beantwoord

Van station Weesp een intercity station maken

  • 23 December 2020
  • 53 reacties
  • 1447 Bekeken

Geachte NS,

 

Ik vraag mij heel erg af waarom op Weesp geen intercity treinen meer rijden. Vroeger was dit wel het geval en nu is dit alleen zo wanneer er werkzaamheden zijn. 

Weesp is per definitie een van de, als niet, belangrijkste overstapstations omdat tussen het gooi en Almere enerzijds en Schiphol en Amsterdam anderzijds veel reizers moeten overstappen. De intercity treinen rijden nu langs weesp.

Er stappen veel mensen in en uit, het is een knooppunt, genoeg perrons en een perfect locatie voor intercities aangezien mensen tussen aan de ene kant vaak Duivendrecht of Amsterdam Zuid tot almere centrum of Hilversum niet wordt gestopt. Weesp ligt hier tussen in en zou het makkelijker maken voor mensen tussen deze stations, maar ook geeft het betere verbindingen zoals je kan zien wanneer er aan het spoor wordt gewerkt.

Ik zou graag een aanvraag hierover indienen maar weet eerlijk gezegd niet goed waar ik dit kan doen.

icon

Beste antwoord door iMark 23 December 2020, 18:00

Bekijk origineel

53 reacties

Reputatie 6

Over een aantal jaren komt er een rechtstreekse trein Eindhoven-Düsseldorf-Hamm.

Al gaan we behoorlijk off topic :thinking:

Over een aantal jaren al? Tjee. En is dat dan het reeds rijdende boemeltje Venlo-Hamm dat verlengd wordt naar Eindhoven, of mogen we een heuse sneltrein of zelfs intercity verwachten?

Reputatie 6

Over een aantal jaren komt er een rechtstreekse trein Eindhoven-Düsseldorf-Hamm.

Al gaan we behoorlijk off topic :thinking:

Reputatie 6

Het spoor wil toch zo graag een alternatief zijn voor luchtvaart en/of auto? Waarom dan zo'n beroerde verbinding met Duitsland via Eindhoven, terwijl daar nog niet zo lang geleden gewoon een internationale trein reed?

Zo wordt het spoor inderdaad nooit een grotere concurrent voor auto en luchtvaart. Ik zou ook graag veel betere internationale verbindingen zien, ik zou ze beslist gebruiken. Maar het schijnt zo te zijn dat de kosten enorm zijn en vraag naar snel en praktisch internationaal vervoer via Eindhoven minimaal en dus niet rendabel te krijgen. Er schijnen vanuit Den Haag - Rotterdam - Eindhoven maar zeer weinig mensen richting Düsseldorf en Keulen te willen, en de mensen uit de Randstad die willen gaan al via Arnhem of nemen de auto want dat is veel praktischer en sneller.

Eindhoven is tegenwoordig één van de belangrijkste bedrijfsregio's van Nederland, zo niet dé belangrijkste op bepaalde terreinen. Dus kan me niet voorstellen dat een directe verbinding met Keulen en/of Düsseldorf vanuit Eindhoven niet rendabel zou kunnen zijn.

Reputatie 7

Het spoor wil toch zo graag een alternatief zijn voor luchtvaart en/of auto? Waarom dan zo'n beroerde verbinding met Duitsland via Eindhoven, terwijl daar nog niet zo lang geleden gewoon een internationale trein reed?

Zo wordt het spoor inderdaad nooit een grotere concurrent voor auto en luchtvaart. Ik zou ook graag veel betere internationale verbindingen zien, ik zou ze beslist gebruiken. Maar het schijnt zo te zijn dat de kosten enorm zijn en vraag naar snel en praktisch internationaal vervoer via Eindhoven minimaal en dus niet rendabel te krijgen. Er schijnen vanuit Den Haag - Rotterdam - Eindhoven maar zeer weinig mensen richting Düsseldorf en Keulen te willen, en de mensen uit de Randstad die willen gaan al via Arnhem of nemen de auto want dat is veel praktischer en sneller.

Reputatie 6

Op een intercity-station zouden alle intercity’s moeten stoppen.

