Skip to main content

Hallo

kunnen jullie alsjeblieft een verbouwing geven aan station venlo?

bijvoorbeeld een AH to go en een sanitair toilet (want die wc is een goor) en de AKO die er vroeger stond.  
En voor de treinen zelf mischien een extra perron.

Ik weet dat het duur is en dat het lang kan duren.

Doei. 
 


 

 

Smullers lijkt het financieel erg moeilijk te hebben. Veel vestigingen zijn opgeheven of in de avond en het weekend niet meer open. De tijd dat NS Retail een grote melkkoe was lijkt voorbij.

Smullers is allang niet meer van NS Retail, die is destijds verkocht aan HMS Host net als de Broodzaak / Backwerk.

Sinds die verkoop zijn al die zaken van HMS Host nog maar zeer beperkt open. Corona heeft daarnaast ook niet geholpen, veel Smullers zaken zijn toen lang "tijdelijk" gesloten geweest.

Ze lijken het bij HMS Host amper echt een kans te geven. De net nieuwe Backwerk in Amersfoort heb ik bijvoorbeeld alleen incidenteel in de ochtend open gezien.

€ 4,80 voor een broodje frikandel met mayonaise bij Smullers. Ja, dan haak ik ook af.


 

 

.

 

Dat is een volledig ander verhaal dan de boekhandel op Düsseldorf. 

Wat ook speelt is dat Duitsers boeken (en ook veel andere spullen) vooral in een fysieke winkel kopen en niet via internet. In Nederland is dat andersom. Ik woon zelf in Den Bosch en daar is nog welgeteld één kleine boekwinkel over (in een stad van 150.000+ inwoners).


 

 

En dat is dan weer één van de gevolgen van de OV-chipkaart en het verplichte inchecken. Mensen die willen winkelen gaan echt niet hannessen met zo'n OV-chipkaart.

Een station is on principe natuurlijk ook niet bedoeld als winkelcentrum. 

De reden dat je in Duitsland zoveel winkels op stations ziet is dat ze daar niet verplicht op zondag dicht hoeven te zijn. De Lidl met de hoogste omzet van alle Lidl zaken in de wereld is die op Hannover Hbf. Op zondagen zijn daar wachttijden van 20-30 minuten ondanks dat er 15 kassa's open zijn. Aan het eind van de zondag is de winkel voor driekwart leeg. Een compleet gekkenhuis.


Dat is een volledig ander verhaal dan de boekhandel op Düsseldorf. 

Wat ook speelt is dat Duitsers boeken (en ook veel andere spullen) vooral in een fysieke winkel kopen en niet via internet. In Nederland is dat andersom. Ik woon zelf in Den Bosch en daar is nog welgeteld één kleine boekwinkel over (in een stad van 150.000+ inwoners).

Dat is zeker waar. En met je bankpas betalen is ook niet echt alomtegenwoordig. Was enkele weken geleden in Koblenz in een lunchroom/koffiezaakje in een winkelstraat. Was er vanuit gegaan dat je hier, in deze winkelstraat, wél met je pas kon betalen. Fout gedacht. Nur Bar!

Ik had wat contant geld maar niet genoeg en bood aan om bij een geldautomaat even wat geld op te nemen. Maar nee, hoefde niet, laat die 0.50 cent die ontbrak maar zitten ;-)

De cultuur van contant betalen is nog erg overheersend, dat zie je ook in Duitse supermarkten - en bij het treinkaartjes kopen: heel veel automaten hebben nog mogelijkheden om met muntgeld te betalen en zelfs ook met bankbiljetten - dan krijg je een hele rits aan losse euromunten terug uit de automaat (kan ook in de andere Duitstalige landen). 

Bij ons ondenkbaar, met bankbiljetten in de kaartjesautomaat betalen heeft sowieso volgens mij nooit gekund hier.

