beantwoord

Vergeten in te checken, wat nu?

• 12 augustus 2014
  • 8 reacties
  • 1557 Bekeken

Reputatie 4
Badge
Vergeten in te checken, wat nu?
Als ik station Arnhem nader, blijkt de vorige IC naar Utrecht er nog te staan. Ik snel naar de trein, die een minuut later wegrijdt. Dan realiseer ik me dat ik ben vergeten in te checken. Wat nu? Ik ga op zoek naar de conducteur, maar die kan ik nergens vinden, niet boven en niet onder. Ik besluit bij Ede-Wageningen uit te stappen, heb daar ingecheckt en vervolgens mijn reis vervolgt. Thuis heb ik op NS.nl gekeken wat je moet doen, als je vergeten bent in te checken. Ik word verwezen naar deze pagina: http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit#vergeten-checkinuit
Maar nergens op deze pagina staat wat je moet doen, zodra je erachter komt dat je vergeten bent om in te checken of als je een probleem had met inchecken. Moet je dan zo snel mogelijk de conducteur waarschuwen? Of maakt het niks uit of je de conducteur wel of niet waarschuwt en kun je er beter op gokken dat zij/hij niet langs komt tot het volgende station en daar alsnog inchecken? Ik vind dat vervelend en zit dan onrustig in de trein.
Welk gedrag wordt er van een goedwillende reiziger verwacht die een keer vergeet in te checken en dat graag zo snel mogelijk wil rechtzetten?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 12 augustus 2014, 21:28

Het beste lijkt me inderdaad op zoek te gaan naar de conducteur en zelf om een Uitstel Van Betaling te vragen. Dan heb je de meeste kans dat de conducteur iets liefs over je schrijft, wat de kans op eventuele kwijtschelding van de verhoging later vergroot, of dat de conducteur het zelfs helemaal niet de moeite waard vindt om een UVB uit te schrijven.
Bekijk origineel

8 reacties

Het beste lijkt me inderdaad op zoek te gaan naar de conducteur en zelf om een Uitstel Van Betaling te vragen. Dan heb je de meeste kans dat de conducteur iets liefs over je schrijft, wat de kans op eventuele kwijtschelding van de verhoging later vergroot, of dat de conducteur het zelfs helemaal niet de moeite waard vindt om een UVB uit te schrijven.
Een conducteur tevoren inlichten kan nooit kwaad.
Hij/zij is er niet alleen voor controle van vervoerbewijzen maar ook om reizigers met problemen van advies te dienen.
En als jij in die dubbeldekker boven loopt kan die conducteur net zo goed ergens beneden lopen.
Bij elk station kun je de conducteur echter altijd buiten de trein vinden.

Als ik jouw verhaal goed begrijp heb je van Arnhem naar Ede-Wageningen "zwart" gereisd omdat je in Arnhem niet had ingecheckt.
Door in Ede-Wageningen alsnog in te checken en (naar ik aanneem) in Utrecht weer uit te checken is er op dat stuk in principe niets onregelmatigs gebeurd, je beschikte voor dat traject immers over een geldig vervoerbewijs.
En in Arnhem had je niet ingecheckt, dus kon je ook nergens uitchecken.
Tenzij je op MijnNS of bij het uitlezen van jouw OVC op de kaartautomaat op het station alsnog onregelmatigheden ontdekt, zou ik het gewoon zo laten.
Je hebt dan gewoon geluk gehad tussen Arnhem en EW geen conducteur te hebben gezien die constateerde dat je geen geldig vervoerbewijs had en die het daarom nodig vond alsnog een vervoerbewijs uit te schrijven, verhoogd met de wettelijke boete van €35.

Voor het geval het nog eens mocht gebeuren: De meeste conducteurs zijn vele malen coulanter als zij tevoren worden ingelicht dan wanneer zij iemand op een controleronde betrappen.
Het is jammer dat de conducteur geen treinkaartje tegen het reguliere tarief meer mag uitschrijven als je hem direct aanspreekt. Daar maakte ik vroeger, toen dat nog wel kon, nog wel eens gebruik van toen mijn pinpas overal werd geaccepteerd behalve in de enige kaartautomaat van het NS-station waar ik regelmatig moest vertrekken.
ING-pas zeker, het verhaal komt me maar al te bekend voor.

Het is ook jammer dat de conducteur een OV-chipkaart niet kan inchecken op een bepaald station, als backup in geval van een storing.
Ja, inderdaad ING-pas. Dat zou helemaal makkelijk zijn inderdaad, maar dan moet hij wel het juiste station kunnen bepalen, anders worden het potentieel dure reisjes.
Hallo John,

Als je vergeten bent om in te checken kun je dit het beste gelijk melden bij de conducteur. Kun je de conducteur niet vinden dan kun je inderdaad het beste bij het volgende station uitstappen om alsnog in te checken.

Groet,
Marjan
Als je vergeten bent om in te checken kun je dit het beste gelijk melden bij de conducteur. Kun je de conducteur niet vinden dan kun je inderdaad het beste bij het volgende station uitstappen om alsnog in te checken.
En, als je je meld bij de conducteur, zal deze je dan gelijk een boete uitschrijven i.v.m. zwart rijden?
En, als je je meld bij de conducteur, zal deze je dan gelijk een boete uitschrijven i.v.m. zwart rijden?

Formeel zal hij een boete moeten uitschrijven, al kun je natuurlijk hopen dat hij een oogje dichtknijpt.

Reageer