Vertraging, wat doe je dan?

• 16 February 2014
  • 9 reacties
  • 607 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb het vaak meegemaakt dat bij vertraging (bijv. defecte spoorwegovergang) er word omgeroepen dat de verwachting is dat vertraging een x aantal uren gaat duren. Daarna word er vaak omgeroepen welke (langere) alternatieven reisroutes er zijn.

Vaak duurt de vertraging echter veel korter dan de omgeroepen tijd.

Is dat om mensen aan te sporen om dan maar een (langere) alternatieve route te nemen? (drukte voorkomen op het perron/trein)

Vaak laat ik een alternatieve reisroute of bestelde bussen schieten en kom ik eerder thuis aan dan had ik gekozen voor de alternatieven. Het feit dat ik een vouwfiets bij me heb helpt me bij deze keuze (met de vouwfiets kom je meestal als laatste aan de beurt bij de bus en vaak word de vouwfiets niet netjes behandeld in de baggage-ruimte onder de bus)

Wat doen jullie?

9 reacties

Hallo,

Welkom op het forum.

Vertraging is natuurlijk erg vervelend. En vaak is de tijd onbekend. x aantal uren is daarin misschien wat overdreven. NS werkt samen met ProRail en andere organisaties zo snel mogelijk aan een oplossing. Er bestaat een standaard tijds indicatie bij een bepaalde storing maar het kan zeker sneller opgelost zijn.

Vaak wordt er een alternatief reisadvies geboden bij vertragingen boven de 30 minuten uit mijn ervaring. DIt omdat NS niet weet hoelang een storing volhoud en daarom omreizen verstandiger kan zijn.

Een vouwfiets is inderdaad een beetje apart. Mits hij is opgevouwen valt het bij NS onder handbagage. Dit is bij bussen helaas niet altijd het geval.

Ik zou uit ervaring inschatten hoelang een om reis extra tijd geeft. En daarop mijn reis bepalen. Als er een storing is die een uur gaat duren is de keuze bewijze snel gemaakt.
De NS geeft een indicatie af, dit baseren ze op eerdere verstoringen.
Het kan voorkomen dat het probleem eerder is opgelost, dan heb je geluk.

Dat dit jouw vaker treft lijkt me gewoon "mazzel". Ik maak regelmatig mee dat de indicatie steeds later wordt. Stroom storing Nijmegen bijvoorbeeld. Laatst was het weer raak, aangezien het meestal uitliep gaf de NS deze keer aan dat het tot 18.30 zou duren, het was toen 14.00.

Tja het probleem was gelukkig al om 16.30 verholpen maar aangezien de 3 keer die het daarvoor gebeurde steeds later werd en incorrecte indicties waren is het inderdaad beter om een gokje te nemen en een ruimere indicatie te geven.

Het blijft natte vinger werk, soms zit het mee soms zit het tegen.
Dat is voor mij per geval verschillend,
Als mijn vertraging ontstaat tijdens mijn heenreis kan ik andere eindbestemmingen kiezen
Terug is het even kijken hoe het gaat,
Als het een aanrijding met een persoon is is het vaak 90 minuten... Als een dik uur moet omreizen kies ik er voor om te wachten en even wat lekkers te kopen.
Als de te verwachten vertraging minder dan een uur bedraagt, blijf ik op het station, drink ik een koffie en indien mogelijk eet ik wat of bezoek ik de boekenwinkel. Zodra de vertraging langer wordt dan een uur en ik hoef niet dringend ergens naartoe, ga ik de stad in en kom ik de eerste uren niet terug op het station. De eerste treinen na zo'n stremming zijn toch te vol om mee te gaan reizen. Bovendien in mijn ervaring dat je, als je tijdens de stremming incheckt en pas veel later gaat reizen, gewoon gebruik kunt maken van de GTBV-regeling. Wat ik dan doe is omchecken naar eerste klasse en bij het GTBV-formulier een briefje met mijn verhaal voegen.
Reputatie 6
Badge
Busvervoer laat ik voorlopig dan schieten, tenzij ik echt op tijd thuis wil komen met zo weinig mogelijk vertraging. Mijn ervaring is dat de bussen zeer overvol zijn, en dat is iets wat ik, als het kan, oversla.

In de tussentijd ga ik even de stad in, Burger King, Mc Donald of KFC opzoeken of vanaf nu anders even de NS HiSpeed Lounge in (heb 1e klas abonnement). Binnen enkele uren is de storing vaak wel weer verholpen zodat ik weer lekker de trein in kan stappen.
Het ligt zeker aan de situatie, maar mijn voorkeur gaat als eerste uit naar een afwijkende route. Dan wel een route warvan ik weet dat deze goed loopt. Als ik, zoals voorheen in Zwolle, 1 minuut heb om van achteraan een A-perron via de tunnel/traverse naar een B-perron moet gaan, dan vind ik dat geen lekker alternatief. Maar omreizen waarbij ik slechts een half uur later aankom en uitgevoerd worden met een IC, genieten duidelijk de voorkeur.

Als er geen alternatieve routes zijn en ik de vertraging kan hebben (geen spoed om ergens te komen), dan blijf ik ook niet op het station hangen. Dan ga ik een hapje eten of wat drinken, of iets anders doen, zoals bijvoorbeeld geocachen.

De bus is echt het laatste alternatief, zeker als dat nog opgestart moet worden. Als het al ingeregeld is, dan wil het nog wel eens overwegen.
Hallo Patrick,

Om nog even in te gaan op je vraag waarom er direct alternatief reisadvies wordt gegeven. Als we zien dat een storing enige tijd kan duren wordt er direct gekeken naar het snelste alternatieve reisadvies. Met dit reisadvies kunnen reizigers weer onderweg en hoeven zij niet te wachten tot de storing weer is verholpen. In de gevallen dat je sneller was dan alternatieve reisadvies, heb je denk ik geluk gehad. Maar het is natuurlijk altijd mooi meegenomen dat je iets sneller bent, dan dat je in gedachten had.

Met vriendelijke groet,

Brian
If there is a storing, can I drive with my racefiets with bus ???
If there is a storing, can I drive with my racefiets with bus ???

Unfortunately not. Bicycles are not allowed in busses that are driving instead of a train (such as between Haarlem and Beverwijk at this moment}.

If you like to take your bike with you, you could travel from Haarlem via Amsterdam-Sloterdijk.

Reageer