beantwoord

Van station Weesp een intercity station maken

• 23 December 2020
  • 53 reacties
  • 1447 Bekeken

Geachte NS,

Ik vraag mij heel erg af waarom op Weesp geen intercity treinen meer rijden. Vroeger was dit wel het geval en nu is dit alleen zo wanneer er werkzaamheden zijn. 

Weesp is per definitie een van de, als niet, belangrijkste overstapstations omdat tussen het gooi en Almere enerzijds en Schiphol en Amsterdam anderzijds veel reizers moeten overstappen. De intercity treinen rijden nu langs weesp.

Er stappen veel mensen in en uit, het is een knooppunt, genoeg perrons en een perfect locatie voor intercities aangezien mensen tussen aan de ene kant vaak Duivendrecht of Amsterdam Zuid tot almere centrum of Hilversum niet wordt gestopt. Weesp ligt hier tussen in en zou het makkelijker maken voor mensen tussen deze stations, maar ook geeft het betere verbindingen zoals je kan zien wanneer er aan het spoor wordt gewerkt.

Ik zou graag een aanvraag hierover indienen maar weet eerlijk gezegd niet goed waar ik dit kan doen.

icon

Beste antwoord door iMark 23 December 2020, 18:00

Bekijk origineel

53 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Weesp is nooit een IC-station geweest. Sterker nog, in de tijd voordat de InterCity in Nederland werd ingevoerd (1970) stopten ook de toenmalige sneltreinen nooit in Weesp.

De infrastructuur is juist aangelegd om IC’s niet te laten stoppen.

Badge +3

Voor zover ik gelezen heb zijn er plannen om Weesp tegen 2029 achtsporig te maken. Dan zou je er wellicht intercity’s kunnen laten stoppen (voor zover die sporen een perron hebben).

Zeker zoals het plan er nu ligt om tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal alleen nog (hoogfrequent) sprinters te laten rijden (de intercity’s vanuit Amersfoort gaan dan naar Zuid).

Reputatie 5

Weesp is nooit intercitystation geweest. Er hebben zelfs jaren lang geen intercity's gestopt in Hilversum, die reden toen vanuit Amersfoort in één keer door naar Amsterdam Centraal.

Reputatie 7
Badge

Er reden tot een jaar of 10-15 geleden sneltreinen tussen Amsterdam en (ik meen) Amersfoort (of Utrecht). Die dubbeldekkers met de groene bankjes. Die stopten bijv. in Naarden Bussum en Hilversum. Ik denk ook in Weesp. Waarschijnlijk bedoelt TS dit.

Die sneltreinen (zo reed er ook een sneltrein tussen Amterdam-Haarlem-Dordrecht (en verder als stoptrein naar Breda) zijn op een bepaald moment als treintype afgeschaft.

Reputatie 6

Dat waren sneltreinen Amersfoort-Amsterdam die in Baarn, Hilversum, Naarden Bussum en Weesp stopten. Die hebben tussen 1995 en 2007 gereden dacht ik. Ze waren als alternatief voor de weggevallen IC-stop in Hilversum.

Reputatie 1

Of een station een IC status verdiend, heeft lang niet alleen te maken met goede overstappen. 

Weesp is een dorp met ca. 20.000 inwoners, een IC vanuit bijv. Amsterdam dient hier snel door te rijden en niet te stoppen, om zo ca. 5min te besparen voor de overige reizigers.

Badge +3

Dieren met pakweg 14.000 inwoners heeft ook een (echt) intercitystation, terwijl Driebergen-Zeist (gemeenten Zeist + Utrechtse Heuvelrug, waar Driebergen onder valt, samen een kleine 100.000 inwoners) dat niet heeft, laat staan Veenendaal De Klomp waar alleen maar intercity’s stoppen (bij gebrek aan een sprinter Utrecht - Arnhem).

Aan het aantal inwoners zal het dus niet liggen, maar als er tegen 2029 een mogelijkheid is om de intercity’s Amersfoort - Amsterdam Zuid (of die vanuit Zwolle via Zuid naar Den Haag) op Weesp te laten stoppen voor een overstap naar Amsterdam Centraal is dat natuurlijk een logische optie.

Duivendrecht heeft ook maar 5.000 inwoners, maar kan je met een intercity heen… Zoetermeer (125.000 inwoners) dan weer niet. En iemand vond dat Harderwijk met nog geen 50.000 inwoners ook maar IC station moest worden… 

https://community.ns.nl/search?q=harderwijk%20intercity voor wat leesvoer, met als klap op de vuurpijl “hey we hebben een Dolfinarium, Walibi, Technasium, McDonald’s én New York Pizza”

Via Google Maps is te zien dat alleen Zwolle, Harderwijk en Amersfoort en Utrecht qua Centraal Spoorweg een New York Pizza hebben. Dit toont dus aan dat Harderwijk echt wel bij de grote steden hoort :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Juist omdat Weesp een knooppunt is (er komen veel sporen bij elkaar), is het handiger om na het knooppunt een intercity station te hebben, zoals Duivendrecht en Amsterdam Zuid. Daar heb je geen tussensporen en kunnen alle treinen stoppen. Op Weesp staan de stoptreinen tenminste niet in de weg zodra de intercity’s voorbij razen.

