beantwoord

Treinspotten

• 24 februari 2015
  • 16 reacties
  • 1013 Bekeken

Hallo ik ben Bas, ik ben 13 jaar en spot graag treinen. Aangezien er nu veel ov-poortjes op grote stations komen vroeg ik me dit af: stel je spot treinen en je hebt geen ov-chipkaart (heb ik dus niet), kun je dan toch gewoon op het station komen?
icon

Beste antwoord door Thom 24 februari 2015, 23:34

Nee, als Bas een ov-chipkaart heeft mag hij inchecken en als hij echt binnen een uur weer uitcheckt is het per saldo gratis. Er moet wel voldoende saldo op de kaart staan. Er zijn overigens nog niet veel stations gesloten maar het worden er geleidelijk meer. Je kunt nu veelal gewoon naar binnen lopen en treinen spotten. Het in het bezit moeten hebben van een geldig vervoersbewijs is een dode letter op dit moment.
Bekijk origineel

16 reacties

Badge
Nee. Zonder geldig vervoersbewijs mag je eigenlijk helemaal niet op het station komen... Maar als de poortjes gesloten zijn, houdt het echt op zonder ov-chipkaart of e-ticket.
Nee. Zonder geldig vervoersbewijs mag je eigenlijk helemaal niet op het station komen... Maar als de poortjes gesloten zijn, houdt het echt op zonder ov-chipkaart of e-ticket.
Op het station mag je toch wel komen?? De winkels zijn daar toch niet exclusief voor reizigers? Sowieso hebben veel stations een doorloop functie, hoe kom je in Amsterdam anders bij de pontjes? Op het perron moet je wel een vervoersbewijs kunnen laten zien ja.

Bas, als de poortjes gesloten zijn kan je een OV-chipkaart kopen en daar binnen een bepaalde tijdperiode gratis mee in- en uitchecken. Volgens mij binnen een half uur, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Op het station mag je toch wel komen?? De winkels zijn daar toch niet exclusief voor reizigers? Sowieso hebben veel stations een doorloop functie, hoe kom je in Amsterdam anders bij de pontjes? Op het perron moet je wel een vervoersbewijs kunnen laten zien ja.

Bas, als de poortjes gesloten zijn kan je een OV-chipkaart kopen en daar binnen een bepaalde tijdperiode gratis mee in- en uitchecken. Volgens mij binnen een half uur, maar dat weet ik niet 100% zeker.

De winkels in het gebied tussen de poortjes zijn inderdaad uitsluitend toegankelijk voor mensen met een geldig vervoersbewijs. Zonder kosten weer uitchecken zonder te hebben gereisd kan door binnen het uur weer uit te checken, bij langer wachten wordt de correctieboete van 20 euro (of 10 euro voor abonnementhouders) in rekening gebracht.

Voor die stations met doorgangsfunctie wordt per station een maatwerkoplossing bedacht. In Amsterdam betekent dat een extra tunnel zonder poortjes om de IJzijde met de Centrumzijde te verbinden. Het mocht blijkbaar wat kosten.
Reputatie 7
Badge +4
Nee, als Bas een ov-chipkaart heeft mag hij inchecken en als hij echt binnen een uur weer uitcheckt is het per saldo gratis. Er moet wel voldoende saldo op de kaart staan. Er zijn overigens nog niet veel stations gesloten maar het worden er geleidelijk meer. Je kunt nu veelal gewoon naar binnen lopen en treinen spotten. Het in het bezit moeten hebben van een geldig vervoersbewijs is een dode letter op dit moment.
Om langer dan een uur aaneengesloten te mogen treinspotten, kun je een station verderop inchecken en dan reizen naar het station waar je wilt spotten en daar nog niet uitchecken. Je mag dan op het station verblijven tot 6 uur vanaf het moment dat je was ingecheckt op het andere station voordat je weer uitgecheckt moet zijn. Dat kost uiteraard wel een kort ritje.
Reputatie 1
Badge
Beetje raar dat iemand die zegt van treinen te houden geen OVsjip heeft. En je zal toch binnenkort wel naar de middelb school gaan en dan per bus/trein?
Maar er is een andere uitweg, waarvan NS niet graag heeft dat ie bekend wordt. Koop gewoon het aller-allergoedkoopste kaartje, dat is niet de railrunner, het kan voor de helft, en je zit de hele dag gebakken. Je kan er in heel NL ONbeperkt mee in+uitsjekken, wel precies steeds in die volgorde. Dat vervangt dus in wezen wat vroeger perronkaartje heette. Met een gevonden kaartje van die dag kan dat net zo.
Maar na enkele keren is met die OVsjip toch goedkoper.
De winkels in het gebied tussen de poortjes zijn inderdaad uitsluitend toegankelijk voor mensen met een geldig vervoersbewijs. Zonder kosten weer uitchecken zonder te hebben gereisd kan door binnen het uur weer uit te checken, bij langer wachten wordt de correctieboete van 20 euro (of 10 euro voor abonnementhouders) in rekening gebracht.

