beantwoord

Uitchecken Den Haag HS

• 28 maart 2017
  • 9 reacties
  • 619 Bekeken

Normaal is mijn eindstation Den Haag Centraal, maar afgelopen zaterdagavond ben ik, in verband met een tramaansluiting uitgestapt op Den Haag HS. Op het perron stond een uitcheckpaal en daar heb ik mijn reis netjes beeindigd. Naar beneden gelopen en tot mijn verbazing stond daar een hele rij met uitcheckpoortjes. Allemaal dicht. Hoe nu verder te handelen? Ik ben maar achter iemand aan gelopen, maar ik kan mij voorstellen dat dat niet de bedoeling is. Wat heb ik fout gedaan? En hoe had ik moeten handelen?
icon

Beste antwoord door Momo 28 maart 2017, 22:27

Station HS heeft 2 uitgangen. 1 via de stationshal en de ander is de uitgang Laakhaven.
In de stationshal staan poortjes maar bij uitgang Laakhaven staan op het perron paaltjes. Wanneer je dus via de uitgang Laakhaven naar buiten gaat moet je bij zo'n paaltje uitchecken, maar wanneer je via de stationshal het station verlaat check je pas uit bij de poortjes.

Ook staan er op perron 1 paaltjes aangezien de trappen naar dit perron 1 zich buiten het poortjesgebied bevinden.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Station HS heeft 2 uitgangen. 1 via de stationshal en de ander is de uitgang Laakhaven.
In de stationshal staan poortjes maar bij uitgang Laakhaven staan op het perron paaltjes. Wanneer je dus via de uitgang Laakhaven naar buiten gaat moet je bij zo'n paaltje uitchecken, maar wanneer je via de stationshal het station verlaat check je pas uit bij de poortjes.

Ook staan er op perron 1 paaltjes aangezien de trappen naar dit perron 1 zich buiten het poortjesgebied bevinden.
Reputatie 4
Badge
Weet iemand sinds wanneer deze dicht zijn? Hoe moet je dan weten, dat je moet uitchecken als je vanaf spoor 1 moet overstappen?
Wat hebben poortjes überhaupt voor nut hier ?

Denkt NS dat de zwartrijders via de stationshal gaan ?

Hopelijk wordt e.e.a. goed gecommuniceerd want als je het niet weet, check je uit op het perron.
Reputatie 7
Als je uitcheckt op het perron, kun je kosteloos (bij de zelfde vervoerder) uitchecken bij de poortjes. Er wordt dan geen instaptarief ingehouden. Op het scherm verschijnt : "Tot Ziens"
Reputatie 1
Ik snap ook nogsteeds het nut niet van de poortjes op dit station... Die poortjes hadden ze beter op een ander station kunnen plaatsen.
Reputatie 6
Badge
Poortjes maar alsnog open ingangen hebben 0,0 nut. Verplaats de poortjes dan inderdaad naar andere stations.
Reputatie 7
Badge +3
Wat hebben poortjes überhaupt voor nut hier ?

Denkt NS dat de zwartrijders via de stationshal gaan ?

Geen idee, de enkele keer dat ik door deze poortjes ben gegaan waren ze gewoon open en heb ik niet eens in of uitgecheckt. Ik ga eigenlijk alleen door deze poortjes als er iets is, bv wanneer de sprinter naar Den Haag Centraal wegens grote vertraging niet verder gaat dan HS en op perron 1 gezet wordt, of wanneer de IC naar Lelystad of Amsterdam pas vanaf HS rijdt en ook op perron 1 staat.
Ik moet dan door de poortjes om over te stappen van of naar perron 1 en tot nu toe waren die iedere keer open, maar misschien waren ze toen wel speciaal opengezet vanwege genoemde situaties.

Eén keer ben ik via de andere uitgang het station uitgegaan om even snel naar de MegaStores te gaan en heb daarbij de paaltjes totaal gemist. Omdat er aan stationshalkant poortjes zijn verwachtte ik die aan de andere kant ook, dus was ik daar op gefocust en niet op paaltjes. Ik heb toen dus zonder uit te checken het station verlaten, nog geen half uur later was ik terug en toen zag ik pas bovenaan de trap dat daar paaltjes stonden.

Het is zo inderdaad niet waterdicht. De meeste mensen zullen wel via de stationshal binnen komen, maar je kunt de poortjes ontwijken door heel simpel vanaf de andere kant het station in te komen. Incidentele reizigers zullen dit niet weten maar zwartrijders vast wel.
Reputatie 2
In mijn ervaring staan de poortjes dicht als de achteruitgang ook dicht is volgens mij na 23:00. Tot nu toe werktte dat wel, maar nu er een trein op perron 1 stopt is het wat vreemd.

Eigenlijk is dat sowieso vreemd want ik heb op perron 1 ook nog geen lift ontdekt...
@Slidestops
Die wist ik nog niet. Erg handig!

Reageer