beantwoord

Van station Weesp een intercity station maken

  • 23 December 2020
  • 53 reacties
  • 1447 Bekeken

Geachte NS,

 

Ik vraag mij heel erg af waarom op Weesp geen intercity treinen meer rijden. Vroeger was dit wel het geval en nu is dit alleen zo wanneer er werkzaamheden zijn. 

Weesp is per definitie een van de, als niet, belangrijkste overstapstations omdat tussen het gooi en Almere enerzijds en Schiphol en Amsterdam anderzijds veel reizers moeten overstappen. De intercity treinen rijden nu langs weesp.

Er stappen veel mensen in en uit, het is een knooppunt, genoeg perrons en een perfect locatie voor intercities aangezien mensen tussen aan de ene kant vaak Duivendrecht of Amsterdam Zuid tot almere centrum of Hilversum niet wordt gestopt. Weesp ligt hier tussen in en zou het makkelijker maken voor mensen tussen deze stations, maar ook geeft het betere verbindingen zoals je kan zien wanneer er aan het spoor wordt gewerkt.

Ik zou graag een aanvraag hierover indienen maar weet eerlijk gezegd niet goed waar ik dit kan doen.

icon

Beste antwoord door iMark 23 December 2020, 18:00

Bekijk origineel

53 reacties

Badge +3

Jezelf ergens aan irriteren bestaat niet :joy: Je ergens aan ergeren of storen wel, of iets irriteert je

Zo, haha nog verder off topic met mij als #taalnazi 

Weesp is inderdaad een logische plek voor een intercity-cross-platform-overstap-knoop, zoals nu ook bestaan in Zwolle (Leeuwarden/Groningen-Den Haag/Rotterdam), Amersfoort (Schothorst/Enschede-Schiphol/Den Haag), Leiden (Amsterdam CS,Haarlem/Schiphol-Den Haag/Rotterdam,Dordrecht) en Utrecht (Nijmegen/Eindhoven-Schiphol/Amsterdam). Zo bied je reizigers zo vaak mogelijk zo veel mogelijk verbindingen. 

Reputatie 7
Badge +3

Weesp is nooit een IC-station geweest. Sterker nog, in de tijd voordat de InterCity in Nederland werd ingevoerd (1970) stopten ook de toenmalige sneltreinen nooit in Weesp.

De infrastructuur is juist aangelegd om IC’s niet te laten stoppen.

Badge +3

Voor zover ik gelezen heb zijn er plannen om Weesp tegen 2029 achtsporig te maken. Dan zou je er wellicht intercity’s kunnen laten stoppen (voor zover die sporen een perron hebben).

Zeker zoals het plan er nu ligt om tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal alleen nog (hoogfrequent) sprinters te laten rijden (de intercity’s vanuit Amersfoort gaan dan naar Zuid).

Badge +3

Dieren met pakweg 14.000 inwoners heeft ook een (echt) intercitystation, terwijl Driebergen-Zeist (gemeenten Zeist + Utrechtse Heuvelrug, waar Driebergen onder valt, samen een kleine 100.000 inwoners) dat niet heeft, laat staan Veenendaal De Klomp waar alleen maar intercity’s stoppen (bij gebrek aan een sprinter Utrecht - Arnhem).

Aan het aantal inwoners zal het dus niet liggen, maar als er tegen 2029 een mogelijkheid is om de intercity’s Amersfoort - Amsterdam Zuid (of die vanuit Zwolle via Zuid naar Den Haag) op Weesp te laten stoppen voor een overstap naar Amsterdam Centraal is dat natuurlijk een logische optie.

Duivendrecht heeft ook maar 5.000 inwoners, maar kan je met een intercity heen… Zoetermeer (125.000 inwoners) dan weer niet. En iemand vond dat Harderwijk met nog geen 50.000 inwoners ook maar IC station moest worden… 

https://community.ns.nl/search?q=harderwijk%20intercity voor wat leesvoer, met als klap op de vuurpijl “hey we hebben een Dolfinarium, Walibi, Technasium, McDonald’s én New York Pizza”

Via Google Maps is te zien dat alleen Zwolle, Harderwijk en Amersfoort en Utrecht qua Centraal Spoorweg een New York Pizza hebben. Dit toont dus aan dat Harderwijk echt wel bij de grote steden hoort :stuck_out_tongue_closed_eyes:

 

Juist omdat Weesp een knooppunt is (er komen veel sporen bij elkaar), is het handiger om na het knooppunt een intercity station te hebben, zoals Duivendrecht en Amsterdam Zuid. Daar heb je geen tussensporen en kunnen alle treinen stoppen. Op Weesp staan de stoptreinen tenminste niet in de weg zodra de intercity’s voorbij razen.

