Uitchecken bij RET > station verlaten om op te laden

• 2 maart 2015
  • 5 reacties
  • 385 Bekeken

Dag,

Mijn vraag gaat over station Schiedam centrum maar er zullen vast vergelijkbare situaties zijn.

- ik kom met de metro aan op Schiedam centrum
- ik check uit bij de RET (metro)
- mijn saldo is nu te laag om in te checken bij NS
- ik moet nu door poortjes heen om een kaart/oplaadautomaat te bereiken

Op dit moment kan dit nog, de poortjes zijn nog open. Maar wat als deze gesloten worden ?
Ben ik dan verplicht om automatisch opladen te gaan gebruiken ?
Of kan ik dan toch de (NS) poortjes van binnenuit openen terwijl ik niet ingecheckt ben bij NS ?
Ik gok het laatste, dit is ook het geval wanneer ik het station wil verlaten zonder verder te reizen met NS.

Samenvattend: Kan ik het station via NS poortjes verlaten terwijl ik niet ben ingecheckt bij NS ?

EDIT:
Ik kom net deze info tegen:

https://forum.ns.nl/op-station-17/tweemaal-achter-elkaar-ingecheckt-de-poortjes-4583

De poortjes zijn inderdaad anders geprogrammeerd dan de paaltjes: Aan de binnenkant kan alleen worden uitgecheckt en aan de buitenkant kan alleen worden ingecheckt. Wie tweemaal achter elkaar incheckt of tweemaal achter elkaar uitcheckt, wordt beschouwd als een zwartrijder, tot diegene zelf het tegendeel aantoont.

Als ik dus 's ochtends al een keer heb uitgecheckt bij NS en 's middag het station probeer te verlaten via de poortjes, ben ik dan een zwartrijder ?

Alvast bedankt.

5 reacties

Reputatie 1
Badge
Ken de situatie daar ook niet precies, maar inderdaad geldt dat op enkele combi stations in AMSterdam met NS en GVB-metro hetzelfde kan gebeuren. In feite geldt dan, dat U, de reiziger, al lang zelf had kunnen zien dat het saldo niet genoeg was en dan dus de andere uitgang naar de straat zou moeten nemen om op te laden.
ALT: wat velen niet weten is, dat je een insjek ongedaan kan maken binnen 59 min door opnieuw te sjekken (wel in de volgorde IN-UIT als van toepassing). Maar dan moet je wel hebben kunnen insjekken.
DUS: terug de RET-metro in-overstapkorting, kan altijd (tenzij je echt zo heel dom bent dat saldo negatief is) en door de RET-ruimte naar de andere uitgang-opnw uitsjekken-kost niks extra.-opladen, etc.
Dan heb je geluk-als je dat zou doen zonder eerst met de RET gereisd te hebben, dan kost het je 89 ct.
Dit is dus een overduidelijk voorbeeld dat automatisch saldo laden dan wel makkelijk is.
Overigens: staat er niet op dat NSperron soms een automaat van de RET? Voor mensen die de andere kant op moeten. Zodat je dus altijd kan bijladen?
Reputatie 6
Badge +2
Dag,

Mijn vraag gaat over station Schiedam centrum maar er zullen vast vergelijkbare situaties zijn.

- ik kom met de metro aan op Schiedam centrum
- ik check uit bij de RET (metro)
- mijn saldo is nu te laag om in te checken bij NS
- ik moet nu door poortjes heen om een kaart/oplaadautomaat te bereiken

Je kan op station Schiedam volgens mij gewoon vanaf de metro door een GVB-poortje naar de stationshal met kaartautomaten. Zie https://forum.ns.nl/op-station-17/overstap-trein-metro-schiedam-4868/index1.html#post30932: "kom je uit de Metro, de roltrap af (..) linksaf (richting hoofduitgang station)".
@srt, bedankt voor het meedenken maar het komt gewoon voor dat mn saldo net te laag is om in te checken. De andere suggesties vind ik nogal omslachtig.

@Dennis, Ja je kunt inderdaad trappen af links. Maar ik neem de uitgang op het metroperron, uitchecken bij RET en meteen inchecken bij NS.

Tja misschien kom ik er niet onderuit om automatisch op te laden...

Maar de vraag staat nog steeds:
Kan ik het station via NS poortjes verlaten terwijl ik niet ben ingecheckt bij NS ?

Vooral met het oog op deze info:
De poortjes zijn inderdaad anders geprogrammeerd dan de paaltjes: Aan de binnenkant kan alleen worden uitgecheckt en aan de buitenkant kan alleen worden ingecheckt.

Maar de vraag staat nog steeds:
Kan ik het station via NS poortjes verlaten terwijl ik niet ben ingecheckt bij NS ?

Vooral met het oog op deze info:
De poortjes zijn inderdaad anders geprogrammeerd dan de paaltjes: Aan de binnenkant kan alleen worden uitgecheckt en aan de buitenkant kan alleen worden ingecheckt.

Ja, dat kan, maar dat is een dure grap. De NS gaat er dan van uit dat u met hen zwart hebt gereisd en brengt het instaptarief in rekening.
Reputatie 6
Badge +2
@Dennis, Ja je kunt inderdaad trappen af links. Maar ik neem de uitgang op het metroperron, uitchecken bij RET en meteen inchecken bij NS.
Als je al door dat RET-poortje ben gekomen en dan constateert dat je niet kan inchecken bij NS kan je terug door dat poortje gaan en via het RET-gebied naar de hal.

Reageer