beantwoord

Uitrol NFC-betalen automaten NS

• 6 januari 2019
  • 14 reacties
  • 1845 Bekeken

Geachte NS en community,

Graag wil ik weten hoe het staat met de mogelijkheid om contactloos te pinnen (NFC EMV) voor trein kaartjes en OV Chipkaart opwaarderen, bij de NS automaten op jullie stations, het is mij opgevallen dat dit al ruim een jaar mogelijk is bij automaten op Amsterdam Centraal, maar verder heb ik dit nog niet gezien op andere stations...

Dus mijn vraag is wat is de planning en time-table van de NS om ook die automaten op de andere stations buiten A'dam te voorzien van deze mogelijkheid?

Tevens wil ik jullie ook wijzen op de deadline van 1-jan-2020 vanuit de EU betaal verenigen en toonbank instellingen: https://www.checkout.nl/nieuwsbericht/alle-betaalautomaten-contactloos-vanaf-1-januari-2020
en die voor Nederland: https://www.easypayments.nl/nieuws/detail/contactloos-betalen-verplicht

Omdat in mei 2019 in Nederland voor een groot deel van de automaten de certificering af loopt is er in samenspraak met de betaalvereniging NL, de Nederlandse toonbankinstellingen en winkeliersorganisaties afgesproken dat dat voor Nederland ook de deadline is waarop alle terminals contactloos moeten ondersteunen. ik hoop dat de NS hier dan ook liever éérder dan later mee begint en dat ik snel op alle stations terecht kan om die paar euro op m'n OV Kaart te zetten zonder te hoeven hannesen met m'n pasje en gewoon kan tappen ipv lastig insteken.

NB: nu ga ik een stukje de diepte in, wordt erg technische (andere bezoekers mogen dit gerust overslaan)

Graag wens ik ook van de juiste persoon bij de NS te horen dat als jullie een plan van aanpak hebben
voor de uitrol van contactloos betalen dat dan de verbeterde/aangepaste automaten wél meteen de juiste en meest laatste certificering en specificaties mee krijgen voor contactloos betalen opdat ook de modernste standaarden werken op alle automaten zoals Apple, Google & Samsung Pay en Android Tap & Pay. Deze gebruiken respectievelijk de volgende technieken om NFC-zonder-pincode-transacties, ongeacht het bedrag mogelijk te maken: CDCVM voor Wallet-gebaseerde betaalkaarten (Apple/Google/Samsung) en HCE voor betaaloplossingen van banken op Android via Tap&Pay, zoals o.a. ING, RABO etc dit aanbieden op Android.

mvg. D. W. Flevoland.

Begrippenlijst:
Terminal: pinapparaat.
NFC: Near field communication
EMV: Europay MasterCard Visa, de naam voor de betaal-veiligheidsstandaard die wordt gebruikt voor pinnen in de EU.
CDCVM: Consument-apparaat Kaarthouder Verificatie Methode: dit is de beveiligingstoepassing die o.a. door Apple, Google en Samsung gebruikt wordt. hierbij weet de automaat dat er met een Device (apparaat) betaald wordt, niet met een pas en dat ipv van een pincode de gebruiker telkens op het apparaat middels biometrie elke betaling verifieert, zoals met TouchID of FaceID op iPhones
HCE: Host Card Emulation. Dit is de implementatie van o.a. ING, hierbij doet de app op de telefoon het bestaande NFC gedeelte van een pinpas na, de betaalautomaat weet dus niet dat er met een telefoon betaald wordt. Bij dit soort transacties geldt wél de limiet van € 25,- zonder pincode en de cummulatieve limiet van € 50,- ook al wordt de betaling op de telefoon bevestigd met een vingerafdruk. (Sommige HCE oplossingen kunnen tijdens de transactie wél overschakelen naar CDCVM voor bedragen boven € 25,- alleen is o.a. door ING er voor gekozen dit niet aan te bieden in Nederland, zie: https://www.ing.nl/particulier/betalen/betalingen-doen/mobiel-betalen/index.html en gebruik je dus boven de 25,- wel je pincode als je met een geschikte Android telefoon betaald.)

PS: Het is niet de bedoeling dat dit een discussie wordt over specifieke betaaldiensten die al dan niet in Nederland beschikbaar zijn, ik zit zelf bij bunq en heb Apple Pay, dat is o.a. ook en van de redenen van mijn vraag. Maar het gaat mij er om dat contactloos overal op de automaten komt en dat dit future-proof wordt uitgevoerd. We hebben dan wel in Nederland officieel geen Apple/Google/Samsung Pay maar elke dag reizen er duizenden toeristen door Nederland met de treinen van de NS die dat wél hebben.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 12 februari 2019, 10:41

Ik heb inmiddels een reactie van de collega's ontvangen. De automaten worden op dit moment stap voor stap aangepast. Wanneer dit proces is afgerond kan ik nog niet aangeven, zeker omdat per station wordt bekeken hoe snel het kan worden aangepast. We zijn er wel mee bezig en willen dit voor 2020 afgehandeld hebben.

