terecht, en heel vervelend, ik vind dat ze dan de poortjes moeten openzetten. Als er geen personeel ter plaatse is kan dat op afstand. Als NS dat niet uit zichzelf doet zou ik dat via de servicezuil vragen.

Voor kinderen heeft de NS al een structurele oplossing in de vorm van een (bijna) gratis Kids Vrij abonnement: Met deze "passagepas" kun je gratis de poortjes mee openen en sluiten.

Denk er wel aan, dat wanneer u als ouder misbruik maakt van deze constructie, u na 6 uur het instaptarief van uw eigen OV-Chipkaart kwijt bent, wanneer u niet voor deze tijd bent uitgecheckt. U kunt natuurlijk wel direct weer inchecken om gebruik te kunnen blijven maken van de lange afstandskorting, zonder dat u de NS daarover lastig hoeft te vallen.
Reputatie 2

Alleen lijkt me deze constrie, zoals je die bijna in ieder topic geeft, illegaal, immers is een kids vrij abbonement voor kinderen van 4 t/m 11 jaar en niet voor personen buiten die leeftijd.

Neem aan dat ze daar ook boetes voor kunnen geven, als ze dit controleren

Voor kinderen heeft de NS al een structurele oplossing in de vorm van een (bijna) gratis Kids Vrij abonnement: Met deze "passagepas" kun je gratis de poortjes mee openen en sluiten.

Denk er wel aan, dat wanneer u als ouder misbruik maakt van deze constructie, u na 6 uur het instaptarief van uw eigen OV-Chipkaart kwijt bent, wanneer u niet voor deze tijd bent uitgecheckt. U kunt natuurlijk wel direct weer inchecken om gebruik te kunnen blijven maken van de lange afstandskorting, zonder dat u de NS daarover lastig hoeft te vallen.
Reputatie 2
de quotes hebben niet goed gepakt:

Alleen lijkt me deze constrie, zoals je die bijna in ieder topic geeft, illegaal, immers is een kids vrij abbonement voor kinderen van 4 t/m 11 jaar en niet voor personen buiten die leeftijd.

Uiteraard is het erg dom, wanneer je met een Kids Vrij abonnement gaat reizen,
wanneer je niet behoort tot de doelgroep van deze kaart (Kinderen van 4 t/m 11 jaar) 😉
Maar als je Kids Vrij alleen gebruikt om gesloten poortjes te openen terwijl je al een geldig vervoersbewijs hebt (met geldige incheck)

Ben je dan in overtreding ?
Reputatie 2
Oftewel geen correcte oplossing vanuit jouw kant
Reputatie 2
Maar als je Kids Vrij alleen gebruikt om gesloten poortjes te openen terwijl je al een geldig vervoersbewijs hebt (met geldige incheck)

Ben je dan in overtreding ?

De bedoeling van kids vrij volgensd de voorwaarden:

10.6 Met een Kids Vrij Abonnement krijgt u op de in artikel 9.4
bedoelde vervoerbewijzen die u aanschaft voor een kind in
de leeftijd van 4 t/m 11 jaar, 100% korting tijdens Daluren en
Spitsuren, mits een meerderjarige met een geldig vervoerbewijs
meereist met dit kind in dezelfde klasse. Een meerderjarige mag
maximaal 3 kinderen begeleiden.

Kortom je neemt het kind niet mee, dus mag je hem niet gebruiken
Zou je willen ophouden met het geven van deze optie Michiel? Of het insinueren van deze mogelijkheid? Eerst de optie noemen en later benoemen dat het dom is. Dat is verwarrend en stuitend tegelijk. Hiermee helpen we elkaar niet.
Wel goed lezen, Klaas-Jan.
Ja hij zegt toch voor kinderen is er al een oplossing, lijkt me niets mis mee....

Voor kinderen heeft de NS al een structurele oplossing in de vorm van een (bijna) gratis Kids Vrij abonnement: Met deze "passagepas" kun je gratis de poortjes mee openen en sluiten
Reputatie 2

@macca en @theofiel, hier zitten genoeg insinuaties in.
Maar het mag dus niet, punt
Kinderen mogen dit wel doen uiteraard, Michiel zegt duidelijk als ouders er misbruik van maken en zegt dat je dan dom bent als je dat doet als je geen kind bent.

@macca en @theofiel, hier zitten genoeg insinuaties in.
Maar het mag dus niet, punt

Klaas-Jan stelt dat Michiel een optie noemt en vervolgens aangeeft dat die optie dom is.
Dat is onjuist. Michiel noemt de optie om Kids Vrij te misbruiken als PASSAGEPAS en stelt dat het dom is om Kids Vrij te misbruiken als VERVOERSBEWIJS.

Reageer