Reputatie 7
Badge

Op de gele borden (wie kijkt er nog op) is vrij inzichtelijk wat een ‘echt’ IC station is en waar er evengoed door IC’s gestop wordt, maar wat geen IC station is.

https://www.ns.nl/static/rio/vertrekstaten/rsd2.pdf

Zo zijn bijv. Schiedam C en DH laan van NOI geen IC station, maar er wordt wel door (sommige) IC’s gestopt, wat dan ook in de tabel -extra- wordt genoemd.

Zo werd Amsterdam Lelylaan een paar jaar geleden gedowngraded naar een sprinterstation, terwijl het officieel al jaren geen IC station meer was.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen voorbeeld verder nodig aangezien het hier simpelweg ging over de vraag of Weesp geen IC station moest worden en niet over andere dingen waar PeterJKH zich aan irriteert.

Ik irriteer me nergens aan. Soms vraag ik me dingen af. Zoals waarom een trein die op elk tussengelegen station stopt, zelfs in de kleinste plaatsen, intercity wordt genoemd.

Los van het feit dat "zich irriteren" geen Nederlands is (maar dat terzijde) lijken de onlogische namen me voor Nederlanders (die er aan gewend zijn) geen probleem. Maar buitenlanders worden met deze termen snel op het verkeerde been gezet. 

Reputatie 6

@PeterJKH

Stel dat je intercity's bijv. alleen nog maar laat stoppen in plaatsen met > 100K inwoners dan zijn veel intercityverbinding niet meer te handhaven of moeten in frequentie gehalveerd worden. Op Zwolle-Leeuwarden, Zwolle-Arnhem, Apeldoorn-Enschede of Eindhoven-Maastricht houdt je dan bijv. geen enkel tussenstation meer over. Op de Zeeuwse lijn of benoorden Amsterdam rijdt er dan vrijwel helemaal niets meer.

Met andere woorden het is bij intercity's balanceren tussen snelheid en frequenties. Nederlanders wonen heel erg versnipperd in provinciestadjes en in dorpen. Echt wat grotere steden zijn er maar een paar. 

Je hoeft het niet naar aantal inwoners uit te meten, pak de hoofdstations van de grote(re) plaatsen op de rit en je bent al een heel eind. Van een Intercity van Breda naar Venlo zou ik het bijvoorbeeld logisch vinden als die stopt in Tilburg, Eindhoven en Helmond, maar niet dat die ook nog stopt in Deurne, Horst-Sevenum en Blerick. Je snapt wat ik bedoel, neem ik aan.

Van een Intercity van Rotterdam naar Amsterdam zou ik een stop in Den Haag, Leiden en Haarlem heel logisch vinden, maar niet als die ook nog stopt in Vlaardingen of Rijswijk of Laan van NOI.

Duidelijk?

Nee, want voor een non-stop trein van Helmond naar Venlo heb je buiten de spits hooguit 40-50 reizigers per uur. Zo'n non-stop trein is dus financieel niet in stand te houden. Daarnaast moet je dan ook nog extra sprinters laten rijden voor de weggevallen stations. 

Hetzelfde voor de trein van Rotterdam en Amsterdam die bijna nergens stopt. Die kun je dan nog hooguit twee in plaats van vier keer per uur laten rijden, dat zullen de reizigers ook niet waarderen. . 

Daarom rijden de échte intercity's in het buitenland veelal ook zo weinig. 1x per uur of slechts een paar maal per dag. En soms met verplichte reservering zelfs.

In het drukke Nederland, waar de afstanden tussen plaatsen minimaal zijn, heeft het spoor natuurlijk de functie van een soort metrosysteem, daar passen weinig tot geen echte intercity's in en moet je water bij de wijn doen. 

Met je eens, maar je zou dan bijv. één keer per uur de intercity door kunnen laten rijden zonder al die kleine stationnetjes aan te doen, dus als échte intercity, en de overige laat je dan wél op kleine stationnetjes stoppen, maar die noem je dan ook geen intercity, maar sneltrein of stoptrein.