Dieren is zo’n station, maar stations zoals Woerden, Driebergen-Zeist, Amsterdam Bijlmer, Amstel en Duivendrecht niet, ook al zijn Bijlmer en Duivendrecht toch wel overstapstations.

Veenendaal-De Klomp is ook geen intercity station, ook al stoppen er alleen maar intercity’s (er rijden geen sprinters). Dat is dus ook het geval voor bijv. Horst-Sevenum en de stations tussen Alkmaar en Den Helder.

In Zeeland (Vlissingen - Roosendaal) komt er wel een sprinter, naast de snelle (echte) intercity en de intercity die tussen Roosendaal en Vlissingen overal stopt.

Benaming kan misschien duidelijker, dus ‘stopt na Deurne op alle stations' voor de trein naar Venlo), of ‘stopt na Alkmaar op alle stations’ voor de trein naar Den Helder. Of je moet er IC Alkmaar van maken, en dan ‘als stoptrein door naar Schagen/Den Helder’

Maar een IC Deurne ‘en dan als stoptrein verder naar Venlo’ staat zo raar… :sweat_smile:

Dat komt ook doordat NS verplicht is om doordeweeks tot 20.00 uur alle stations minimaal twee keer per uur te bedienen. Vroeger had je éénmaal per uur een intercity tussen Eindhoven en Venlo die onderweg alleen stopte in Helmond, maar toen hadden Horst-Sevenum en Blerick één trein per uur. En drie treinen per uur tussen Eindhoven en Venlo is teveel van het goede.

Maar je moet verder denken. Vroeger was het de internationale trein naar Keulen/Bonn vanuit Den Haag die doordenderde over het spoor via Helmond en Venlo. Ofwel: een directe internationale verbinding. Als je NU via Venlo naar Duitsland wilt, moet je dus met een boemel van Helmond naar Venlo, daar overstappen op een boemel naar Viersen/Mönchen-Gladbach, die op elk dorpsstation stopt (Kaldenkirchen, Breyell, Boisheim, Dülken, enz.). en ben je eindeloos onderweg. Het spoor wil toch zo graag een alternatief zijn voor luchtvaart en/of auto? Waarom dan zo'n beroerde verbinding met Duitsland via Eindhoven, terwijl daar nog niet zo lang geleden gewoon een internationale trein reed?

Reputatie 7
Badge +3

Dan krijg je vermoedelijk capaciteitsproblemen in Breda met de keringen. 

Een hoop dingen in bij de spoorwegen zijn historisch gegroeid om capapaciteitsbeperkingen te omzeilen. Roosendaal heeft van oudsher voldoende capaciteit om de 3600-serie uit Zwolle te kunnen keren.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Dus louter een kwestie van te weinig spoor en perron. Zutphen is voor een knooppunt inderdaad erg beperkt qua ruimte. Nooit aan gedacht dit uit te breiden, of…. te kostbaar?

Voor Brabant kan je de intercity vanuit Zwolle ook tot Breda laten gaan. En overstappen in een Sprinter naar Vlissingen. Voor het traject tussen Breda en Vlissingen maakt het geen verschil of je in een Sprinter of een Intercity reist, beide treinen stoppen toch overal op dat traject. Voordeel is dat Breda dan een rechtstreekse verbinding met Bergen op Zoom en Zeeland heeft. Of is dit ook onmogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Ook in Etten-Leur stopt alleen 2x per uur een intercity terwijl bijv. in Dieren (4x zo klein als Etten-Leur) 2x per uur een intercity en 2x een sprinter per uur stoppen. Als sinds vele decennia zelfs. 

En waarom is er geen echte Brabantse stedenrij-provinciesprinter Eindhoven- Roosendaal (en evt. verder naar Bergen op Zoom en Vlissingen)? Komt dat doordat Tilburg - Breda maar tweesporig is? 

Er zijn veel te weinig reizigers tussen Breda en Roosendaal om daar vier treinen per uur te laten rijden.

Dieren is een compromis om daar voldoende treinen te hebben te meer daar de sprinter een deel van de week maar om het uur rijdt. Verder heeft versnellen daar weinig zin omdat je dan te vroeg in Zutphen bent voor de beperkte perronruimte daar.

