beantwoord

Tussentijdse busreis - onderbroken treinreis

• 1 februari 2015
  • 13 reacties
  • 850 Bekeken

Onderweg van Lelystad naar Haren heb ik mijn reis in Zwolle onderbroken. Dat is een normale gang van zaken. In zo'n situatie is in- en uitchecken in Zwolle niet nodig. Deze keer heb ik in Zwolle twee busritten gemaakt bij een andere vervoerder. Hierdoor is mijn check-in in Lelystad ongedaan gemaakt; bij controle tussen Zwolle en Haren bleek ik niet te zijn ingecheckt (zie bijgevoegde schermafdruk). De conducteur kon echter wel zien dat ik in Lelystad mijn kaart voor het check-in poortje had gehouden. Omdat hij zelf ook niet goed snapte hoe het precies zat, heeft hij in Beilen mijn kaart persoonlijk nogmaals voor een paal gehouden. Dat leverde alsnog de gewenste check-in op.
Waarom levert deze situatie een probleem op? Het mag toch niet zo zijn dat ik door het onderbreken van mijn treinreis in Zwolle op extra kosten wordt gejaagd door het opknippen van mijn reis in twee kortere stukken?
icon

Beste antwoord door IskOV 1 februari 2015, 22:04

Onderweg van Lelystad naar Haren heb ik mijn reis in Zwolle onderbroken. Dat is een normale gang van zaken. In zo'n situatie is in- en uitchecken in Zwolle niet nodig.

Waarom zou dat niet nodig zijn? U moet in beginsel altijd uitchecken als u voorbij de laatste in/uitcheckpaal/poort komt. De enige 'legale' uitzondering is als door een verstoring of door werkzaamheden NS vervangend vervoer heeft geregeld. In dat geval mag u zonder uitchecken het station verlaten, met het door NS aangeboden vervangende vervoer verder reizen en op uw oorspronkelijke eindbestemming alsnog uitchecken. (Even afgezien van de abonnementsvormen die niet hoeven in- of uit te checken, natuurlijk.)

Deze keer heb ik in Zwolle twee busritten gemaakt bij een andere vervoerder. Hierdoor is mijn check-in in Lelystad ongedaan gemaakt; bij controle tussen Zwolle en Haren bleek ik niet te zijn ingecheckt (zie bijgevoegde schermafdruk). De conducteur kon echter wel zien dat ik in Lelystad mijn kaart voor het check-in poortje had gehouden. Omdat hij zelf ook niet goed snapte hoe het precies zat, heeft hij in Beilen mijn kaart persoonlijk nogmaals voor een paal gehouden. Dat leverde alsnog de gewenste check-in op.

Ik dacht dat de geldigheid van een check-in automatisch vervalt als je bij een andere vervoerder incheckt. Dat is ook wel logisch, want je kunt niet tegelijkertijd van de diensten van twee vervoerders gebruik maken. Consequentie is dat je dan ook automatisch bij NS een check-in zonder check-uit hebt, met alle gevolgen van dien.

Waarom levert deze situatie een probleem op? Het mag toch niet zo zijn dat ik door het onderbreken van mijn treinreis in Zwolle op extra kosten wordt gejaagd door het opknippen van mijn reis in twee kortere stukken?

Dat mag wel zo zijn. Sterker nog: het IS zo. Als u uitcheckt en niet binnen 35 minuten opnieuw incheckt, wordt de reis opgeknipt in twee delen. Het langer onderbreken van een reis is niet meer toegestaan zonder bijbetaling. Tenzij u het station niet verlaat en binnen zes uur na het inchecken alsnog uitcheckt.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 3
Badge
Onderweg van Lelystad naar Haren heb ik mijn reis in Zwolle onderbroken. Dat is een normale gang van zaken. In zo'n situatie is in- en uitchecken in Zwolle niet nodig.

Waarom zou dat niet nodig zijn? U moet in beginsel altijd uitchecken als u voorbij de laatste in/uitcheckpaal/poort komt. De enige 'legale' uitzondering is als door een verstoring of door werkzaamheden NS vervangend vervoer heeft geregeld. In dat geval mag u zonder uitchecken het station verlaten, met het door NS aangeboden vervangende vervoer verder reizen en op uw oorspronkelijke eindbestemming alsnog uitchecken. (Even afgezien van de abonnementsvormen die niet hoeven in- of uit te checken, natuurlijk.)

Deze keer heb ik in Zwolle twee busritten gemaakt bij een andere vervoerder. Hierdoor is mijn check-in in Lelystad ongedaan gemaakt; bij controle tussen Zwolle en Haren bleek ik niet te zijn ingecheckt (zie bijgevoegde schermafdruk). De conducteur kon echter wel zien dat ik in Lelystad mijn kaart voor het check-in poortje had gehouden. Omdat hij zelf ook niet goed snapte hoe het precies zat, heeft hij in Beilen mijn kaart persoonlijk nogmaals voor een paal gehouden. Dat leverde alsnog de gewenste check-in op.