Helaas is er nog geen mogelijkheid om te betalen met de Tokenized betalingen via de smartphone.
Bekijk origineel

14 reacties

Hallo DaveFlash en welkom bij de NS Community.

Ik durf je zo snel geen antwoord te geven op je verzoek. Ik ga dit uitvragen en kom bij je terug.
Hallo DaveFlash en welkom bij de NS Community.

Ik durf je zo snel geen antwoord te geven op je verzoek. Ik ga dit uitvragen en kom bij je terug.

ok ik wacht met spanning af...

Update 18:45: extra vraag toegevoegd n.a.v. proef reizen met bankpas, zie beneden:
als een kleine toevoeging voor deze vraag, vandaag is bekend geworden dat er tussen Leiden en Den Haag een grootschalige proef komt dit jaar met reizen op bankpas, ik heb mij ook aangemeld, maar het lijkt me dat dit ook future-proof uitgevoerd dient te worden door NS en de andere vervoerders zodat het ook met alle bankpassen en betaalmethoden werkt cq gaat werken. En dus net als in Groot-Britannië bij TfL in Londen kan gereisd worden middels de bank pas in Apple/Google/Samsung Pay. Alleen als ik het zo opmaak uit de berichten van de NS vandaag, werkt het in eerste instantie alleen op basis van het vaste kaart nr voor MasterCard/Visa en op basis van IBAN voor Maestro/V-Pay. Alleen dan lopen we als het er definitief komt wel tegen een probleem aan, de Wallet-functie van de grote 3, Apple, Google en Samsung, werkt op basis van tokenization, dus bij elke transactie is er een nieuw uniek kaartnr. die het betaalnetwerk van o.a. MasterCard weer vertaald naar het werkelijke kaartnr. dat gekoppeld is aan de bankrekening van de klant.

Mijn vraag in deze is dus, is daar door NS, Translink, de banken en andere betrokken partijen die nu mee doen aan de proef, voldoende rekening mee gehouden dat contactloos reizen met de bankpas in de toekomst ook tokenized-kaarten op mobiele-apparaten ondersteund?
Ik ga dit toevoegen aan mijn uitvraag, DaveFlash en kom erop terug. Ik moet even zoeken naar de juiste contactpersoon dus het kan iets langer duren.
Helaas nog geen inhoudelijke reactie mogen ontvangen. Ik ga er een herinnering achteraan sturen!
Ik begrijp dat de collega die hiermee bezig is, sinds maandag weer terug is van vakantie. Ik verwacht dan ook op korte termijn een reactie.
Ik begrijp dat de collega die hiermee bezig is, sinds maandag weer terug is van vakantie. Ik verwacht dan ook op korte termijn een reactie.
okay, bedankt voor de update, we wachten het af
Helaas heeft de vakantie voor wat achterstanden bij de afdeling gezorgd. Ze doen hun best om snel in te lopen maar het kan iets langer duren.
Helaas nog geen inhoudelijke reactie. Ik wacht het nog even af.
Ik heb inmiddels een reactie van de collega's ontvangen. De automaten worden op dit moment stap voor stap aangepast. Wanneer dit proces is afgerond kan ik nog niet aangeven, zeker omdat per station wordt bekeken hoe snel het kan worden aangepast. We zijn er wel mee bezig en willen dit voor 2020 afgehandeld hebben.

Helaas is er nog geen mogelijkheid om te betalen met de Tokenized betalingen via de smartphone.

dank voor de update, dat laatste werkt overigens gewoon, want de automaten die al NFC betalen hebben, o.a. op A'dam centraal, werken gewoon al met apple/google/samsung/fitbit/garmin pay. Voor NFC betalen via de oplossing van toestel- en wearable fabrikanten is er geen extra speciale vereiste voor NFC nodig, behalve dat de pinterminals op de meeste recente en veiligste specificatie zitten die de betaalnetwerken voorschrijven, voor passen op het Mastercard netwerk is dit de Mastercard NFC EMV specificatie versie 3.0 en hoger, voor passen op het Visa netwerk is dit de 'Personalization Specification' voor Visa Card, versie 2.1 en hoger of alle versies van EMV Contactless Kernel 3 of hoger. Ik neem aan dat de automaten die u nog ombouwt niet op een lagere specificatie zullen worden omgebouwd dan de al bestaande automaten op A'dam Centraal mét NFC.

Daarbij, de verplichting voor NFC acceptatie schrijft gewoon voor dat de CDCVM-modus voor NFC betaalinstrumenten standaard wordt ondersteund, waarbij acceptatie van CDCVM-betaalinstrumenten per 1-1-20 in de gehele EU verplicht is. Dus ik voorzie geen verdere problemen hier in.

heeft u inmiddels als meer informatie ontvangen van NS m.b.t. de ombouw?
Wat zou je precies wilen weten, DaveFlash?
Badge +3
Cross link voor @DaveFlash zie hier, er gebeurt een en ander dus.

Reageer