Reputatie 7
Badge +3

Duivendrecht is geen volwaardig IC station. Er is een IC-serie die er stopt maar het overgrote deel van de IC’s rijdt langs zonder te stoppen.

@Robert B Het plan om Weesp achtsporig te maken is in koelkast beland.

Reputatie 4

@Robert B Het plan om Weesp achtsporig te maken is in koelkast beland.

Juist daarom zou je het doen! Met een 10-min dienst Almere-Schiphol-Rotterdam en een 10-min dienst A'foort - A'dam CS met als cross-over station Weesp.

Reputatie 7
Badge +3

Juist niet. Er is dan onvoldoende perroncapaciteit.

Weesp is inderdaad een logische plek voor een intercity-cross-platform-overstap-knoop, zoals nu ook bestaan in Zwolle (Leeuwarden/Groningen-Den Haag/Rotterdam), Amersfoort (Schothorst/Enschede-Schiphol/Den Haag), Leiden (Amsterdam CS,Haarlem/Schiphol-Den Haag/Rotterdam,Dordrecht) en Utrecht (Nijmegen/Eindhoven-Schiphol/Amsterdam). Zo bied je reizigers zo vaak mogelijk zo veel mogelijk verbindingen. 

Reputatie 6

Dan zul je het station moeten uitbreiden. Gaat niet gebeuren dus.

Of een station een IC status verdiend, heeft lang niet alleen te maken met goede overstappen. 

Weesp is een dorp met ca. 20.000 inwoners, een IC vanuit bijv. Amsterdam dient hier snel door te rijden en niet te stoppen, om zo ca. 5min te besparen voor de overige reizigers.

Weesp is een stad, geen dorp. 

Reputatie 7
Badge +3

@D3nn1s_NL 

20K inwoners is natuurlijk geen basis voor een intercity station 

Reputatie 7
Badge +3

Weesp wordt in 2022 een deel van Amsterdam.

https://weesp.amsterdam.nl

Overigens is het in Nederland totaal irrelevant of een gemeente (of een deel ervan) ooit stadsrechten heeft gekregen. De huidige wetgeving kent alleen gemeentes en geen steden of dorpen.

Reputatie 6

Hoe meer “intercity-stations” er komen op een route, des te minder zal een intercity ook intercity zijn. Ik bedoel, als die intercity alsnog bij elke piespaal moet stoppen, is er weinig intercity aan. In mijn optiek is een intercity een verbinding die de hoofdstations van belangrijke plaatsen op de route met elkaar verbindt, en dat was ook ooit zo: dan stopte de intercity uit Amsterdam alleen in Haarlem, Leiden, Den Haag HS, Rotterdam CS enz. Maar zodra die intercity ook op talloze tussengelegen kleinere stations gaat stoppen, om welke reden dan ook, is het toch geen intercity meer, maar eerder een sneltrein/veredelde stoptrein?

Reputatie 7

Maar zodra die intercity ook op talloze tussengelegen kleinere stations gaat stoppen, om welke reden dan ook, is het toch geen intercity meer, maar eerder een sneltrein/veredelde stoptrein?

Dat heette vroeger inderdaad een sneltrein. Maar die naam mocht niet meer. 

De IC Vlissingen - Amsterdam is een voorbeeld van een combinatie stoptrein en een sneltrein. Een bijzonder geval. En uiterst traag. Het verhaal van het moeten stoppen op alle de stations in Zeeland is al vaak besproken hier, maar waarom moet die IC in vredesnaam ook nog stoppen in Delft, Den Haag Laan van NOI en Heemstede - Aerdenhout ? Die stations hebben al zoveel verbindingen. 

Reputatie 6

Maar zodra die intercity ook op talloze tussengelegen kleinere stations gaat stoppen, om welke reden dan ook, is het toch geen intercity meer, maar eerder een sneltrein/veredelde stoptrein?

De IC Vlissingen - Amsterdam is een voorbeeld van een combinatie stoptrein en een sneltrein. Een bijzonder geval. En uiterst traag. Het verhaal van het moeten stoppen op alle de stations in Zeeland is al vaak besproken hier, maar waarom moet die IC in vredesnaam ook nog stoppen in Delft, Den Haag Laan van NOI en Heemstede - Aerdenhout ? Die stations hebben al zoveel verbindingen. 

Waar het om gaat is: als we van elk klein(er) station een intercitystation gaan maken, wordt het concept “intercity” natuurlijk uitgehold, want dan wordt het gewoon een stoptrein. Een intercity is voor mij een snelle verbinding tussen de hoofdstations van grote plaatsen, niet een trein die ook nog op talloze tussengelegen stations stopt.

