"Verkeerde" plaatsing blauwe stopborden Deventer

• 15 november 2017
  • 6 reacties
  • 129 Bekeken

Reputatie 5
Enkele maanden geleden hebben ze de blauwe stopborden (die ruitvormige borden waar een trein moet stoppen) vernieuwd. Op spoor 1 en spoor 3 ziet het er veel beter uit, alleen op spoor 4 klopt er iets niet.

Op spoor 4 is alleen het bord "6", "12" en "14" aanwezig, maar niets er tussenin. Hierdoor valt het me op dat de sprinters altijd stoppen bij 6 (ookal zijn ze 4 lang), maar ook Intercities hier stoppen die korter zijn dan 6.
Dat geldt ook voor Intercities met een lengte tussen de 6 en 12. Die stoppen vrijwel altijd bij 12, ookal zijn ze 9, 8 of 7 lang.

Waarom dit een probleem is, is omdat te Almelo en Enschede de ingang van het station aan de achterzijde is, waardoor het achterin de trein dus heel druk is en voorin de trein niet. Als een intercity van 6 stopt bij 6, is het midden van de trein keurig bij de trap, bij de 12 ook.

Een oplossing zou zijn om een 8 en een 10 toe te voegen aan spoor 4. Helemaal mooi zou zijn om de borden wat verder terug te plaatsen, zodat meer mensen voorin gaan zitten dan achterin. Dit komt allemaal ten goede van de spreiding.

Een ander dingetje bij Deventer is dat spoor 5 (dus naast het perron) altijd gebruikt wordt voor treindelen die worden aangekoppeld. Deze gaat dan via een wissel naar spoor 4, waarna de Intercity er tegenaan rijdt. Ook door deze handelingen stoppen de treinen erg ver van de trap vandaan, waardoor opnieuw iedereen achterin in gaat stappen.

Kunnen die aankoppelingsdelen niet vanuit de andere kant binnenrijden? Dan bedoel ik vanaf de volgende positie met de bijbehorende rijlijnen:

Die aankoppelingstreinen kunnen via het rangeerterrein, via spoor 5 of 6 zelfs naar dat opstelspoortje rijden en dan terugsteken naar het perron. Is in het verleden wel eens gedaan.

6 reacties

Reputatie 7
Badge
Voor wat betreft die stopplaatsborden, denk ik dat dat gedaan is zodat mensen zich wat beter gaan verspreiden. Heb daar echter geen hard bewijs voor, dat zou even bij Prorail uitgezocht moeten worden.

Het tweede punt wat je aankaart zie ik niet zitten. Op dit moment is het zo dat het voorste deel alvast voorgezet wordt en de vertrekkende machinist plaats kan nemen voor het uitvoeren van een remproef na combineren.
Zoals jij het nu neerzet, moet éérst de trein vanuit Almelo binnenkomen en daarna pas het deel vanaf het kopspoor aan de Olst zijde.Dat neemt veel meer tijd in beslag dan de 3 minuten die die trein daar stil hoort te staan.
Nu kunnen mensen ervoor kiezen om alvast in dat voorste treinstel te gaan zitten (dat men dat niet doet moet men helemaal zelf weten, maar dat stel is wél leeg en heeft dus genoeg zitplaats), in jouw voorbeeld kan dat niet en komt er een vol treinstel aangereden, waar vervolgens een compleet leeg stel tegenaan gezet wordt, waarna mensen nog maar weinig tijd hebben om daarin plaats te nemen.
Reputatie 5
Voor wat betreft die stopplaatsborden, denk ik dat dat gedaan is zodat mensen zich wat beter gaan verspreiden. Heb daar echter geen hard bewijs voor, dat zou even bij Prorail uitgezocht moeten worden.

Juist niet, want nu is het geval dat achterin alles vol is en voorin plek zat is. Als ik in Deventer uitstap, kom ik uit een coupé waarin nog niet eens de helft van de zitplaatsen bezet zijn. Als ik naar achteren loop richting de stap zit alles gewoon vol. Ik denk dat dan helemaal achterin het echt helemaal propvol is.
Zoals jij het nu neerzet, moet éérst de trein vanuit Almelo binnenkomen en daarna pas het deel vanaf het kopspoor aan de Olst zijde.Dat neemt veel meer tijd in beslag dan de 3 minuten die die trein daar stil hoort te staan.

