Uitbreiding reisinformatie

• 29 maart 2016
  • 23 reacties
  • 1102 Bekeken

Goed nieuws! 5 april wordt de reisinformatie op stations tijdens verstoringen uitgebreid. Hiermee realiseren we een volgende stap in ons reisinformatiesysteem. Reizigers worden dan op het station eerder en meer uitgebreid geïnformeerd bij verstoringen.

Met verstoringsinformatie:
■ Worden reizigers op het station eerder gewaarschuwd en uitgebreider geïnformeerd.
■ Ontvangen zij informatie over verstoringen automatisch via de omroep en de digitale reisinformatieschermen op het station.
■ Krijgen zij informatie passend bij hun locatie, op welk station ze ook staan.
■ Werken we stap-voor-stap toe naar een reisadvies op maat, zodat reizigers direct kunnen zien wat ze kunnen doen bij verstoringen.

Neem vooral eens een kijkje op http://www.ns.nl/reisinformatie/service-verbeteren/verstoringsinformatie.html!

23 reacties

Goed nieuws! 5 april wordt de reisinformatie op stations tijdens verstoringen uitgebreid. Hiermee realiseren we een volgende stap in ons reisinformatiesysteem. Reizigers worden dan op het station eerder en meer uitgebreid geïnformeerd bij verstoringen.

Met verstoringsinformatie:
■ Worden reizigers op het station eerder gewaarschuwd en uitgebreider geïnformeerd.
■ Ontvangen zij informatie over verstoringen automatisch via de omroep en de digitale reisinformatieschermen op het station.
■ Krijgen zij informatie passend bij hun locatie, op welk station ze ook staan.
■ Werken we stap-voor-stap toe naar een reisadvies op maat, zodat reizigers direct kunnen zien wat ze kunnen doen bij verstoringen.

Neem vooral eens een kijkje op www.ns.nl/verstoringsinformatie!

Heb er de afgelopen anderhalf uur op Schiphol weinig van gemerkt. 😠

Neem vooral eens een kijkje op ... "U zoekt iets op NS.nl?" JA.:( reisinformatie..
Ha Janjan. Uitzonderingen kunnen natuurlijk voorkomen, en gisteren was er een sein- en een wisselstoring waardoor dingen niet heel soepel verliepen. Wat heb jij precies gemerkt dat beter moest?
Goedemorgen Sivan,

Reisinformatie. Verstoringsinformatie was er genoeg.
Ja hallo, wat doe je dan in dit topic! ;-)

Maar nee, erg vervelend dat dit is gebeurd. Het was ook behoorlijk schakelen die dag. Ben je nog wel een béétje normaal op je bestemming aangekomen?
De link uit de openingspost werkt niet meer.
Als de reisinformatie bij verstoringen inderdaad is verbeterd sinds 5 april (of per/sinds een ander moment), lijkt het me interessanter om daar concrete voorbeelden van te zien dan algemene dooddoeners als de vier punten in de openingspost.
Ben thuis gekomen.

Op zich werkt de link wel redelijk. 🙂
Ik vind jouw reacties op dit forum anders ook behoorlijke dooddoeners, Neen. Een beetje optimisme af en toe moet kunnen, toch?

De link heb ik meteen aangepast, bedankt voor je oplettendheid.
Optimisme moet kunnen, maar ik neem aan dat de afgelopen maanden het toch ook een keer in de praktijk heeft gewerkt en dat de NS daar naar kijkt of e.e.a. inderdaad verbeterd is.

Zijn die 4 punten dan daadwerkelijk verbeterd bij verstoringen ?
Reputatie 7
Van de reizigers die ik dagelijks tegenkomen, hoor ik toch vaak positieve geluiden over het nieuwe omroep systeem en het gele balkje in de informatieborden..
Als ik uit eigen ervaring spreek, zeg ik volmondig ja. Hebben jullie een voorbeeld waarbij dit niet is gebeurd? Zo ja, dan hoor ik dat graag en koppel ik dat direct terug, zodat we dit kunnen uitzoeken.
Het eerste en tweede punt zijn mij opgevallen. Soms is het te overdadig dat de boodschap wegvalt door de grote van de verstoring, maar de omroep weet vaak al eerder dan mij dat er iets gaande is.
Het derde en vierde punt heb ik te weinig ervaring mee.

