beantwoord

Verbinding Oss - Schiphol

• 23 november 2016
  • 4 reacties
  • 159 Bekeken

Tijd voor overstap op intercity Schiphol is met de sprinter uit OSS verkort tot 4 minuten. Dus lopen van spoor 7b naar spoor 4 in den Bosch. Nu is er al 50% kans dat je de verbinding mist met 5 minuten. De eerstvolgende trein met extra tussenstop is via Utecht centraal in een overvolle trein (geen zitplaatsen).
De optie om via Breda te reizen - 3 minuten overstappen + toeslag kopen (en langere reistijd) is geen alternatief.
Wordt er wel rekening gehouden met het overstappen en afstand verschillende sporen / of kopen van toeslagen?
Ik kan me voorstellen dat mensen met bagage (Schiphol) deze start van hun vakantie heel anders voorstellen.
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 23 november 2016, 09:18

In de dienstregeling (en de reisplanner) wordt rekening gehouden met normen voor overstaptijden. Voor een overstap waarvoor je de trap op moet en één perron verder weer naar beneden geldt een normtijd van 4 minuten.
Dat zegt natuurlijk niets over hoe vaak een overstap in de praktijk wordt gehaald.

Overigens hoop ik dat mensen die voor vakantie naar Schiphol reizen wat marge inbouwen om het vliegtuig te halen!
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +1
In de dienstregeling (en de reisplanner) wordt rekening gehouden met normen voor overstaptijden. Voor een overstap waarvoor je de trap op moet en één perron verder weer naar beneden geldt een normtijd van 4 minuten.
Dat zegt natuurlijk niets over hoe vaak een overstap in de praktijk wordt gehaald.

Overigens hoop ik dat mensen die voor vakantie naar Schiphol reizen wat marge inbouwen om het vliegtuig te halen!
Reguliere reizigers (Schiphol) hebben meestal een vroege vlucht op Schiphol - de tijdsmarge wordt bepaald door de aankomsttijd van de trein. Weinig vrije keuze hier. Vroege vluchten voor 9:30 kunnen alleen met de eerste treinen met veilige marge gehaald worden.
Zelfs met een veilige marge moet de Schiphol reiziger vanuit Oss bij elke sprinter Schiphol intercity combinatie als een gek de trappen oprennen (als het nog de moeite loont). Het alternatief is minstens vertraging (20 minuten) met extra overstap in Utrecht.
De normtijd om van spoor 7b naar spoor 4 te rennen wordt zelden gehaald (vooral met de 2 roltrappen voor de oversteek). Dit geldt trouwens ook voor alle reguliere Utrecht / Amsterdam reizigers (maar die hebben meestal al sport schoenen voorzien).
I
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat bij deze verbinding niet zo zeer om mensen die eens per jaar naar Schiphol gaan maar om mensen die voor hun werk dagelijks naar de Zuidas reizen.

Schrale troost: van Oss naar Amsterdam is er helemaal geen aansluiting meer, het kan dus nog beroerder.
Omgekeerd van Schiphol (& Amsterdam Zuid-as) naar Oss met overstap in Den Bosch met de Intercity Heerlen / Sprinter Nijmegen stelt zich dit probleem niet - hier zijn de 5 minuten toereikend. (deze 5 minuten blijven 5 minuten na 12 December). Dit ondanks de overvolle treinen op vrijdag.
Het is alleen maar een observatie - mogelijk dat de sprinter vanuit Nijmegen erg slordig is met het tijdplan (vooral als dit de eerste trein richting Den Bosch is). Ik vermoed dat verkorting van overstaptijd van 5 naar 4 minuten in Den Bosch de situatie onmogelijk maakt.

Reageer