beantwoord

Tweemaal achter elkaar ingecheckt bij de poortjes

• 5 augustus 2014
  • 24 reacties
  • 1736 Bekeken

In Tiel bij de NS ingecheckt om 12.32. In Culemborg uitgecheckt om 13.19, dacht ik. Ik checkte echter blijkbaar in (hoe kan dat, als ik niet eerst uitgecheckt was?)
Dus nogmaals uitgecheckt om 13.22. Helaas weer ingecheckt i.p.v. uitgecheckt. (Waarom zag ik niet: U bent al ingecheckt, of inchecken geannuleerd)
Moest ik aan de andere kant van het poortje zijn, daar kon ik uitchecken. Uitgecheckt om 13.22 uur. Deze uitcheck had dus betrekking op de lasatste keer inchecken.
Zeer verwarrend, in Tiel kun je gewoon bij elke paal in en uitchecken, daasr zijn ook nog geen poortjes.

Er is dus 2 x 10 Euro afgeschreven, eerste keer in Tiel toen ik de reis begon. Tweede keer in Culemborg om 13.19.
Via de optie aanvragen restitutie bij vergeten checkuit, heb ik geld terug gevraagd. Voor de reis Tiel-Culemborg is dat gelukt. Voor de dubbele incheck in Culemborg lukt dat niet. Bij de aanvraag moet er nl. een begin en een eindstation opgegeven worden. Aangezien dat in dit geval allebei Culemborg is, lukte dat niet. Bij het meermaals versturen van de aanvraag kreeg ik steeds de boodschap: uw aanvraag om restitutie is helaas niet goed ontvangen.

Lang verhaal, hopelijk is het toch een beetje duidelijk.
Nu heb ik twee vragen

-Hoe krijg ik mijn geld terug (10 Euro)
-Hoe kun je meerdere malen achter elkaar inchecken en niet de boodschap krijgen dat je al ingecheckt bent?

Iedereen alvast hartelijk dank voor het meedenken.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 5 augustus 2014, 13:47

De poortjes zijn inderdaad anders geprogrammeerd dan de paaltjes: Aan de binnenkant kan alleen worden uitgecheckt en aan de buitenkant kan alleen worden ingecheckt. Wie tweemaal achter elkaar incheckt of tweemaal achter elkaar uitcheckt, wordt beschouwd als een zwartrijder, tot diegene zelf het tegendeel aantoont.

Een beroep doen op coulance om het ingehouden bedrag terug te krijgen kan via een moderator op dit forum of door telefonisch of per brief contact op te nemen met de klantenservice.
Bekijk origineel

24 reacties

De poortjes zijn inderdaad anders geprogrammeerd dan de paaltjes: Aan de binnenkant kan alleen worden uitgecheckt en aan de buitenkant kan alleen worden ingecheckt. Wie tweemaal achter elkaar incheckt of tweemaal achter elkaar uitcheckt, wordt beschouwd als een zwartrijder, tot diegene zelf het tegendeel aantoont.

Een beroep doen op coulance om het ingehouden bedrag terug te krijgen kan via een moderator op dit forum of door telefonisch of per brief contact op te nemen met de klantenservice.
Welkom op het forum mettinger!

Het antwoord van Pe_pe is correct. De poortjes hebben inderdaad een incheckzijde en uitcheckzijde. Kan je mij een privébericht sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer, reisdatum, IBAN + tenaamstelling? Dan ga ik kijken of ik je verder kan helpen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Welkom op het forum mettinger!

Het antwoord van Pe_pe is correct. De poortjes hebben inderdaad een incheckzijde en uitcheckzijde. Kan je mij een privébericht sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer, reisdatum, IBAN + tenaamstelling? Dan ga ik kijken of ik je verder kan helpen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Ik heb die vraag al meerdere keren gesteld maar nooit antwoord gekregen, waarom stellen jullie die poortjes zo in en wachten jullie niet tot de poortjes daadwerkelijk dicht zijn ?

Ik hoor al van tientallen mensen dat ze nu 20 euro kwijt raken omdat ze de verkeerde kant van het poortje gebruiken. Denken jullie dat dat de reputatie van de OV chipkaart ten goede komt ?