Ik krijg wel vaak te horen dat op onderstation, denk bv aan Geldrop dat die te vaak "vergeten" worden als er iets speelt. Aangezien ik er meestal niet ben, kan ik dit alleen aangeven met feedback van reizigers.
Ik vind jouw reacties op dit forum anders ook behoorlijke dooddoeners, Neen. Een beetje optimisme af en toe moet kunnen, toch?

Dat vind ik nogal een kinderachtige ad hominem. Als ik kritiek geef op de NS onderbouw ik die doorgaans met feiten of persoonlijke ervaringen. Die onderbouwing ontbreekt helaas regelmatig in de holle frasen waarmee de afdeling communicatie van NS ons verblijdt.

Optimisme moedig ik van harte aan, maar dan moet er wel reden toe zijn. De praktijk wijst helaas doorgaans uit dat bij een optimistische boodschap van NS de werkelijkheid is dat ik meer geld ga betalen voor een minder aangename reis. Dan zie ik persoonlijk toch liever enig realisme.
Laten we hem omdraaien: heb jij (eigen) voorbeelden waaruit blijkt dat bovenstaande niet goed gaat? Indien dat zo is, hoor ik dat heel graag en zet ik dat ook graag voor je door.
Laten we hem omdraaien: heb jij (eigen) voorbeelden waaruit blijkt dat bovenstaande niet goed gaat? Indien dat zo is, hoor ik dat heel graag en zet ik dat ook graag voor je door.

De laatste grote verstoring waarbij ik ook daadwerkelijk naar het station ben gegaan (als ik op tijd zie dat er grote verstoringen zijn, probeer ik mijn planning om te gooien en thuis te blijven tot de grootste ellende is opgelost) dateert gelukkig alweer van voor 5 april.
Tot nu toe zijn mijn ervaringen dan meestal dat:
- De app A zegt
- De omroepberichten B zeggen
- De website C zegt
- De medewerkers op het station het ook niet weten en me verwijzen naar de drie hierboven genoemde kanalen

Zoals je wellicht begrijpt vond ik de openingspost veel te algemeen (vandaar de term dooddoeners) om hieruit op te maken wat er concreet is gedaan om dat te verbeteren. Vandaar mijn suggestie om de gerealiseerde verbeteringen te benoemen.
Goed om te horen, Neen.

Je punt over meer informatie (voorbeelden) willen snap ik. Heb je de (nieuwe) link al bekeken? Die geeft wat meer informatie. De beste voorbeelden kun je uit de praktijk halen, maar natuurlijk hoop ik éigenlijk dat dat niet gebeurt 🙂.
De gele balk heb ik nog niet eerder gezien. Dat zou kunnen komen omdat ik überhaupt niet veel naar die schermen kijk, het zou ook kunnen komen omdat ik de laatste tijd gelukkig weinig last heb gehad van verstoringen (behalve in de gevallen waarin ik ervoor koos om maar thuis te blijven en dus de schermen ook niet zag).
Wat ik er niet uit opmaak is of de borden de vertraging nu ook in minuten gaan weergeven, volgens mij is dat nog steeds niet het geval.
Het is heel verwarrend als in de app wordt gesproken over 2 minuten vertraging, op de borden geen vertraging is vermeld (omdat men daar alleen in veelvouden van 5 minuten werkt) en in de omroepberichten wordt gemeld dat de trein over enkele minuten vertrekt (daar werkt men eveneens in veelvouden van 5 minuten aangevuld met het onduidelijke begrip "enkele" minuten).
Afronding blijft de standaard.

