beantwoord

Vanuit buiten land kaarteje kopen

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Hallo ik zit momenteel in Sapnje en Reis aanstaande dinsdag weer van Schiphol naar Emmen maar heb geen vervoersbewijs.
Ik kan niet online kopen omdat ik dat kaarteje niet kan printer, wat is de beste optie?
icon

Beste antwoord door Tochjo 28 juni 2015, 20:06

Op station Schiphol kunt u een los kaartje kopen. U kunt betalen met creditcard (VISA en MasterCard).
Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3
Op station Schiphol kunt u een los kaartje kopen. U kunt betalen met creditcard (VISA en MasterCard).
Buenas noches, je kan op schiphol via de kaartjesautomaat een ov chipkaart kopen of een enkele reis. Ook zijn er op Schiphol NS loketten. Je kan met contant geld, pin, creditcard betalen. Als je met de kaartjesautomaat doet dan accepteert de meeste kaartjesautomaat pin of creditcard waarvan enkele ook met muntgeld. Heb je papiergeld, dan kun je beter bij het NS loket terecht. Ik kom vaak op Schiphol. Veel suc6! 🙂

Dank voor us bericht!
Let er wel op dat als je een los kaartje bij loket of automaat koopt, dit €1 extra kost vanwege de kosten van het wegwerp chipkaartje, dus waar mogelijk zal het handiger zijn om met een OV chipkaart te reizen (mits deze vaker voor openbaar vervoer gebruikt wordt), of een e-ticket te kopen en printen.
Wellicht dat je bij het hotel of dergelijks waar je verblijft in Spanje bij de receptie/eigenaar kan vragen of zij een printer hebben waarop je iets zou kunnen printen.
Let er wel op dat als je een los kaartje bij loket of automaat koopt, dit €1 extra kost vanwege de kosten van het wegwerp chipkaartjeom het reizen zonder ov-chipkaart zo duur en onaantrekkelijk mogelijk te maken.

Ik ben zo vrij geweest om je reactie te corrigeren.
Nee, zo'n kaartje met een chip erin is gewoon relatief duur om te produceren, als je echter van te voren je e-ticket koopt en deze zelf print betaal je de normale prijs. Bovendien: waarom zou de NS het reizen 'onaantrekkelijk' willen maken, want dan krijgen ze minder reizigers dus minder omzet.
Zo'n chip kost tegenwoordig geen drol meer. Om die reden hoef je ook geen boete van 1 euro te betalen wanneer je bijvoorbeeld een railrunner of dagkaart fiets op een eenmalige chipkaart wil kopen.
Bij een e-ticket betaal je inderdaad de normale prijs, maar ook daarvoor geldt dat je (als je niet tot de happy few met een oud abonnement behoort) uitsluitend tickets tegen vol tarief mag kopen.

Ik stelde overigens niet dat de NS het reizen onaantrekkelijk wilde maken (al doet men dat wel), ik stelde dat men wil dat iedereen de ov-chipkaart gaat gebruiken. Daarom worden de alternatieven (eenmalige chipkaart en e-ticket) zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt.
Nee, zo'n kaartje met een chip erin is gewoon relatief duur om te produceren
Dat is zeker niet meer dan een dubbeltje. NS heeft het afschaffen van het papieren kaartje aangegrepen om de logistiek achter de losse vervoerbewijzen (het bijvullen van de kaartautomaten), die voorheen gewoon uit de normale prijs van de vervoerbewijzen werd betaald, nogmaals via een toeslag van 1 euro aan de reiziger door te berekenen. De prijsstijgingen van de ritprijzen worden door de politiek gemaximeerd, dus om toch te kunnen doen wat monopolisten volgens basale economische logica nu eenmaal doen, grijpen ze alle mogelijkheden aan om toch meer geld uit de zak van de reiziger te kloppen. Andere voorbeelden daarvan zijn het verslechteren van de voorwaarden van zo ongeveer het hele assortiment aan abonnementen (veel minder waar voor nauwelijks minder of zelfs meer geld), het afschaffen van de (weekend-)retours, het opsplitsen van reizen door poortjes te plaatsen in de looproute van overstappers en het afschaffen van de papieren keuzedagen, om ze vervolgens tegen een veel hogere prijs weer in te voeren.
Reputatie 1
Badge
IN vele Franse steden die zijn overgestapt op chipkaartjes kosten die 30 ct extra, in Lisboa. ook bij de CP=Portugese NS, is het 50 ct., EN al die kaartjes kan je OOK nog meermalen gebruiken-maar enkel voor precies hetzelfde soort kaartje als de eerste gekocht. Van A_>B mag net zo goed dan van B_>A, dat zien ze wel aan insjekstation. NL met NS is gewoon de aller, allerduurste geldaftroggelaar met 1 eur extra.
NL met NS is gewoon de aller, allerduurste geldaftroggelaar met 1 eur extra.
Ik ken nog wel een EU-land waar het verschil tussen mensen die met een chipkaart met het openbaar reizen en de prijs die toeristen betalen groter is. En dat is Malta. Daar voeren ze morgen hun eigen chipkaart voor het openbaar vervoer in. Alleen mensen die in Malta wonen, kunnen redelijkerwijs zo'n gepersonaliseerde kaart bemachtigen. Tarieven voor toeristen (die losse kaartjes moeten kopen, die EUR 1,25 duurder zijn per rit) zijn ongeveer drie- tot viermaal zo hoog als de prijs die lokalen betalen.
Reputatie 6
Badge +1
Ik ken nog wel een EU-land waar het verschil tussen mensen die met een chipkaart met het openbaar reizen en de prijs die toeristen betalen groter is. En dat is Malta. Daar voeren ze morgen hun eigen chipkaart voor het openbaar vervoer in. Alleen mensen die in Malta wonen, kunnen redelijkerwijs zo'n gepersonaliseerde kaart bemachtigen. Tarieven voor toeristen (die losse kaartjes moeten kopen, die EUR 1,25 duurder zijn per rit) zijn ongeveer drie- tot viermaal zo hoog als de prijs die lokalen betalen.
Wow... dat is dan big business voor de autoverhuurbedrijven aldaar!

Reageer