verkoop alcohol op stations.

• 31 januari 2020
  • 55 reacties
  • 1198 Bekeken

Reputatie 1

De NS denkt om je gezondheid. Roken is vanaf 1 october op het station niet meer toegestaan. Hoe zit het met alcohol die vrij verkrijgbaar is.  Ook verbieden lijkt mij is ook ongezond. Fast food,  ook?

De NS denkt met je mee.

55 reacties

Reputatie 5

Ik ben met je eens dat het een grijs gebied is. Hoewel ik zelf geen roker ben, kan ik me voorstellen dat je als roker op enig moment toch je “shot” nodig hebt. Ik heb zelf geen last van rokers op het perron, maar kennelijk andere mensen wel. En dan volgt ProRail (niet NS) de stemming in de samenleving en daar is kennelijk tegenwoordig de meerderheid voor geen gerook op het station. Wat dan ook wel weer prettig is voor longpatiënten en kinderen. De e-sigaret was wat dat betret veelbelovend, maar gaat ‘m zo te zien toch niet worden.

Het lijkt me persoonlijk niet zo verkeerd om op enig moment inderdaad ook de verkoop of nuttigen van alcohol op het station te staken. Maar dat kan ook alleen als er draagkracht in de samenleving daarvoor is.

Reputatie 7
Badge

Het grote verschil tussen roken en drinken is dat je met roken bijna altijd andere (ongezond) belast met rook en haar zeer kwalijke gevolgen.

(Veel) alcohol drinken is ook niet best, maar dat beinvloed toch bijna altijd alleen je eigen gezondheid. Echt dronken mensen met vervelend gedrag zie je toch relatief maar zeer weinig.

Dat er nu eindelijk een rookverbod komt is natuurlijk een zeer goede beslissing van ProRail, NS en andere vervoerders.

Reputatie 7
Badge +3

@AbbeyRoad

Alcoholgebruik beinvloedt andermans gezondheid weliswaar niet maar wel de hoogte van andermans ziektekostenpremie.

En als je in de trein hinderlijke mensen wil zien onder invloed van alcohol moet je ook eens na 22.00 uur met de trein gaan. Dan zitten de treinen er vol mee.

Reputatie 7
Badge

Helemaal met je eens @Tamzin  Na een alcoholverbod moet er ook een vuurwerkverbod, vliegverbod en een verbod op medische behandeling van 70plussers komen.

Maar goed dat ik nooit na 22.00 uur nog in een trein te vinden ben. Treinen vol met dronken mensen, het moet niet erger worden !

Reputatie 5

We zien allemaal op vrijdagavond wat er gebeurt als mensen gaan drinken. Kennelijk is het erg moeilijk om een verantwoorde hoeveelheid te gebruiken. Mensen worden aggressief van alcohol, daar gaat het om. Ik wil geen aggressieve mensen in de trein. Ik denk andere reizigers en personeel van NS ook niet.

Heeft niks te maken met de beslissing je eigen lever en hersens stuk te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal met je eens @Tamzin  Na een alcoholverbod moet er ook een vuurwerkverbod, vliegverbod en een verbod op medische behandeling van 70plussers komen.

Maar goed dat ik nooit na 22.00 uur nog in een trein te vinden ben. Treinen vol met dronken mensen, het moet niet erger worden !

Ik denk dat je de weg een beetje kwijt bent. Niet iedereen kan met afwijkende meningen omgaan.

Reputatie 7
Badge +4

Het ontmoedigen van roken is gewoon staand regeringsbeleid en dat is al jarenlang zo. ProRail is daarin nu pro-actief en dat werd tijd.

Je kunt met het ene kwaad het andere nooit rechtvaardigen, De bekende redeneerfout die we hier op het forum ook vaak zien over dit onderwerp. Het feit dat er ook andere ongezonde zaken spelen, betekent niet dat je het roken niet zou moeten aanpakken. 

Het werkt ook. Roken is niet meer ‘The exciting world of Peter Stuyvesant’, met rokers in samen in beeld men speedboten en mooie vrouwen, maar in gezelschap gewoon not done, en wordt  zelfs als een gewoonte voor uitsluitend losers gezien.

