beantwoord

Veiligheidscamera’s

• 23 november 2017
  • 42 reacties
  • 581 Bekeken

Beste NS, op station Den Haag HS zag ik een scherm waarop een compilatie van beelden van verschillende veiligheidscamera’s op dit station te zien was. Zo kon ik mezelf zien lopen, maar de mensen buiten ook. Wat is het idee hierachter?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 23 november 2017, 15:07

Hallo hansvanwirdum en welkom op het NS Serviceforum,

Ik durf het niet met zekerheid te beantwoorden, maar het lijkt mij dat het idee hetzelfde is als bij winkels. Je ziet dat je in de gaten wordt gehouden en dat schrikt toch af. Misschien kan een forumlid deze vraag met zekerheid beantwoorden.

Edit: Bevestigd door Vinniejj hieronder
Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 6
Badge
Toevallig zit dit systeem meestal in probleemwijken. Hollands Spoor is een goed voorbeeld, maar Rotterdam Lombardijen heeft het ook. Goede vraag hansvanwirdum, ik ben ook wel benieuwd.
Hallo hansvanwirdum en welkom op het NS Serviceforum,

Ik durf het niet met zekerheid te beantwoorden, maar het lijkt mij dat het idee hetzelfde is als bij winkels. Je ziet dat je in de gaten wordt gehouden en dat schrikt toch af. Misschien kan een forumlid deze vraag met zekerheid beantwoorden.

Edit: Bevestigd door Vinniejj hieronder
Reputatie 1
Dat is inderdaad de gedachtegang Erryt. Heb deze intern voorbij zien komen. Was een idee van een collega om de wachtschermen hiervoor te gebruiken.
Bedankt voor de bevestiging, Vinniejj 😃
Reputatie 7
Badge
En mag dit van de Auteurswet en/of Privacywet?
Is daarvoor toestemming van Autoriteit Persoonsgegevens?
Moet de in beeld gebrachte persoon toestemming verlenen?
Reputatie 7
Ik zal het je nog sterker vertellen, het is andersom. Als je gefilmd wordt moet dit kenbaar gemaakt worden en dat mag ook op deze manier
Reputatie 7
Badge +4
Perfecte reactie, Slidestops. Logisch ook.
En wat heb ik als klant/passagier aan die camera's? Verhogen die mijn veiligheid? Veranderen die camera's als "transformers" ineens in actiefiguren als ik bestolen of belaagd wordt? Komen die camera's in actie als ik ondersteuning van beveiligingspersoneel nodig heb? Of registreren die alleen maar hoe ik gemolesteerd word, en zie je dan hooguit bij programma's als Opsporing Verzocht de onduidelijke beelden met de vraag "Herkent iemand deze man met capuchon, en o ja, hij had witte Nikes aan..."...

Kortom: wat is veiliger, een camera die registreert hoe je wordt gemolesteerd, of een beambte die ingrijpt als het nodig is...
Reputatie 7
Badge +4
Als onverlaten zien en weten dat ze gefilmd worden, dan is dat sterk preventief en bevordert de veiligheid. Voor de eendimensionalen is het niet een zaak van goed of kwaad, maar kun je gepakt worden of niet. Er zijn in Nederland minderheidsculturen die vooral niet gefotografeerd willen worden. Over het waarom zullen we maar niet speculeren. Herkenbaar aan een pet met een grote klep. Ik zal de dag zegenen dat deze schermen met uitzicht op de poortjes in mijn woonplaats geïnstalleerd zullen worden, ondanks de vele petten.

Preventie bevordert de veiligheid wel degelijk, juist omdat je het niet merkt.
Reputatie 7
Badge
als je gefilmd wordt moet dit kenbaar gemaakt worden en dat mag ook op deze manier

Niet zo'n handige reactie, Slidestops!
Dan is er al gefilmd, en gepubliceerd, dus 2x een wetsovertreding begaan. Lees de auteurswet er maar op na!
Reputatie 7
Badge +4
Populair verwoord: Filmen en fotograferen mag, maar je mag het niet zondermeer publiceren. Beveiliging is weer een apart verhaal. Wat op HS gebeurt, is echt niet in strijd met de wet.
Reputatie 7
Badge
wat is veiliger, een camera die registreert hoe je wordt gemolesteerd, of een beambte die ingrijpt als het nodig is...
technologie blijkt niet veiliger, maar lijkt veiliger
Wetenschappelijke onderzoeken over camera's bij de UK politie toonden geen verbetering aan. De heftiger incidenten verplaatsten zich buiten gezichtsveld van de camera. Of te wel: Pejeka kreeg in beeld een arm om de schouder, en buiten beeld werd ie halfdood geslagen.
Reputatie 7
Badge
Populair verwoord: Filmen en fotograferen mag, maar je mag het niet zondermeer publiceren.
laten zien in publiek toegankelijke ruimte is publiceren, Thom!

Tijd voor een melding bij de AP
wat is veiliger, een camera die registreert hoe je wordt gemolesteerd, of een beambte die ingrijpt als het nodig is...
technologie blijkt niet veiliger, maar lijkt veiliger
Wetenschappelijk onderzoeken over camera's bij de UK politie toonden geen verbetering aan. De heftiger incidenten verplaatsten zich buiten gezichtsvekd van de camera. Ofcte wel: Pejeka kreeg in beeld een arm o de schouder, en buiten beeld werd ie halfdood geslagen.