Reputatie 7
Badge +3

@D3nn1s_NL 

20K inwoners is natuurlijk geen basis voor een intercity station 

Reputatie 7

Het spoor wil toch zo graag een alternatief zijn voor luchtvaart en/of auto? Waarom dan zo'n beroerde verbinding met Duitsland via Eindhoven, terwijl daar nog niet zo lang geleden gewoon een internationale trein reed?

Zo wordt het spoor inderdaad nooit een grotere concurrent voor auto en luchtvaart. Ik zou ook graag veel betere internationale verbindingen zien, ik zou ze beslist gebruiken. Maar het schijnt zo te zijn dat de kosten enorm zijn en vraag naar snel en praktisch internationaal vervoer via Eindhoven minimaal en dus niet rendabel te krijgen. Er schijnen vanuit Den Haag - Rotterdam - Eindhoven maar zeer weinig mensen richting Düsseldorf en Keulen te willen, en de mensen uit de Randstad die willen gaan al via Arnhem of nemen de auto want dat is veel praktischer en sneller.

Reputatie 4

 

@Robert B Het plan om Weesp achtsporig te maken is in koelkast beland.

Juist daarom zou je het doen! Met een 10-min dienst Almere-Schiphol-Rotterdam en een 10-min dienst A'foort - A'dam CS met als cross-over station Weesp.

Reputatie 6

Het spoor wil toch zo graag een alternatief zijn voor luchtvaart en/of auto? Waarom dan zo'n beroerde verbinding met Duitsland via Eindhoven, terwijl daar nog niet zo lang geleden gewoon een internationale trein reed?

Zo wordt het spoor inderdaad nooit een grotere concurrent voor auto en luchtvaart. Ik zou ook graag veel betere internationale verbindingen zien, ik zou ze beslist gebruiken. Maar het schijnt zo te zijn dat de kosten enorm zijn en vraag naar snel en praktisch internationaal vervoer via Eindhoven minimaal en dus niet rendabel te krijgen. Er schijnen vanuit Den Haag - Rotterdam - Eindhoven maar zeer weinig mensen richting Düsseldorf en Keulen te willen, en de mensen uit de Randstad die willen gaan al via Arnhem of nemen de auto want dat is veel praktischer en sneller.

Eindhoven is tegenwoordig één van de belangrijkste bedrijfsregio's van Nederland, zo niet dé belangrijkste op bepaalde terreinen. Dus kan me niet voorstellen dat een directe verbinding met Keulen en/of Düsseldorf vanuit Eindhoven niet rendabel zou kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Juist niet. Er is dan onvoldoende perroncapaciteit.

Reputatie 7
Badge +3

Weesp wordt in 2022 een deel van Amsterdam.

https://weesp.amsterdam.nl

Overigens is het in Nederland totaal irrelevant of een gemeente (of een deel ervan) ooit stadsrechten heeft gekregen. De huidige wetgeving kent alleen gemeentes en geen steden of dorpen.

Reputatie 6

Over een aantal jaren komt er een rechtstreekse trein Eindhoven-Düsseldorf-Hamm.

Al gaan we behoorlijk off topic :thinking:

Reputatie 6

Hoe meer “intercity-stations” er komen op een route, des te minder zal een intercity ook intercity zijn. Ik bedoel, als die intercity alsnog bij elke piespaal moet stoppen, is er weinig intercity aan. In mijn optiek is een intercity een verbinding die de hoofdstations van belangrijke plaatsen op de route met elkaar verbindt, en dat was ook ooit zo: dan stopte de intercity uit Amsterdam alleen in Haarlem, Leiden, Den Haag HS, Rotterdam CS enz. Maar zodra die intercity ook op talloze tussengelegen kleinere stations gaat stoppen, om welke reden dan ook, is het toch geen intercity meer, maar eerder een sneltrein/veredelde stoptrein?

Reputatie 7

Maar zodra die intercity ook op talloze tussengelegen kleinere stations gaat stoppen, om welke reden dan ook, is het toch geen intercity meer, maar eerder een sneltrein/veredelde stoptrein?

Dat heette vroeger inderdaad een sneltrein. Maar die naam mocht niet meer. 