Den Bosch hééft tenminste nog een fatsoenlijke (kleine) boekwinkel. Breda heeft nog twee kleine boekhandeltjes, Roosendaal heeft niets meer; de laatste boekhandel ging daar twee jaar geleden failliet….

Ik wist niet dat in Duitsland supers/winkels graag op stations zitten ivm zondagsopening. Hoe dan ook; het geeft grote levendigheid. Beter dan zo'n uitgestorven winkelgebied op station Breda, om maar eens iets te noemen 🤣

 

 


De tijden zijn natuurlijk wel veranderd sinds bijna iedereen mobiel internet heeft. Zo’n 15 jaar geleden was het ondenkbaar geweest dat in de ochtendspits de AKO op een station als Hilversum gesloten zou zijn. Er zouden dan honderden losse kranten verkocht zijn. 


@Robert B 

De Jumbo City formule is mislukt. Op 4 winkels na zijn ze inmiddels allemaal omgebouwd tot gewone Jumbo.


Ken station Breda en de bereikbaarheid voor leveranciers verder niet, maar je hebt natuurlijk ook te maken met de bevoorrading.

Een paar palletwagens voor een AH ToGo is natuurlijk geen probleem, maar een volwaardige supermarkt (plus magazijn) op een station wordt natuurlijk een stuk lastiger, als het qua huur al op te brengen is want een ‘gewone AH’ op een station zal niet zomaar die hogere ‘ToGo’ prijzen mogen rekenen?

Met dat concurrentiebeleid zal het wel meevallen, want Eindhoven heeft aan de buszide een AH ToGo en aan de centrumzijde zit een Jumbo City. Als je goed kunt golfen sla je vanuit die Jumbo zo een bal bij de volwaardige AH aan het 18 Septemberplein naar binnen. 🤣


Meen dat Haarlem nog een bibliotheek heeft op het station

Die is al een hele tijd geleden opgedoekt 


Maar inderdaad een heel andere ervaring in de Duitstalige landen. Zoals ik ook deze week weer eens zag hebben ook de Zwitserse stations behoorlijk veel winkels en die worden ook goed bezocht. Zelfs op relatief kleine stationnetjes zit vaak nog wel tenminste één winkeltje met nog behoorlijk uitgebreid assortiment.

Vaak een kleine Coop, de Avec of de Migrolino. Meestal ook met ruime toeristische info over de regio (vaak ook nog op papier), souvenirs etcetera.

En wat te denken van het fraaie en uitgebreide winkelcentrum onder Zürich Hbf? Amsterdam CS en Rotterdam CS steken daar flets bij af.

Terug naar de verbouwingswensen voor Venlo. Wel typisch dat een klein supermarktje daar niet uit zou kunnen en op kleine stationnetjes in Zwitserland blijkbaar wel.


Laat ik het dan zo zeggen. Op mijn traject Castricum - Sloterdijk ben ik al sedert 2016 geen Metro meer tegengekomen en ik reisde toen nog echt dagelijks.

Kan kloppen. De laatste jaren was het aantal stations waar Metro werd verspreid al behoorlijk ingekrompen.


Ik denk dat de exorbitant hoge huurprijzen op stations ook veel bedrijven weg jaagt.


Goedenavond Sjors312, welkom op de NS Community!

Station Venlo staat op de planning om in de toekomst aangepakt te worden. Stations in verbouwing | Reisinformatie | NS. Helaas weet ik niet welke aanpassingen ze gaan verrichten en wanneer de verbouwing van start gaat.


In Duitsland verkopen ze vooral boeken, ander type winkel dan AKO dus. Plus dat Düsseldorf natuurlijk heel wat anders is dan Venlo.

Klopt. Maar bijv. Amsterdam en Utrecht missen zo'n soort winkel ook op het station. Zo'n leuke grote boekhandel zou daar ook wel passen.

Ja, in de binnenstad zitten die ook maar dat is in Düsseldorf natuurlijk net zo.