We weten inmiddels dat deze exciting world op den duur bestaat uit de wachtkamer van de longarts, de internist en de oncoloog.

Opa leest voor uit eigen werk, maar ik ben nog opgegroeid met leraren die voor de klas op hun podium rookten. Dat is inmiddels ondenkbaar.

Het feit dat je het beleid hebt het roken te ontmoedigen, sluit helemaal niet uit dat er geen aandacht zou moeten zijn voor andere verslavende of ongezonde gewoontes. De toenemende aandacht voor de stille problemen van zelfs matig alcoholgebruik vind je in alle serieuze kranten.

Het is goed te streven naar een rookvrije samenleving waar mensen ook niet geprikkeld worden te gaan roken. Het beleid werkt. Het opheffen van de rokerszuilen is een klein stapje en de handhaving dubieus maar het past in het verder ontmoedigen van deze vernietigende gewoonte.

Reputatie 5

Ik denk alleen niet dat het core business van NS of ProRail moet zijn ons van “slechte” gewoontes af te “helpen”. Niet eens primair van een overheid. Wat hier gebeurt is dat ProRail acteert op de veranderende wensen in samenleving. Dat is wat anders en dat is goed.

Reputatie 7
Badge +3

Het ontmoedigen van roken is gewoon staand regeringsbeleid en dat is al jarenlang zo. 

Als de regering dat vindt dan moeten ze het verbieden. Zolang dat niet gebeurt moet NS als spoorwegbedrijf dat niet op eigen houtje doen enkel en alleen omdat ze een witje voetje willen halen bij de linkse politieke partijen. Kijk hoe maatschappelijk verantwoord NS bezig is, nee dus dat is niet de taak van NS. Geert Wilders schreef ooit dat NS een linkse politieke hobby was en daar begint het helaas steeds meer op te lijken.

Reputatie 5

Ik lees voornamelijk positieve reacties in het nieuws, dus kennelijk is er de draagkracht in de samenleving.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees voornamelijk positieve reacties in het nieuws, dus kennelijk is er de draagkracht in de samenleving.

Hoe objectief zijn de media in Nederland? Scholen voor journalistiek staan er om bekend dat het linkse bolwerken zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Het ontmoedigen van roken is gewoon staand regeringsbeleid en dat is al jarenlang zo. 

Als de regering dat vindt dan moeten ze het verbieden. Zolang dat niet gebeurt moet NS als spoorwegbedrijf dat niet op eigen houtje doen enkel en alleen omdat ze een witje voetje willen halen bij de linkse politieke partijen. Kijk hoe maatschappelijk verantwoord NS bezig is, nee dus dat is niet de taak van NS. Geert Wilders schreef ooit dat NS een linkse politieke hobby was en daar begint het helaas steeds meer op te lijken.

Het is hier geen partijpolitiek forum.  Het ontmoedigingsbeleid van het roken wordt politiek van links tot rechts breed gedeeld.

Reputatie 5

Hoe objectief zijn de media in Nederland? Scholen voor journalistiek staan er om bekend dat het linkse bolwerken zijn.

Gelukkig maar >:-)

Reputatie 7
Badge +3

@Thom 

PVV en FVD zijn sowieso tegen een rookverbod en de VVD heeft in zijn programma staan:

"Dus willen we de regels voor volwassenen niet nog strenger maken dan ze al zijn. Wij betuttelen niet. Je bent uiteindelijk vrij om te roken of drinken, ook al is dat niet goed voor je."

Dat het idee van een rookverbod politiek van links tot rechts gedragen wordt klopt gewoon niet. Mijn bezwaar is dan ook dat NS zich hiermee in politiek vaarwater begeeft. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk eerder dat u dat doet. 😉 Een ontmoedigingsbeleid is ook heel wat anders dan een algeheel rookverbod. 

Het rookverbod op stations is een gevolg van het politiek breed gedragen Nationaal Preventieakkoord. Welkom trouwens op de NS Community Koos1966.

Reputatie 7

Achja we krijgen nu geen topics meer met anti-rokers wbt perrons. Alle rokers verplaatsen zich nu naar de voorkant van ieder station, waar het probleem zich dus verschuift...

