beantwoord

Tweerichtingsverkeer ov-chip poortjes

• 3 december 2014
  • 28 reacties
  • 1488 Bekeken

Stel, je komt aan op het station om de trein te halen. Er is net een trein aangekomen, dus het is druk bij de poortjes. Er checkt iemand uit, ik check in en loop keihard met mijn hoofd tegen het poortje aan dat net dichtgaat! Hij gaf niet mee... gevolg: een bult op mijn hoofd. Ik heb er al twee dagen flink last van.

Wat is er gebeurd: De in- en uitcheckpoortjes zijn tweerichtingverkeer. Als er iemand uitcheckt. gaat het poortje naar buiten open. Checkt er iemand in, gaat het poortje naar binnen open. Ik had het dus niet door: bij het inchecken kijk je vaak ook niet waar je loopt, maar waar je je chipkaart houdt. En zo liep ik dus in volle vaart tegen het poortje aan!

NS doe hier alsjeblieft iets aan, voor er nog ergere ongelukken gebeuren!
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 3 december 2014, 15:45

Hallo samschoen. Welkom op het NS serviceforum. Ik heb je topic naar het subforum op het station verplaatst en de titel wat aangepast om de vindbaarheid te vergroten. Spijtig om te lezen dat je zo hard tegen een deurtje bent opgebotst, dat lijkt me geen prettige ervaring. Op stations staan veel poortjes zodat reizigers snel kunnen inchecken en uitchecken. De poortjes zijn in principe voor eenrichtingverkeer en de richting wordt steeds duidelijk aangegeven door een groene pijl of een rood kruis. Alle poortjes worden bewaakt door camera’s en zijn voorzien van sensoren. Een poortje sluit als de sensor geen beweging meer waarneemt. Bij calamiteiten gaan alle poortjes automatisch open zodat alle reizigers het station snel kunnen verlaten. Daarnaast is er in elke rij poortjes nog een extra brede poort. Deze kan gebruikt worden als je bijvoorbeeld met een klein kind reist, veel bagage bij je hebt, met een hond reist of bijvoorbeeld een rolstoel of rollator gebruikt. Kan je aangeven op welk station dit gebeurd is? En merken meer reizigers dat het tweerichtingsverkeer voor chaos zorgt? Zo ja, op welke stations precies? Dan gaan wij hier even naar kijken.
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 3
Badge
Stel, je komt aan op het station om de trein te halen. Er is net een trein aangekomen, dus het is druk bij de poortjes. Er checkt iemand uit, ik check in en loop keihard met mijn hoofd tegen het poortje aan dat net dichtgaat! Hij gaf niet mee... gevolg: een bult op mijn hoofd. Ik heb er al twee dagen flink last van.

Wat is er gebeurd: De in- en uitcheckpoortjes zijn tweerichtingverkeer. Als er iemand uitcheckt. gaat het poortje naar buiten open. Checkt er iemand in, gaat het poortje naar binnen open. Ik had het dus niet door: bij het inchecken kijk je vaak ook niet waar je loopt, maar waar je je chipkaart houdt. En zo liep ik dus in volle vaart tegen het poortje aan!

NS doe hier alsjeblieft iets aan, voor er nog ergere ongelukken gebeuren!

Daar waar je je chipkaart houdt, zie je toch een groene pijl of een rood kruis? Of werkt dat niet meer?

Overigens is het verre van ideaal om alle poortjes eenrichtingsverkeer te maken. Op veel stations is het 's morgens druk de ene kant op, en 's middags de andere kant op. Om optimaal van de poortjes gebruik te maken, is het handig als ze ook naar beide kanten functioneren. Net zoals sommige roltrappen op Utrecht Centraal 's morgens een andere kant opgaan dan 's middags.
Ja aan twee kanten heb je dan een groene pijl, waardoor mensen aan 2 kanten willen inchecken danwel uitchecken en bij drukte is dat natuurlijk gelijk chaos.

Ik snap ook niet waarom ze dat doen. Waarom kan dat in het buitenland wel goed geregeld worden en hier weer niet ?? Bij de metro is dat nu ook, reuze onhandig.

Als je pech hebt, loopt degene aan de andere kant net iets harder en sta jij voor een gesloten poortje of klapt die net dicht.
Ongelukken met de poortjes gebeuren vaker, met bewusteloosheid tot gevolg: https://forum.ns.nl/op-station-17/openingssnelheid-plek-poortjes-op-stations-5639/index1.html#post36657

Bedankt voor de waarschuwing, beterschap.
Reputatie 4
Badge
Bij de brede poortjes moeten ze wel tweerichtingsverkeer toepassen omdat er vrijwel altijd maar 1 zo'n poortje is in de poortrij. Dus voortaan kaart aanbieden, wachten op bliepje en voor je kijken of het poortje al open is.

