beantwoord

uitchecken bij vervangend busvervoer

Reputatie 1
Maandag was er vervangend busvervoer tussen Zutphen en Deventer. Dat was precies middenin de reis die wij vanuit de Achterhoek naar Zwolle maakten. We hebben keurig in Zutphen ingecheckt, de buschauffeur vroeg er nog naar. Maar in Deventer konden we niet uitchecken. Met enige moeite konden we daar toch inchecken en hebben we onze reis vervolgd. Maar door al het gedoe is het instaptarief nu volgens mij 3x berekend ipv 1x.
icon

Beste antwoord door Nathan NS 5 juni 2018, 11:36

Wanneer er treinvervangend busvervoer wordt ingezet, staan er (bijna) altijd in- en uitcheckpalen bij de bushaltes zoals @Tamzin het al mooi heeft verteld. Ik vind het dan ook jammer dat het niet duidelijk is overgekomen in bij jou afgelopen weekend. Vaak staat op borden aangegeven waar er in- en uitgecheckt kan worden en lopen er NS-medewerkers rond in een opvallende jas. Je mag deze medewerkers dan ook ten alle tijden aanspreken en vragen wat er precies gedaan moet worden. Ik wil je adviseren om contact op te nemen met onze klantenservice om het te veel betaalde geld (je 3x betaalde instaptarief) te corrigeren. Je kan ons bereiken via 030 751 5155. Ook kan je contact opnemen via Facebook, Twitter of onze live chat .
Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3
Blijkbaar is er iets niet goed gegaan in de instructie aan de reizigers.

U bent in Zutphen uitgecheckt bij Arriva en weer ingecheckt bij NS. Tot zover is er niets aan de hand. In Deventer had een poortje moeten openstaan voor de reizigers die al ingecheckt waren bij NS. Vervolgens had u in Zwolle kunnen uitchecken.

De crux van het verhaal bij werkzaamheden is dat een doorgaande reis bij NS zonder in- en uitchecken onderweg (ook wanneer er treinvervangend vervoer is) hoort te gaan zodat het juiste aantal tariefeenheden kan worden berekend en u niet teveel betaalt. Wanneer u teveel betaald heeft voor uw reis dan kunt u dat terugvragen via de Klantenservice. Ik neem dat in dit topic een moderator contact met u zal opnemen.

Was er in Deventer geen NS-personeel aanwezig om u zonder inchecken komende vanuit de bus door de poortjes te loodsen? Dat is dan uitermate slordig en onnodig extra ongemak voor de reizigers.

Voor een toekomstige situatie is het goed om te weten dat wanneer er geen poortje openstaat bij werkzaamheden u altijd via de servicezuil contact kunt opnemen met NS om te verzoeken (zeg maar te eisen!) een poortje voor u te openen.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Op veel stations blijven tegenwoordig de poortjes gesloten bij werkzaamheden maar staan er mobiele chippaaltjes bij de bushalte. Je kunt dan uitchecken bij het mobiele paaltje bij de bus en vervolgens door de poortjes.
Badge +3
@Tamzin
Die mobiele chippaaltjes bieden wel wat soelaas maar dan moeten reizigers wel geïnstrueerd worden die paaltjes te gebruiken.

Verder is er het risico dat door het extra in- en uitchecken er te veel betaald wordt voor een rit, vergelijkbaar met het verplicht in- en uitchecken bij overstappen als op Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Muiderpoort, Hilversum etc.
Reputatie 4
Wanneer er treinvervangend busvervoer wordt ingezet, staan er (bijna) altijd in- en uitcheckpalen bij de bushaltes zoals @Tamzin het al mooi heeft verteld. Ik vind het dan ook jammer dat het niet duidelijk is overgekomen in bij jou afgelopen weekend. Vaak staat op borden aangegeven waar er in- en uitgecheckt kan worden en lopen er NS-medewerkers rond in een opvallende jas. Je mag deze medewerkers dan ook ten alle tijden aanspreken en vragen wat er precies gedaan moet worden. Ik wil je adviseren om contact op te nemen met onze klantenservice om het te veel betaalde geld (je 3x betaalde instaptarief) te corrigeren. Je kan ons bereiken via 030 751 5155. Ook kan je contact opnemen via Facebook, Twitter of onze live chat .
Reputatie 1
Ik heb goed rondgekeken naar uitcheckpaaltjes in Deventer, maar niet gezien. Ook geen personeel gezien. Bij de entree van de stationshal in Deventer was het wat vervelend. Meer mensen hadden hetzelfde probleem. Maar ik zal proberen om het geld terug te krijgen. Het bedrag dat NS Extra ons teruggeeft is niet juist, omdat daar geen rekening is gehouden met de instaptarieven. Het is tamelijk ingewikkeld voor me. En dan gaat het ook nog om twee andere gezinsleden met hetzelfde 'probleem'.
Badge +3
Volgens mij gaat het niet om gepland vervangend vervoer bij werkzaamheden, maar ongepland vervangend vervoer bij een verstoring. Het eerste woord in het topic is namelijk "maandag", en ik kan geen melding vinden over werkzaamheden op dat traject op een maandag de afgelopen maanden. Wel vond ik deze langdurige verstoring op maandag 28 mei.