Exact. Engeland (Londen) was één van de koplopers met het plaatsen van camera's op straat ter verhoging van de veiligheid. Het bleek niet te werken, omdat ten eerste de onverlaten precies wisten hoe herkenning op de camera's te ontwijken, en ten tweede ze exact wisten hoe hun daden nét buiten het gezichtsveld van de camera's te plegen.

Het enige dat werkt is persoonlijk toezicht, mensen die aanwezig zijn om te surveilleren en in te grijpen indien nodig.

Een camera vergroot mijn veiligheid op een station niet, een perronwachter wel.
Reputatie 7
Badge
Een camera vergroot mijn veiligheid op een station niet, een perronwachter wel.

ik heb een tijd in een functie gezeten waar over veiligheid van de organisatie werd beslist. Elk voorstel met een bijlage "techniek" stuurde ik terug met de vraag " waar is de verzekering van de leverancier dat bij calamiteit er ter plekke snel en afdoende wordt ingegrepen?". Dan kreeg ik onzinverhalen als "wij leveren alleen de apparatuur". Als beveiligingsmensen een camera als oplossing voorstellen, wordt het tijd voor nieuwe beveiligingsmensen.
Reputatie 7
Badge +4
Waarom zou het een het ander uitsluiten? Op Hollands Spoor is ook V en S te zien. Hard nodig ook.
Reputatie 7
Badge
Technology is to support and embrace people, not to report or replace people. (Prof Bemelmans van TUE)
Technology is to support and embrace people, not to report or replace people. (Prof Bemelmans van TUE)

Tja, helaas werkt het in de echte wereld anders...
Badge +3
Veranderen die camera's als "transformers" ineens in actiefiguren als ik bestolen of belaagd wordt? Komen die camera's in actie als ik ondersteuning van beveiligingspersoneel nodig heb? die ingrijpt als het nodig is...
Haha, grapig dat je het noemt want er staat een inbraak bij de AH hier online, en daar zijn de daders met 4K HD camera's gewoon gefilmd (wisten ze, want er hangt ook een scherm als je de winkel binnen komt) maar ze wisten niet dat bij het 'betreden' van de winkel buiten openingstijden de camera's wel degelijk meteen de hele winkel vol dikke rook zetten, en ze dus de weg naar buiten niet meer konden vinden, in afwachting van de aankomst van politie en beveiligers.

Zal het fimpje eens zoeken, vette actie. Camera's worden sleeds slimmer.

Edit: Gevonden, zo ging dat dus..

Reputatie 7
Badge +4
Technologie is goed in te zetten bij de preventie en opsporing van ongewenst gedrag. We leven in een vrij land en daar mag iedereen anders over denken. Ook mensen die reden hebben niet gefilmd te willen worden.

De wetgeving kan de technische mogelijkheden die een inbreuk vormen op privacy niet voorblijven, op zich een trieste conclusie. Privacy is met de huidige technologische ontwikkelingen dubieus. Ik haal met instemming Nooduitgang aan.

We mogen in dit land zelfs zelf nadenken en wars zijn van iedere zelfbenoemde autoriteit. We mogen het met een professor oneens zijn en soms moet dat zelfs. Het privacy-argument is legitiem, maar wordt vaak misbruikt.
Reputatie 7
Badge
Camera's worden steed slimmer

camera's blijven dom. Dit had een bewegingsdetector ook gekund. Slimheid zit m in het nadenken over gedrag en gevolg. En dan technologie laten supporten
Badge +3
Op zich wel een punt.

Mensen die 'niets te verbergen hebben' zullen het prima vinden als er cameratoezicht is (bijvoorbeeld als ze bestolen worden en de dader vol in beeld is) maar mensen met slechte bedoelingen zal het vast wel afschrikken, toch?
Reputatie 7
Badge
...en wars zijn van iedere zelfbenoemde autoriteit.
Macht en autoriteit bestaan slechts bij gratie van toelaten daarvan. Anders resteert niets meer dan waan en illusie.
'Welkom, heer Olivier', sprak de bediende Joost, terwijl hij op geschoolde wijze een stofnest onder de kast veegde
Reputatie 7
Badge +4
Technologie is een heel handig hulpmiddel voor slimme mensen. Het gaat wel zonder arrogantie, maar niet zonder ethiek. De rechtststaat, samen met ethisch handelen is de enige garantie.
Reputatie 7
Badge +4
...en wars zijn van iedere zelfbenoemde autoriteit.
Macht en autoriteit bestaan slechts bij toelaten daarvan. Anders resteert niets meer dan waan en illusie.
'Welkom, heer Olivier', sprak de bediende Joost, terwijl hij op geschoolde wijze een stofnest onder de kast veegde

Ik beweer juist het tegengestelde van wat je met je verhaal suggereert. Al houd ik zeker van de Bommelboeken. Werkelijk geweldig. Zeker als je de moeite neemt je in de gelaagdheid ervan te verdiepen. Ook van Joost trouwens.

Gezag is aanvaarde macht. Welnu, de professor heeft geen gezag.

Reageer