Communiceer dat anders gewoon op de stations en in de trein, let op dat u uitcheckt aan de goede kant van het poortje.
De poortjes zijn zo voorgeprogammeerd. De fout wordt in principe alleen gemaakt als reizigers door de poortjes lopen zonder uit te checken en dit willen corrigeren aan de buitenzijde van de poortjes.
De poortjes zijn zo voorgeprogammeerd. De fout wordt in principe alleen gemaakt als reizigers door de poortjes lopen zonder uit te checken en dit willen corrigeren aan de buitenzijde van de poortjes.

Of als reizigers met een internationale trein arriveren en bij gebrek aan in/uitcheckpalen op het perron naar de poortjes moeten lopen en niet eerst het station verlaten alvorens in te checken.
Als je aan de juiste (buiten)zijde van een poortje incheckt en twijfelt of het goed gegaan is en je checkt nogmaals in, ben je toch ook je instaptarief kwijt? Ik kan me voorstellen dat je niet altijd hoort of je ingecheckt hebt doordat er vaak veel herrie is.

Ja dat is mijn vraag dus, WAAROM zijn ze zo voorgeprogrammeerd, eerst waren ze namelijk zo geprogrammeerd dat je alleen kon uitchecken na inchecken.

En waarom wordt die verandering niet gecommuniceerd ??? Je kan het toch omroepen, LET OP DAT U AAN DE GOEDE KANT UITCHECKT.

Ik wist dus totaal niet dat dit veranderd was, totdat ik het hier las, terwijl je wordt platgebombardeerd met mededelingen dat je moet uitchecken met je chipkaart als je uitstapt.
Als je aan de juiste (buiten)zijde van een poortje incheckt en twijfelt of het goed gegaan is en je checkt nogmaals in, ben je toch ook je instaptarief kwijt? Ik kan me voorstellen dat je niet altijd hoort of je ingecheckt hebt doordat er vaak veel herrie is.

Dan ben je dus inderdaad 2x je instaptarief kwijt. It doesn;t make sense.

Terwijl het eerst zo was, dat als je per ongeluk incheckte, je gelijk kon corrigeren met uitchecken, nu check je dus in al je onschuld 2x in, kassa 40 euro en probeer het maar terug te krijgen.
Dit is nog steeds mogelijk bij de paaltjes. Alleen de poortjes hebben een incheckzijde en uitcheckzijde. macca728: het is me in meerdere topics opgevallen dat je onnodig gebruikmaakt van capslock. Ik wil je vriendelijk doch dringend vragen hier mee te stoppen.
Misschien kan ik gewoon antwoord krijgen dan, eerst herhaal je mijn vraag gewoon en nu weet ik nog steeds niet waarom de poortjes die nog open zijn zo geprogrammeerd zijn. En ik gebruik capslock om e.e.a. duidelijk te maken, maar dat komt niet over. Jullie kunnen ook dit forum aanpassen, dat je bv woorden kunnen onderstrepen of vet maken.

Poortjes hadden eerst geen in of uitcheck zijde namelijk. Bv bij de metro.

En nogmaals waarom worden mensen er niet gelijk op gewezen dat ze aan de goede kant moeten uitchecken, want een hoop mensen zijn alleen lezers gewend.
Dus waar mensen (blijkbaar alleen bij paaltjes, maar dat onderscheid is me bij eerdere berichten hierover niet opgevallen) wordt aangeraden om nogmaals in te checken als ze niet zeker weten of het de eerste keer wel gelukt is, leidt dit bij poortjes direct tot dubbele kosten? Ik mag toch hopen dat daar in de communicatie (beter) op gaat worden gewezen.
Ja dat bedoel ik dus ook mede. Doe je dat op de (door NS) aangeleerde manier, kost het je nu 40 euro.

Ik zie hier al heel veel mensen die daardoor veel geld zijn kwijtgeraakt, terwijl je dat had kunnen voorkomen door de poortjes dicht te doen of te wachten met ze zo te programmeren.

Terwijl dat bij het andere vervoer onmogelijk is. Bij mijn weten.
Roep het dan om. Communiceren (vet)
Jullie kunnen ook dit forum aanpassen, dat je bv woorden kunnen onderstrepen of vet maken.