De IC Vlissingen - Amsterdam is een voorbeeld van een combinatie stoptrein en een sneltrein. Een bijzonder geval. En uiterst traag. Het verhaal van het moeten stoppen op alle de stations in Zeeland is al vaak besproken hier, maar waarom moet die IC in vredesnaam ook nog stoppen in Delft, Den Haag Laan van NOI en Heemstede - Aerdenhout ? Die stations hebben al zoveel verbindingen. 

Reputatie 6

Dan zul je het station moeten uitbreiden. Gaat niet gebeuren dus.

Reputatie 6

Over een aantal jaren komt er een rechtstreekse trein Eindhoven-Düsseldorf-Hamm.

Al gaan we behoorlijk off topic :thinking:

Over een aantal jaren al? Tjee. En is dat dan het reeds rijdende boemeltje Venlo-Hamm dat verlengd wordt naar Eindhoven, of mogen we een heuse sneltrein of zelfs intercity verwachten?

Reputatie 6

Maar zodra die intercity ook op talloze tussengelegen kleinere stations gaat stoppen, om welke reden dan ook, is het toch geen intercity meer, maar eerder een sneltrein/veredelde stoptrein?

Dat heette vroeger inderdaad een sneltrein. Maar die naam mocht niet meer. 

De IC Vlissingen - Amsterdam is een voorbeeld van een combinatie stoptrein en een sneltrein. Een bijzonder geval. En uiterst traag. Het verhaal van het moeten stoppen op alle de stations in Zeeland is al vaak besproken hier, maar waarom moet die IC in vredesnaam ook nog stoppen in Delft, Den Haag Laan van NOI en Heemstede - Aerdenhout ? Die stations hebben al zoveel verbindingen. 

Waar het om gaat is: als we van elk klein(er) station een intercitystation gaan maken, wordt het concept “intercity” natuurlijk uitgehold, want dan wordt het gewoon een stoptrein. Een intercity is voor mij een snelle verbinding tussen de hoofdstations van grote plaatsen, niet een trein die ook nog op talloze tussengelegen stations stopt.

Reputatie 5

Weesp is nooit intercitystation geweest. Er hebben zelfs jaren lang geen intercity's gestopt in Hilversum, die reden toen vanuit Amersfoort in één keer door naar Amsterdam Centraal.

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKH

Stel dat je intercity's bijv. alleen nog maar laat stoppen in plaatsen met > 100K inwoners dan zijn veel intercityverbinding niet meer te handhaven of moeten in frequentie gehalveerd worden. Op Zwolle-Leeuwarden, Zwolle-Arnhem, Apeldoorn-Enschede of Eindhoven-Maastricht houdt je dan bijv. geen enkel tussenstation meer over. Op de Zeeuwse lijn of benoorden Amsterdam rijdt er dan vrijwel helemaal niets meer.

Met andere woorden het is bij intercity's balanceren tussen snelheid en frequenties. Nederlanders wonen heel erg versnipperd in provinciestadjes en in dorpen. Echt wat grotere steden zijn er maar een paar. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar zodra die intercity ook op talloze tussengelegen kleinere stations gaat stoppen, om welke reden dan ook, is het toch geen intercity meer, maar eerder een sneltrein/veredelde stoptrein?

Dat heette vroeger inderdaad een sneltrein. Maar die naam mocht niet meer. 

Vrijwel niemand snapte het verschil tussen sneltreinen en intercity's. 

Reputatie 7

Maar zodra die intercity ook op talloze tussengelegen kleinere stations gaat stoppen, om welke reden dan ook, is het toch geen intercity meer, maar eerder een sneltrein/veredelde stoptrein?

Dat heette vroeger inderdaad een sneltrein. Maar die naam mocht niet meer. 

Vrijwel niemand snapte het verschil tussen sneltreinen en intercity's. 

Tja,nu snapt vrijwel niemand waarom een Intercity stopt in dorpen als Arnemuiden, Dieren, Wijhe en Meppel. Het is het ene vraagteken inruilen voor het andere.

Vrijwel iedereen denkt bij het woord intercity aan snelle non-stop verbindingen tussen Nederlandse “city’s”. 

Misschien kan je de verbindingen beter gewoon lijnnummers geven en de namen achterwege laten. Of het woord intercity schrappen en alleen nog spreken van stoptrein en sneltrein.

 

Reageer