In zaltbommel staan er bij een extra toegang slechts 2 poortjes waarvan de smalle alleen als uitgang in gebruik is en de brede als in- én uitgang dient. Over die poortjes kwam ik nog een opmerkelijke reactie van een NS woordvoerder tegen. Op de geplande sluitingsdag gingen de poortjes na anderhalf uur weer open omdat er bussen ingezet werden vanaf Zaltbommel. De reactie van de woordvoerder was volgens het Brabants Dagblad "Vanwege het ongeluk in Den Bosch werden bussen ingezet en we wilden de situatie op het station in Zaltbommel niet onnodig ingewikkeld maken.". Maar het openen van poortjes hoort de standaard procedure te zijn bij inzet van busvervoer omdat je ingecheckt moet blijven.
Ja maar dit kan je ook nog 20 euro kosten als je niet snel door de poortjes gaat voor de ander gaat.
Bij de brede poortjes moeten ze wel tweerichtingsverkeer toepassen omdat er vrijwel altijd maar 1 zo'n poortje is in de poortrij. Dus voortaan kaart aanbieden, wachten op bliepje en voor je kijken of het poortje al open is.

Alle poortjes zijn tweerichtingsverkeer bij mijn weten.

En je moet eerst kijken aan de andere kant van het poortje voordat je je kaart aanbiedt.

In de spits gaat dat vaak mis als er een trein net aangekomen is en er bv een bus of metro ook aankomt.
Ik zeg niet dat ik dé oplossing heb. Ik zeg alleen dat ik niet van tevoren gewaarschuwd was en dat ik er nu op de harde manier ....au!.... achter ben gekomen. Het klopt trouwens dat er aan beide kanten een groene pijl staat.

Bij ons waren de poortjes tot voor kort zonder deurtjes uitgevoerd. Toen had je dit probleem niet. Er staat overigens wel personeel bij, maar ja, toen was het al te laat.
Reputatie 4
Badge
Alle poortjes zijn tweerichtingsverkeer bij mijn weten.

In Zaltbommel heb je 3 poortrijen waarbij er meer uitgangspoortjes dan ingangspoortjes zijn wat ook wel logisch is omdat de toestroom naar het station veel geleidelijker gaat dan de uitstroom.

1x smal uit + 1x breed in/uit
1x smal uit + 1x breed in/uit
Ik weet het niet zeker 1 x smal in + 1x smal uit + 1x smal in/uit

In onderstaand filmpje uit Culemborg zie je op 0.15 3x uit, 1x in en 1x in/uit want breed poortje.
Misschien moeten die nog aangepast worden. Of doen ze het zo bij kleinere stations

De nieuwere poortjes zijn bij mijn weten aan allebei de kanten groen bv Rotterdam CS.
Bij de metro tegenwoordig ook.
Ook met een rood kruis kan een poortje geopend worden, zo "jatte" laatst iemand mijn poortje.
Reputatie 4
Badge
Zijn er dan al gesloten poortjes op Rotterdam Centraal? Openstaande poortjes zijn immers altijd tweerichtingsverkeer.

Op de foto bij onderstaand nieuwsbericht over een testdag in Rotterdam zie ik toch echt een 1 richtingspoortje.
http://www.rijnmond.nl/nieuws/04-11-2014/ns-test-poortjes-op-centraal-station-rotterdam

Wanneer je voor een uitgangspoortje wacht tot iemand hem openmaakt kun je inderdaad gewoon naar binnen glippen. De poortjes zijn blijkbaar niet lang genoeg om te detecteren dat er iemand in de verkeerde richting doorheen loopt.
Ah ok, nou dan wordt het ws aangepast als ze dichtgaan inderdaad.

@Niek ja ik heb dat ook weleens gezien, dan wordt een poortje groen ipv rood als ik het goed zag (en jouw poortje rood ipv groen)
Reputatie 3
Badge
Volgens mij staan openstaande poortjes aan beide kanten op groen, en springt het poortje op 'rood' aan de ene kant op het moment dat iemand aan de andere kant iemand zijn kaart voor de lezer houdt. Zo werkt het in ieder geval bij openstaande poortjes; ik weet niet hoe het bij gesloten poortjes zit.

Überhaupt is het onhandig dat die poortjes naar binnen of naar buiten klappen. Op veel plekken, ook in andere landen, hebben ze poortjes met deuren die openschuiven. Als je dan botst, loop je in ieder geval tegen een andere reiziger aan in plaats van tegen een deurtje. . .
Bij de metro heb ik wel gezien dat een rood poortje groen werd en vice versa.

Schuifdeuren zijn inderdaad handiger, maar ja NS weet het toch altijd beter dan de rest van de wereld.