@Sjors312

AKO is momenteel bezig het grootste deel van zijn winkels op de stations te sluiten omdat ze zwaar verliesgevend zijn. In enkele gevallen komt er een Bruna voor in de plaats, de rest komt leeg te staan. 

https://retailtrends.nl/news/69605/ako-sluit-13-winkels-op-ns-stations-niet-meer-rendabel-zonder-rookwaren

Een AH to go in Venlo lijkt me hoog gegrepen. Ik vraag me af of daar met een verbouwing een voldoende groot pand voor gemaakt zou kunnen worden maar ook of er wel voldoende klanten zouden zijn. Venlo is nou ook weer niet zo'n heel druk station.

ProRail kan natuurlijk van alles verbouwen maar uiteindelijk moeten ondernemers wel voldoende rentabiliteit zien om een zaak te beginnen.

Een extra perron lijkt me onnodig en al helemaal niet als de Duitse treinen gaan doorrijden naar Eindhoven en dus niet meer hoeven te keren in Venlo


Vroeger lazen veel reizigers de krant onderweg. Nu turen ze op hun GSM. 

 

Je had ook een tijd dat er een aantal gratis krantjes op stations uitgedeeld werden (spits, metro en nog een paar). Maar die zijn intussen geloof ik ook alweer verdwenen.


@Henkpeetersen Dat jij je het niet kunt voorstellen betekent natuurlijk niet dat het niet waar is dat de laatste papieren Metro is verschenen op 20 maart 2020.

https://www.svdj.nl/nieuws/de-laatste-metro-terugblik-buitenbeentje-gratis-kranten/

Het is een beetje een beetje een zijpaadje maar de digitalisering heeft wel degelijk gevolgen (gehad) voor het winkelaanbod op stations. Kranten, boeken en tijdschriften waren in het verleden erg belangrijke producten. 

 


Op het hoogtepunt van de krantjes die gratis op stations verspreid werden, waren er maar liefst 4 titels:

  • Metro (1999 - 2020)
  • Sp!ts (1999 - 2014)
  • De Pers (2007 - 2012)
  • DAG (2007 - 2008)

De laatste papieren editie van Metro is op 20 maart 2020 verschenen, zo ongeveer gelijktijdig met de eerste coronamaatregelen.

 

Dit is geheel Off-Topic natuurlijk maar de laatste papieren Metro in 2020. Ik kan mij het eerlijk gezegd niet voorstellen. De Telegraaf heeft Metro in Nederland destijds overgenomen en vrij snel daarna verdween Sp!ts en Metro. Ik vond De Pers destijds wel een goede krant. 


Laat ik het dan zo zeggen. Op mijn traject Castricum - Sloterdijk ben ik al sedert 2016 geen Metro meer tegengekomen en ik reisde toen nog echt dagelijks.


Op het hoogtepunt van de krantjes die gratis op stations verspreid werden, waren er maar liefst 4 titels:

  • Metro (1999 - 2020)
  • Sp!ts (1999 - 2014)
  • De Pers (2007 - 2012)
  • DAG (2007 - 2008)

De laatste papieren editie van Metro is op 20 maart 2020 verschenen, zo ongeveer gelijktijdig met de eerste coronamaatregelen.

 


Ja, het valt enigszins komisch te noemen dat je in het dure Zwitserland over het algemeen een stuk minder kwijt bent in een stationswinkel dan in Nederland.


Vergelijkend met veel grotere stations in het buitenland: Waarom hebben wij op grotere stations alleen maar kleine en soms zelfs minuscule AH to Go’s met een duur en basic assortiment? Mag er geen normaal formaat supermarkt komen? Of een gewone bakker, zoals je die wel in binnensteden en wijkcentra vindt.

 

 


Vergelijkend met veel grotere stations in het buitenland: Waarom hebben wij op grotere stations alleen maar kleine en soms zelfs minuscule AH to Go’s met een duur en basic assortiment? Mag er geen normaal formaat supermarkt komen? Of een gewone bakker, zoals je die wel in binnensteden en wijkcentra vindt.

