beantwoord

Verkeerde stopplaats

Het is me opgevallen dat treinen op geldermalsen, in de richting van Utrecht op spoor 3A, regelmatig bij het verkeerde cijferbord worden opgesteld. Hierdoor ontstaat ongemak en onduidelijkheid voor reizigers. Enerzijds weten reizigers niet waar ze moeten opstellen en anderzijds moeten ze ook te ver lopen in het geval de trein te ver door wordt geplaatst.
Kan hier iets aan worden gedaan?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 15 maart 2018, 14:26

Hallo Bart Beijersbergen v.H. en welkom op het NS Forum,

Goed dat je dit signaal afgeeft. Ik zal dit intern doorzetten zodat hier naar gekeken kan worden. Vaak krijg ik geen terugkoppeling, maar dit wordt wel vaak intern besproken. Indien dit nogmaals gebeurt dan wil ik je vragen om dit via Twitter of Facebook te melden. Als je dan het tijdstip van vertrekt/aankomst daarbij wilt vermelden dan maakt dat ons werk een stuk makkelijker.
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Op die rit rijden sprinters van het type SLT, Deze hebben ook een afwijkende lengte tenopzichte van de borden. Kan dat het zijn?
Nope, ze komen er recht door het kruis binnen en zowel 4tje als een 6 horen er in deze situatie allebei bij de blauwe 4 te stoppen. Bakken norm slt 4=3 en 6=4. In het geval van het 4tje moet die bij de 3 stoppen en als de 3 ontbreekt bij het eerstvolgende getal.
Reputatie 7
Badge +3
Niet alle machinisten houden zich helaas aan de regels waar de trein zou moeten stoppen.
Bart en Tamzin hebben allebei gelijk. Lijkt me niet zo moeilijk om bij het juist treinlengte bord te stoppen.
Toch gebeurt het er met regelmaat. Ik begrijp dat een overweging kan zijn dat machinisten het wissel achter zich vrij willen houden maar dat is hier echt niet nodig. Ik zou ook niet weten waar ik er intern mee terecht kan vandaar dat ik het er hier ter sprake breng.
Hallo Bart Beijersbergen v.H. en welkom op het NS Forum,

Goed dat je dit signaal afgeeft. Ik zal dit intern doorzetten zodat hier naar gekeken kan worden. Vaak krijg ik geen terugkoppeling, maar dit wordt wel vaak intern besproken. Indien dit nogmaals gebeurt dan wil ik je vragen om dit via Twitter of Facebook te melden. Als je dan het tijdstip van vertrekt/aankomst daarbij wilt vermelden dan maakt dat ons werk een stuk makkelijker.
Volgens de regelgeving moet een machinist uit oogpunt van de dienstuitvoering stoppen bij het juiste treinlengte bord.
Dat de trein dan nog op een wissel staat (maar natuurlijk wel langs perron) kan geen reden zijn om af te wijken van de borden.

ECHTER: De treindienstleider kan wel opdracht geven om anders te stoppen dan de borden aangeven.

Van zulk soort werkafspraken is de reiziger dan natuurlijk niet op de hoogte..........
Klopt dat die werkafspraken tot de mogelijkheden behoort maar daar is hier, in de context waarin ik de situaties aantrof, geen noodzaak voor geweest. De gebruikelijke situatie is daar stoppen, in worden gehaald door de ic, en er achteraan. Er hoeft dus niets door het kruis erachter van of naar het perron.
@Erryt, bedankt voor je reactie. Ik wil dat wel doen maar tegelijkertijd wil ik geen vingerwijzing doen op de individuele collega temeer omdat het probleem een structurele aard kent. Het zou in mijn optiek beter breder besproken kunnen worden.
Geen noodzaak in UW ogen. De treindienstleider bepaald in deze. Dat is een onderdeel van zijn functie.
De oorzaak bij de machinist neerleggen is mogenlijk, maar het kan dus heel anders zijn......
@spoor2, Ik weet heel goed hoe het gaat op het spoor, ik ben materieel bekend en ik ben ter plaatse wegbekend. Ik ben daar nog nooit gebeld door de treindienstleider met het verzoek het kruis vrij te houden of onder dwang binnen genomen.
Ga je nu je collega's / machinisten via een openbaar forum aan een soort van schandpaal knopen.
Als jij fouten ziet in de dienst uitvoering zijn daar hopelijk intern toch wel manieren voor om dit bespreekbaar te maken?
Reputatie 5
Goed dat je dit signaal afgeeft.
Dit is volgens mij niet nieuw en/of specifiek voor dit station ... heb al vaker gelezen (en ook zelf gemeld) dat je af en toe gek wordt van het achter of juist naar de de trein aan/toe hollen omdat elke machinist blijkbaar een voorkeur heeft voor waar hij parkeert.
Reputatie 7
Badge
...dat je af en toe gek wordt van het achter of juist naar de de trein aan/toe hollen omdat elke machinist blijkbaar een voorkeur heeft voor waar hij parkeert.
Daarom gaat ProRail proeven doen met treinen zonder machinist. Die stoppen waar ze moeten stoppen. Of ze zijn van slag, en dan is er storing. Net als nu.
Storing ?

