Verboden foto's maken op station?

• 14 mei 2020
  • 29 reacties
  • 837 Bekeken

Regelmatig maak ik foto's van treinen, zelden een probleem gehad. Nu had ik een paar plaatjes van de stationshal gemaakt, komt er een meneer naar me toe die inzage eist in mijn telefoon en fotocamera.

Ik heb hem verteld dat ik een amateurfotograaf ben en enkel privéfoto's maak en dat dit gewoon mag. Helaas viel er niet mee te praten, anders zou er transport geregeld worden, en zodoende heb ik toch mijn codes afgestaan om in de sd kaart en telefoon te kijken.

Hoe moet ik in de toekomst hierop reageren? De wet is toch duidelijk dat dit helemaal niet strafbaar is?

29 reacties

Wat spijtig dat je hobby zo is onderbroken. Indien je foto's wilt maken op het station dien je hier wel een verzoek voor in te dienen. Dat kan via dit formulier. Meer informatie over het maken van foto's of videobeelden op het station kan je hier vinden. 

Badge +3

Voor privégebruik mag je fotograferen of filmen, herkenbaar publiceren mag niet.

Maar boa's vinden het vaak niet zo fijn als zij het onderwerp zijn van de foto’s, en zullen best de bevoegdheid hebben om te onderzoeken wat jij nu precies aan het vastleggen bent?

Codes geven is natuurlijk nergens voor nodig. Je telefoon of camera afstaan ook niet.

Ik wil nog wel toevoegen dat mijn inbreng is bestemd voor commerciële verzoeken.

Reputatie 6
Badge

Ik wil nog wel toevoegen dat mijn inbreng is bestemd voor commerciële verzoeken.

Ik wou al net zeggen.. 😉

Op https://nieuws.ns.nl/filmen-en-fotograferen/ staat dit:

Is het een privé opname?

Particulieren die voor eigen gebruik niet-commerciële opnamen op het station of in de trein maken hebben geen toestemming nodig. Er wordt geen toestemming gegeven voor het maken van opnamen in de cabine bij de machinist.

Ik fotografeer ook regelmatig op stations (nu even niet 😉), en houd mij altijd aan de regels om personeel en reizigers niet zichtbaar in beeld te brengen. Dat gaat altijd wel goed. Alleen een enkele keer een V&S'er gehad die dat niet wou. Beste is om rustig te blijven en diegene even een bezoekje te laten brengen aan bovenstaande link, en uitleg te geven over je redenen. Dan is er vaak niks aan de hand.

In Londen staan ze overigens helemaal op scherp…. Even ter informatie. 😉

Is dit in essentie niet dezelfde vraag als je eerdere topic?

Reputatie 6
Badge

Is dit in essentie niet dezelfde vraag als je eerdere topic: https://community.ns.nl/op-het-station-17/foto-gemaakt-op-station-boa-wilt-telefoon-inkijken-57359 ?

Heuh?

Waarom linkt dit naar: https://community.ns.nl/off-topic-32/tellertje-ns-forum-inzake-reacties-en-het-aantal-onderwerpen-in-een-forum-werkt-niet-correct-5735?

Dat brak ik mijn nek ook al bijna over. Ik heb het bericht zo aangepast dat je naar het juiste topic wordt verwezen.

Klopt maar dat vorige incidentje staat er los van. Dit is nu de tweede keer, want kennelijk zijn die BOA's en agenten niet op de hoogte hoe de wet in elkaar zit. Ik wou alleen vastleggen in de hal hoe stickers e.d. werden geïnstalleerd i.v.m corona.

Hoe kun je nou weigeren je telefoon en codes af te geven als zij de autoriteit hebben, je kunnen vasthouden.

Begrijp ik dan goed dat je personeel in beeld bracht? Zoals Aar al aangaf dien je daar wel rekening mee te houden. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt in ieder geval vragen dat die BOA zich legitimeert en vervolgens een klacht indienen. Deze BOA moet nodig naar herinstructie.

Badge +3

Als je genoeg tijd hebt laat ze maar voor transport zorgen zou ik bijna zeggen.

Misschien kan er nog een kopje koffie of zo vanaf terwijl zij zich beraden over wat je nou eigenlijk fout deed?

En dan kan je ook op je gemak naar hun legitimatie vragen voor je boa-klacht. Zullen ze niet leuk vinden (dan maar geen koffie) maar ze zullen wel moeten dan!

Heuh?

Waarom linkt dit naar: https://community.ns.nl/off-topic-32/tellertje-ns-forum-inzake-reacties-en-het-aantal-onderwerpen-in-een-forum-werkt-niet-correct-5735?

Geen idee, moet inSided haar troep maar fixen. Kan bezig blijven met quotes en links fixen lol.

Vervelend hoor. Beter kun je gewoon meewerken in plaats van je verzetten maar ervaar het toch als een enorme inbreuk op mijn privacy. SD kaart van mijn camera kan ik nog mee leven maar telefoon vind ik erger.

Hoe lang mogen ze je dan eigenlijk vasthouden?

Reputatie 7
Badge +3

Ze mogen je helemaal niet vasthouden. Ik zou de politie bellen wanneer zo’n halve zool moeilijk doet.

Ik zou een uitdraai meenemen van de pagina die Aar heeft gelinkt

Op https://nieuws.ns.nl/filmen-en-fotograferen/ staat dit:

Is het een privé opname?