Nee dat bedoel ik niet. Als de sprinter richting Apeldoorn weg is, kan de trein die al op dat opstelspoortje staat op dat moment, rijden naar spoor 4. Alleen kan deze verder richting de trap stoppen, waardoor je een betere spreiding krijgt.
Reputatie 7
Badge

Juist niet, want nu is het geval dat achterin alles vol is en voorin plek zat is. Als ik in Deventer uitstap, kom ik uit een coupé waarin nog niet eens de helft van de zitplaatsen bezet zijn. Als ik naar achteren loop richting de stap zit alles gewoon vol. Ik denk dat dan helemaal achterin het echt helemaal propvol is.

Nee dat bedoel ik niet. Als de sprinter richting Apeldoorn weg is, kan de trein die al op dat opstelspoortje staat op dat moment, rijden naar spoor 4. Alleen kan deze verder richting de trap stoppen, waardoor je een betere spreiding krijgt.

Dan moet die aankomende trein al vanaf de 'tuin' (die bundel opstelsporen richting Almelo) 'op zicht' gaan rijden, wat betekent dat ie al bij het vorige sein geel gehad heeft. Kost alsnog teveel tijd :)

Wat ik met verspreiden bedoelde: Als mensen zien dat een trein structureel verderop stopt, kun je er ook voor kiezen om juist niet bij die trap te gaan staan, maar bij de toiletten (waar die 6 hangt). Dat is in ieder geval de filosofie achter een hoop van die borden. Dat de praktijk wat anders is, hoef ik je niet te vertellen denk ik.
Toch loop ik zelf vaak naar een deel van het perron toe waarvan ik weet dat mensen daar niet ingestapt zijn (trein van Nijmegen naar Amsterdam is over het algemeen rustiger achteraan, omdat mensen in Nijmegen achteraan instappen en in Ede eveneens). Dan kunnen andere reizigers dit ook wel bedenken 😉
Reputatie 5
Oke dat klopt, je moet een extra beweging maken.
Maar over het tweede deel, leg je weer het "doen" bij de reiziger neer. De reiziger moet zich aanpassen op de situatie. Dat ze dat niet doen, komt omdat de mens gewoon lui is. Ze blijven bij de trap hangen.

Om hier zo veel mogelijk op te anticiperen, moet de NS juist faciliteren dat de reizigers verspreid instappen. NS moet hier het initiatief nemen, niet de reiziger.
Reputatie 7
Badge
Puntje combineren: Het is niet die extra beweging die je maken moet, het is de tijd die in die bewegingen gaat zitten. Zoals het nu gaat: rangeerdeel wordt vanaf 5 naar 4 gezet, aankomende trein uit Enschede komt vanaf Colmschate aan, mag maximaal 80. Een stukje verder wordt een verlaging middels borden afgedwongen naar 40, trein komt 'normaal' binnen en krijgt het laatste stukje 'geel knipper', wat betekent dat het spoor na dat sein bezet is of kan zijn.
Andere voorbeeld krijgt ie bij Snipperling al geel, inrijder (sein bij de opstelsporen) geel knipper en dan maar hopen dat men genoeg ruimte heeft overgehouden om de trein geheel langs het perron te parkeren.
Eerste is heel wat efficiënter dan de tweede :)

Voor wat betreft de opstelling en verspreiding van reizigers ben ik het niet helemaal met je eens. Ook reizigers kunnen best voor zichzelf een beetje gaan nadenken en iets verder lopen dan de deur bij de trap. Als wij dat zouden moeten oplossen, zouden we treinen moeten hebben van 260 meter breed en 1 meter lang en dan nóg zou de perronkant barstensvol staan en de niet-perronkant helemaal leeg.
Dat sommige borden beter geplaatst zouden kunnen worden, kan ik me helemaal in vinden. Dat we reizigers bij alles het denkwerk uit handen moeten gaan nemen absoluut niet.
Reputatie 5
Klopt ook, maar wat ik vertel is eigenlijk niet meer dan logisch. Er ontbreken borden en de trein stopt niet in het midden. Zelfs al zouden de reizigers om de trap zich evenredig verdelen, dan nog is het voorste treindeel rustiger dan de rest.

Reageer