Reputatie 7
Badge +3

Dacht dat dit topic over alcohol ging? :thinking:

Ik ben zo iemand die 's avonds graag een biertje drinkt in de trein, dus wat mij betreft hoeft het rookverbod niet uitgebreid te worden richting alcohol en fast food en andere ongezonde producten.

Reputatie 5

Ik ga er van uit dat jij tot de grote meerderheid behoort die wèl verantwoord alcohol buitenshuis kan gebruiken. Ik zou je dan willen vragen helpen één lijn te trekken voor de mensen die dat niet kunnen en even te wachten tot thuis of een alcoholvrij biertje te drinken.

Fastfood is een ander verhaal, daar krijg je geen aggressieve mensen van.

Reputatie 7
Badge +3

Mja, ik zie eerlijk gezegd niet zo vaak problemen door beschonken mensen in de trein/op het station, ook 's avonds laat niet. Maken we het probleem niet groter dan het is? En al zou verkoop/gebruik van alcohol verboden worden, ik denk dat de meesten zich al vol hebben laten lopen vóór ze gaan reizen, dus hoe groot gaat het effect van zo'n verbod dan zijn?

Reputatie 5

Aan de andere kant, is het nou zo’n ramp om de alcohol even tot thuis te laten? Als je daar echt moeite mee zou hebben, dan is dat denk ik sowieso reden voor zorg (voor jezelf).

Elke conducteur en reiziger minder mishandeld is de moeite waard denk ik.

Reputatie 6

Ik ga er van uit dat jij tot de grote meerderheid behoort die wèl verantwoord alcohol buitenshuis kan gebruiken. Ik zou je dan willen vragen helpen één lijn te trekken voor de mensen die dat niet kunnen en even te wachten tot thuis of een alcoholvrij biertje te drinken.

Fastfood is een ander verhaal, daar krijg je geen aggressieve mensen van.

oh ja, zie:

https://freshhh.nl/inspiratie/fastfood-slecht-humeur/

Reputatie 7
Badge +3

Achja we krijgen nu geen topics meer met anti-rokers wbt perrons. Alle rokers verplaatsen zich nu naar de voorkant van ieder station, waar het probleem zich dus verschuift...

Daar heb ik ook al een keer over geklaagd. :grinning:

https://community.ns.nl/op-het-station-17/rookzone-station-hilversum-44920

Er kan een hoop veranderen in bijna 2 jaar. Mijn bericht over Hilversum is van 7 februari 2018 en het kostte toen behoorlijk wat moeite om NS de onwenselijke situatie te laten oplossen. NS heeft tamelijk resoluut de bakens verzet en is van achterblijver ineens voorloper geworden met het besluit om met ingang van 1 april 2020 geen tabaksartikelen meer te verkopen. 

Het wachten is nu op de supermarkten en benzinestations om een vergelijkbare stap te zetten. Tabaksartikelen worden dan alleen nog verkocht bij tabaksspeciaalzaken. Net als in Frankrijk.

Reputatie 7
Badge +3

Mja, ik zie eerlijk gezegd niet zo vaak problemen door beschonken mensen in de trein/op het station, ook 's avonds laat niet. Maken we het probleem niet groter dan het is? En al zou verkoop/gebruik van alcohol verboden worden, ik denk dat de meesten zich al vol hebben laten lopen vóór ze gaan reizen, dus hoe groot gaat het effect van zo'n verbod dan zijn?

Hebben we een groep mensen die zich laten rijden wanneer ze een glaasje op hebben is het weer niet goed. Maar misschien is het geen slecht idee om gelijktijdig met niet meer verkopen van tabakswaren op de stations meteen de verkoop van alcoholische dranken te staken.

https://www.youtube.com/watch?v=ZdKKBqlSrpo

Reputatie 7
Badge +4

Elke duidelijke stap helpt bij het verder ontmoedigen - en er worden nu best belangrijke stappen gezet. Goede zet van Prorail. De Franse situatie lijkt me een mooi ‘punt aan de horizon’, zo dat tegenwoordig heet.

Reageer