Utrecht Vaartsche Rijn tram 22

• 13 februari 2020
  • 21 reacties
  • 452 Bekeken

Hoi allemaal, ik heb een vraag/discussiepunt,

Afgelopen dinsdag (11 februari) was er een wisselstoring op het traject Houten - Utrecht. Dit zorgde voor een grote storing in de treindienst. Er reed 2x in het uur een sprinter door naar Utrecht Centraal, en dat in de spits :( Niet te doen dus. Tot mijn verbazing stonden er een heleboel mensen op Vaartsche Rijn te wachten om in te stappen in de sprinter naar Utrecht Centraal. Deze sprinter zat natuurlijk rampvol en extra instappers waren eigenlijk niet te doen. Stomverbaasd stapte ik uit, omdat deze mensen evengoed in een zowat lege tram konden stappen 2 perrons verderop. 

Waarom is er voor deze mensen nooit omgeroepen dat zij gebruik konden maken van deze tram, hoezo zijn deze mensen blijkbaar überhaupt niet op de hoogte van deze tramlijn?? Ik vond het in ieder geval heel gek en even de moeite waard om het op het forum te gooien. 

21 reacties

Badge +3

Stads/streekvervoer is geen standaardadvies bij uitval (waarbij er nog beperkt treinverkeer mogelijk is).

Bovendien worden de kosten daarvoor niet vergoed, en krijg je ook nog mogelijk extra kosten voor een in tweeën geknipte (lange) treinreis.

Reputatie 7
Badge

Je kan met de (splinternieuwe) tramlijn, maar dat is wel een andere vervoerder, dus omchecken (met evt extra kosten).

De tram rijdt pas zeer kort, dus is nog niet bij iedereen bekend. De omroep geeft dit soort overstapmogelijkheden ook niet aan, net zoals busverbindingen en andere vormen van OV @maxtrein 

Stads/streekvervoer is geen standaardadvies bij uitval (waarbij er nog beperkt treinverkeer mogelijk is).

Bovendien worden de kosten daarvoor niet vergoed, en krijg je ook nog mogelijk extra kosten voor een in tweeën geknipte (lange) treinreis.

Ik snap dat het geen standaardadvies is, maar kan dit ook niet handmatig omgeroepen worden om te voorkomen dat deze mensen ± 20 à 30 minuten moeten wachten en in moeten stappen in een rampvolle sprinter? De in tweeën geknipte treinreis is hier denk ik niet zo'n punt aangezien de treinreis begint op Vaartsche Rijn en zij daarna inchecken bij NS op het centraal station. Dit scheelt maximaal een euro. 

Badge +3

Lijkt me geen goed idee, omdat mensen dan dus onverwachte kosten kunnen krijgen (abonnementshouders, mensen die trein kunnen declareren.. etc.)

Voor een eerste instap op Vaartsche Rijn is het natuurlijk wél prima (en die euro goedkoper als je toch spits/voltarief reist!) om die tram te nemen naar Utrecht Centraal en dan verder.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap dat het geen standaardadvies is, maar kan dit ook niet handmatig omgeroepen worden om te voorkomen dat deze mensen ± 20 à 30 minuten moeten wachten en in moeten stappen in een rampvolle sprinter? De in tweeën geknipte treinreis is hier denk ik niet zo'n punt aangezien de treinreis begint op Vaartsche Rijn en zij daarna inchecken bij NS op het centraal station. Dit scheelt maximaal een euro. 

De tram is van U_ov en zul je dus zelf moeten betalen. Zodra NS de mogelijkheid gaat omroepen ziet men dat als officieel omreisadvies en zal men de kosten terug willen hebben. Zodra je gebruik maakt van zelf gekozen alternatief vervoer, heb je ook geen recht meer op GeldTerugbijVertraging.

Reputatie 4

Kortom: je zit op dat moment aan de ellende van de NS vast

Reputatie 7
Badge +3

Ja, maar dat is bij zo'n verstoring toch altijd zo? Tuurlijk kun je op eigen initiatief op een andere manier gaan reizen (in het voorbeeld van dit topic zou ik dat ook zeker doen), maar dat de kosten daarvan dan voor eigen rekening komen lijkt me logisch.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is meer dat dat wissel tussen Utrecht en Houten om de andere week weer opnieuw defect is en er dan urenlang geen of nauwelijks sprinters rijden. Het zou fijn zijn als ProRail daar nu eindelijk eens voor een echte reparatie zorgt in plaats van de zaak steeds met ducttape weer tijdelijk aan elkaar te plakken.

