beantwoord

Veiligheidscamera’s

• 23 november 2017
  • 42 reacties
  • 581 Bekeken

Beste NS, op station Den Haag HS zag ik een scherm waarop een compilatie van beelden van verschillende veiligheidscamera’s op dit station te zien was. Zo kon ik mezelf zien lopen, maar de mensen buiten ook. Wat is het idee hierachter?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 23 november 2017, 15:07

Hallo hansvanwirdum en welkom op het NS Serviceforum,

Ik durf het niet met zekerheid te beantwoorden, maar het lijkt mij dat het idee hetzelfde is als bij winkels. Je ziet dat je in de gaten wordt gehouden en dat schrikt toch af. Misschien kan een forumlid deze vraag met zekerheid beantwoorden.

Edit: Bevestigd door Vinniejj hieronder
Bekijk origineel

42 reacties

Je ziet het op andere plekken in de samenleving, en zo ook bij de NS. In korte tijd zijn vrijwel alle stations verworden tot onbemande dode hoeken waar na 1800 uur zelfs geen kioskjuffrouw meer aanwezig is,gesteld dát die iets zou kunnen uitrichten als er een calamiteit zou zijn op het station.

En men probeert ons wijs te maken dat de veiligheid nét zo goed gegarandeerd is als er een camera hangt. Nou, dan ben ik toch écht benieuwd hoe die camera gaat voorkomen dat ik bestolen of in elkaar geslagen ga worden. Dat ding registreert, als het meezit, meer niet. Moet ik me daar dan veiliger door voelen? Want hé, ik word nog steeds in elkaar geslagen of bestolen, maar met een beetje geluk wordt het dan op beeldmateriaal opgenomen? Wat schiet ik daarmee op? Ben ik dan minder bestolen, of minder gemolesteerd, omdat het is opgenomen op (wazige) camerabeelden? Dus ik als slachtoffer ben nog steeds bestolen of in elkaar geslagen, en dan maar hopen dat die camerabeelden duidelijk genoeg zijn om een dader te bepalen, en dán maar weer afwachten of de schade betaald wordt. Is échte veiligheid dan niet gewoon mensen ter plaatse die kunnen ingrijpen indien nodig, in plaats van een goedkope camera?
http://www.marshallmcluhanspeaks.com/interview/1966-predicting-interactive-communication-via-the-internet/

En een muziekje natuurlijk....

https://youtu.be/oFrvr7EB66g

Welterusten allemaal, morgen weer vroeg op. .. . ?

Links..?
http://www.marshallmcluhanspeaks.com/interview/1966-predicting-interactive-communication-via-the-internet/
wat is veiliger, een camera die registreert hoe je wordt gemolesteerd, of een beambte die ingrijpt als het nodig is...
technologie blijkt niet veiliger, maar lijkt veiliger
Wetenschappelijk onderzoeken over camera's bij de UK politie toonden geen verbetering aan. De heftiger incidenten verplaatsten zich buiten gezichtsvekd van de camera. Ofcte wel: Pejeka kreeg in beeld een arm o de schouder, en buiten beeld werd ie halfdood geslagen.

Exact. Engeland (Londen) was één van de koplopers met het plaatsen van camera's op straat ter verhoging van de veiligheid. Het bleek niet te werken, omdat ten eerste de onverlaten precies wisten hoe herkenning op de camera's te ontwijken, en ten tweede ze exact wisten hoe hun daden nét buiten het gezichtsveld van de camera's te plegen.

Het enige dat werkt is persoonlijk toezicht, mensen die aanwezig zijn om te surveilleren en in te grijpen indien nodig.

Een camera vergroot mijn veiligheid op een station niet, een perronwachter wel.

Mee eens, camera's zijn soms handig, maar de meeste "daders" weten precies wat ze moeten doen om niet betrapt te worden en in winkels is de kwaliteit van de camera's veels te slecht om er iets op te herkennen.

Het werkt meer schijnveiligheid in de hand, de vergelijking met de poortjes kan je ook maken, er zijn poortjes, dus we hoeven niet meer te controleren.
Reputatie 6
Badge
Klinkt goed klant_jac, maar kan je je iets nader verklaren?
Reputatie 7
Badge +4
dat scoort natuulijk weer extra punten voor de boefjes en vloggers "heb je me gezien op SBS6 in dat programma!?"
Alles wat aandacht krijgt, groeit. Zelfs Thom.

