Verkeerd perron

Zojuist op Antwerpen Centraal bijna de verkeerde trein ingestapt, omdat de App het verkeerde spoornummer aangeeft van de trein naar Roosendaal. In de Nederlandse App staat dat je bij spoor 1 moet opstappen terwijl je bij spoor 22 moet opstappen. Gelukkig had ik het even nagevraagd en GELUKKIG had de trein naar Roosendaal vertraging anders had ik een uur moeten wachten. De conducteur aan wie ik het vroeg vertelde mij dat al veel mensen hierdoor hun trein hadden gemist. Lijkt me zeer belangrijk dat hier even naar gekeken wordt. 

15 reacties

Hoi Jasmijn van Kerckhof, wat naar zeg! Kan me voorstellen dat je geschrokken bent. Hoe laat was dit en was dit vandaag?

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad vreemd want spoor 1 in Antwerpen is een kopspoor en van daaruit kun je de tunnel richting het noorden niet in.

Overigens staat in de app voor alle treinen op alle buitenlandse stations spoor 1 vermeld. Het lijkt er op dat NS gewoon de informatie voor buitenlandse stations niet heeft. Het zou dan echter beter zijn in de app geen sporen aan te geven in plaats van verkeerde sporen..

Reputatie 4

Treinen naar Nederland gaan volgens mij van spoor 23 en 24 op de onderste verdieping in Antwerpen Centraal. Het vermelden van spoor 1 slaat inderdaad nergens op 

Reputatie 6

Dus op Duitse stations vertrekken alle treinen naar Nederland van gleis eins?

Reputatie 7
Badge +3

Tip voor de volgende keer: kijk ook op het station zelf naar de trein informatie en op de borden.

Reputatie 7
Badge +3

Dus op Duitse stations vertrekken alle treinen naar Nederland van gleis eins?

Volgens NS wel. 

Reputatie 6
Badge

Maar mij persoonlijk lijkt het toch van de zotte dat iemand niet gewoon z'n ogies gebruikt waar die voor bedoeld zijn. Denken die jonkies nou echt serieus dat alweer zo'’n app in elke ver buitenland elk spoor (sommige landen hebben niet eens sporen, maar perrons) exact alles aangeeft? Of tenminste dat die app beter zou weten als de screens ter plekke?

Reputatie 7
Badge +3

Maar mij persoonlijk lijkt het toch van de zotte dat iemand niet gewoon z'n ogies gebruikt waar die voor bedoeld zijn. Denken die jonkies nou echt serieus dat alweer zo'’n app in elke ver buitenland elk spoor (sommige landen hebben niet eens sporen, maar perrons) exact alles aangeeft? Of tenminste dat die app beter zou weten als de screens ter plekke?

Waarom vermeldt NS die sporen dan in zijn app? Gewoon die info weglaten als je hem niet hebt. 

Reputatie 2

Waarom vermeldt NS die sporen dan in zijn app? Gewoon die info weglaten als je hem niet hebt. 

Ik ben bang dat de App zo is ontworpen dat een spoornummer verplicht is. Aangezien ze die in België niet weten en toch iets moeten invullen, dan maar…

Ik hoop het echt niet maar het zou zomaar kunnen. (zet er dan 99 neer, ik denk niet dat er veel zijn die serieus naar spoor 99 gaan zoeken)

Het probleem ligt wat verder. In het plansysteem van ProRail (DONNA), wordt voor buitenlandse stations standaard spoor 1 gebruikt. NS zegt voor haar eigen reisplanner informatie uit externe bronnen te halen om alsnog de juiste sporen toe te voegen, maar in de praktijk blijkt dat dus niet altijd correct te werken.

Reputatie 2

misschien is het mogelijk een update te maken voor de NS app die betere informatie aangeeft. bv. altijd “spoor 999” bij vertrek vanaf Antwerpen centraal. of nog beter altijd “spoor 1-99” (net als op schiphol “spoor 1-2” )

Ik wil dit intern sowieso graag doorzetten. Best een ervaren reiziger, maar ik moet er dan wel vanuit kunnen gaan dat wat in de app staat klopt. Bedankt voor deze feedback!

Reputatie 7

“Mevrouw, deze trein rijdt naar Pelt en u heeft een kaartje voor Roosendaal !”

“Wel ja… gebeurt het wel vaker, dat de machinist zich zo schandelijk vergist !”

(Vrij naar Suske en Wiske)

Reputatie 5

Helemaal mee eens. Maar sommige mensen zitten nou eenmaal 24 uur per dag met de oogjes vastgelijmd aan het schermpje in hun handen en zien nauwelijks nog dat er daarbuiten ook een wereld bestaat. Lijkt mij inderdaad simpel zat: op het station even op de borden kijken. 

Dit is inderdaad een bekend verschijnsel voor treinen in het buitenland en heeft te maken met wat Henk ook al aangeeft. Verwachting is dat dit binnen Reisinformatie in de loop van 2021 wordt opgelost.

Reageer