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKH

Stel dat je intercity's bijv. alleen nog maar laat stoppen in plaatsen met > 100K inwoners dan zijn veel intercityverbinding niet meer te handhaven of moeten in frequentie gehalveerd worden. Op Zwolle-Leeuwarden, Zwolle-Arnhem, Apeldoorn-Enschede of Eindhoven-Maastricht houdt je dan bijv. geen enkel tussenstation meer over. Op de Zeeuwse lijn of benoorden Amsterdam rijdt er dan vrijwel helemaal niets meer.

Met andere woorden het is bij intercity's balanceren tussen snelheid en frequenties. Nederlanders wonen heel erg versnipperd in provinciestadjes en in dorpen. Echt wat grotere steden zijn er maar een paar. 

Reputatie 7
Badge +3

Vrijwel niemand snapte het verschil tussen sneltreinen en intercity's. 

Reputatie 7

Tja,nu snapt vrijwel niemand waarom een Intercity stopt in dorpen als Arnemuiden, Dieren, Wijhe en Meppel. Het is het ene vraagteken inruilen voor het andere.

Vrijwel iedereen denkt bij het woord intercity aan snelle non-stop verbindingen tussen Nederlandse “city’s”. 

Misschien kan je de verbindingen beter gewoon lijnnummers geven en de namen achterwege laten. Of het woord intercity schrappen en alleen nog spreken van stoptrein en sneltrein.

Reputatie 7
Badge +3

Vrijwel iedereen denkt bij het woord intercity aan snelle non-stop verbindingen tussen Nederlandse “city’s”. 

Misschien kan je de verbindingen beter gewoon lijnnummers geven en de namen achterwege laten. Of het woord intercity schrappen en alleen nog spreken van stoptrein en sneltrein.

De namen intercity en sprinter slaan inderdaad nergens op. Nederland kent op een enkele uitzondering na sowieso uitsluitend "villages" and "towns". Daarnaast suggereert de term "sprinter" geen stoptrein maar juist een soort sneltrein. Maar ja, die commerciële figuren willen ook wat. 

Reputatie 6

@PeterJKH

Stel dat je intercity's bijv. alleen nog maar laat stoppen in plaatsen met > 100K inwoners dan zijn veel intercityverbinding niet meer te handhaven of moeten in frequentie gehalveerd worden. Op Zwolle-Leeuwarden, Zwolle-Arnhem, Apeldoorn-Enschede of Eindhoven-Maastricht houdt je dan bijv. geen enkel tussenstation meer over. Op de Zeeuwse lijn of benoorden Amsterdam rijdt er dan vrijwel helemaal niets meer.

Met andere woorden het is bij intercity's balanceren tussen snelheid en frequenties. Nederlanders wonen heel erg versnipperd in provinciestadjes en in dorpen. Echt wat grotere steden zijn er maar een paar. 

Je hoeft het niet naar aantal inwoners uit te meten, pak de hoofdstations van de grote(re) plaatsen op de rit en je bent al een heel eind. Van een Intercity van Breda naar Venlo zou ik het bijvoorbeeld logisch vinden als die stopt in Tilburg, Eindhoven en Helmond, maar niet dat die ook nog stopt in Deurne, Horst-Sevenum en Blerick. Je snapt wat ik bedoel, neem ik aan.

Van een Intercity van Rotterdam naar Amsterdam zou ik een stop in Den Haag, Leiden en Haarlem heel logisch vinden, maar niet als die ook nog stopt in Vlaardingen of Rijswijk of Laan van NOI.

Duidelijk?

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKH

Je hoeft het niet naar aantal inwoners uit te meten, pak de hoofdstations van de grote(re) plaatsen op de rit en je bent al een heel eind. Van een Intercity van Breda naar Venlo zou ik het bijvoorbeeld logisch vinden als die stopt in Tilburg, Eindhoven en Helmond, maar niet dat die ook nog stopt in Deurne, Horst-Sevenum en Blerick. Je snapt wat ik bedoel, neem ik aan.

Van een Intercity van Rotterdam naar Amsterdam zou ik een stop in Den Haag, Leiden en Haarlem heel logisch vinden, maar niet als die ook nog stopt in Vlaardingen of Rijswijk of Laan van NOI.

Duidelijk?

Nee, want voor een non-stop trein van Helmond naar Venlo heb je buiten de spits hooguit 40-50 reizigers per uur. Zo'n non-stop trein is dus financieel niet in stand te houden. Daarnaast moet je dan ook nog extra sprinters laten rijden voor de weggevallen stations. 

Hetzelfde voor de trein van Rotterdam en Amsterdam die bijna nergens stopt. Die kun je dan nog hooguit twee in plaats van vier keer per uur laten rijden, dat zullen de reizigers ook niet waarderen. . 

Reageer