Particulieren die voor eigen gebruik niet-commerciële opnamen op het station of in de trein maken hebben geen toestemming nodig. Er wordt geen toestemming gegeven voor het maken van opnamen in de cabine bij de machinist.

En ja, anders de politie bellen, zoals iMark ook aangeeft

Het ligt uiteindelijk aan jezelf. In principe kan je niet heel veel tegen een boa die meent bepaalde rechten te hebben, laat staan op dat moment. Als de discussie op niks uitloopt heb je inderdaad twee keuzes, escaleren door te blijven verzetten en/of de politie te bellen, of toch meewerken. Ik persoonlijk zou verzet overwegen als de tijd het toelaat, maar dan heb je wel een lange adem nodig. Gegarandeerd dat men het gooit op een kapstokartikel als verstoring van de goede bedrijfsgang. En zo zijn we terug bij af, daarom ben ik niet kapot van (de implementatie van) dat soort wetgeving.

De BOA waar ik mee gesproken had gooide het op het feit dat de stationshal een risicogebied is en ivm terrorisme gevaar zij hiertoe bevoegd zijn.

Reputatie 7
Badge +3

In sommige landen is het inderdaad verboden om zonder toestemming te fotograferen op stations i.v.m. terrorismedreiging. In Nederland zijn die strenge regels er niet en die BOA heeft geen enkele bevoegdheid om je telefoon te bekijken of je te belemmeren in het foto’s maken.Deze BOA moet zich realiseren dat hij in Nederland werkt en niet in China, Rusland of Saoedi-Arabië.

In bijvoorbeeld Spanje was (is?) het verboden om zonder toestemming te fotograferen. Ik heb ooit een officiële aanvraag ingediend bij de RENFE en kreeg bericht terug dat ik de toestemming kon afhalen op een station. De toestemming was beperkt. Zo mocht ik wel treinen fotograferen maar geen architectonische details omdat in duistere hoekjes wellicht explosieven geplaatst zouden kunnen worden. Ik heb de toestemming tientallen keren moeten laten zien aan beveiligingspersoneel en kreeg dan een compliment dat ik het van te voren geregeld had.

Reputatie 3

Ze mogen je helemaal niet vasthouden. Ik zou de politie bellen wanneer zo’n halve zool moeilijk doet.

Ik denk dat je al op 3-0 achterstaat als je laat merken dat je zo'n BOA vergelijkt met een 'halve zool'. Wat zo'n BOA wel kan doen is je een stationsverbod opleggen. En tja, dan riskeer je bij overtreding een hechtenis van maximaal 2 maanden of een geldboete van misschien wel € 4050,00. Tel uit je winst.

De BOA waar ik mee gesproken had gooide het op het feit dat de stationshal een risicogebied is en ivm terrorisme gevaar zij hiertoe bevoegd zijn.

Begin me langzamerhand een beetje zorgen te maken. 😨

Reputatie 7
Badge +3

Uiteraard laat je niet merken wat je werkelijk van zo’n BOA vindt die de regels en zijn bevoegdheden niet kent. 

Voor het uitvaardigen van een stationsverbod moet er natuurlijk wel proportionaliteit zijn. Voor iemand die een foto maakt geldt dat natuurlijk niet. 

Wel is het zorgelijk dat er veel te weinig bekend is over de rechtsbescherming van reizigers ten opzichte van een BOA die de regels niet kent.

Ik ben toch wel erg benieuwd wat precies de functie was van meneer. 

Overigens, als het wel een opsporingambtenaar betrof is het volgende nog wel interessant. Er is in het verleden discussie geweest over de vraag of opsporingsambtenaren gegevens mogen vorderen onder het motto “vragen staat vrij”. Dat ging veelal over videobeelden gemaakt met een telefoon of beveiligingscamera. Antwoord was, zie o.a. LJN BL7688, dat dat niet kan. Een opsporingsambtenaar dient altijd gebruik te maken van een vorderingsbevoegdheid. 

Ik ben benieuwd wanneer de eerste creatieveling om inzage vraagt, beelden bekijkt en dan het fototoestel in beslag neemt als bewijs voor het verstoren van de goede bedrijfsgang :upside_down:

Reputatie 3

@iMark,

Als een BOA het gooit op risico's t.a.v. terrorisme, wat is dan wel proportioneel? 

Leven en laten leven lijkt mij eerder gewenst, echter wel op basis van feiten en liever niet op basis loze frasen. Uiteindelijk moeten we allen door dezelfde deur. De NS medewerkers en de reiziger.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben niet zo’n fan van dooddoeners als dat we allemaal door dezelfde deur moeten. Juist van een beëdigde BOA verwacht ik meer dan van een gemiddelde reiziger. Een BOA wordt ervoor betaald om de regels te kennen, burgers respectvol te benaderen en niet om ze met allerlei flauwekul te intimideren.

Reputatie 3

Samen door één deur zie ik niet als dooddoener. Nieuwe leden hier na een enkele reactie op de voordeurmat afschieten wel.

Of een beëdigd BOA de regels kent is gewoon na te gaan. Misschien dat ik er een keer tijd voor vrij maak om het uit te zoeken. 🕰

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je ergens nieuw binnenkomt is het een vorm van beschaving om eerst te onderzoeken wat de omgangsvormen zijn voordat je als een olifant in de porseleinkast gaat rondstampen en allerlei vooringenomen praat gaat spuien.

Reageer