beantwoord

Vertrek SPR naar Utrecht Centraal om 13:06 van station 't Harde

• 23 januari 2019
  • 5 reacties
  • 187 Bekeken

Reputatie 3
Laat ik positief beginnen: Gisteren ging het ondanks al die sneeuw prima, bedankt!

Nu heb ik nog een vraag:

De sprinter naar Utrecht Centraal (5644) passeert om 13:06 't Harde. Deze trein staat in de dienstregeling aangegeven als vertrekkend van spoor 1. In de praktijk vertrekt hij alleen (bijna) altijd van spoor 3.
Dat betekent dat de trein al vroeg moet remmen, dan een aantal wissels over, dan nog een stuk langzaam rijden, stoppen en weer de wissels over. Dat levert al snel 2 à 3 minuten vertraging op. Daarnaast is het perron van spoor 3 zo laag dat instappen voor ouderen niet makkelijk is.

Waarom vertrekt de trein eigenlijk van spoor 3? Ik kan geen enkele reden bedenken.
icon

Beste antwoord door Edwin 23 januari 2019, 14:19

De planning ziet inderdaad die sprinter ook geregeld van spoor 3 vertrekken. De reden hiervan is (zoals ik reeds dacht) wat we "roestrijden" noemen.
Wissels moeten 1x per 24 uur bereden worden, daar wordt deze trein door ProRail treinverkeersleiding dus regelmatig voor gebruikt door de trein op spoor 3 binnen te nemen. Er worden dan een aantal wissels tegelijk 'schoongepoetst' door de wielen van de trein. Het nadeel daarvan is dan wel dat die trein wat vertraging oploopt (maar in mijn ervaring kun je die paar minuten met een beetje doorrijden wel weer goedmaken en in Amersfoort op tijd aankomen).
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge
Ik heb het even intern uitgezet, als er antwoord komt, hoor je het hier 🙂
Reputatie 3
Dank u!
Reputatie 7
Badge
De planning ziet inderdaad die sprinter ook geregeld van spoor 3 vertrekken. De reden hiervan is (zoals ik reeds dacht) wat we "roestrijden" noemen.
Wissels moeten 1x per 24 uur bereden worden, daar wordt deze trein door ProRail treinverkeersleiding dus regelmatig voor gebruikt door de trein op spoor 3 binnen te nemen. Er worden dan een aantal wissels tegelijk 'schoongepoetst' door de wielen van de trein. Het nadeel daarvan is dan wel dat die trein wat vertraging oploopt (maar in mijn ervaring kun je die paar minuten met een beetje doorrijden wel weer goedmaken en in Amersfoort op tijd aankomen).
Ik zie dat Edwin inmiddels een passend antwoord heeft gegeven op je vraag, kukkie. Kan ik verder nog iets voor je betekenen?
Reputatie 3
Hier kan ik zeker wat mee, bedankt!

Wel moet ik opmerken dat er veel treinen leeg passeren, met name van Arriva. Soms nemen die ook de route over spoor 3. De sprinter doet het dan ook nog, dat lijkt me niet nodig.

Reageer