Voor die stations met doorgangsfunctie wordt per station een maatwerkoplossing bedacht. In Amsterdam betekent dat een extra tunnel zonder poortjes om de IJzijde met de Centrumzijde te verbinden. Het mocht blijkbaar wat kosten.

Waar in de voorwaarden staat dat? Mijn familie en vrienden lopen regelmatig door het station heen (reizen met de NS doen ze niet) en ik kan mij niet voorstellen dat dat verboden is.

De voetgangerstunnel bij Amsterdam Centraal is door een vriend van mij gebouwd, dus die heeft er een leuke klus aan overgehouden. De tunnel is echter nog gesloten.
Badge
En je zal toch binnenkort wel naar de middelb school gaan en dan per bus/trein?
Ik ging gewoon met de fiets naar de middelbare school. En vele anderen met mij! ;)
Met de bus (en de metro en soms de tram) ging ik pas toen ik naar de universiteit ging... En met de trein eigenlijk pas toen ik ging werken, een enkele eerdere reis uitgezonderd.
Waar in de voorwaarden staat dat? Mijn familie en vrienden lopen regelmatig door het station heen (reizen met de NS doen ze niet) en ik kan mij niet voorstellen dat dat verboden is.

De voetgangerstunnel bij Amsterdam Centraal is door een vriend van mij gebouwd, dus die heeft er een leuke klus aan overgehouden. De tunnel is echter nog gesloten.

Er is nog geen antwoord gegeven?
Dus ik neem maar weer aan dat hier niet de waarheid is verteld, aangezien er geen antwoord gegeven wordt op een heel normale vraag. Leugens en bedrog, de NS in twee woorden.
Graaf, graaf, graaf ...

Volgens mij heb je gelijk, niek. In oudere versies van de AVR-NS (onder meer van toepassing op gebruikers van stations, omdat via de definitie van 'Reiziger' alle aanwezigen op het station als zodanig werden aangemerkt) stond:

Reiziger
De natuurlijke persoon ten aanzien van wie NS zich verbindt deze te vervoeren of die door zijn aanwezigheid bij een Station of een Vervoermiddel te kennen geeft vervoerd te willen worden.

(...)

11.2
De Reiziger moet in het Vervoermiddel en/of op de Stations waar NS dit
heeft aangegeven, in het bezit zijn van een geldig Vervoerbewijs, tenzij hij recht heeft op kosteloos vervoer. Op eerste verzoek dient de Reiziger aan te kunnen tonen over een geldig Vervoerbewijs te beschikken.

In de huidige AVR-NS is dit geformuleerd als:

2.5. Moet u medewerking verlenen bij een controle van uw Vervoerbewijs?
NS is gerechtigd om voor, tijdens of na uw reis het bezit en de geldigheid van uw Vervoerbewijs te controleren. U bent verplicht hieraan mee te werken door op verzoek uw Vervoerbewijs te presenteren voor controle. Als u hieraan niet meewerkt, wordt u geacht geen geldig Vervoerbewijs te hebben.

Het subtiele verschil is dat de nieuwe formulering geen betrekking heeft op mensen die zich weliswaar op het station bevinden, maar niet gereisd hebben, aan het reizen zijn of van plan zijn te gaan reizen.

Ik wil zo gaan treinen spotten op station Duivendrecht.

Binnen hoeveel minuten moet ik weer uitchecken?

Als je binnen het uur uitcheckt wordt het instaptarief niet in rekening gebracht.

Reputatie 6
Badge

@noreply 

Veel plezier!

Misschien is het handig om voortaan een nieuw onderwerp in het forum aan te maken in plaats van te reageren op een bestand topic. 😉

Reputatie 7
Badge +3

In dit geval wil @noreply juist een compliment geven. Hij (of zij) heeft een relevant topic gevonden en daar een aanvullende vraag gesteld! Dat het topic 5 jaar oud is maakt in dit geval niets uit.

Overigens is het op Duivendrecht ook mogelijk om bij GVB in te checken. Je hoeft dan maar €4 aan saldo op de kaart te hebben staan. Ik weet overigens niet of het dan ook werkt om binnen een uur kosteloos je incheck te annuleren. Het kan zijn dat GVB een kortere periode dan een uur hanteert.

Badge +3

Overigens is het op Duivendrecht ook mogelijk om bij GVB in te checken. Je hoeft dan maar €4 aan saldo op de kaart te hebben staan. Ik weet overigens niet of het dan ook werkt om binnen een uur kosteloos je incheck te annuleren. Het kan zijn dat GVB een kortere periode dan een uur hanteert.

Volgens mij wordt bij stad/streekvervoer niet echt rekening gehouden met de tijd, maar als dat wel zo is zal het wel 35 minuten zijn.

Het kost je (anders dan bij trein) sowieso altijd het starttarief van € 0,96.

Reageer