beantwoord

Verblijven op station Utrecht CS

• 27 maart 2017
  • 17 reacties
  • 1300 Bekeken

• Sprinter
  • 3 reacties
Binnenkort gaan de poortjes op Utrecht CS dicht (zeggen ze... is al vaker uitgesteld). Binnen het afgesloten gebied zijn diverse horecagelegenheden (Starbucks, foodcourt met Julia's en LaPlace e.d), ook geschikt om langer te zitten. Als je daar wilt afspreken met anderen, kom je in de knel met de maximumtijd die je op een station kan doorbrengen zonder te betalen. Via de website http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart is deze informatie voor mij niet te vinden, alleen met verder zoeken kom ik erachter dat dit maximaal een uur kan zijn - op http://www.ns.nl/over-ns/dossier-ov-chipkaart/niet-met-de-trein-toch-door-het-station.html , geen idee hoe je makkelijk op die webpagina komt zonder heel gericht te zoeken. Op die pagina staat ook niet dat je de volle mep van 20 euro kwijt bent als je dit niet door hebt...

Op die pagina staat ook "Als het aan NS ligt worden langverblijflocaties zoals restaurants, vergaderaccommodaties en kantoren op de stations buiten het beheerst toegankelijke reizigersgebied (in het zogeheten ‘verblijfsdomein’) gesitueerd. Dat is op 80 van de 82 beheerst toegankelijke stations het geval. Op twee beheerst toegankelijke stations zijn dergelijke voorzieningen al aanwezig in het zogeheten ‘reisdomein’. NS zorgt ervoor dat deze langverblijflocaties ook voor langere tijd kosteloos kunnen worden bezocht door middel van een maatwerk oplossing. Het gaat om een restaurant in Amersfoort en onder andere een kleine bibliotheek in Haarlem."

Mijn opmerkingen/vragen: 1. hiermee maak je het onmogelijk om op Utrecht CS voor iets langer af te spreken met mensen die niet allemaal met de trein komen, is dat echt de bedoeling voor zo'n mooi centraal gelegen station? 2. Het is voor de niet-regelmatige bezoekers niet makkelijk om te weten te komen dat het zo in elkaar zit. Bij mijn speurtocht naar informatie zag ik een krantenartikel van het AD waarin staat dat het 89 cent kost als je niet binnen een uur weer uitcheckt!

En ja, ik was zelf ook zo onvoorzichtig om in te checken (dacht dat dat al moest, had een beetje haast voor mijn afspraak op CS). Via de klantenservice krijg ik nu mijn geld terug, maar ik ben bang dat dit vaker gaat gebeuren met andere mensen als de poortjes straks dicht zijn. Je hebt ook mensen die de tijd kunnen vergeten als ze even rondhangen in een boekhandel enzo...
icon

Beste antwoord door Tamzin 27 maart 2017, 18:01

Een station is bedoeld voor reizigers en het is geen winkelcentrum of restaurantstraat voor mensen die helenaal niet met de trein reizen. Daarvoor zijn er genoeg andere opties in de nabije omgeving.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Een station is bedoeld voor reizigers en het is geen winkelcentrum of restaurantstraat voor mensen die helenaal niet met de trein reizen. Daarvoor zijn er genoeg andere opties in de nabije omgeving.
Reputatie 4
Je kunt in de horecazone boven komen zonder in te checken. De rest van de horecagelegenheden is niet geschikt om langdurig te verblijven.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, daar heb je gelijk in, maar NS heeft van stations Utrecht en Rotterdam Centraal anders wel winkelcentra gemaakt. Van restaurants tot parfumzaken, alles om de reiziger lang bezig te houden. Maar wel geld terug geven als ze ruim een uur ingecheckt zijn en 20 euro kwijt zijn. Waar blijft de logica dan?
In Eindhoven is eigenlijk hetzelfde aan de hand. In het station bevinden zich veel winkeltjes, snackbars, koffietentjes, e.d. die ook worden bezocht door mensen die van de ene op de andere bus overstappen, want er ligt bij het station een groot, druk gebruikt (inter)lokaal busstation dat veel door studenten, forenzen, enz. wordt gebruikt. Ik vraag me dan af hoe die mensen dat straks moeten doen, als ze even snel een boodschapje op het station willen doen, of een broodje met kop koffie willen halen terwijl ze op hun aansluitende bus wachten.
Reputatie 6
Badge
Boodschapjes doen op station Eindhoven is totaal overbodig, er zit een echte Albert Heijn met uitgebreid assortiment en 50% goedkoper op 2 minuten lopen. Dat zijn dan duidelijk geen echte Eindhovenaren of doorgewinterde reizigers als ik. Op Rotterdam en Utrecht centraal ben je al gauw 6 minuten kwijt aan een alternatief, daar is het helaas wel AH to Go.
Reputatie 4
Er zit ook een boetiek en een etos op station Eindhoven en een hippe koffiezaak. Ik denk dat klanten van die boetiek het meest getroffen worden door de sluiting van de poortjes.
Reputatie 7
Badge +3
Nogmaals, een station is geen openbaar winkelcentrum daarvoor heb je zowel in Utrecht als Eindhoven de binnenstad. NS en ProRail betalen de kosten van onderhoud en schoonmaken van het station en zitten dus niet zo te wachten op mensen die daar alleen boodschappen komen doen of koffie drinken maar niet met de trein reizen.
@Tamzin, daar heb je gelijk in, maar NS heeft van stations Utrecht en Rotterdam Centraal anders wel winkelcentra gemaakt. Van restaurants tot parfumzaken, alles om de reiziger lang bezig te houden. Maar wel geld terug geven als ze ruim een uur ingecheckt zijn en 20 euro kwijt zijn. Waar blijft de logica dan?
Precies, soms doen mensen wat anders dan oorspronkelijk bedoeld. Zoals wat langer op een station verblijven :)
@Waldo: de aparte horecazone gebruiken was zeker handiger geweest, als ik had geweten dat die ook om 10 uur open zijn op zondagochtend. Volgende keer beter! Maar ik was me er helaas niet van bewust dat ik een probleem zou krijgen. Dat was mijn tweede punt, hoe moeten reizigers dit weten?
Reputatie 5
En wie boeit dat dan? Het is wel allemaal extra inkomsten voor de beheerder van die winkeltjes. Denk dat de opbrengst voor die winkels groter is dan de extra personeelskosten die erbij komen kijken.
Vooral het gedeelte dat je ergens 89 cent kwijt bent voor iets vind ik wel erg vreemd.

