beantwoord

Veenendaal-De Klomp ten onrechte vergeten

• 8 juni 2016
  • 3 reacties
  • 197 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Vanmorgen was er een wisselstoring aan de zuid/oostzijde van Utrecht met grote impact op de treindienst (richtingen Driebergen/Arnhem en Geldermalsen/'s-Hertogenbosch).
7:30u @Veenendaal-De Klomp: het wordt duidelijk dat er een verstoring is. De 3120 komt voorbij met eindbestemming 'Driebergen-Zeist' op de zijkant, maar stopt niet. Op de informatieborden wordt aangegeven dat alle treinen uitvallen. Omreisadvies is via Arnhem en Deventer naar Utrecht (een omweg van meer dan 2 uur!!).

Dat wilden ik en mijn mede-reizigers best doen, maar... de eerste trein richting Ede/Arnhem/Nijmegen die op de Klomp gestopt is was de trein van 8:41u, de (30)3025. Ik heb meer dan een uur op De Klomp gestaan, en een stuk of vijf, zes treinen voorbij zien rijden, maar geen van alle is gestopt. Ik begrijp best dat er bij verstoringen minder treinen rijden, treinen vertraging hebben en dat soort dingen, maar helemaal geen treinen en ook geen bussen als alternatief voldoet volgens mij niet aan de eisen die in de concessie aan NS gesteld zijn.

De eerste trein richting Arnhem was dus die van 8:41u, de eerste trein naar Driebergen-Zeist was de 3126, om ongeveer 9:00u. Daar kwamen we vervolgens nog niet echt verder. Het perron stond gevaarlijk vol. Probleem: op de informatieborden werd telkens aangegeven dat er een sprinter richting Utrecht/Breukelen zou rijden. Alle binnenkomende sprinters keerden echter en reden weer terug richting Rhenen. Dat er bussen reden werd niet omgeroepen. Mensen kregen dat wel door, want er stonden al zo'n 500 mensen op een bus te wachten toen ik aankwam.

Uiteindelijk heeft de 3030 (geplande aankomst in Utrecht om 10:37u) als eerste IC wél weer gereden. Gelukkig voor mijn collega's waren ze toen al klaar met efficiënt vergaderen zonder mij.

Conclusie: ik wil de NS klantenservice bij deze oproepen tot twee acties:
1) Terugkoppeling aan de bijsturing dat Veenendaal-De Klomp té vaak vergeten wordt bij verstoringen. Het is relatief eenvoudig op te lossen: machinisten de opdracht geven een extra stop te maken. Ja, dat past in de (toch al verstoorde) dienstregeling.
2) Het melden van een veiligheidsissue op Driebergen-Zeist vanwege het volle perron. Ik heb niet kunnen schatten hoeveel mensen er daar stonden, maar het perron tussen 2 en 3 stond zo vol dan je je eigenlijk niet kon bewegen. De langsrijdende ICE heeft stapvoets moeten rijden om geen ongelukken te veroorzaken.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 8 juni 2016, 15:53

Bedankt voor je uitgebreide feedback Keuzereiziger. Fijn dat je, ondanks alle frustraties, toch de moeite neemt, dit op deze manier aan ons terug te koppelen. Kan ik zeer waarderen.

1) Ik ga dat terugkoppelen. Ik ben het op dit punt ook met je eens. Wellicht zijn er echter redenen die wij zo 1,2,3 niet kunnen verzinnen. Ik ga dit uitzoeken.
2) Dat is inderdaad een veiligheidsissue. Goed dat je dit meldt. Ik ga dit bespreken.
Bekijk origineel

3 reacties

Bedankt voor je uitgebreide feedback Keuzereiziger. Fijn dat je, ondanks alle frustraties, toch de moeite neemt, dit op deze manier aan ons terug te koppelen. Kan ik zeer waarderen.

1) Ik ga dat terugkoppelen. Ik ben het op dit punt ook met je eens. Wellicht zijn er echter redenen die wij zo 1,2,3 niet kunnen verzinnen. Ik ga dit uitzoeken.
2) Dat is inderdaad een veiligheidsissue. Goed dat je dit meldt. Ik ga dit bespreken.
Reputatie 6
Badge +1

Bedankt Klaas-Jan! Ik weet heel goed dat de hele keten van bijsturing een enorm complex geheel is, met veel schijven en veel mensen! Ik hoop dat ze willen leren van wat er gebeurd is!
Nou, zowaar Keuzereiziger, ik heb een reactie gekregen. De meeste treinen zaten te vol voor een extra stop; maar er was wellicht ruimte voor geweest. Het was voor de afdeling die hier over gaat te laat duidelijk hoe druk het was op Driebergen-Zeist. Ze hebben je topic intern besproken en zijn blij met de feedback, maar minder met de inhoud. Ze geven inderdaad ook aan dat bijsturen niet zo simpel is en veel dienstroosters die ochtend al flink in de war waren geschopt. Laten we het houden om een zeer ongelukkige samenloop van meerdere omstandigheden. Ze vinden het wel fijn om dit soort feedback af en toe te lezen. Ik stuur het wel vaker door; dus daarvan akte.

Reageer