Reputatie 7

Het non-stop rijden tussen Zutphen en Arnhem zou er toe kunnen leiden, dat de Intercity voorbij Dieren achter de sprinter aan moet boemelen. De stop in Dieren zou daardoor geen noemenswaardige langere reistijd opleveren. Dieren ken ik verder niet: misschien is het regionaal centrum waar ook bussen stoppen naar plaatsen in de omgeving die aansluiting bieden op de intercity.

 

Het zal inderdaad wel te maken hebben met de beperkingen in infrastructuur (lees: veel te weinig spoor in relatie tot het frequente treinverkeer). Maar ook met historische redenen (Gazelle.o.a). Vroeger zal het een knooppunt zijn geweest. Dieren is een leuk dorpje aan de IJssel en de Veluwezoom. Het heeft een opvallend groot stationsgebouw voor zo'n dorpje. Er rijden weinig bussen, die ook nog eens slecht aansluiten. In de zomermaanden rijdt er een toeristische stoomtrein over een oud spoorlijntje naar Apeldoorn via Eerbeek. Heel vroeger heette het station Dieren- Doesburg volgens mij.

Reputatie 5

Op een intercity-station zouden alle intercity’s moeten stoppen.

Dieren is zo’n station, maar stations zoals Woerden, Driebergen-Zeist, Amsterdam Bijlmer, Amstel en Duivendrecht niet, ook al zijn Bijlmer en Duivendrecht toch wel overstapstations.

Veenendaal-De Klomp is ook geen intercity station, ook al stoppen er alleen maar intercity’s (er rijden geen sprinters). Dat is dus ook het geval voor bijv. Horst-Sevenum en de stations tussen Alkmaar en Den Helder.

In Zeeland (Vlissingen - Roosendaal) komt er wel een sprinter, naast de snelle (echte) intercity en de intercity die tussen Roosendaal en Vlissingen overal stopt.

Benaming kan misschien duidelijker, dus ‘stopt na Deurne op alle stations' voor de trein naar Venlo), of ‘stopt na Alkmaar op alle stations’ voor de trein naar Den Helder. Of je moet er IC Alkmaar van maken, en dan ‘als stoptrein door naar Schagen/Den Helder’

Maar een IC Deurne ‘en dan als stoptrein verder naar Venlo’ staat zo raar… :sweat_smile:

Dat komt ook doordat NS verplicht is om doordeweeks tot 20.00 uur alle stations minimaal twee keer per uur te bedienen. Vroeger had je éénmaal per uur een intercity tussen Eindhoven en Venlo die onderweg alleen stopte in Helmond, maar toen hadden Horst-Sevenum en Blerick één trein per uur. En drie treinen per uur tussen Eindhoven en Venlo is teveel van het goede.

Reputatie 7
Badge +4

Los van het feit dat "zich irriteren" geen Nederlands is (maar dat terzijde) 

 

Ik erger me ook wel eens aan mensen die ‘zich irriteren’. :grinning:

Reputatie 6

De keuze om bijvoorbeeld de Intercity ook in Dieren te laten stoppen, kan ook te maken met beperkingen in de infrastructuur. Het non-stop rijden tussen Zutphen en Arnhem zou er toe kunnen leiden, dat de Intercity voorbij Dieren achter de sprinter aan moet boemelen. De stop in Dieren zou daardoor geen noemenswaardige langere reistijd opleveren. Dieren ken ik verder niet: misschien is het regionaal centrum waar ook bussen stoppen naar plaatsen in de omgeving die aansluiting bieden op de intercity.

Tussen Roosendaal en Breda rijden geen Sprinters. Waarschijnlijk is vier treinen per uur te veel van het goede. Dan is de keuze om de Intercity ook in Etten-Leur te laten stoppen niet zo’n slecht idee. En wellicht heeft dit ook weer te maken met de capaciteit van station Roosendaal. Kerende treinen houden perronsporen bezet.

Hoorn - Enkhuizen,  Leiden - Woerden en Schagen - Den Helder zijn grotendeels enkelsporig en daardoor moet op sommige stations gewacht worden om de tegenligger te kruisen.

 

Reputatie 6

Bijzondere situaties allemaal. De gemiddelde reiziger zal het niet interesseren, maar ik heb het altijd raar gevonden dat er een intercity stopt in Olst en Wijhe. Die trein rijdt daar ook zo langzaam, bij “intercity” denk ik naast een verbinding tussen grotere plaatsen/steden óók aan snelheid. Ik begrijp dat de Olst/Wijhe situatie te maken heeft met het enkelspoor.