Je hebt ook te maken met detailhandelsbeleid van de gemeente. Een nieuwe supermarkt mag geen bedreiging zijn voor bestaande supermarkten, moet aan de parkeernorm voldoen (waar haal je een groot aantal parkeerplaatsen vandaan op een station?), moet een omgevingsvergunning hebben, etc. Als je het 600ste boetiekje met dameskleding wil beginnen heb je in Nederland zo toestemming maar een supermarkt openen is echt een crime.

Anderzijds wilde NS de winkels op stations altijd zoveel mogelijk vullen met eigen formules of formules waarmee ze een contract hadden. De reden daarachter was natuurlijk om de prijzen (lees: de winst) hoog te houden. HMSHost lijkt op dezelfde manier te werken, ook daar past een gewone bakker of supermarkt niet.


Vergelijkend met veel grotere stations in het buitenland: Waarom hebben wij op grotere stations alleen maar kleine en soms zelfs minuscule AH to Go’s met een duur en basic assortiment? Mag er geen normaal formaat supermarkt komen? Of een gewone bakker, zoals je die wel in binnensteden en wijkcentra vindt.

Je hebt ook te maken met detailhandelsbeleid van de gemeente. Een nieuwe supermarkt mag geen bedreiging zijn voor bestaande supermarkten, moet aan de parkeernorm voldoen (waar haal je een groot aantal parkeerplaatsen vandaan op een station?), moet een omgevingsvergunning hebben, etc. Als je het 600ste boetiekje met dameskleding wil beginnen heb je in Nederland zo toestemming maar een supermarkt openen is echt een crime.

Elders wordt daar kennelijk toch anders over gedacht 

Wat je ziet is dat in bijv Breda een nieuwe AH gebouwd op 5 minuten lopen vanaf het NS-station, maar binnenin het station (met parkeergarage er bovenop die ook altijd grotendeels leeg is) staan zat winkelruimtes leeg - maar allemaal kleine hokken. Je zou denken, voeg die hokken samen en had daar die AH in geplaatst. Komt in die hoek van het station ook wat reuring. Maar dat is natuurlijk te simpel gedacht, dat weet ik wel 😉

Op station Breda zit nu trouwens een "bubbletea-shop". Ik had nog nooit van bubbelthee gehoord. Veel aanloop lijkt er niet te zijn. 

 

 


 

 

Wat je ziet is dat in bijv Breda een nieuwe AH gebouwd op 5 minuten lopen vanaf het NS-station, 

Dat is geen echt nieuwe supermarkt maar een die alleen tijdelijk ergens anders gezeten heeft.

https://www.pzc.nl/breda/albert-heijn-gaat-weer-terug-naar-zijn-oude-stek-bij-het-ns-station-van-breda~aea7b274f/

AH had wellicht ook in het nieuwe station mogen gaan zitten maar ik deze dat ze die deprimerende graftombe niet zo zagen zitten 

Een hele nieuwe supermarkt vestigen is echt een ander verhaal.


Ik denk dat de exorbitant hoge huurprijzen op stations ook veel bedrijven weg jaagt.

Zeker sinds het voordeel van ruimere openingstijden voor stationsinkels in Nederland is weggevallen is er weinig reden meer voor extra hoge huurprijzen. Daarnaast helpt het restrictieve toelatingsbeleid van eerst NS Retail en nu HMSHost ook niet.

Ik herinner me nog dat toen 25 jaar geleden in Den Bosch de eerste AH togo werd geopend het daar 's avonds en op zondagen gigantisch druk was omdat alle andere supermarkten toen nog niet open mochten zijn. Dat voordeel is natuurlijk weggevallen. Overigens is AH togo inmiddels qua assortiment niet veel dan een grotere versie van de Kiosk.

In Duitsland en Zwitserland is nog steeds de oude situatie.


Reageer