beantwoord

Uitchecken op Roosendaal

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Vandaag in de trein om 7:09 vanuit Rotterdam naar Dordrecht-Roosendaal-Antwerpen-etc richting Brussel. Nu iedereen OVchip heeft moet je uitchecken in Roosendaal en weer terug op dezelfde trein.

De trein stopt in Roosendaal aan het einde van het perron, omdat er nog een tweede trein is. De conducteur zegt te zullen proberen te wachten maar het wordt lastig. Een sprint naar het enige uitcheckpaaltje aan de andere kant van het perron, een sprint terug, de trein rijdt al weg. Volgende trein 1 uur later.

Mis ik iets of is dit serieus de zo ingerichte bedoeling???

Vorige week zelfde soort ervaring. Conducteur zegt, "Je kan beter naar achter in de trein, dan ben je dichter bij het uitcheck paaltje". Aangekomen in Roosendaal vind ik mij aan het einde van het perron aan het einde van de trein. Ik ren naar voren, maar bij de voorkant van de trein nog altijd geen uitcheckpaaltje, wel dezelfde conducteur. Ik vraag of hij mij het paaltje kan wijzen, hij antwoord dat ik het nooit ga halen. "Stap maar in, en check in in Rotterdam", zegt hij, goddank. Nu blijkt inchecken in Rotterdam nog niet zo makkelijk als je niet uit kunt checken, maar dat is iets anders. Is dit geren nu echt de bedoeling? Dat kunnen mensen met koffers of ouderen toch niet, bovendien vertrekt de trein gerust voordat zelf ik als ik hard ren het kan halen. Krijgen conducteurs niet betaald als ze vertraging hebben of wat? Maar wel als er een paar achterblijven op het perron om een uur later verder te reizen. Het lijkt me voor de beste conducteurs op de huidige manier in ieder geval heel onprettig, om eerlijk te zijn.

Anderen die ik er over sprak zeggen allemaal een papieren of online kaartje te kopen, want dat ov chip moet je op Roosendaal niet aan beginnen. Is dat hoe het zit, of is er een reden dat er misschien niet een paar paaltjes bij kunnen komen, of een conducteur die je uit kan checken in de trein?

Bedankt voor enige verklaring of uitleg.

Edit: @Slidestops Thanks, excuses, ik bedoelde het uitcheckpaaltje niet poortje, ik heb het gecorrigeerd. Dus je zegt inderdaad, NIET je ov chip gebruiken, gewoon een papieren kaartje kopen (dat kan idd met korting zonder in te checken, overigens is de internationale ticket met korting op NS deel nog altijd duurder dan 2 aparte tickets voor NL/BE).

Is dit ook het officiële standpunt? Is dit by design, en is het duo uitcheckpaaltjes op 4a slechts een noodoplossing? Ik ben namelijk vast niet de eerste die zich daar de afgelopen jaren (met stoïcijnse regelmaat) in heeft vergist. Bedankt!

Edit2: @Slidestops Niet meer via Roosendaal? Kan ik hier meer over lezen? Is dat niet 12 van de 16 ritten per dag vanuit Den Haag, ipv Rotterdam?
icon

Beste antwoord door Slidestops 3 april 2018, 09:54

Op 4A in Roosendaal staan paaltjes. In de normale situatie vertrekt de trein altijd van dit perron. Meer paaltjes in Roosendaal gaan er echt niet komen, sterker nog, ze gaan verdwijnen omdat de trein vanaf volgende week niet meer via Roosendaal maar Breda gaat rijden. De poortjes zijn op perron 1.

Inchecken of uitchecken op Roosendaal is vaak niet nodig. Je kunt een internationaal vervoersbewijs kopen met ook het Nederlandse deel. Ook voor dit deel kun je eventueel korting of vrij reizen aangeven. Dit wordt gecontroleerd aan de hand van de chipkaart die je wel bij moet hebben.

Mocht je toch perse met de ov-chipkaart willen reizen, dan kun je een trein eerder naar Roosendaal pakken (aankomst om xx.29 , internationale vertrekt om xx.48) en een trein later van Roosendaal af nemen (aankomst internationale xx.13, vertrek om xx.31)

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Op 4A in Roosendaal staan paaltjes. In de normale situatie vertrekt de trein altijd van dit perron. Meer paaltjes in Roosendaal gaan er echt niet komen, sterker nog, ze gaan verdwijnen omdat de trein vanaf volgende week niet meer via Roosendaal maar Breda gaat rijden. De poortjes zijn op perron 1.

Inchecken of uitchecken op Roosendaal is vaak niet nodig. Je kunt een internationaal vervoersbewijs kopen met ook het Nederlandse deel. Ook voor dit deel kun je eventueel korting of vrij reizen aangeven. Dit wordt gecontroleerd aan de hand van de chipkaart die je wel bij moet hebben.

Mocht je toch perse met de ov-chipkaart willen reizen, dan kun je een trein eerder naar Roosendaal pakken (aankomst om xx.29 , internationale vertrekt om xx.48) en een trein later van Roosendaal af nemen (aankomst internationale xx.13, vertrek om xx.31)
Heel vervelend, maar on line of papieren kaartje uit automaat is inderdaad de beste oplossing.
Reputatie 3
Die paaltjes blijven wel want de stoptrein naar Antwerpen blijft wel rijden.
Reputatie 7
Melvinhage schreef:

Die paaltjes blijven wel want de stoptrein naar Antwerpen blijft wel rijden.

Die gaat van 1A. Het lijkt mij dan logisch dat de paaltjes op 4A verdwijnen..
okay, nu kan ik opeens wel reageren maar originele topic niet meer editen.

@Slidestops Niet meer via Roosendaal? Kan ik hier meer over lezen? --> Nvm gevonden

Den haag-rotterdam-brussel nog maar 4x per dag
https://nieuws.ns.nl/ns-en-nmbs-koersen-op-intercity-brussel-via-hsl-vanaf-9-april/
Reputatie 7
Na een uur kun je inderdaad je bericht niet meer veranderen. Vanaf aankomende maandag gaat de internationale trein niet meer via Dordrecht en Roosendaal. De trein zal via de HSL gaan rijden, vanaf Rotterdam stopt de trein dan nog op Breda, Noorderkempen en vanaf Antwerpen weer normaal.

Meer info bijvoorbeeld : https://nieuws.ns.nl/ns-en-nmbs-koersen-op-intercity-brussel-via-hsl-vanaf-9-april/
https://www.bndestem.nl/breda/trein-breda-antwerpen-rijdt-vanaf-9-april-br-br~af6d5873/
https://www.treinreiziger.nl/afscheid-benelux-dordrecht-en-roosendaal-op-8-april/
Reputatie 3
MGW schreef:

okay, nu kan ik opeens wel reageren maar niet meer editen.

@Slidestops Niet meer via Roosendaal? Kan ik hier meer over lezen? Is dat niet 12 van de 16 ritten per dag vanuit Den Haag, ipv Rotterdam?

De Beneluxtrein gaat vanaf 9 april via Breda.
https://www.hln.be/regio/essen/vanaf-april-ieder-uur-beneluxtrein~a04f3c09/
Thanks!!! Ik zal maar niet vragen hoe het uitchecken op Breda is, en gewoon een papieren ticket kopen! 😉
Reputatie 7
Op Breda staan op de perrons paaltjes voor de internationale reizigers 🙂. De trein staat er 8 minuten stil geloof ik 😉
Hallo MGW en welkom op het NS Forum,

Fijn om te zien dat je bent geholpen door Slidestops en de overige forumleden. Als je nog vragen hebt mag je deze hier altijd komen stellen.

Reageer