Bij businzet bij een storing geldt, in tegenstelling tot businzet bij werkzaamheden, dat reizigers daarvoor niet ingecheckt hoeven te zijn. In dit geval had u dus moeten uitchecken in Zutphen, per bus naar Deventer moeten reizen en daar bij de poortjes gewoon moeten inchecken. In het geval dat de reis daardoor duurder was uitgevallen, door het vervallen van lange-afstandskorting of het moeten inchecken in een andere tariefperiode, had u het prijsverschil via de klantenservice kunnen terugvragen. Mogelijk dat met een beroep op de regeling Geld terug bij vertraging zelfs het hele bedrag voor Deventer-Zwolle vergoed zou zijn.
Badge +3
Het is verstandig om als je onderweg poortjes gaat tegenkomen altijd uit te checken, dus ook als er in Zutphen bijvoorbeeld geen poortjes zijn, maar in Deventer wel.

Bij de bussen check je dan in bij een mobiel paaltje, maar als die er niet zijn (zoals tijdens de storing maandag) dan is de busreis in principe gratis en kan je zonder moeite in Deventer weer inchecken en verder reizen.

Het gratis stukje met de bus wordt dan toch meestal toch wel gecompenseerd doordat je al gauw (iets) meer betaalt voor de twee kortere reizen Achterhoek - Zuthphen en Deventer - Zwolle dan wanneer het één lange reis zou zijn. Als het stukje Achterhoek - Zutphen met Arriva of Blauwnet was zal je iets minder betalen, want die hebben een lager instaptarief dan NS.

Dit voorkomt dubbel in moeten checken (en moeite doen om geld terug te krijgen). Maar er had dus zoals gezegd eigenlijk een poortje open moeten staan in Deventer, óf mobiele paaltjes.
Badge +3
Verstoringen en poortjes gaan niet goed samen. Dat moet veel beter kunnen en is ook verplicht volgens de concessievoorwaarden.

Welke reiziger weet dat (zoals in het voorbeeld) je niet ingecheckt moet zijn wanneer je door een verstoring met de bus gaat? En dat terwijl je wel ingecheckt moet zijn wanneer het busvervoer gepland plaatsvindt bij werkzaamheden.
Reputatie 1
Het was in dit geval zelfs zo dat de chauffeur tussen Zutphen en Deventer vroeg of we wel ingecheckt hadden. Die had beter moeten weten, dan hadden we in Zutphen gelijk kunnen uitchecken en hadden we het deel met de bus 'gratis' kunnen reizen.
Ik begrijp het verschil tussen gepland en ongepland busvervoer. Ongepland is inderdaad ingewikkeld met de OV-chip. Achterliggende vraag aan NS is dus om dit goed te regelen.
Badge +3
Op zich had de chauffeur wel gelijk, met name voor mensen die hun reis in Zutphen wilden beginnen en je eigenlijk een geldig vervoersbewijs moet hebben. Mensen die met Arriva of Blauwnet naar Zutphen kwamen moeten juist wél uitchecken, want dat kan in Deventer niet (daar rijdt alleen NS).

Wat hij vergeten was/niet wist is het probleem in Deventer, waar je dus niet zomaar naar binnen kon zonder opnieuw/dubbel in te checken. Precies wat jullie overkomen is dus.