Dan de intercity Eindhoven - Dordrecht een paar maal per werkdag, wat een slome boemel is dat. Je kan net zo goed de sprinter nemen. 

Veenendaal-de Klomp heeft alleen intercity's, waarom rijdt er geen sprinter tussen Utrecht en Arnhem? Er rijdt immers ook een sprinter tussen Utrecht en Den Bosch, je zou denken dat het heel logisch is dat er ook eentje rijdt van Utrecht naar Arnhem. 

Ook in Etten-Leur stopt alleen 2x per uur een intercity terwijl bijv. in Dieren (4x zo klein als Etten-Leur) 2x per uur een intercity en 2x een sprinter per uur stoppen. Als sinds vele decennia zelfs. 

En waarom is er geen echte Brabantse stedenrij-provinciesprinter Eindhoven- Roosendaal (en evt. verder naar Bergen op Zoom en Vlissingen)? Komt dat doordat Tilburg - Breda maar tweesporig is? 

 

 

Zat gisteren naast 2 conducteur in de trein. gesprek ging over het boemeltje Haarlem-Hoorn. Vroeg mij af waarom Santpoort 2 stations had. Antwoord: wordt betaald door de gemeente. Ik neem dan ook zomaar aan dat dat in Dieren ook het geval is. (misschien betaald daar Gazelle wel) 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen voorbeeld verder nodig aangezien het hier simpelweg ging over de vraag of Weesp geen IC station moest worden en niet over andere dingen waar PeterJKH zich aan irriteert.

Ik irriteer me nergens aan. Soms vraag ik me dingen af. Zoals waarom een trein die op elk tussengelegen station stopt, zelfs in de kleinste plaatsen, intercity wordt genoemd.

Los van het feit dat "zich irriteren" geen Nederlands is (maar dat terzijde) lijken de onlogische namen me voor Nederlanders (die er aan gewend zijn) geen probleem. Maar buitenlanders worden met deze termen snel op het verkeerde been gezet. 

Reputatie 7

Bijzondere situaties allemaal. De gemiddelde reiziger zal het niet interesseren, maar ik heb het altijd raar gevonden dat er een intercity stopt in Olst en Wijhe. Die trein rijdt daar ook zo langzaam, bij “intercity” denk ik naast een verbinding tussen grotere plaatsen/steden óók aan snelheid. Ik begrijp dat de Olst/Wijhe situatie te maken heeft met het enkelspoor.

Dan de intercity Eindhoven - Dordrecht een paar maal per werkdag, wat een slome boemel is dat. Je kan net zo goed de sprinter nemen. 

Veenendaal-de Klomp heeft alleen intercity's, waarom rijdt er geen sprinter tussen Utrecht en Arnhem? Er rijdt immers ook een sprinter tussen Utrecht en Den Bosch, je zou denken dat het heel logisch is dat er ook eentje rijdt van Utrecht naar Arnhem. 

Ook in Etten-Leur stopt alleen 2x per uur een intercity terwijl bijv. in Dieren (4x zo klein als Etten-Leur) 2x per uur een intercity en 2x een sprinter per uur stoppen. Als sinds vele decennia zelfs. 

En waarom is er geen echte Brabantse stedenrij-provinciesprinter Eindhoven- Roosendaal (en evt. verder naar Bergen op Zoom en Vlissingen)? Komt dat doordat Tilburg - Breda maar tweesporig is? 

 

 

Reputatie 7
Badge

Op de gele borden (wie kijkt er nog op) is vrij inzichtelijk wat een ‘echt’ IC station is en waar er evengoed door IC’s gestop wordt, maar wat geen IC station is.

https://www.ns.nl/static/rio/vertrekstaten/rsd2.pdf

Zo zijn bijv. Schiedam C en DH laan van NOI geen IC station, maar er wordt wel door (sommige) IC’s gestopt, wat dan ook in de tabel -extra- wordt genoemd.

Zo werd Amsterdam Lelylaan een paar jaar geleden gedowngraded naar een sprinterstation, terwijl het officieel al jaren geen IC station meer was.