Ik vraag me af over wie van ons beiden deze opmerking echt iets zegt.
Badge +3
Als je zo denkt heb ik je verkeerd ingeschat klant_Jac,

Dat spijt me want we hebben e-mails uitgewisseld en zo, met allemaal goede bedoelingen en tips.

Hopelijk ben je bij de groepsborrel in december om e.e.a. te verduidelijken onder het genot van een hapje en drankje.

Zo niet, dan ook prima maar heb je (voor mij) jezelf wel uitgesloten uit een leuke groep mensen die een nét iets positievere inzet hebben.

Leuk soms, om het niet met elkaar eens te zijn trouwens. Dat dan weer wel 😛
Reputatie 7
Badge
1. Dus de leverancier of inkoper is ineens corrupt omdat iemand graag camera's wil (en al dan niet erbij te zeggen of het enig voordeel oplevert voor degene die ze bestelt)?
2. Een beveiliger niet alles kan zien, die moet ook naar de WC, koffie halen of een sigaretje roken? Want de camera's doen mijn werk eigenlijk wel net zo goed of beter !?
3. Een advocaat via camerabeelden meer kans maakt om een verdachte vrij te pleiten.

Zo lees ik het (de voordelen) :?

Inderdaad
1. Hoe luider en hardnekkiger de roep om camera's, hoe meer versluierde belangen. FtM.
2. Inderdaad. De camera doet mijn werk wel.
3. Klopt. Beeld is nog geen bewijs. En een gewiekste advocaat kletst je wel uit de penarie.
Badge +3
De enige 3 die voordeel hebben bij installatie van camera's zijn
1) de leveranciers (en in het kielzog de corrupte inkopers)
2) de beveiligers (want meer tijd voor werkoverleg i p v surveilleren)
3) de advocaten (die de verdachten weten vrij te pleiten)

Huh? Dit volg ik even niet..

1. Dus de leverancier of inkoper is ineens corrupt omdat iemand graag camera's wenst (en al dan niet erbij te zeggen of het enig voordeel oplevert voor degene die ze daar wil hebben)?

2. Een beveiliger niet alles kan zien, want die moet ook naar de WC, koffie halen of een sigaretje roken? Want de camera's doen mijn werk eigenlijk wel net zo goed of beter dus ik hoef eigenlijk niets te doen!?

3. Een advocaat die aan de hand van camerabeelden meer kans maakt om een verdachte vrij te pleiten (voordat je daar staat zal er wel iets gebeurd zijn, toch) bij een rechtszaak?

Zo lees ik het (de voordelen) :?
Reputatie 7
Badge
Achteraf leuk om de dader te pakken, maar dan is het misdrijf al gepleegd.
De enige 3 die voordeel hebben bij installatie van camera's zijn
1) de leveranciers (en in het kielzog de corrupte inkopers)
2) de beveiligers (want meer tijd voor werkoverleg i p v surveilleren)
3) de advocaten (die de verdachten weten vrij te pleiten)
Reputatie 6
Badge
Ik geloof niet dat NS de beelden na een tijdje verwijdert totdat ik zelf stage heb gelopen bij de afdeling beveiliging.

En eens met Pejeka, op het moment dat er écht iemand wat slechts van plan is, zijn camera's niet meer zo nuttig. Dan heb je toch liever iemand in de buurt die kan ingrijpen. Achteraf leuk om de dader te pakken, maar dan is het misdrijf al gepleegd.
Reputatie 7
Badge
dat scoort natuulijk weer extra punten voor de boefjes en vloggers "heb je me gezien op SBS6 in dat programma!?"
Alles wat aandacht krijgt, groeit. Zelfs Thom.
Badge +3
Jaaa... Engelse humor, geweldig!

Voor de overtreders op een station en zo dan maar 'Unlucky TV' of zo?
Je hebt het gedaan, staat op beeld dus je bent 'urban trash caught on cam!' Dus vertel, wat is je verhaal?

Oh nee, dat scoort natuulijk weer extra punten voor de boefjes en vloggers "heb je me gezien op SBS6 in dat programma!?"
Reputatie 7
Badge +4
Spitting image, we missen het allemaal. Humor met hersens en een prachtig sarcasme.
Badge +3
Kweetut... maar beter incidenten gefilmd dan een gebouwbeheerder of toezichthouder die het niet kan checken omdat die er niet was of niet goed oplette.

Bij voetjebal (video-scheidsrechter) en tennis (hawkeye-challenge) doen ze het ook.