Dat is al mogelijk. Je maakt tekst vet door [b] ervoor te zetten en [/b] erachter, dus ongeveer net als met quotes. Iets subtieler is gebruik maken van cursieve tekst met [i] ervoor en [/i] erachter om iets te benadrukken. Onderstrepen kan met [u] ervoor en [/u] erachter.
Veels te ingewikkeld. dit forum kan veel beter opgezet worden. maar goed dat is off topic.
Reputatie 1
Metro heeft ook een in- en uitcheckzijde en omroepbericht is niet mogelijk omdat het niet op alle
stations hetzelfde is mbt het in- en uitchecken
Metropoortjes zijn gesloten, daar zit hem nu net het verschil.
Juist het feit dat het niet op alle stations hetzelfde is maakt het geschikt voor omroepberichten, die gaan namelijk al per station (ze roepen in Maastricht echt niet om dat over enkele minuten op spoor 2a in Amsterdam een vertraagde intercity zal komen binnenrijden)
Reputatie 1
Helaas zal een omroepbericht nog meer verwarring opleveren.
Goegemorgen,

Ik ben vandaag 2x op station Amsterdam zuid uitgecheck.. ik ben nl terug gelopen want ik kon mij niet meer herinneren dat ik was uitgecheck. Daarnaast was ik in de verontstelling dat ik niet 2x kon uitchecken.
Kan ik via dit forum restitutie aanvragen, ALVAST BEDANKT!!
Badge
Goegemorgen,

Ik ben vandaag 2x op station Amsterdam zuid uitgecheck.. ik ben nl terug gelopen want ik kon mij niet meer herinneren dat ik was uitgecheck. Daarnaast was ik in de verontstelling dat ik niet 2x kon uitchecken.
Kan ik via dit forum restitutie aanvragen, ALVAST BEDANKT!!

24 uur later kan ik je reisgegevens inzien en wellicht verder helpen. Je mag mij wel een privébericht sturen met je NAW-gegevens, OV-chipkaartnummer en je IBAN. Je stuurt een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'.
GOEDEMORGEN LENY ( nu wel goed geschreven )

Dank je wel voor je snellen reactie en het opppakken van mijn berichtje!!!!!
Ik heb inmidels een prive bericht verstuurd met de gevraagde gegevens

Ik zie de restitutie graag tegemoed..

Ik begrijp dat ik in elk geval moet wachten tot morgen zodat jullie in mijn gegevens kunnen inzien.

Bedankt en fijne dag!
Vandaag vrij dus heb ik toch maar zelf met de klantenservice gebeld, aardige dame! ..idd 2x uitgeched het geld wordt binnen 4 weken terug gestort. .. grappig eigenlijk want het geld was wel door foutje binnen enkele seconde van mn ov afgeschreven!!
Reputatie 1
Badge
Tipje: als je twijfelt, ga dan niet zelf zitten hengsten met die poortjes,-kost je enkel geld,maar check gewoon even bij een NS automaat naar actuele stand-en handel dan eventueel naar bevinden. In principe is dit problem geheel uit de wereld-net als bij de metro, als alle poortjes dicht zijn. Maar het lijkt wel als je dit forum volgt, of echt elke NLer eerst zelf de fout moet maken voordat principe tot hem/haar doordringt.
Tipje: als je twijfelt, ga dan niet zelf zitten hengsten met die poortjes,-kost je enkel geld,maar check gewoon even bij een NS automaat naar actuele stand-en handel dan eventueel naar bevinden. In principe is dit problem geheel uit de wereld-net als bij de metro, als alle poortjes dicht zijn. Maar het lijkt wel als je dit forum volgt, of echt elke NLer eerst zelf de fout moet maken voordat principe tot hem/haar doordringt..
ook goedemorgen !!!
Dank je wel Voor de tip!!!
Heeel toevallig dat ik dit eerder heb gehad op Schiphol en toen zei de station medewerkster dat ik gewoon nog eem keertje mijn kaart lamgs t pasktje kon halen ter controlle,
ook goedemorgen !!!
Dank je wel Voor de tip!!!
Heeel toevallig dat ik dit eerder heb gehad op Schiphol en toen zei de station medewerkster dat ik gewoon nog eem keertje mijn kaart lamgs t pasktje kon halen ter controlle,

Schiphol heeft toch geen poortjes maar paaltjes? Bij de paaltjes kun je wel je in- of uitcheck controleren of corrigeren door nogmaals je ov-chipkaart te scannen.

Reageer