Badge +3

Op een intercity-station zouden alle intercity’s moeten stoppen.

Dieren is zo’n station, maar stations zoals Woerden, Driebergen-Zeist, Amsterdam Bijlmer, Amstel en Duivendrecht niet, ook al zijn Bijlmer en Duivendrecht toch wel overstapstations.

Veenendaal-De Klomp is ook geen intercity station, ook al stoppen er alleen maar intercity’s (er rijden geen sprinters). Dat is dus ook het geval voor bijv. Horst-Sevenum en de stations tussen Alkmaar en Den Helder.

In Zeeland (Vlissingen - Roosendaal) komt er wel een sprinter, naast de snelle (echte) intercity en de intercity die tussen Roosendaal en Vlissingen overal stopt.

Benaming kan misschien duidelijker, dus ‘stopt na Deurne op alle stations' voor de trein naar Venlo), of ‘stopt na Alkmaar op alle stations’ voor de trein naar Den Helder. Of je moet er IC Alkmaar van maken, en dan ‘als stoptrein door naar Schagen/Den Helder’

Maar een IC Deurne ‘en dan als stoptrein verder naar Venlo’ staat zo raar… :sweat_smile:

Reputatie 6

Jezelf ergens aan irriteren bestaat ook niet :joy: Je ergens aan ergeren of storen wel, of iets irriteert je.

Zo, haha nog verder off topic.

Je hebt volkomen gelijk En dan nu weer over het onderwerp. Waarom worden steeds meer kleine stations “intercity-station” genoemd? Want als de intercity alsnog op bijna elk klein station moet stoppen, is het toch geen intercity meer, maar hooguit een sneltrein of in het slechtste geval een stoptrein?

Badge +3

Jezelf ergens aan irriteren bestaat niet :joy: Je ergens aan ergeren of storen wel, of iets irriteert je

Zo, haha nog verder off topic met mij als #taalnazi 

Reputatie 6

Ik heb geen voorbeeld verder nodig aangezien het hier simpelweg ging over de vraag of Weesp geen IC station moest worden en niet over andere dingen waar PeterJKH zich aan irriteert.

Ik irriteer me nergens aan. Soms vraag ik me dingen af. Zoals waarom een trein die op elk tussengelegen station stopt, zelfs in de kleinste plaatsen, intercity wordt genoemd.

Badge

Ik heb geen voorbeeld verder nodig aangezien het hier simpelweg ging over de vraag of Weesp geen IC station moest worden en niet over andere dingen waar PeterJKH zich aan irriteert.

Reputatie 6

Toch knap hoe van van de vraag om een intercity station te maken van Weesp uitkomen bij intercity’s die als sprinter rijden tussen Venlo en Helmond. :rofl:

Toch knap hoe van van de vraag om een intercity station te maken van Weesp uitkomen bij intercity’s die als sprinter rijden tussen Venlo en Helmond. :rofl:

Het was maar een voorbeeld uit mijn eigen omgeving. Als je liever een voorbeeld ziet uit een andere streek van Nederland, wil ik dat best voor je opzoeken.

Badge

Toch knap hoe van van de vraag om een intercity station te maken van Weesp uitkomen bij intercity’s die als sprinter rijden tussen Venlo en Helmond. :rofl:

Reputatie 6

@PeterJKH

Stel dat je intercity's bijv. alleen nog maar laat stoppen in plaatsen met > 100K inwoners dan zijn veel intercityverbinding niet meer te handhaven of moeten in frequentie gehalveerd worden. Op Zwolle-Leeuwarden, Zwolle-Arnhem, Apeldoorn-Enschede of Eindhoven-Maastricht houdt je dan bijv. geen enkel tussenstation meer over. Op de Zeeuwse lijn of benoorden Amsterdam rijdt er dan vrijwel helemaal niets meer.

Met andere woorden het is bij intercity's balanceren tussen snelheid en frequenties. Nederlanders wonen heel erg versnipperd in provinciestadjes en in dorpen. Echt wat grotere steden zijn er maar een paar. 