Kijk, als camera's ineens gaan signaleren en registreren dat ik verdacht ben als ik ergens loop te ijsberen dan wordt het een ander verhaal... 'deze persoon vertoont afwijkend gedrag dus die gaan we eens observeren'.. Man, blank, 40-60 jaar oud, 1.82m tenger postuur.. etc.
Reputatie 7
Badge
Mensen die 'niets te verbergen hebben' zullen het prima vinden als er cameratoezicht is (bijvoorbeeld als ze bestolen worden en de dader vol in beeld is)
Stel die vraag ook eens als die mensen niet op die plek in beeld hadden willen worden geregistreerd, als de dader desondanks vrij uit gaat, of als het afschrikken niet heeft gewerkt. Dan worden de verantwoordelijke gebouwbeheerders en toezichthouders bij voorkeur aan de hoogste boom aangeklaagd (om het spreekwoord te verbasteren).

Afschrikken doet het nauwelijks. Ontwijken naar sluipwegen wel.

En een muziekje natuurlijk....

https://youtu.be/oFrvr7EB66g

Welterusten allemaal, morgen weer vroeg op. .. . ?
Reputatie 7
Badge +4
...en wars zijn van iedere zelfbenoemde autoriteit.
Macht en autoriteit bestaan slechts bij toelaten daarvan. Anders resteert niets meer dan waan en illusie.
'Welkom, heer Olivier', sprak de bediende Joost, terwijl hij op geschoolde wijze een stofnest onder de kast veegde

Ik beweer juist het tegengestelde van wat je met je verhaal suggereert. Al houd ik zeker van de Bommelboeken. Werkelijk geweldig. Zeker als je de moeite neemt je in de gelaagdheid ervan te verdiepen. Ook van Joost trouwens.

Gezag is aanvaarde macht. Welnu, de professor heeft geen gezag.
Reputatie 7
Badge +4
Technologie is een heel handig hulpmiddel voor slimme mensen. Het gaat wel zonder arrogantie, maar niet zonder ethiek. De rechtststaat, samen met ethisch handelen is de enige garantie.
Reputatie 7
Badge
...en wars zijn van iedere zelfbenoemde autoriteit.
Macht en autoriteit bestaan slechts bij gratie van toelaten daarvan. Anders resteert niets meer dan waan en illusie.
'Welkom, heer Olivier', sprak de bediende Joost, terwijl hij op geschoolde wijze een stofnest onder de kast veegde
Badge +3
Op zich wel een punt.

Mensen die 'niets te verbergen hebben' zullen het prima vinden als er cameratoezicht is (bijvoorbeeld als ze bestolen worden en de dader vol in beeld is) maar mensen met slechte bedoelingen zal het vast wel afschrikken, toch?
Reputatie 7
Badge
Camera's worden steed slimmer

camera's blijven dom. Dit had een bewegingsdetector ook gekund. Slimheid zit m in het nadenken over gedrag en gevolg. En dan technologie laten supporten
Reputatie 7
Badge +4
Technologie is goed in te zetten bij de preventie en opsporing van ongewenst gedrag. We leven in een vrij land en daar mag iedereen anders over denken. Ook mensen die reden hebben niet gefilmd te willen worden.

De wetgeving kan de technische mogelijkheden die een inbreuk vormen op privacy niet voorblijven, op zich een trieste conclusie. Privacy is met de huidige technologische ontwikkelingen dubieus. Ik haal met instemming Nooduitgang aan.

We mogen in dit land zelfs zelf nadenken en wars zijn van iedere zelfbenoemde autoriteit. We mogen het met een professor oneens zijn en soms moet dat zelfs. Het privacy-argument is legitiem, maar wordt vaak misbruikt.
Badge +3
Veranderen die camera's als "transformers" ineens in actiefiguren als ik bestolen of belaagd wordt? Komen die camera's in actie als ik ondersteuning van beveiligingspersoneel nodig heb? die ingrijpt als het nodig is...
Haha, grapig dat je het noemt want er staat een inbraak bij de AH hier online, en daar zijn de daders met 4K HD camera's gewoon gefilmd (wisten ze, want er hangt ook een scherm als je de winkel binnen komt) maar ze wisten niet dat bij het 'betreden' van de winkel buiten openingstijden de camera's wel degelijk meteen de hele winkel vol dikke rook zetten, en ze dus de weg naar buiten niet meer konden vinden, in afwachting van de aankomst van politie en beveiligers.

Zal het fimpje eens zoeken, vette actie. Camera's worden sleeds slimmer.

Edit: Gevonden, zo ging dat dus..

Technology is to support and embrace people, not to report or replace people. (Prof Bemelmans van TUE)

Tja, helaas werkt het in de echte wereld anders...

Reageer