Ik begrijp natuurlijk dat er een tijdslimiet achter zit. Anders kan je van en naar een station reizen, zonder geld kwijt te raken (in dat ene uur). Er moet toch wel iets mogelijk zijn ergens, toch?
Reputatie 7
Badge +3
@MarkN93
De extra opbrengst van de winkeltjes verdwijnt in de zak van de winkelier maar die betaalt niet de kosten omdat de huren al sinds jaren zijn afgestemd zijn op afgesloten poortjes.

Dat U het er niet mee eens bent mag, maar een station is geen openbare ruimte maar prive-terrein en dus mag de eigenaar de regels bepalen.
Nogmaals, een station is geen openbaar winkelcentrum daarvoor heb je zowel in Utrecht als Eindhoven de binnenstad. NS en ProRail betalen de kosten van onderhoud en schoonmaken van het station en zitten dus niet zo te wachten op mensen die daar alleen boodschappen komen doen of koffie drinken maar niet met de trein reizen. Nou, het zou me niet verbazen als ze met de exploitatie van de grote stations meer dan genoeg verdienen. En in mijn geval had ik een ontmoeting gepland met iemand uit Amsterdam en iemand uit de buurt van Den Haag. Zelf kwam ik met de bus uit de omgeving Utrecht. Dan is Utrecht CS best een fijne plek... Volgende keer gaan we denk ik boven zitten, nu ik weet dat dat wel kan. Ook stationsgebied, maar dan niet ingecheckt. Wat al aangeeft dat ze best rekening houden met dit soort bezoekers.
Nogmaals, een station is geen openbaar winkelcentrum daarvoor heb je zowel in Utrecht als Eindhoven de binnenstad. NS en ProRail betalen de kosten van onderhoud en schoonmaken van het station en zitten dus niet zo te wachten op mensen die daar alleen boodschappen komen doen of koffie drinken maar niet met de trein reizen.

Als je de stations schoon wilt houden kun je natuurlijk beginnen met bepaalde producten niet meer te verkopen die helemaal niks met treinreizen te maken hebben. Kauwgom en peuken bijvoorbeeld.
Ik begrijp natuurlijk dat er een tijdslimiet achter zit. Anders kan je van en naar een station reizen, zonder geld kwijt te raken (in dat ene uur). Er moet toch wel iets mogelijk zijn ergens, toch?Ja, het is wel een beetje te begrijpen. Maar volgens Tamzin kan een station nooit een bestemming zijn, dus als ik nergens anders uitcheck, waarom zou ik dan heen en weer gaan naar een ander station? :)
Gelukkig geloofde de Klantenservice me op mijn blauwe ogen. Dat zou wel ophouden als ik elke week zo'n teruggaveverzoek zou doen!
Ik heb zelf 1 keer per week een meeting op Utrecht CS bovenin bij de koffietentjes, zelf kom ik met de bus. Ik check dan altijd in, en boven bij de koffietentjes staat ook weer een poortje waar je netjes kan uitchecken. Je krijgt dan de melding `Inchecken geannuleerd'. Dit kan iedereen dan toch doen?
Reputatie 7
Stationshoreca is natuurlijk geen vergaderplek, hoewel de horeca op Utrecht CS zeker blij zal zijn en het alleen maar zal stimuleren. Mochten de poortjes echt problematisch gaan worden, kom dan maar in Breda vergaderen in de Starbucks op het station, die ligt ver buiten de poortjes en kan nog een hoop klandizie gebruiken zie ik dagelijks... Maar eigenlijk is het te ver doorgeslagen vind ik. Vroeger had je niets op een station, naast wat kranten en een kiosk, tegenwoordig koop je er Hema-onderbroeken, luxe geuren en dure overhemden.
Reputatie 7
Badge +3
De winkeltak van NS zou eigenlijk de vervoerstak van NS moeten subsidiëren. De vervoerstak brengt het merendeel van de klanten naar de winkels. Zonder de treinen waren de stations niet echt interessant als winkelgebied.

Nog een tip voor mensen die langer dan een uur op een station binnen het afgezette gebied willen verblijven. Koop een e-ticket voor het goedkoopste traject (enkele reis) dat je kunt vinden, bijvoorbeeld van Utrecht Centraal naar Utrecht Vaartsche Rijn à €2,30. Dan heb je geen gedoe met het annuleren van een incheck. (Dat werkt overigens prima als je een keer iemand naar de trein wilt brengen.)
Reputatie 6
Badge
Op Zuidplein schijnen ze het wel te kunnen scheiden. Binnen de poortjes van de Metro kun je daar niet bij de winkels komen.

Reageer