Je hoeft het niet naar aantal inwoners uit te meten, pak de hoofdstations van de grote(re) plaatsen op de rit en je bent al een heel eind. Van een Intercity van Breda naar Venlo zou ik het bijvoorbeeld logisch vinden als die stopt in Tilburg, Eindhoven en Helmond, maar niet dat die ook nog stopt in Deurne, Horst-Sevenum en Blerick. Je snapt wat ik bedoel, neem ik aan.

Van een Intercity van Rotterdam naar Amsterdam zou ik een stop in Den Haag, Leiden en Haarlem heel logisch vinden, maar niet als die ook nog stopt in Vlaardingen of Rijswijk of Laan van NOI.

Duidelijk?

Nee, want voor een non-stop trein van Helmond naar Venlo heb je buiten de spits hooguit 40-50 reizigers per uur. Zo'n non-stop trein is dus financieel niet in stand te houden. Daarnaast moet je dan ook nog extra sprinters laten rijden voor de weggevallen stations. 

Hetzelfde voor de trein van Rotterdam en Amsterdam die bijna nergens stopt. Die kun je dan nog hooguit twee in plaats van vier keer per uur laten rijden, dat zullen de reizigers ook niet waarderen. . 

Daarom rijden de échte intercity's in het buitenland veelal ook zo weinig. 1x per uur of slechts een paar maal per dag. En soms met verplichte reservering zelfs.

In het drukke Nederland, waar de afstanden tussen plaatsen minimaal zijn, heeft het spoor natuurlijk de functie van een soort metrosysteem, daar passen weinig tot geen echte intercity's in en moet je water bij de wijn doen. 

Met je eens, maar je zou dan bijv. één keer per uur de intercity door kunnen laten rijden zonder al die kleine stationnetjes aan te doen, dus als échte intercity, en de overige laat je dan wél op kleine stationnetjes stoppen, maar die noem je dan ook geen intercity, maar sneltrein of stoptrein.

Reputatie 7

@PeterJKH

Stel dat je intercity's bijv. alleen nog maar laat stoppen in plaatsen met > 100K inwoners dan zijn veel intercityverbinding niet meer te handhaven of moeten in frequentie gehalveerd worden. Op Zwolle-Leeuwarden, Zwolle-Arnhem, Apeldoorn-Enschede of Eindhoven-Maastricht houdt je dan bijv. geen enkel tussenstation meer over. Op de Zeeuwse lijn of benoorden Amsterdam rijdt er dan vrijwel helemaal niets meer.

Met andere woorden het is bij intercity's balanceren tussen snelheid en frequenties. Nederlanders wonen heel erg versnipperd in provinciestadjes en in dorpen. Echt wat grotere steden zijn er maar een paar. 

Je hoeft het niet naar aantal inwoners uit te meten, pak de hoofdstations van de grote(re) plaatsen op de rit en je bent al een heel eind. Van een Intercity van Breda naar Venlo zou ik het bijvoorbeeld logisch vinden als die stopt in Tilburg, Eindhoven en Helmond, maar niet dat die ook nog stopt in Deurne, Horst-Sevenum en Blerick. Je snapt wat ik bedoel, neem ik aan.

Van een Intercity van Rotterdam naar Amsterdam zou ik een stop in Den Haag, Leiden en Haarlem heel logisch vinden, maar niet als die ook nog stopt in Vlaardingen of Rijswijk of Laan van NOI.

Duidelijk?

Nee, want voor een non-stop trein van Helmond naar Venlo heb je buiten de spits hooguit 40-50 reizigers per uur. Zo'n non-stop trein is dus financieel niet in stand te houden. Daarnaast moet je dan ook nog extra sprinters laten rijden voor de weggevallen stations. 

Hetzelfde voor de trein van Rotterdam en Amsterdam die bijna nergens stopt. Die kun je dan nog hooguit twee in plaats van vier keer per uur laten rijden, dat zullen de reizigers ook niet waarderen. . 

Daarom rijden de échte intercity's in het buitenland veelal ook zo weinig. 1x per uur of slechts een paar maal per dag. En soms met verplichte reservering zelfs.

In het drukke Nederland, waar de afstanden tussen plaatsen minimaal zijn, heeft het spoor natuurlijk de functie van een soort metrosysteem, daar passen weinig tot geen echte intercity's in en moet je water bij de wijn doen. 

Reageer