Veiligheid perrons Amsterdam Centraal

Tijdens de spits is het op veel perronen een onveilige situatie met reizigers die de trein verlaten va de reizigers die het perron betreden om de trein te halen; verlaters vormen rijen van 2, 3 personen naast elkaar en iedereen heeft natuurlijk HAAST waardoor de mensen die de trein willen halen letterlijk tegen deze stroom een weg moet banen. Mensen kijken niet op en duwen anderen bijna de rails op, want, nogmaals: iedereen heeft HAAST en wil geen ruimte maken voor 'tegenliggers'. Gaat de NS hier iets aan doen?!

10 reacties

Reputatie 6
Badge
Nee, want dit "is normaal op drukke stations".
Hi Kim987. Welkom op het NS Serviceforum :)

Ik kan me goed voorstellen dat je je op grote, drukke stations soms niet helemaal veilig voelt. Doordat iedereen natuurlijk met zijn/haar eigen treinreis bezig is lijkt en is het vaak chaotisch op de grotere stations zoals bijvoorbeeld Amsterdam en Utrecht. Er zijn inderdaad niet echt regels voor wat betreft de doorloop (rechts aanhouden is vaak, als men haast heeft, ook niet haalbaar) en de veiligheid al is het natuurlijk wel zo dat instappende reizigers de uitstappende reizigers voor dienen te laten gaan en de ruimte dienen te geven (al ervaar ik zelf ook vaak in de praktijk dat dit ook dringen en dicht op elkaar staan is :(). Heb je zelf misschien suggesties hoe we dit zouden kunnen verbeteren?
Dit heeft weinig met de grootte van het station te maken, maar met de extreem smalle perrons in 020. De perrons in Rotterdam zijn circa 50% breder, die in Utrecht zijn zelfs nog breder. Den Haag Centraal kent even smalle perrons, maar doordat dit kopsporen zijn zitten er hier geen trappen halverwege waardoor ze effectief ook een stuk breder zijn. Volgens mij is Amsterdam Centraal het enige grote station met dergelijke smalle perrons.
Reputatie 7
Badge +3
In Zwolle, Schiphol, Eindhoven, etc zijn ze volgens mij ook niet breder.
Reputatie 6
Over een paar jaar worden de perronloze middensporen op Amsterdam Centraal verwijderd, zodat de perrons kunnen worden verbreed.

Zie: https://www.prorail.nl/projecten/amsterdam/nieuws/ruimte-op-Amsterdam-Centraal
Reputatie 3
Het grote probleem is ook daarnaast, dat er door de perronfases te weinig trappen zijn. Stel dat een trein op een a-spoor arriveert, dan moeten alle reizigers zich door één trap persen zo ongeveer. Als je nog een extra tunnel zou (kunnen) bouwen aan de west en oostzijde, dan heb je denk ik al een groot deel van het probleem opgelost.
Reputatie 3
Ik snap wel dat zo'n grote investering geen prioriteit heeft. Die tunnels kosten miljoenen...
In Zwolle, Schiphol, Eindhoven, etc zijn ze volgens mij ook niet breder.
De buitenste perrons in Eindhoven (waar de intercity's stoppen) zijn zo te zien in Google Earth zo'n 16 meter breed waar de perrons in Amsterdam Centraal het met 8 à 9 meter moeten doen. Zelfs het perron Vlaardingen Oost is breder dan dat!
Reputatie 6
Badge
Gelukkig worden de perrons in Vlaardingen Oost met de komst van de RET een stuk smaller.
Reputatie 2
Het grote probleem is ook daarnaast, dat er door de perronfases te weinig trappen zijn. Stel dat een trein op een a-spoor arriveert, dan moeten alle reizigers zich door één trap persen zo ongeveer. Als je nog een extra tunnel zou (kunnen) bouwen aan de west en oostzijde, dan heb je denk ik al een groot deel van het probleem opgelost.

In principe heeft elke perronfase op CS twee tunnels. De centrale tunnel ligt ongeveer tussen a en b, en daarnaast heb je nog de oost- en west tunnel die dan de rest van de fases bedienen. In totaal ( met de Ij passage liggen er al 4 tunnels onder het CS door dus veel ruimte voor nog meer tunnels is er niet. Verbreding van de perrons zal een stuk schelen want de massa's reizigers die uit veel IC's komen kunnen op perrons van 8 à 9 meter breed waar ook instappers lopen niet veel kanten op.

Reageer