Ik dacht dat de geldigheid van een check-in automatisch vervalt als je bij een andere vervoerder incheckt. Dat is ook wel logisch, want je kunt niet tegelijkertijd van de diensten van twee vervoerders gebruik maken. Consequentie is dat je dan ook automatisch bij NS een check-in zonder check-uit hebt, met alle gevolgen van dien.

Dat mag wel zo zijn. Sterker nog: het IS zo. Als u uitcheckt en niet binnen 35 minuten opnieuw incheckt, wordt de reis opgeknipt in twee delen. Het langer onderbreken van een reis is niet meer toegestaan zonder bijbetaling. Tenzij u het station niet verlaat en binnen zes uur na het inchecken alsnog uitcheckt.

Dat laatste is niet correct. Het is toegestaan een treinreis gedurende langere tijd te onderbreken, mits deze maar op dezelfde dag weer wordt voortgezet. Dat zal iedere conducteur ook beamen en het werkt in de praktijk ook zo. Met een geldig treinkaartje kan en mag de treinreis op ieder tussenstation worden onderbroken. Dat is altijd zo geweest en is nog altijd zo. Daarom is het vreemd dat een tussentijdse busreis hierin een knip legt. De OV-chipkaart is bedoeld om zoveel mogelijk dezelfde voorwaarden en kosten te hanteren als de traditionele kaartjes. Door dit soort technische onhebbelijkheden (net als met het afsluiten van perrons met poortjes) wordt dit echter minder en minder het geval (en wordt treinreizen duurder). Ik zal het punt voorleggen aan Rover en de Consumentenbond, dat lijkt me een passender platform dan dit forum.
Reputatie 4
Badge

Dat laatste is niet correct. Het is toegestaan een treinreis gedurende langere tijd te onderbreken, mits deze maar op dezelfde dag weer wordt voortgezet. Dat zal iedere conducteur ook beamen en het werkt in de praktijk ook zo. Met een geldig treinkaartje kan en mag de treinreis op ieder tussenstation worden onderbroken. Dat is altijd zo geweest en is nog altijd zo. Daarom is het vreemd dat een tussentijdse busreis hierin een knip legt. De OV-chipkaart is bedoeld om zoveel mogelijk dezelfde voorwaarden en kosten te hanteren als de traditionele kaartjes. Door dit soort technische onhebbelijkheden (net als met het afsluiten van perrons met poortjes) wordt dit echter minder en minder het geval (en wordt treinreizen duurder). Ik zal het punt voorleggen aan Rover en de Consumentenbond, dat lijkt me een passender platform dan dit forum.

U kunt het voorleggen, maar dit is nu eenmaal veranderd. Als u het station verlaat, moet u uitchecken en weer inchecken als u terugkomt. Als daar meer dan 35 minuten tussen zitten, begint uw reis opnieuw. De oude regels dat je je reis kon onderbreken, als je die dezelfde dag maar voltooide, geldt niet meer met de OV-chipkaart. Met een e-ticket kan dit geloof ik nog wel, maar dat staat niet in de voorwaarden. Maar dat bestaat alleen zonder korting.
Interessant om te lezen, zeker omdat het in de praktijk anders werkt dan u beschrijft. Het is wel degelijk mogelijk om een reis vele uren te onderbreken zonder dat de check-in verloopt. Zoals iedere conducteur zal beamen.

Kunt u wellicht toelichten vanuit welke rol en kennis u deze stellige informatie hier plaatst?
Reputatie 4
Badge
zie hier:
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/in--en-uitchecken-alle-poortjes.html

of hier
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen
"U checkt in op uw vertrekpunt en checkt uit op uw eindstation. Onderbreekt u uw reis? Check dan op dát station uit. Wanneer u vervolgens doorreist, checkt u weer in, omdat u dan een nieuwe reis start."

Met een eenmalige OV-chipkaart uit de automaat (alleen zonder korting te krijgen met 1 euro opslag) mag u de reis ook onderbreken.
http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/enkele-reis-en-retour.html

U zegt dat het in de praktijk anders werkt. Hoe dan?
Voorwaarden Reizen op Saldo (pdf):
2.3 In aanvulling op het bepaalde in AVR-NS dient met Reizen op saldo bij NS bij het onderbreken van de reis de rit afgesloten te worden met een check-uit op het betreffende station.
Bij het vervolgen van de reis dient opnieuw ingecheckt te worden. Zo bestaat bijvoorbeeld een reis die tussentijds is onderbroken uit twee ritten.
Reputatie 6
Door de invoering van de OV-chipkaart is het recht om een reis tussentijds te onderbreken de facto vervallen.
Wilt U uw reis onderbreken, dan dient u uit te checken. Vervolgt u uw reis daarna weer, checkt u op nieuw in.
De lange-afstandskorting loopt na het onderbreken van de reis niet door, waardoor de twee losse reizen duurder zijn dan een directe reis van A naar B. U betaalt dus een extra opkniptoeslag:

Lelystad - Haren zonder onderbreking 40% korting: Eur. 13,00

Lelystad - Zwolle 40% korting: Eur 6,20
Zwolle - Haren 40% korting: Eur. 10,00
Totaal: Eur 16,20

U ziet dus dat u bij onderbreken van uw reis in Zwolle een opkniptoeslag van Eur. 3,20 dient te betalen. Doet u dat niet, dan houdt u zich niet aan de AVR-NS en bent u dus in overtreding.
Reputatie 1
Badge
Alweer ziet het er naar uit dat iedereen eerst met zijn neus op de nieuwe feiten moet worden gedrukt middels extra betalen, voor men het snapt. En NS maar in het geniep lachen+duiten tellen en nooit duidelijk publiceren wat nu wel/niet mag.
De oplossing is doodsimpel: gebruik een andere chipkrt voor die bus.
Reputatie 4
Badge
Alweer ziet het er naar uit dat iedereen eerst met zijn neus op de nieuwe feiten moet worden gedrukt middels extra betalen, voor men het snapt. En NS maar in het geniep lachen+duiten tellen en nooit duidelijk publiceren wat nu wel/niet mag.

Dat is een "oplossing" zolang de poortjes in Zwolle niet dicht zijn. Je kunt wel vragen verwachten van conducteurs, omdat je zo lang na het inchecken nog (weer) in de trein zit.
Reputatie 3
Badge

Dat is een "oplossing" zolang de poortjes in Zwolle niet dicht zijn. Je kunt wel vragen verwachten van conducteurs, omdat je zo lang na het inchecken nog (weer) in de trein zit.

Officieel mag je het stationsgebied niet verlaten zonder uit te checken, maar zolang de poortjes niet gesloten zijn valt dat nauwelijks te controleren. Hoewel we hier eerder een topic hebben gehad van iemand die er door controlerende NS'ers op werd aangesproken dat hij met een ingecheckte kaart het station IN wilde; als je je aan de regels houdt kun je nooit ingecheckt zijn op het moment dat je bij de eerste CICO (van buitenaf) komt. Kennelijk wordt dat dus incidenteel wel degelijk gecontroleerd.

Maar als je dus niet op die manier gecontroleerd wordt en je krijgt een vraag van een HC waarom je vijf uur na een incheck in Zwolle nog in de trein van Meppel naar Steenwijk zit, kun je altijd zeggen dat je in de tussenliggende periode op station Meppel naar passerende treinen hebt zitten kijken. Daar is niks mis mee (althans: niet in de regelgeving; of het normaal is om vier uur naar passerende treinen te kijken laat ik in het midden.).
Reputatie 3
Badge
Ik zal het punt voorleggen aan Rover en de Consumentenbond, dat lijkt me een passender platform dan dit forum.

Ik denk zomaar dat Rover en Consumentenbond dit al lang weten en er ongetwijfeld ook tegen geprotesteerd hebben, maar er verder weinig aan kunnen doen.
Verder is er niks mis met dit forum. Hier zitten veel mensen die vanuit een kritische grondhouding proberen de NS-regels te doorgronden en die daar ook een oordeel over hebben. Laten andere reizigers daar vooral hun voordeel mee doen. Maar de regels van NS veranderen kunnen wij (doorgaans helaas) ook niet....
Badge
Onderweg van Lelystad naar Haren heb ik mijn reis in Zwolle onderbroken. Dat is een normale gang van zaken. In zo'n situatie is in- en uitchecken in Zwolle niet nodig. Deze keer heb ik in Zwolle twee busritten gemaakt bij een andere vervoerder. Hierdoor is mijn check-in in Lelystad ongedaan gemaakt; bij controle tussen Zwolle en Haren bleek ik niet te zijn ingecheckt (zie bijgevoegde schermafdruk). De conducteur kon echter wel zien dat ik in Lelystad mijn kaart voor het check-in poortje had gehouden. Omdat hij zelf ook niet goed snapte hoe het precies zat, heeft hij in Beilen mijn kaart persoonlijk nogmaals voor een paal gehouden. Dat leverde alsnog de gewenste check-in op.

SiemV, welkom op het forum. Zo te lezen hebben andere forumleden het juiste antwoord gegeven. In- en uitchecken is verplicht. Indien je in Zwolle het station verlaat en bij een andere vervoerder incheckt (bv bus) vervalt je incheck bij de trein en kan je bij NS niet meer uitchecken. Voor meer info, zie link van John.

Op onze website staat o.a. als u overstapt op bus, tram, metro of de trein van een andere vervoerder, dan checkt u eerst uit bij NS en vervolgens weer in bij de vervoerder waar u verder mee reist. De volgorde is hierbij belangrijk: als u eenmaal heeft ingecheckt bij de andere vervoerder, kunt u niet meer uitchecken bij NS.
Reputatie 4
Badge
@SiemV, je bent overigens flink gematst door de conducteur, die ook een boete had kunnen uitschrijven. Als je de 10 euro correctietarief terugvraagt heb je een heel goedkope terugreis gehad.
Lucky you.

Reageer