Reputatie 7
Badge

Ik denk ook niet dat U-OV het me heel erg in dank af gaat nemen als ik op een vol perron met een volle trein ga zeggen: neem de tram maar. Daar zijn die trams niet bepaald op berekend.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk ook niet dat U-OV het me heel erg in dank af gaat nemen als ik op een vol perron met een volle trein ga zeggen: neem de tram maar. Daar zijn die trams niet bepaald op berekend.

Mwah, die hele tramlijn is aangelegd om de bizar drukke studentenbussen van lijn 12 te vervangen. Deze dubbelgelede bussen reden al iets van 20x per uur in de spits. De trams zijn dus zeker wel op flinke drukte berekend.

Reputatie 7
Badge

Maar niet @mrfreeze op nog eens honderden extra reizigers uit een gestrande trein. Die gekoppelde trammetjes lijken misschien wel groot, maar staan in geen verhouding met wat er in een drukke trein past.

Reputatie 7
Badge +3

Waar velen aan voorbijgaan is het feit dat NS volgens de concessie samenwerking moet zoeken met andere vervoerders om de gevolgen van storingen te beperken. Het lijkt er nu vooral op dat de OV-chipkaart als excuus gebruikt wordt om maar niets met andere vervoerders te regelen. Alles terug te lezen in Artikel 41 van de concessie 2015-2025.

Bron: Concessie voor het Hoofdrailnet

Het is dus helemaal geen vreemde suggestie van @maxtrein om capaciteit bij een andere vervoerder in te zetten om gestrande treinreizigers te vervoeren. Het is eerder vreemd dat van die capaciteit helemaal geen gebruik wordt gemaakt.

Reputatie 7
Badge +3

@iMark

Er reden nog steeds gewoon treinen van Vaartsche Rijn naar Centraal v.v.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin 

Als de treinen “gewoon” hadden gereden was er geen probleem geweest. Er was beduidend minder capaciteit dan “gewoon”.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin

Als de treinen “gewoon” hadden gereden was er geen probleem geweest. Er was beduidend minder capaciteit dan “gewoon”.

Er was nog steeds treinvervoer, dus NS voldoet gewoon aan de concessie eisen.

Daarnaast blijf ik van mening dat dat wissel nu eindelijk eens goed gerepareerd moet worden. Iedere twee weken is het hetzelfde urenlange gelazer.

Reputatie 7
Badge

Mwah, die hele tramlijn is aangelegd om de bizar drukke studentenbussen van lijn 12 te vervangen. Deze dubbelgelede bussen reden al iets van 20x per uur in de spits. De trams zijn dus zeker wel op flinke drukte berekend.

Precies, ze zijn berekend op de drukte voor de Uithof, niet op de drukte van de Uithof én het opvangen van uitgevallen treinen naar Utrecht.

Reputatie 7
Badge +3

Dit was 's ochtends, dan zitten de trams náár De Uithof vol. De andere kant op, naar Utrecht Centraal, niet. Is ook te lezen in de post van TS: “Stomverbaasd stapte ik uit, omdat deze mensen evengoed in een zowat lege tram konden stappen 2 perrons verderop.”

Overigens was lopen in dit geval ook geen heel gek idee geweest. Met een goede 20 minuten ben je een heel end denk ik.

Reputatie 7
Badge

Dit was 's ochtends, dan zitten de trams náár De Uithof vol. De andere kant op, naar Utrecht Centraal, niet. Is ook te lezen in de post van TS: “Stomverbaasd stapte ik uit, omdat deze mensen evengoed in een zowat lege tram konden stappen 2 perrons verderop.”

Overigens was lopen in dit geval ook geen heel gek idee geweest. Met een goede 20 minuten ben je een heel end denk ik.

Dat het in dit geval had gekund is mooi, maar Max pleit ervoor om dit een standaard advies te maken en dan kun je zomaar ook gewoon met die tram niet meekunnen omdat ie te vol is.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dat doet Max juist niet. Hij vroeg om een handmatige actie in deze specifieke situatie. De reacties trekken het “in het algemene".

Reputatie 7
Badge +3

Om van Utrecht Vaartserijn naar Utrecht Centraal te komen heb je de volgende mogelijkheden:

Sprinter €2,40. Buslijn 8 €1,22. Tram 22 €1,22. Allen vol tarief.

Reputatie 7
Badge

Nee, dat doet Max juist niet. Hij vroeg om een handmatige actie in deze specifieke situatie. De reacties trekken het “in het algemene".

Je hebt gelijk, even verkeerd zitten lezen.

Reageer