Had een heel relaas over Patrooninformatie gepost hier, maar eigenlijk heb ik helemaal geen zin in discussie via het forum, dus bij deze: . Hoe goed de bedoelingen ook zijn, echt inhoudelijk in discussie gaan lukt niet via hier. Ik trek nog een fles overgebleven champagne open :8
Reputatie 5
Hallo allen. Tijd om nieuw leven hier in te blazen. Nadat die reisinformatie nu fatsoenlijk is geïntegreerd, zijn er toch nog enkele fouten.

Ten eerste erger ik me aan de automatische stem. Ik vind het erg onnatuurlijk.
Ten tweede klopt het niet altijd. Heb nu 2x in korte termijn gehad dat de stem zegt dat ergens een storing is en nog geen minuut later krijgen we de melden dat de storing voorbij is, terwijl dit op de app nog niet zo is.

Ten derde, hoe zit het met de verdere uitbreiding? Het kan nog veel klantvriendelijker!
1. Treinlengtes weergeven. Zo makkelijk te programmeren!
2. Als een deel van een trein ergens wordt gesplitst, zet dit neer als: "Achterste treindeel blijft in xxx achter"

Ondanks ik nog steeds ontevreden ben over de lengtes richting/van oost Nederland kunnen jullie echt aan informatie werken!
Hoi MarkM93,

Een automatische stem klinkt nooit erg sympathiek/natuurlijk. Dit gaan we niet veranderen. Bedankt voor je verdere suggesties. Heb je hier praktijkvoorbeelden van?
Reputatie 5
Praktijkvoorbeelden: De laatste storing in Nijverdal toen. Dat was erg onduidelijk.
Wat betreft die reisinformatie: Zie hier mijn geweldige paintskills.
Betreft die treinlengtes: Gewoon doorlopende animatie van maken van links naar rechts (als het 8-10-12 wagons zijn)
Ziet er goed uit Mark! Ik durf niet aan te geven of dit zal worden aangepast, maar ik ga je suggesties zeker aankaarten.
Bedankt hiervoor 🙂
Reputatie 6
Het vertrekken van correcte en volledige informatie bij verstoringen is een mooi voornemen, maar of elke verstoring nu overal en tot in detail moet worden omgeroepen?

Vandaag vertrok ik rond 11:00 vanuit Delft. Op dat moment reden er tussen Den Haag, Rotterdam en Dordrecht minder treinen vanwege een seinstoring, tussen Den Haag en Gouda Goverwelle geen treinen vanwege een defecte overweg bij Zoetermeer, tussen Amersfoort en Barneveld Zuid minder treinen vanwege beperkingen in de materieelinzet en vanwege een stroomstoring was er beperkt treinverkeer tussen Den Bosch, Eindhoven en Weert.

Al deze problemen werden in de twintig minuten die ik vanwege de seinstoring moest wachten, meerdere malen omgeroepen, compleet met alle mogelijke reisalternatieven, de uitgevallen sprinters tussen Boxtel en Weert en het verwachte tijdstip waarop de stremming voorbij zou zijn. Een heleboel informatie die ook nog afgewisseld werd met het omroepen van de uitgevallen treinen, aangevuld met de verwachte vertrektijd van de volgende trein in de desbetreffende richting, die overigens tegenstrijdig was met de informatie op de digital schermen.

Ik vraag me een beetje af, wat het nut is, een verstoring in het oosten van Noord Brabant en Limburg tot in detail in Delft om 11:15 over het perron te laten galmen, als verwacht wordt, dat deze om 12:00 voorbij is, want tegen de tijd, dat men vanuit Delft in Eindhoven is, rijden de treinen weer (grotendeels) volgens de dienstregeling.

Aan het begin van de avond, waren de problemen met de seinen nog niet opgelost en dat leidde tot een opmerkelijk en waarschijnlijk toekomstgericht reisadvies. Bij de uitgevallen treinen naar Dordrecht en Den Haag, gaf de gele balk op de digitale schermen op het perron van Rotterdam Centraal, het advies om de tram te nemen :? 😃
Ik snap je punt, Bertus! Ik geef de suggestie door voor je.

Reageer