Op zich kan je je in zo'n situatie nog wel melden bij het personeel (die het al druk genoeg hebben denk ik op zo'n moment) of bij de SOS/Info zuil vragen of ze een poortje voor je openen, maar dat laatste is ook een hoop gedoe met bussen vol reizigers die één voor één door een poortje geloodsd moeten worden.
Goed opgemerkt dat het om een maandag ging, Tochjo. Ook wanneer er wegens een verstoring NS-bussen worden ingezet, dien je wel ingecheckt te zijn voor de reis. Als er op het betreffende station poortjes zijn, dan wordt er inderdaad vaak minimaal één poortje open gezet. Wat was precies je traject, annekenusselder?
Reputatie 1
Aalten naar Zwolle. Ergens midden op de dag.
Badge +3
Ook wanneer er wegens een verstoring NS-bussen worden ingezet, dien je wel ingecheckt te zijn voor de reis. Als er op het betreffende station poortjes zijn, dan wordt er inderdaad vaak minimaal één poortje open gezet.
Dat is in tegenspraak met onderstaande tekst uit dit topic van Sivan:

Betekent deze aanpassing nog iets voor het gebruik van de poortjes?
Omdat reizigers nu een financieel nadeel kunnen ondervinden als ze tussentijds uit- en weer inchecken zetten we nu bij ontregelingen van de treindienst (wanneer reizigers een deel van hun reis met de bus moeten) één of enkele poortjes open. De reiziger kan dan met de bus doorreizen zonder te moeten uit- en inchecken. In de nieuwe situatie is er geen tariefeffect meer. Poortjes zullen dan niet meer om die reden tijdelijk opengezet worden.

Wanneer er een calamiteit is en reizigers moeten een deel van hun reis met de bus afleggen, dan zit er meer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken, hoe zit dat dan met restitutie? Reizigers checken uit op het station waar de trein niet verder gaat, en kunt dan (gratis) met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein. Voor het vervolgtraject checken ze weer in. Dit is dan op een ander station en meestal ook na 35 minuten. Het kan dan zijn dat je tegen spitstarief verder reist, terwijl je aan het begin van de reis in het dal had ingecheckt. In dit geval kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij beoordelen de situatie en zullen als het aannemelijk is dat tussentijds uitchecken nodig was ervoor zorgen dat je het teveel betaalde bedrag terugkrijgt (nog afgezien van GTBV waar alle klanten bij een calamiteit en een vertraging van meer dan een 30 minuten gebruik van kunnen maken).
Opnieuw de noodzaak bewezen dat bij poortjes altijd 1 personeelslid aanwezig moet zijn net als in UK en Japan bv.

Het is voor niemand meer begrijpelijk wat hij moet doen, NS personeel slaat ook maar een slag, je zou denken dat het in de denk tank staat, maar blijkbaar staat het bij iedereen anders......Pas geleden was er ook al verwarring bij een moderator hierover.
Wat Sivan heeft aangegeven klopt inderdaad. Als je op een station aankomt met poortjes en je moet verder met het vervangende busvervoer dan zal je uit moeten checken om door de poortjes te kunnen. Als er vervangend vervoer wordt ingezet in verband met bijvoorbeeld werkzaamheden worden er mobiele OV-chipkaartpalen geplaatst. Dat is bij onvoorziene verstoringen natuurlijk niet mogelijk. Als je over moet stappen op vervangend busvervoer op een station waar paaltjes staan kan je gewoon ingecheckt blijven. Je hoeft dan immers niet de poortjes te passeren om het station uit te kunnen. Je kan dan uiteindelijk op je eindstation weer uitchecken. Met het oog op Geld Terug bij Vertraging aanvragen is het altijd het beste om in- en uitgecheckt te zijn. Dus dit raad ik ook zeker aan te doen indien mogelijk. Mocht dit niet mogelijk zijn dan kan je altijd alsnog een claim indienen en als deze wordt afgewezen bezwaar maken.
Dat is niet waar Denice, als je aankomt op je eindstation kan je niet uitchecken als er poortjes staan.

Dan check je weer in.
Klopt, MvanGelder. Stom, daar had ik even helemaal niet bij stilgestaan! Ik ga me even in een hoekje zitten schamen... Uitchecken voordat je in de vervangende bus stapt dus!
Badge +3
Dat lost niets op bij een reis van Aalten naar Zwolle waarbij je in Zutphen moet uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS. Tenzij NS in een dergelijk geval de reizigers in Zutphen duidelijke instructies geeft dat reizigers die zojuist zijn ingecheckt bij NS eerst weer moeten uitchecken voordat ze met de bus meegaan.

Poortjes en treinvervangende bussen blijven een zeer ongelukkige combinatie.

Reageer