Ws is het zo goedkoper.
Hallo samschoen. Welkom op het NS serviceforum. Ik heb je topic naar het subforum op het station verplaatst en de titel wat aangepast om de vindbaarheid te vergroten. Spijtig om te lezen dat je zo hard tegen een deurtje bent opgebotst, dat lijkt me geen prettige ervaring. Op stations staan veel poortjes zodat reizigers snel kunnen inchecken en uitchecken. De poortjes zijn in principe voor eenrichtingverkeer en de richting wordt steeds duidelijk aangegeven door een groene pijl of een rood kruis. Alle poortjes worden bewaakt door camera’s en zijn voorzien van sensoren. Een poortje sluit als de sensor geen beweging meer waarneemt. Bij calamiteiten gaan alle poortjes automatisch open zodat alle reizigers het station snel kunnen verlaten. Daarnaast is er in elke rij poortjes nog een extra brede poort. Deze kan gebruikt worden als je bijvoorbeeld met een klein kind reist, veel bagage bij je hebt, met een hond reist of bijvoorbeeld een rolstoel of rollator gebruikt. Kan je aangeven op welk station dit gebeurd is? En merken meer reizigers dat het tweerichtingsverkeer voor chaos zorgt? Zo ja, op welke stations precies? Dan gaan wij hier even naar kijken.
De open poortjes hebben vaak 2 richtingsverkeer, wordt dat dan aangepast naar 1 richting ?
Reputatie 1
Echt weer een Nederlands probleem waar we elkaar niet de ruimte laten en het met groene pijlen en rode kruizen geregeld moeten worden. Bij de New Yorkse Metro, waar op sommige stations in de ochtendspits meer reizigers door een poortje gaan dan op een middelgroot Nederlands station de hele dag door alle poortjes, zijn alle poortjes dubbelzijdig uitgevoerd en daar gaat het nooit mis.
Reputatie 4
Badge
Ach, in San Francisco hebben ze een paar jaar geleden ook mooie poortjes geïnstalleerd die open gingen door je hand aan de andere kant van het poortje voor een sensor te houden. Dus poortjes met kinderziekten / ontwerpfouten is echt niet enkel aan Nederlandse bedrijven voorbehouden. 😉
Aan die poortjes kan je tenminste je hoofd niet verwonden.
Reputatie 4
Badge

Maar er moet wel de hele dag personeel naast zitten zodat je er niet overheen stapt. Waarom hebben Rotterdam en Amsterdam Centraal eigenlijk lage poortjes gekregen terwijl daar net zo min toezicht wordt gehouden als op een station in the middle of nowhere?
Echt weer een Nederlands probleem waar we elkaar niet de ruimte laten en het met groene pijlen en rode kruizen geregeld moeten worden. Bij de New Yorkse Metro, waar op sommige stations in de ochtendspits meer reizigers door een poortje gaan dan op een middelgroot Nederlands station de hele dag door alle poortjes, zijn alle poortjes dubbelzijdig uitgevoerd en daar gaat het nooit mis.

Juist als er groene pijlen en rode kruizen staan, verwacht je dat een poortje waar je een groene pijl ziet staan, van de andere kant niet gebruikt kan worden op dat moment. In een normale straat verwacht je tegenliggers, in een een-richtingstraat niet.
Maar ik verwacht die tegenliggers niet aan mijn kant van de weg, maar aan de andere kant.

Tweerichtingspoortjes gaan niet werken in asociaal Nederland (en ja NS die zijn er wel degelijk in gebruik)
Reputatie 1
Juist als er groene pijlen en rode kruizen staan, verwacht je dat een poortje waar je een groene pijl ziet staan, van de andere kant niet gebruikt kan worden op dat moment. In een normale straat verwacht je tegenliggers, in een een-richtingstraat niet.

Dat is maar net hoe je dat interpreteert, voor mij is een groene pijl ' poortje in gebruik' en een rood kruis ' buiten gebruik' en natuurlijk kijk je of er een tegenligger aankomt. Als we allemaal eens net iets meer op elkaar en onze omgeving zouden letten dan zou iedereen weten dat de poortjes twee richting zijn en dat je als er een tegenligger aankomt even moet wachten.

Maar er moet wel de hele dag personeel naast zitten zodat je er niet overheen stapt. Waarom hebben Rotterdam en Amsterdam Centraal eigenlijk lage poortjes gekregen terwijl daar net zo min toezicht wordt gehouden als op een station in the middle of nowhere?

De hoge poortjes hebben ook toezicht nodig, want die kan je heel gemakkelijk openmaken of omzeilen door achter iemand aan te lopen. Het is zelfs zo dat een toezichthouder helemaal niks doet tegen mensen die de poortjes omzeilen, heb ik vaak genoeg zien gebeuren.

Dat is maar net hoe je dat interpreteert, voor mij is een groene pijl ' poortje in gebruik' en een rood kruis ' buiten gebruik' en natuurlijk kijk je of er een tegenligger aankomt. Als we allemaal eens net iets meer op elkaar en onze omgeving zouden letten dan zou iedereen weten dat de poortjes twee richting zijn en dat je als er een tegenligger aankomt even moet wachten.

Maar de poortjes zijn juist niet tweerichtingsverkeer volgens NS. En waarom zouden ze ook, dan krijg je bij een station waar het druk is continu 2 stromen tegen elkaar in. Dat werkt niet.

Reageer