Vanzelfsprekend behoren machinisten gewoon volgens regelgeving te werken, dat lijkt me duidelijk. Kan je tot 14 tellen dan zou het moeten lukken........ (ha ha)
Het is niet mijn bedoeling om een collega publiekelijk voor een schandpaal te trekken. Als ik dat had gewild had ik wel direct extremere maatregelen genomen maar dat vind ik een verkeerde halteplaats echt niet waard. Ik heb dit ook mijn TM voorgelegd maar die wist geen te bewandelen weg. Vandaar dat ik het probleem hier breed aankaart in de hoop dat klantenservice geactiveerd wordt en er iets mee kan.
Reputatie 7
Badge
Ik heb even een mailtje gestuurd naar een iets hogere manager hier in Utrecht. Hopelijk weet hij wat hiermee aan te vangen. Ik ken het probleem en ik ken de oorzaak ook, maar zie even geen oplossing.

Als ik wat hoor, probeer ik het te laten weten. Dit kan wel even wat tijd in beslag nemen. Betreffende manager is er maandag weer en de beste man heeft het enorm druk. Wordt vervolgd.
Top Edwin, dankjewel!
Edwin, wat is dan de werkelijke oorzaak. Dat machinisten schijnbaar op verkeerde plek stoppen.
Dat lijkt mij we interresant.
Reputatie 7
Badge
Kijk op het dienstkaartje, zie (Ht als voorbeeld) 6b staan, zie op 6a een andere trein in de CTA staan. Dan zet ik die trein dus wel degelijk in z'n geheel op de b-zijde.
Gdm zelfde verhaal, alleen staat daar op de 3b zijde in de CTA helemaal niets (is zwart). Aangezien de trein uit Tiel wél krom binnenkomt en dus in z'n geheel op 3b staat, kan ik me voorstellen dat men de 6900 uit Den Bosch eveneens plant op de b-zijde. Is nog beter voor overstappers van/naar de MerwedeLingelijn ook.

Maar aangezien in het seinenboek helemaal niets over de geplande fase staat, houden veel machinisten ook gewoon het treinlengtebord voor 'recht' binnenkomen aan.
Daar heb ik dan ook nog eens begrip voor ook.
Je laatste zinnen kan ik mij goed in vinden.
Volgens de regelgeving rijdt een machinist niet op de info op CTA bakken "of wat hij denkt".
Dus ook jij stopt te Den Bosch op de verkeerde plek in jou voorbeeld.
Als de treindienstleider wil dat je op een andere plek stopt dan de treinlengte borden opdragen zijn daar verschillende manieren voor.

Zo ook te Geldermalsen, de machinist denkt het goed te doen voor de reizigers richting ML-lijn, maar dupeert in-en uitstappers (met de uitgang juist achteraan de trein).
En zo zijn we weer terug bij Bart zijn probleem.
Reputatie 7
Badge
Je laatste zinnen kan ik mij goed in vinden.
Volgens de regelgeving rijdt een machinist niet op de info op CTA bakken "of wat hij denkt".
Dus ook jij stopt te Den Bosch op de verkeerde plek in jou voorbeeld.
Als de treindienstleider wil dat je op een andere plek stopt dan de treinlengte borden opdragen zijn daar verschillende manieren voor.

Zo ook te Geldermalsen, de machinist denkt het goed te doen voor de reizigers richting ML-lijn, maar dupeert in-en uitstappers (met de uitgang juist achteraan de trein).
En zo zijn we weer terug bij Bart zijn probleem.

Ik heb het over de geplande haltering op mijn dienstkaartje (mijn tijdtafel) en daarbij, dus aanvullend en zeker niet leidend de info op de CTA.
Ik zet mijn trein neer waar hij op mijn dienstkaartje hoort te staan.
Dankjewel voor je hulp en uitleg, Edwin 🙂 Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Dus kort samengevat als ik het goed begrijp:

De ene machinist zet zijn trein neer volgens zijn dienstkaartje/tijdtafel, de andere zet hem neer volgens de treinlengte borden (geplaatst voor een juiste dienstuitvoering).

Nu de belangrijkste en meest leerzame vraag:
Welke machinist doet het nu goed?
Handboek en seinenboek (voor insiders ook wel bijlage 4) zijn hier heel helder in. Je stopt als machinist gewoon volgens de treinlengteborden. Willen we de wissels overal vrijhouden, moeten de borden verplaatst worden of moeten we krom binnengenomen worden.

Dit zelfde scenario maar dan in Leiden speelt op het moment. Men is soms van mening dat als de tablet 5b zegt, je de trein neerzet alsof je krom binnenkomt op 5b. Ik begrijp dit standpunt aan de ene kant ook wel, maar voorschriften zijn gewoon voorschriften en nogmaals: Willen ze de wissels vrijhouden, pas de situatie dan aan qua borden of neem de trein krom binnen.

Als we allemaal het seinenboek en handboek opvolgen is er dus niets aan de hand voor de reiziger en dit is dus ook de juiste manier.

Reageer