beantwoord

Uitval trein; geld terug

• 1 december 2015
  • 8 reacties
  • 312 Bekeken

Hallo NS,
In de nacht van 7 op 8 november wilde ik met een groep van Amsterdam Amstel naar Utrecht Centraal reizen. Zowel de NS-site als de 9292 ov-app gaven aan dat er om ca 02.20 een trein van Amstel zou vertrekken. Wij met z'n allen in de taxi naar Amstel, maar daar aangekomen bleek het station al dicht. De beveiliger die we vroegen wat er aan de hand was zei dat er geen treinen meer reden vanaf Amstel, waardoor we met zeker 20 andere reizigers niet naar huis konden. We moesten vervolgens met taxi's naar Amsterdam Centraal, om daar om 3.17 de trein te nemen. De geld terug bij vertraging-pagina op jullie site heeft geen mogelijkheid om aan te geven dat een trein niet reed. Hoe krijg ik alsnog mijn geld terug, en kan ik ook taxikosten claimen?

En een andere vraag: wat als een NS-trein 10 minuten vertraagd is, waardoor ik de overstap op een Arriva trein mis en daardoor ruim een half uur later op mijn bestemming aan kom?
icon

Beste antwoord door Inge NS 2 december 2015, 15:39

Ik heb inmiddels een terugkoppeling ontvangen. Er heeft die avond inderdaad ten onrechte een stop op station Amsterdam Amstel in de reisplanner gestaan i.v.m. twee grote events in de Ziggodome en de Heineken Music Hall. Aangezien station Amsterdam Amstel rond dat tijdstip al dicht was, is deze stop aangepast naar station Amsterdam Bijlmer Arena. Ik wil je dus zeker aanraden om een verzoek tot coulance in te dienen bij onze klantenservice waarin je deze informatie vermeldt. Wellicht is het ook handig om in je schrijven naar dit topic te refereren. Mijn oprechte excuses voor het ongemak.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 4
Badge
Beste Badger,

Je geldterugbijvertraging-verzoek kun je in dit geval het beste schriftelijk en vergezeld van de taxibon (bewaar zelf een kopie/scan) naar NS sturen met een verzoek om terugbetaling van de reiskosten en vergoeding van de taxikosten. Geef in de brief de details van de OV-chipkaart en van de voorgenomen reis en hoe de reis in werkelijkheid verlopen is.

NS Klantenservice
Postbus 2372
3500 GJ Utrecht

Ik begrijp dat jullie zelf de taxi naar Centraal hebben geregeld? In dat geval is NS niet verplicht om de kosten daarvan te vergoeden, maar ik zou het verzoek zeker doen. Misschien is men bereid je tegemoet te komen.
Normaal gesproken is het in dergelijke gevallen zo dat je via het loket of de infopaal contact opneemt met de centrale en die moet dan voor een oplossing zorgen. in jullie geval lijkt me dat overigens lastig, want ik vermoed dat die infopaal op het perron staat en daar kon je niet meer komen, omdat het station gesloten was.

Wat betreft je tweede vraag: bij wisseling van vervoerder geldt de zeer treinreizigeronvriendelijke regeling dat men voor vertraging opnieuw begint te tellen. Je kunt alleen aanspraak maken op Geld Terug Bij Vertraging als je meer dan 30 min vertraging hebt binnen het Arriva-traject of binnen het NS-traject.
Dit is natuurlijk zeer onrechtvaardig, want reizigers hebben geen enkele keus met welke vervoerder ze de trein nemen.

Succes met het terugvragen van je kosten.
tekst volgt
Haha, een reservering. 😃
Welkom op het forum Badger!

Ik kan me voorstellen dat je baalt van dit voorval. John de Jong heeft je al duidelijk aangegeven hoe je een verzoek tot coulance kunt indienen, ik wil je aanraden om dit advies op te volgen. Ik heb verder navraag gedaan bij de afdeling Planning en heb begrepen dat er volgens de reguliere dienstregeling na 01:08 geen treinen meer rijden vanaf Amsterdam Amstel naar Utrecht Centraal. Amsterdam Amstel valt überhaupt buiten het nachtnet. Ik heb desondanks voor je uitgevraagd of er die bewuste avond per abuis een trein is omgeleid. Aangezien deze situatie zich ruim drie weken geleden afspeelde, kan het even duren voordat ik hier een terugkoppeling over ontvang.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Op het station. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Reputatie 4
Badge
Er zou die avond om 2h23 en 3h23 nog een trein van Amstel naar Eindhoven / resp. Utrecht hebben moeten rijden. zie: http://ovtijden.com/avtdag/ASA/20151107
Beide werden blijkbaar omgeleid.
Oeh, nachtnettreinen in de informatievoorziening, dat is heel gevaarlijk terrein. De kans is aanwezig dat die - ten onrechte - in de reisplanner hebben gezeten vanwege een hele leuke bug in de achterliggende software.

Ik ga vast popcorn pakken en zet vast champagne koud.
Van de data in OVtijden.com klopt hier in elk geval vrij weinig. Deze trein zou van Amsterdam Amstel vertrokken zijn, om pas weer in 's-Hertogenbosch op te duiken onder een totaal ander treinnummer. Deze trein stopte zogenaamd überhaupt alleen op Amsterdam Amstel. En hier respectievelijk hier staan treinen met hetzelfde nummer die omgeleid zouden zijn, maar wel gestopt zijn op Amsterdam Bijlmer ArenA. (Er waren dat weekend wel werkzaamheden op die route, dus een omleiding via Hilversum was niet onlogisch geweest.)
Ik heb inmiddels een terugkoppeling ontvangen. Er heeft die avond inderdaad ten onrechte een stop op station Amsterdam Amstel in de reisplanner gestaan i.v.m. twee grote events in de Ziggodome en de Heineken Music Hall. Aangezien station Amsterdam Amstel rond dat tijdstip al dicht was, is deze stop aangepast naar station Amsterdam Bijlmer Arena. Ik wil je dus zeker aanraden om een verzoek tot coulance in te dienen bij onze klantenservice waarin je deze informatie vermeldt. Wellicht is het ook handig om in je schrijven naar dit topic te refereren. Mijn oprechte excuses voor het ongemak.
Van de data in OVtijden.com klopt hier in elk geval vrij weinig.
Als je ze op Asa aanklikt krijg je inderdaad last van een van die bekende problemen in de informatievoorziening. Voor de beeldvorming:

http://ovtijden.com/arnu/rl/1406/2015-11-08T02:15:00+0100/
http://ovtijden.com/arnu/rl/1410/2015-11-08T03:15:00+0100/

Dat is de meest recente informatie die in die nacht verstuurd is.

En dan heb je dus nog de bug waar ik op doelde, die ervoor zorgt dat je kunt tijdreizen. Er worden updates verstuurd met daarin verkeerde of terugvallende dagen, waardoor je onmogelijke treinen in de Apps, Reisplanner en 3rd party applicaties krijgt.

Reageer