Reis Utrecht CS - Maastricht. Deze intercity vertrekt altijd van spoor 18. Vandaag kennelijk niet. Op het enorme infobord in de centrale hal is deze trein niet te vinden. Ik weet nu dus niet hoe ik in Maastricht moet komen. Een kijkje op perron 18 levert niets op. Behalve een blinde man die lopend met zijn stok de ribbeltegels op het perron aftast. Vragen bij de infobalie levert uitleg op: tussen Utrecht CS en Den Bosch zet NS bussen in wegens herstelwerkzaamheden. Je moet die bus nemen of trein via Nijmegen. Voor de bus gekozen. Maar waar staat die bus? Geen idee. Ik volg geelzwarte stickers aan de linkerkant van de hal met een pijl. En kom uit bij de stadsbussen. Ik zie de blinde man weer met zijn stok bij een stadsbus. Kennelijk maakt hij dezelfde zoektocht als ik. Ik besluit de roltrap omhoog te nemen. Ergens helemaal rechts in de stationshal staat weer een busbord met een pijl die wijst naar de uitgang Jaarbeursplein. Daar staan de bussen naar Den Bosch. Weer een typisch moeizame NS-ervaring.
Een totale onvoldoende als het gaat om informatie die op de reiziger is afgestemd. Het is weer zoeken omdat correcte informatie ontbreekt. Waarom wordt de intercity helemaal van het infobord gehaald? En waarom wordt niet aangegeven dat die bussen op het Jaarbeursplein staan met een pijl er naartoe? Nee, laat mensen zoeken. Voor een ervaren reiziger is dit nog wel overkomelijk. Die weet: "ik moet op het Jaarbeursplein zijn, want daar staan die vervangende bussen altijd". Andere reizigers niet. Waarom wordt niet gewoon fatsoenlijk geregeld?